Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Nyheder

Nyheder

Læs seneste nyt fra vores presserum hos Ritzau. 

Logistikkompagniets Carsten Moberg tilbyder gratis foredrag om socialt ansvar.
29.11.18

Prisvindende erhvervsleder fortæller om socialt ansvar

Logistikkompagniet har to gange vundet CSR People Prize for virksomhedens store samfundsansvar, og nu vil grundlægger Carsten Moberg give sine erfaringer videre gennem gratis foredrag. Første gang var 5. december i Horsens. I oktober i år vandt Logistikkompagniet for anden gang CSR People Prize for det store sociale ansvar, som virksomheder tager. Logistikkompagniet har bl.a. gjort det til en bevidst strategi at rekruttere medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet. Samtidig kan virksomheden fremvise en flot vækst, så for Logistikkompagniet går samfundsansvar og god forretning hånd i hånd. For Carsten Moberg, der har grundlagt virksomheden, er det helt naturligt at give noget tilbage til samfundet, og nu tager han det et skridt videre. Han tilbyder virksomheder og organisationer at holde gratis oplæg om, hvordan det sociale ansvar fungerer i praksis hos Logistikkompagniet - og om, hvordan det er blevet en del af virksomhedens DNA. Første foredrag var 5. december hos Vitus Bering Innovation Park i Horsens, hvor tilhørerne bl.a. fik inspiration og konkrete tips til: hvordan virksomheder kan tage de første skridt mod social ansvarlighed. at skabe sammehold og trivsel på arbejdspladsen. at fastholde gode medarbejdere og tiltrække nye. hvordan jobcentret kan hjælpe virksomhederne. Sætter nye grænser for socialt ansvar Logistikkompagniet har gennem de senere år fokuseret på at hjælpe langtidsledige i arbejde og lægger meget vægt på, at alle medarbejdere i virksomheden skal kompetenceudvikles. Derudover samarbejder Logistikkompagniet med Greve Kommune om et integrationsforløb, hvor sprogundervisning kombineres med praktisk arbejde i virksomheden. Gennem en lang årrække har Logistikkompagniet taget et socialt ansvar på et væld af måder og har været med til at sætte nye grænser for, hvordan virksomheder kan tage socialt ansvar. Det er den indsats, som har sikret virksomheden CSR People Prize i 2016 og 2018 - og det er de erfaringer, som Carsten Moberg vil bringe videre. Mere information Se mere om arrangementet i Horsens hos Business Horsens

Erhvervsnetværk i Billund hjælper unge på vej
28.11.18

Erhvervsnetværk hjælper udsatte unge

Udsatte unge skal også have en chance på arbejdsmarkedet, og virksomhedsnetværket PÅ VEJ vil hjælpe flere unge ind i virksomhederne. Indsatsen går i gang med et stort kickoff-arrangement i Billund 6. december. Med støtte fra Ole Kirks Fond, KG Fonden og Billund Kommune er virksomhedsnetværket PÅ VEJ sat i søen for at få flere udsatte unge ind i virksomhederne i Billund. Med støtten fra fondene og kommunen kan netværket hjælpe endnu flere unge. Indsatsen går for alvor i gang med et kickoff-arrangement 6. december på Gyttegård Golf Klub i Billund, hvor bl.a. Lisbeth Zornig holder oplæg under titlen Fra vred til voksen. Hjælper også i weekenden PÅ VEJ er et netværk af virksomheder i Billund Kommune, der både rummer virksomheder, som aktuelt har en eller flere udsatte unge i arbejde, samt virksomheder, som støtter idéen og projektet. Netværket står klar til at hjælpe de unge gennem hele ugen. Erfaringsmæssigt er det nemlig sådan, at de fleste ting går galt i tidsrummet mellem 16 og 8 eller i weekenden, hvor man ikke er på arbejde. Cabi er også en del af PÅ VEJ, og får til opgave rådgive samt opsamle og dokumentere projektets erfaringer. Til kickoff-mødet den 6. december deltager Cabis eksperter, Ann Cathrine Lebech Hoe og Jesper Pedersen, hvor de fortæller om deres arbejde med udsatte unge. ”Det er dejligt at se at lokale virksomheder selv tager initiativ til at gøre en forskel for udsatte unge i Billund Kommune. Udover de praktikker vi kender som et godt redskab, bliver det spændende at se hvilken rolle netværket kommer til at spille for udsatte unge i Billund kommune de kommende år. Det glæder vi os til at følge hos Cabi.” Mere information Læs mere om PÅ VEJ på Cabis hjemmeside Læs mere om arrangementet

