Sådan anvender du beregneren
Her er en kort beskrivelse af, hvordan du som virksomhed anvender beregneren:
Trin 1 – Antallet af ansatte
Udgangspunktet for den sociale beregner er valide data og antallet af godkendte bevillinger og tilsagn til virksomhedsrettede tilbud (fx løntilskud, virksomhedspraktik, fleksjob mm.) Disse data og antal finder I på vitas.bm.dk, hvor I logger på med Nem ID. Dette antal kan lægges sammen med antallet af personer på offentlige ydelser*, som din virksomhed har ansat direkte uden forudgående forløb i virksomheden.
Fra rullemenuen kan du vælge, hvilken konkret ydelse de pågældende personer er ansat fra og få den helt præcise ydelsesudgift. Kender du ikke til disse forhold, kan du vælge kategorien ’Vægtet gns. på tværs af ydelser’, der beregner et gennemsnit på baggrund af fordelingen af aktiverede på landsplan.
* Modellen beregner den samfundsmæssige gevinst ved inklusion af personer på kanten af arbejdsmarkedet. Derfor bør der kun inkluderes personer fra A-dagpenge, hvis de er ansat fra støttet beskæftigelse (virksomhedspraktik eller løntilskud).
Trin 2 – Estimat af lønindtægten
Her indtaster du den årlige lønindtægt for de pågældende medarbejdere, du indtastede under trin 1. Du kan enten indtaste dem individuelt eller som en medarbejderkategori, hvis du fx har ansat flere til den samme løn.
Læs mere om detaljer og definitioner i noterne til selve beregneren.