Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Brug Cabi
  3. Cabis publikationer
  4. Fra socialt frikort til job

Fra socialt frikort til job

Et indblik i, hvad borgere med socialt frikort mener, der skal til, for at de kan anvende det.

Baggrunden for denne lille undersøgelse er bl.a. erfaringerne fra projekt ’Socialt frikort til flere’, hvor man i fire projektkommuner på trods af en særlig indsats stadig oplevede, at en stor del af de borgere, der var visiteret til socialt frikort, ikke anvendte det. Dette medførte en nysgerrighed over, hvad de borgere, der har fået socialt frikort, men ikke anvendte det, selv mener, der skal til, for at de vil kunne anvende det. Vigtigheden af at høre, hvad de tænker, der skal til, så det kan blive anvendeligt for flest muligt.

Udgangspunktet for undersøgelsen har været borgere fra Vejle og Esbjerg kommuner, som er visiteret til socialt frikort, men ikke har anvendt det. Det lykkedes at få seks borgere til at deltage, og deres tilbagemeldinger om løsninger og barrierer for anvendelsen af deres frikort er samlet i fire temaer:

  • Mistillid til systemet
  • Barrierer for jobsøgning
  • Manglende viden om reglerne for frikortet blandt fagprofessionelle
  • Manglende viden om frikortet blandt virksomheder.

Borgernes tilbagemeldinger om barrierer og mulige løsninger er efterfølgende kvalificeret på dialogmøder med lokale nøglepersoner i Vejle og Esbjerg kommuner, hvilket munder ud i nogle konkrete anbefalinger, som fremgår af rapportens kapitel 3.

Udgivet 2021

Download rapporten her ✓

I rapporten kan du bl.a. læse om:

  • Baggrund for undersøgelsen
  • Undersøgelsens resultater
  • Metodeerfaringer.

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Anette Hansen

Job og handicap | Psykiske lidelser | Handicapkompenserende ordninger | Socialt Frikort I Evaluering og undersøgelser | Analyser inden for sygefravær | Kompetenceudvikling | Publikationer
Tilgå Anette Hansen på LinkedIn