Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Cases
  3. Fra virksomhed til virksomhed
  4. REMA 1000

REKRUTTERING AF UDSATTE LEDIGE

REMA 1000, Holstebro

Lykkes med at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og styrke sammenholdet. 

CASE

Virksomhed: Rema 1000, Holstebro
Branche: Detailhandel
Størrelse: Ca. 35 medarbejdere
Geografi: Midtjylland

REMA 1000 i Holstebro giver mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet en chance

Maria er en populær kassemedarbejder i REMA 1000 i Nørreport Centret i Holstebro. Hendes gode humør smitter, og kunderne føler sig godt behandlet.

Det er der flere kunder, der fortæller købmand Jens Tangsgaard face-to-face i butikken, og nogen skriver det også på butikkens Facebook-side.

De positive tilbagemeldinger om netop Maria glæder Jens Tangsgaard, fordi jobbet ved kassen er resultatet af en proces for både Jens og Maria. For Jens har det været, hvad han kalder en ”øjenåbner” at se, at 24-årige Maria kan håndtere opgaverne ved kassen, selv om hun har ADHD, er talblind og lider af en hjerneskade.

”Maria havde dårlige erfaringer fra andre butikker med at sidde ved kassen, fordi hun havde svært ved tal. Så da jeg sagde ja til at tage hende i praktik, forventede jeg, at hendes opgaver alene ville blive at trimme butikken, fylde varer op og håndtere emballage,” siger han.

Succes for medarbejder og butik

Nu er situationen en helt anden.

Marias praktik er blevet vekslet til et fleksjob cirka 16 timer om ugen. For da Jens Tangsgaard og Maria besluttede at prøve af, hvordan det ville gå, hvis Maria sad ved kassen, viste det sig, at hun godt kunne klare opgaven ved den kontantfri kasse, hvor hun ikke skal have styr på byttepenge.

Kassebetjeningen har dermed været en udviklingsproces for Maria, som hverken hun eller hendes arbejdsgiver havde troet på for bare et år siden.

”Jeg vil sige, at det har været en kæmpe succes. Maria har lært noget, hun ikke troede, hun kunne lære. Hun har fået job og hun har fundet troen på sig selv. Og jeg har fået endnu en stabil kassemedarbejder”.

Jens Tangsgaard, købmand, REMA 1000

Inklusion af mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet styrker sammenholdet

Spørger man købmanden fra Holstebro om, hvorfor han inkluderer mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, siger han:

”Fordi vi skal hjælpe hinanden, og jeg vil ønske, at der var nogen, der ville tage mig under sin vinge, hvis jeg havde brug for ekstra støtte på arbejdsmarkedet”.

Jens Tangsgaard fremhæver desuden, at det har en positiv indvirkning på resten af personalet at tage socialt ansvar og at se en kollega vokse med opgaverne.

”Jeg har medarbejdere, der trives med at påtage sig en mentorrolle, og som er gode til det, og jeg har opdaget, at en sammensætning af forskellige profiler giver et godt sammenhold i teamet,” siger købmanden.

Det er REMA 1000's målsætning at være en arbejdsplads, der afspejler samfundet både lokalt og nationalt. Derfor ønsker dagligvarekæden aktivt at fremme en mangfoldig og inkluderende arbejdsplads med plads til alle.

Derudover har REMA 1000 formuleret en række tiltag med henblik på at tage hensyn til miljø og klima. 

Læs mere om miljø, klima og etik hos REMA 1000 



Casen er en del af projekt Grøn omstilling – En nøglebrik til social inklusion

Projektet er støttet med 17,6 mio. kr. af Den Europæiske Socialfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og løber fra 2023 til primo 2025.

Sådan kommer du i gang med at tage socialt ansvar

Gratis værktøj: Find opgaverne

Ved at bruge opgaveværktøjet får du et overblik over, hvilke grønne opgaver din virksomhed har, og hvilke kompetencer det kræver for at løse dem.

Gå til opgaveværktøjet

Guide: Brug jobcentret optimalt

Et godt samarbejde med dit lokale jobcenter styrker din forretning både ift. tilknytning og rekruttering. Læs Cabis guide til, hvordan du kan bruge jobcentrets service optimalt.

Gå til guiden

Bliv klogere på S'et i ESG

Når du rekrutterer ledige med udfordringer, bidrager du samtidig til at styrke din virksomheds data på S'et i ESG. Og det kan være meget værdifuldt for virksomheden.

Læs vores ESG-tema

PROJEKT

Grøn omstilling – en nøglebrik til social inklusion

EU-projekt, der kobler grøn omstilling og social inklusion samt bidrager til, at ledige fra kanten kvalificeres til at løse grønne opgaver hos virksomheder. (Projektperiode: 2023-2025) Om Grøn omstilling

PROJEKT

Onboarding af medarbejdere eller praktikanter med udfordringer

For nogle ledige kan en praktik på en virksomhed være et stort skridt. De har måske været ledige længe, eller de har psykiske udfordringer, som gør, at de let bliver usikre og utrygge. Få gode tips til onboarding af sårbare medarbejdere. Om onboarding

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Carsten Lunden

Fleksjob | CV | Handicapkompenserende ordninger | S'et i ESG I Kompetenceudvikling | CV
Tilgå Carsten Lunden på LinkedIn