23.11.18

Gribskov matcher ledige og virksomheder med Jobnet for Arbejdsgivere

Gribskov Kommune har fået 211 jobordrer gennem Jobnet for Arbejdsgivere, og det sikrer bedre match mellem virksomheder og ledige kandidater. Jobordren på Jobnet for Arbejdsgivere er ved at vinde indpas som en del af rekrutteringsservicen mellem virksomheder og jobcentre. Virksomheder sender jobordrer. Og rigtig mange jobcentre landet over har taget jobordren til sig. Det gælder også i Gribskov Kommune. Virksomhedskonsulent Leif Bjerg Jensen ved hvorfor. Jobordren giver mening i det daglige arbejde med at matche ledige med virksomheder. ”Vi får et godt overblik og kan sætte jobordrer bedre og mere målrettet i spil. Derfor får virksomheden også et bredere rekrutteringsgrundlag,” siger han. I Gribskov registrerer man jobordren efter dialog med virksomheden På den måde får jobcentrets medarbejdere kendskab til alle aktuelle jobåbninger. Det giver mulighed for, at man på tværs af jobcentret kan matche jobordren med potentielle kandidater. I Gribskov – som i mange andre kommuner – er der efterspørgsel på ufaglærte. Leif Bjerg Jensen uddyber: ”Det gælder fra 15 timer og op til fuldtid. De er eftertragtede til job i detailhandlen, i køkken, café og restauration samt til SoSu-stillinger og rengøring. Vores fokus er at præsentere to eller tre motiverede kandidater for hver virksomhed.” Mere information Kunne Jobnet for Arbejdsgivere være noget for dig? - så klik ind på JobAG.jobnet.dk

Ikke-vestlige indvandrere på kontanthjælp har bedre helbred end etniske danskere, og det giver dem et potentiale, som ikke er udnyttet.
20.11.18

Udsatte nydanskere har bedre helbred end udsatte danskere

Der gemmer sig et skjult potentiale blandt ikke-vestlige indvandrere på kontanthjælp, mener ekspert. De har nemlig bedre helbred og færre sociale problemer end etniske danskere på kontanthjælp, viser en ny undersøgelse. Ikke-vestlige indvandrere på kontanthjælp har ofte sprogproblemer og er generelt dårligere uddannet end etniske danskere på kontanthjælp. Til gengæld har ikke-vestlige indvandrere et bedre helbred og lider af færre sociale problemer. Det viser en ny undersøgelse som Væksthusets Forskningscenter og Aarhus Universitet har lavet blandt aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og deres sagsbehandlere. Det er en overraskelse, mener forskningsleder hos Væksthusets Forskningscenter, Charlotte Liebak Hansen. "Den offentlige debat er til tider præget af en negativ retorik om ikke-vestlige indvandrere – for eksempel at de er dyre for samfundet. Men vi kan med denne undersøgelse i hånden faktisk konstatere, at der gemmer sig et skjult potentiale i gruppen af ikke-vestlige indvandrere, i og med de har færre helbredsmæssige og sociale problemer. Til gengæld er de mere ramt på de beskæftigelsesmæssige parametre," siger hun til Ugebrevet A4. Ifølge undersøgelsen har 15 procent af de udsatte nydanskere har fået en psykiatrisk diagnose, mens andelen for udsatte danskere er næsten dobbelt så høj med 29 procent. Men alligevel har denne gruppe af nydanskere stadig sværere ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Ifølge Charlotte Liebak Hansen er der et skjult potentiale i disse mennesker, da udfordringerne er nemmere at kommet til livs med den rigtige beskæftigelsesindsats. "De har en lavere uddannelsesgrad og arbejdsmarkedstilknytning, og de har mindre viden om arbejdsmarkedet. Men det er jo noget, man som beskæftigelsessystem kan gøre noget ved. Det er faktisk på nogle punkter lettere at arbejde med mennesker, der har det som hovedproblem i stedet for både at have det problem sammen med helbredsmæssige og sociale problemer," siger Charlotte Liebak Hansen til Ugebrevet A4. Mere information Se undersøgelsen hos Væksthusets Forskningscenter Undersøgelsen er også omtalt i Politiken Se også Cabis tema om integration i beskæftigelsesindsatsen

