Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Metoder og værktøjer
  3. Find opgaverne i virksomheden
  4. Til virksomhedskonsulenter: Guide til brug af opgaveværktøjet

TIL VIRKSOMHEDSKONSULENTER

Guide til brug af opgaveværktøjet

Opgaveværktøjet kan hjælpe dig i dialogen med virksomheden. Der kan være medarbejdere, der har brug for aflastning, og hvor der kan være opgaver, som kan løses af andre medarbejdere. 

Hvordan kan du bruge skemaet?

Du kan bruge skemaet i opgaveværktøjet på flere måder i din hverdag:

  • Som baggrundsmateriale for dig selv, når du planlægger din dialog
  • Konkret på mødet i din dialog med virksomheden
  • Aflevere skemaet med en instruktion og lade virksomheden arbejde med skemaet efter dit besøg.

Tænk hele vejen rundt i virksomheden, når du bruger opgaveværktøjet. De mindre opgaver kan ligge både i administrationen, i produktionen, på lageret osv.

Hvorfor bruge opgaveværktøjet?

Brug opgaveværktøjet, når du er i dialog med virksomheden om rekruttering, og du gerne vil hjælpe virksomheden med:

  • at løse deres rekrutteringsudfordring
  • aflastning af meget travle medarbejdere
  • at finde et godt match og dermed en langtidsholdbar rekruttering
  • at få en tilfreds samarbejdspartner, der gerne rekrutterer gennem jer igen.

Forslag til spørgsmål

Forslag til åbningsspørgsmål
  • Hvor har I generelt rekrutteringsudfordringer?
  • Har I rekrutteringsudfordringer på lageret?
  • Har I rekrutteringsudfordringer i produktionen?
  • Har I rekrutteringsudfordringer i jeres servicefunktioner og i administrationen?
  • Er der opgaver, som I i dag ikke får løst på grund af travlhed?
  • Hvem sørger for at rydde op eller fjerne og sortere affald?
  • Er der opgaver, som specialister udfører, og som ikke kræver helt specifikke kompetencer?
Forslag til hjælpespørgsmål til brug af opgaveværktøjet

Udvælg en enkelt funktion eller afdeling, og list alle delopgaver op: 

  • Er der opgaver, der kan forberedes på forhånd og dermed aflaste?
  • Er der opgaver, der kræver opkvalificering og i givet fald hvilken eller instruktion?
  • Er der mulighed for at tage særlige hensyn, når opgaven skal løses? Der kan også være tale om andre hensyn end dem, der er nævnt i skemaet. 
  • Spørg virksomheden, om der er andre vigtige informationer. Det kan fx dreje sig om, hvorvidt der er krav, som det ikke er muligt at slække på. Et eksempel herpå kan være krav om, at man skal kunne holde til at stå op i mange timer, samarbejdskompetencer, skrivekompetencer eller andet. 

Brug skemaet detaljeret

Ved at gå ret detaljeret gennem skemaet, har I en bedre chance for at finde de opgaver, som du kan rekruttere til, og du får bedre mulighed for at lave et godt bud på et match, når du kommer tilbage til jobcentret.

Når du kommer hjem med en jobåbning

Når du kommer hjem med jobåbningen, er den grundige afdækning en stor hjælp, når du skal finde det gode match.

Du ved både, hvilke krav der stilles til oplæring og til særlige kompetencer, og du ved også noget om, hvilke hensyn der kan tages i netop denne opgave.

Det betyder, at du kan være meget konkret i din forberedende samtale med den eller de borgere, du har i tankerne.

Link til opgaveværktøj:

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Trine Rask Thomsen

Integration | Kontanthjælp | Fastholdelse af medarbejdere | Formidling af lovstof | Negativ social kontrol | Småjob | Opkvalificering | Fritidsjob | Lønnede timer
Tilgå Trine Rask Thomsen på LinkedIn