Cases: Unge i fritidsjob med personlig assistance
I fritidsjob med personlig assistance i REMA 1000
- Alder: 17 år.
- Funktionsnedsættelse: ADHD, udviklingshæmmet og har en udviklingsforstyrrelse i tale og sprog.
- Ugentlige arbejdstimer: Startede ud med 6 timers fritidsjob og blev derefter ansat i 20 timers deltidsjob.
- Støttetimer personlig assistance: 2 støttetimer i fritidsjobbet og 13 støttetimer i deltidsjobbet.
- Arbejdsopgaver: Gør indkøbskurve rene, vasker gulv og trimmer hylder.
- Kompensation: Arbejder godt, men skal følges og instrueres.
Den personlige assistance sætter ham i gang, følger op og sørger for at dagen slutter godt. - Resultat: Han er glad for sit job. Han er gået op i tid. Han sparer penge sammen. Hans drøm er at kunne forsørge sig selv.
- Andet tilbud: Specialtilbud, da han var i fritidsjob + fast kontaktperson, der støtter op.
I sommerferiejob med personlig assistance i iskiosk
- Alder: 17 år.
- Funktionsnedsættelse: ADHD, angst, spiseforstyrrelse og ordblindhed.
. - Ugentlige timer: 25 timer.
- Støttetimer personlig assistance: 10 støttetimer.
- Arbejdsopgaver: Kundebetjening og rengøring.
- Kompensation: Har brug for struktur og skal guides løbende. Fremfor skrift skabes visualisering via skilte.
- Resultat: Hun er glad og keder sig ikke. Hun kan sige til venner, hvad hun laver og får nye venner. Hun kan se, hun dur til noget og er blevet mere optimistisk og målrettet omkring uddannelse.
- Andet tilbud: Bor på bosted. Har ikke forældre. Har afsluttet specialklasse og er gået i gang med uddannelsen til pædagogisk assistent efter sommerferien.
I praktik og fritidsjob som fejedreng med personlig assistance
- Alder: 14 år.
- Funktionsnedsættelse: ADHD og en IQ lidt lavere end normalområdet.
- Ugentlige timer: Praktik 2 dage om ugen (som særligt undervisningsforløb) 8-13 og fritidsjob samme dage 13-15.
- Støttetimer personlig assistance: 2 støttetimer.
- Arbejdsopgaver: Bortskaffelse af pap, fejning, hjælpe i forbindelse med indstilling af maskiner (udredning af matematikvanskeligheder), forefaldende let arbejde osv.
- Kompensation: Igangsættelse/strukturering/ kvalitetssikring af opgaverne. Støtte til indstilling af maskinerne og den matematiske udredning i denne forbindelse.
- Resultat: Trivedes ikke i 8. klasse og blev tilbudt såkaldt "paragrafpraktik" og senere fritidsjob. Han trivedes stadig ikke, hvorfor han nu tilbydes to faste dage med praktik efterfulgt af fritidsjob.
Det giver mere struktur på hverdagen og forbedrer trivslen. Han er stolt over at tjene sine egne penge, og der er brug for ham på arbejdspladsen. - Andet tilbud: 9. klasse 3 dage om ugen.
I fritidsjob med personlig assistance hos købmand
- Alder: 18 år.
- Funktionsnedsættelse: Hjerneskadet som barn.
- Ugentlige timer: 5 timer i weekenden og 2 x 2,5 timer efter skole.
- Støttetimer personlig assistance: 2 støttetimer.
- Arbejdsopgaver: Kundebetjening og oprydning.
- Kompensation: Har brug for struktur, få sat dagen i gang og afslutte dagen godt.
- Resultat: Købmanden brugte mange timer på fritidsjobberen. Han ansøgte om kompensation for de timer, han bruger på ham. Resultatet er, at drengen stadig er tilknyttet arbejdspladsen.
- Andet tilbud: STU.
I job med personlig assistance på lager
- Alder: 17 år.
- Funktionsnedsættelse: Udredt paranoid skizofren, sandsynligvis udløst af stress. (Fik sammenbrud og frafaldt ungdomsuddannelse.)
- Ugentlige timer: I starten på 8 timer og slutter med 37 timer.
- Støttetimer personlig assistance: 2 støttetimer i småjob og 12 støttetimer i fuldtidsjob.
- Arbejdsopgaver: Lagerarbejde (plukke og pakke).
- Kompensation: Har brug for struktur, få sat dagen i gang, løbende guidning og afslutte dagen godt.
- Resultat: Startede på få timer. Jobbet fungerer som mentalt genopbyggende. Er nu velmedicineret og har en hverdag med fuldtidsjob, der fungerer. Han er nu startet på en idrætslinje på en højskole.
- Andet tilbud: Behandling sideløbende med job.
I job med personlig assistance hos entreprenør
- Alder: 16 år.
- Funktionsnedsættelse: Lav intelligens, ordblind og indlæringsvanskeligheder (går ikke i skole pga. skoletræthed og mistrivsel).
- Ugentlige timer: Er trappet op og arbejder nu 37 timer.
- Støttetimer personlig assistance: 15 støttetimer.
- Arbejdsopgaver: Forefaldende arbejde hos entreprenør. Fysisk arbejde med forberedelse til kloakker, oprydning og hentning af materialer.
- Kompensation: Hjælp til at få gentaget instrukser, hjælp til at forstå opgaven, personlig hjælp til motivation til arbejdsopgaver, fastholdelse i opgaven.
- Resultat: Planen er, at han starter på struktøruddannelsen og bliver elev hos entreprenøren.