Cabi får fire millioner kroner gennem satspuljen, og kan dermed fortsat bidrage til at styrke beskæftigelsesindsatsen
08.11.18

Cabi får midler fra satspuljen til at videreføre sine aktiviteter

I aftalen om fordelingen af satspuljen på beskæftigelsesområdet er der afsat i alt fire millioner kr. til Cabi i 2019 og 2020. Det betyder, at Cabi fortsat kan være en drivkraft i udviklingen af indsatsen for at få flere fra offentlig forsørgelse ind på arbejdsmarkedet, fortæller direktør Mette Rønnau. Regeringen og de øvrige partier bag satspuljen, der tæller alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten, offentliggjorde onsdag en aftale om fordelingen af i alt 546 millioner kr. på beskæftigelsesområdet. Aftalepartierne er enige om at tilføre videns- og netværkshuset Cabi to millioner kr. årligt i 2019 og 2020. De tilførte midler betyder, at Cabi fortsat kan bidrage til at styrke et bæredygtigt arbejdsmarked, hvor der er plads til flere, forklarer Cabis direktør Mette Rønnau. Cabi arbejder på landsplan med at fremme inklusion af udsatte grupper i uddannelse og arbejde, fastholde udsatte medarbejdere i arbejde samt fremme trivsel og forebygge nedslidning på arbejdspladser ”Jeg er meget tilfreds med, at vi med den her aftale og opbakningen fra satspuljepartierne kan fortsætte vores arbejde med at styrke virksomhedernes evne til at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og fastholde medarbejdere, som er ved at ryge ud på grund af sygdom eller nedslidning. Med de midler, der er afsat, kan vi fortsat yde en stærk online rådgivning til virksomheder og kommuner. Vi kan fortsat afholde et stort antal arrangementer i Cabis virksomhedsnetværk for socialt ansvarlige virksomheder. Og vi kan fastholde Cabis unikke position som fælles indgang for virksomheder og kommuner til viden om fx lovgivning, sygefravær, stress, fleksjob, fastholdelse og seniorer,” siger hun. ”Hvis vi ikke var blevet tilgodeset i aftalen om satspuljen, havde det ikke været muligt at fastholde vores aktivitetsniveau. Det er Cabis ambition at gøre det attraktivt og lettere for flere virksomheder at være socialt ansvarlige arbejdspladser, og nu kan vi virkelig komme ud over stepperne og fortsætte vores gode samarbejde med virksomheder og jobcentre,” siger Mette Rønnau. Virksomheders viden udvikler beskæftigelsesindsatsen I dag er der ca. 6.100 medlemmer af Cabis virksomhedsnetværk af socialt ansvarlige virksomheder, og målet er, at der i 2020 skal være 8.000 medlemmer, hvor 75 procent skal være fra små- og mellemstore virksomheder. Det er essentielt, mener Mette Rønnau. ”Gennem arrangementer, netværksgrupper og andre aktiviteter i netværket giver vi virksomhederne konkret viden og redskaber til at tage hånd om medarbejdere, som bliver syge eller ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Med netværkets arrangementer og sparringsgrupper hjælper vi virksomhederne til, at de kan omsætte deres sociale engagement til at flere kommer i job,” siger Mette Rønnau. ”Samtidig betyder den tætte kontakt med virksomhederne, at vi får meget værdifuld viden om, hvad virksomhederne har brug for, og hvad de bøvler med. Det er helt afgørende viden, og er med til at gøre Cabi til en attraktiv samarbejdspartner for kommuner, virksomheder og fonde, når beskæftigelsesindsatsen skal udvikles,” fortsætter Mette Rønnau. Vigtigt at få flere med handicap i job Hun hæfter sig desuden ved, at der i aftalen om satspuljen på beskæftigelsesområder er afsat 128,4 millioner kr. til 11 initiativer, som skal få flere mennesker med handicap i job. ”Det er et stærkt signal at lave en aftale, hvor der er så markant fokus på, at flere mennesker med handicap skal i arbejde. I dag er der alt for mange mennesker med handicap, der har kompetencerne i orden, men som ikke får chancen på arbejdsmarkedet. Vi skal styrke indsatsen for mennesker med handicap i jobcentrene, og vi skal have viden om handicap og beskæftigelse ud til virksomhederne. Det vil vi bidrage med i Cabi,” siger Mette Rønnau. En måde at gøre det på er at bruge de handicapkompenserende ordninger langt bedre, end de bliver i dag. ”Vi har i samarbejde med 17 kommuner styrket deres praksis for, hvordan de bruger de handicapkompenserende ordninger over for mennesker med funktionsnedsættelse af psykiske årsager. Her blev mennesker helt konkret indsluset i job, så de handicapkompenserende ordninger har et kæmpe potentiale. Men der er brug for, at viden om ordningerne skal ud i alle kroge af kommunerne. Sker det, kan vi få mange flere i job,” siger Mette Rønnau. KONTAKT: Direktør Mette Rønnau, Cabi: 2083 4964 / mer@cabiweb.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CABI: Cabi er et non-profit videns-, udviklings- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde medarbejdere i job. Vores mål er, at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden til ledere, personaleansvarlige og HR-medarbejdere i virksomhederne og til professionelle i den aktive beskæftigelsesindsats i kommuner og andre steder.

