Hurtigt overblik over lovstoffet
Cabi har gjort det nemt for dig at få et hurtigt overblik over lige præcis dét lovstof, du skal bruge. Læs med herunder.
Forsikrede ledige, hvis dagpengeperiode udløber, efter de er fyldt 55 år, har ret til ansættelse i et seniorjob i bopælskommunen. Fuldtidsforsikrede skal tilbydes fuldtidsjob, og deltidsforsikrede skal tilbydes deltidsjob.
Personen kan tidligst ansøge om seniorjob tre måneder før, dagpengeperioden udløber. Samtidig skal bopælskommunen have modtaget ansøgningen senest to måneder efter den dag, dagpengeperioden udløber.
Personen skal fortsætte sit medlemskab af en arbejdsløshedskasse og fortsat indbetale sit efterlønsbidrag i ansættelsesperioden. På den måde opfylder medlemmet anciennitetskravet for efterløn, når vedkommende når efterlønsalderen.
Personen skal i ansættelsesperioden også stå til rådighed for et rimeligt, ordinært arbejde formidlet af jobcentret.
Bopælskommunen har pligt til at ansætte personen senest to måneder efter den dag, den pågældende anmoder om et seniorjob, dog tidligst ved udløbet af dagpengeperioden.
Løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller sædvanligt gældende for tilsvarende arbejde. Kommunen får et årligt tilskud fra staten pr. helårsstilling i et seniorjob.
A-kassen har pligt til at vejlede egne medlemmer om muligheden for ansættelse i seniorjob.
Løn- og arbejdsvilkår
Løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller sædvanligt gældende for tilsvarende arbejde.
Jobbets indhold
Kommunen fastsætter seniorjobbets indhold:
- efter samtale med personen,
- under hensyntagen til den pågældendes kvalifikationer og interesser og
- i samarbejde med repræsentanter for de ansatte i kommunen.
Ansættelse i seniorjob skal medføre en udvidelse i antallet af ansatte i den pågældende kommunale virksomhed. Arbejdsgiveren og de ansatte skal i fællesskab sikre, at denne betingelse er overholdt.
Hvis jobfunktionen på et tidspunkt nedlægges, skal kommunen tilbyde et nyt seniorjob.
A-kassen har pligt til at vejlede sine medlemmer om muligheden for at blive ansat i et seniorjob. Når en person søger kommunen om et seniorjob, skal kommunen kontakte a-kassen, der be- eller afkræfter, at personen opfylder betingelserne for ansættelsen.
Hvis personen ansættes, giver kommunen a-kassen besked. Det er herefter a-kassens ansvar at holde løbende øje med, at betingelserne for efterlønsbidrag og medlemskab af a-kassen er overholdt.
Personen kan stoppe i seniorjobbet, tage ordinært arbejde og ved fornyet ledighed atter have ret til et seniorjob. I så fald har bopælskommunen en frist på en måned til på ny at tilbyde ansættelse i et seniorjob.
Hvis personen flytter til en anden kommune, kan den pågældende vælge at blive i sit nuværende seniorjob eller ansøge den nye kommune om et nyt seniorjob. Den nye bopælskommune har en frist på to måneder til at tilbyde ansættelse, dog tidligst fra tilflytningsdatoen.
Seniorjob ophør
Ansættelse i seniorjob skal ophøre:
- når personen når efterlønsalderen,
- hvis personen afslår et rimeligt tilbud om ordinært arbejde formidlet af jobcenteret,
- hvis personen mister retten til efterløn som følge af udmeldelse af a-kassen eller manglende betaling af efterlønsbidrag.
Hvis kommunen ikke opfylder sin forpligtelse og tilbyder et seniorjob, skal kommunen udbetale en kompensation til personen svarende til det, som den pågældende modtog i arbejdsløshedsdagpenge.
Jobcenteret kan yde støtte i form af personlig assistance eller tilskud til hjælpemidler i form af arbejdsredskaber eller arbejdspladsindretninger i forbindelse med ansættelse i et seniorjob.
Kommunen får et årligt tilskud fra staten pr. helårsstilling i et seniorjob.