1. Handleplan
Opgaven er at få lavet en handleplan, der er nem at arbejde med i hverdagen for alle involverede.
I kan nu meget nemt udfylde de fire første kasser fra jeres arbejde i trin 2 og 3. Det er indhold om jeres strategiområder og de aktiviteter, I skal i gang med.
I skal i ledelsen drøfte og fastlægge deadlines, og hvad skal I gøre for at nå målene. Endelig skal der være sat ansvarlige på for hvert område. Husk igen ledelsen og en tovholder.
2. Kommunikation
I har nu både jeres strategi, jeres ambition og mål samt, hvad I konkret vil gøre på plads, når det gælder jeres arbejde med socialt ansvar. Det har stor betydning for kvaliteten af det, I kan fortælle omverdenen og jeres medarbejdere. Men det betyder også, at det er nemmere at arbejde med fx presse, nyheder og intern kommunikation.
Styrken ved at kommunikere om jeres sociale ansvar er, at historier, fakta og ord kan præge den fortælling, som medarbejdere bringer videre ved møder med leverandører, kunder og andre, men også internt og privat. Sammen med den officielle formidling på fx jeres hjemmeside og ved præsentationer kan det skabe ringe i vandet lokalt og i branchesammenhænge, hvilket kan gøre det nemmere at gennemføre de valgte mål.
Intern formidling
Ledelse skal overveje følgende og få beslutninger kort beskrevet i handleplan, så information om intern kommunikation er samlet ét sted. En uddybet plan og arbejdet bør ligge hos den ansvarlige leder.
- Hvordan involverer vi medarbejdere i vores handleplan?
- Hvordan kommunikerer vi internt, både digitalt, fysisk og ved dialog?
- Afholder vi fællesmøde?
- Er der fx grupper, som skal have mere specifik viden om et strategisk emne?
- Hvordan følger vi op løbende? Fx gennem et fast punkt ved alle afdelingsmøder.
- Hvor kan medarbejder finde noget skriftligt?
Ekstern formidling
Ledelse samt kommunikation-/marketing-/salgsansvarlig skal overveje følgende og ligesom med den interne kommunikation - få beslutninger kort beskrevet i handleplan samt uddybet hos ansvarlige.
- Til hvilke målgrupper skal vi kommunikere hvilke budskaber?
- Kunder, leverandører og samarbejdspartnere
- Hvilke kanaler skal vi bruge?
- Fx mødematerialer, hjemmeside, presse, nyhedsbrev, sociale medier
- Hvilke formater kommunikerer vi i?
- CSR-rapportering eller indhold i årsrapport, produktinformation, certificeringer, FN's Verdensmål 8 og evt. andre relevante fx 4 om god uddannelse og 17 om partnerskaber.
3. Partnerskaber
De færreste kan løse udfordringer alene. Igennem alle fire trin kan I løbende vurdere, om virksomheden kan stå stærkere og bedre ved at arbejde sammen med andre, når det gælder:
- værdikæden, hvor I måske sammen med andre kan kombinere jeres kompetencer, teknologier og ressourcer og dermed få nye løsninger sammen
- Fx trælasthandlen med FSC-mærket træ og CO2 positive leverancher.
- branchens indsatser, hvor I måske på tværs af markedet kan hæve standarder og dermed imødegå de fælles udfordringer
- Partnerskaber på tværs med fx NGO’er, civilsamfund eller uddannelsesinstitutioner, som man kan tackle udfordringer sammen med
- Fx uddannelsesinstitution og teknisk skole.