Satspuljen på beskæftigelsesområdet er fordelt, og her er der afsat midler til en lang række initiativer, som skal få flere med handicap i job.
08.11.18

Satspuljeaftale skal få flere med handicap i job

Regeringen og satspuljepartierne har afsat knap 130 millioner kr. til at få flere mennesker med handicap i job. Onsdag eftermiddag kunne Beskæftigelsesministeriet offentliggøre, at alle Folketingets partier, med undtagelse af Enhedslisten, har indgået aftale om fordeling af satspuljen på beskæftigelsesområdet. Partierne er bl.a. blevet enige om at afsætte 128,4 millioner kr. til en lang række initiativer, som har til formål at få flere med handicap tættere på arbejdsmarkedet. Pengene skal bl.a. finansiere udviklingen af et kompetencekort, som skal synliggøre kompetencerne hos mennesker med handicap. Derudover er der afsat midler til at styrke indsatsen over for mennesker med handicap i landets jobcentre. Aftalen indeholder også 7,8 millioner kr. afsat til at udvikle en platform med viden om betydningen af specifikke handicap i forhold til beskæftigelse. Den viden skal medvirke til, at flere med handicap får fodfæste på arbejdsmarkedet. "Jeg er glad for, at vi har fået en god satspuljeaftale på plads, og jeg vil gerne takke satspuljepartierne for opbakningen til at prioritere handicapområdet i år. Vi skal have flere mennesker med handicap i job. Det er længe siden, der sidst blev sat målrettet ind på området. Med godt 128 mio. kr. og 11 initiativer kan vi gøre en afgørende forskel for mennesker med handicap. Der er brug for flere hænder på arbejdsmarkedet, så lad os få fjernet nogle af de fordomme, der har holdt personer med handicap væk fra vores arbejdsfællesskab," siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), i en pressemeddelelse. Foruden de 11 initiativer på handicapområdet er der i aftalen afsat ekstra 81,6 millioner kr. til initiativet Flere skal med 2", som er en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere. Der er desuden afsat 174,7 millioner kr. til at videreføre støtten til en række organisationer og projekter. Aftalepartierne er enige om at tilføre Cabi to millioner kr. årligt i 2019 og 2020. Mere information Læs hele aftalen på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside Se mere hos Altinget.dk

