1. Den generelle indsats overfor alle borgere og virksomheder
Et grundlæggende formål med jobcentrenes arbejde er at bistå offentlige og private arbejdsgivere og deres ansatte med henblik på at fastholde dem i beskæftigelse.
Jobcentrene skal stå til rådighed med gratis information og vejledning, og de skal deltage i vejlednings- og rundbordssamtaler m.v. med virksomheder og personer, som henvender sig, for at undgå, at medarbejdere bliver udstødt fra arbejdsmarkedet.
Virksomheder og medarbejdere skal være opmærksomme på de muligheder, der ligger i overenskomsternes sociale kapitler, herunder reglerne om fleksjob, der - for personer, der har mere end 6 år til folkepensionsalderen - forudsætter en indsats efter de sociale kapitler i 12 måneder, før et fleksjob i det hidtidige job kan komme på tale.
Henvendelsen kan i princippet rettes til et hvilket som helst jobcenter.
Så snart en bevilling af økonomiske ydelser eller tilskud kommer på tale, fx en ansøgning om tilskud til særlige arbejdsredskaber, skal sagen imidlertid behandles i jobcenteret i medarbejderens bopælskommune.
Det vil også være jobcenteret i denne kommune, der tager sig af opgaven, hvis der er behov for en afklaring af personens arbejdsevne.
Jobcenterets beskæftigelsesrettede informations- og vejledningsindsats skal ses i sammenhæng med kommunens generelle forpligtelse til at yde gratis råd og vejledning for at forebygge og afhjælpe sociale problemer. Kommunen skal stå til rådighed for enhver borger, der ønsker en sådan hjælp.
Rådgivningen har som sit udgangspunkt at hjælpe personer med at håndtere og overkomme sociale problemer og indbefatter også vejledning om støttemuligheder og hjælpeforanstaltninger.
Borgeren har ret til at være anonym, så længe henvendelsen ikke lægger op til, at der på et tidspunkt skal tages stilling til bevilling af konkrete ydelser. Kommunen har derfor heller ikke pligt til at notere oplysningerne.
Det kan dog være en god idé at foreslå borgeren at få lavet et notat, som senere kan destrueres, såfremt det viser sig, at oplysningerne ikke skulle bruges til en ansøgning.
Kommunen skal være opmærksom på, at oplysninger senere kan vise sig at være relevante for en ansøgning, også selv om det i en tidlig fase ikke ser sådan ud.