Herunder kan du læse mere om mentor, forløb og progression:
Hvem var mentor?
Mentor var socialfagligt uddannet, certificeret coach og havde de seneste ni år arbejdet som anden aktør indenfor det sociale område og bl.a. specialiseret sig i eksterne mentorforløb til sygemeldte.
Mål med mentorordningen
Mentee havde i høj grad behov for hjælp til at håndtere sin egen og familiens situation. Han ønskede ikke at blive sygemeldt, men ville meget gerne have hjælp, så han kunne fortsætte med at arbejde.
Mentor og mentee skulle arbejde med:
- hans måde at håndtere sin egen og familiens situation
- målsætninger, planlægning, struktur, frygt
- hvordan han kunne omsætte planer til konkret handling mv.
Da forløbet berørte meget personlige og private problemstillinger, blev det aftalt med jobcentret, at der ikke skulle være nogen form for tilbagemelding undervejs. I stedet skulle mentor give jobcentret besked, hvis han vurderede, at mentee havde behov for mere eller anden hjælp.
Forløbet
Mentorforløbet varede i alt ti uger, hvor de mødtes en gang om ugen hjemme hos mentee. De fleste møder var det kun de to, som talte sammen, men mentees kone var med et par gange efter ønske fra ham, og fordi det ville støtte godt op omkring de ting, de talte om.
Samtalerne bestod primært af et coaching-forløb, hvor omdrejningspunktet var, at mentee skulle blive mere bevidst omkring konsekvenserne af sine valg.
Det kunne fx være bevidstheden om, hvilken forskel det havde på hans tids- og energiforbrug, når han valgte at sætte målsætninger, planlægge dem og følge det op med handling frem for at lade tilfældigheder råde.
De arbejdede med bevidstheden om, hvad han kunne gøre noget ved, og hvad han ikke kunne gøre noget ved. Han havde brugt meget energi på at bekymre sig om de ting, han ikke havde indflydelse på eller kunne ændre på. Samtidig havde han en tendens til at nedprioritere de ting, som gav ham overskud og energi.
Fra gang til gang fik han opgaver af mentor, som han skulle arbejde videre med på egen hånd. Det kunne fx være at:
- lægge mærke til sin indre dialog: var den positiv eller negativ
- planlægge og prioritere aktiviteter, der giver energi.
Progression
Mentor tog bevidst udgangspunkt i nogle ændringer, som mentee hurtigt ville kunne mærke effekten af. Allerede efter to uger kunne han mærke, at det gik i den rigtige retning. Det bevirkede, at mentee blev endnu mere motiveret og arbejdede meget målrettet.
Efter otte ugers forløb havde de været hele vejen rundt om de problemstillinger, mentee havde brug for at arbejde med. Han havde på denne korte periode lavet mange store og små justeringer i sit liv, som samlet set havde givet ham energien, overskuddet og humøret tilbage.
De sidste to uger af forløbet arbejdede de med, hvordan han også fremadrettet kunne holde fast i disse ændringer og løbende justere dem.
Læring
Det afgørende for mentee var at lære, at han selv havde indflydelse på rigtig mange ting, og at han selv besad evnen til at ændre det, han ville.
Og ikke alene havde det en positiv effekt på ham, men hele familien fik en mærkbar bedre hverdag.