Med et nyt værktøj fra Beskæftigelsesministeriet bliver det nemmere at se, hvilke kommuner, der er gode til at få ledige i arbejde.
05.11.18

Se hvordan kommunerne klarer sig på beskæftigelsesområdet

Fremover kan alle følge med i, hvor gode de enkelte kommuner er til at få borgere væk fra offentlig forsørgelse. Beskæftigelsesministeriet har ranglistet kommunerne fra 1 til 98 efter deres resultater, og målet er at kommunerne kan lære af hinanden. Beskæftigelsesministeriet har offentliggjort et nyt benchmarkingværktøj, som skal give kommunerne bedre mulighed for at styrke indsatsen over for ledige. Kommunerne får med det nye værktøj lettere ved at se, hvor gode de er til at få borgere væk fra dagpenge, kontanthjælp og sygedagpenge. Samtidig kan man se, hvilke kommuner der gør det godt, og som de mindre gode kommuner kan søge inspiration hos. Beskæftigelsesministeriet samler som noget nyt kommunerne på en rangliste over alle tre ydelser samt en liste for hver af de tre ydelser. De kommuner, der ligger øverst på ranglisten, er de kommuner, der klarer sig bedst, og som har færre personer på offentlig forsørgelse, end man kan forvente. Opgørelserne tager nemlig hensyn til blandt andet alder og uddannelse i de enkelte kommuner, så de kan sammenlignes. På den aktuelle liste, hvor ydelserne er samlet, topper Nyborg efterfulgt af Frederiksberg og Gladsaxe. Det er altså både en gevinst for borgerne og kommunerne. Den nye opgørelse går hånd i hånd med større frihed til kommunerne, der er en konsekvens af en politisk aftale, som gør op med stive regler i beskæftigelsesindsatsen. Men det er frihed under ansvar. Vi vil ikke acceptere, at ledige overlades til sig selv. Kommunerne kan komme under administration, hvis ledige efterlades uden indsats, siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), i en pressemeddelelse. Se alle ranglister på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside

01.11.18

Ekspert: Sygefraværet skal ned gennem en strategisk indsats

Næsten halvdelen af det samlede antal sygedage på det danske arbejdsmarked er på mere end syv dage, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det kræver en strategisk tilgang fra lederne på arbejdspladserne at få det ned, mener ekspert. Danske lønmodtagere havde sidste år i gennemsnit 8,3 sygedage, og det er stort set uændret i forhold til året før. Og næsten halvdelen af sygefraværet på arbejdsmarkedet indgår i perioder på mere end syv dage. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som netop er offentliggjort. Tallene viser desuden, at der er stor forskel på sygefraværet i den private sektor og i den offentlige sektor. I private virksomheder er over halvdelen af de samlede antal sygedage i perioder på mellem én og syv dage, hvor det i kommuner er 40 procent. I staten og regionerne er henholdsvis 42 procent og 45 procent af sygedagene på korte perioder. Ekspert: Vigtigt at drøfte holdninger til fravær ”Vi kan ikke få sygefraværet ned på nul, og det skal vi heller ikke. Men ved at arbejde med virksomhedens kultur og holdninger til sygefravær kan man ændre på noget. Hvornår er man for syg til at arbejde? Kan man melde sig syg noget af dagen? Den slags spørgsmål er godt at få drøftet i virksomheden, så der kan blive klare linjer og alle ved, hvad der gælder på den enkelte arbejdsplads,” siger Birgitte Poulsen og opfordrer til, at virksomheder – uanset branche og sektor – får set sygefraværet efter i sømmene. Hun slår samtidig fast, at hvis der skal arbejdes grundigt med sygefraværet på en arbejdsplads, skal det ske på organisationsniveau. ”Ofte er der en tendens til at fokusere på, hvorfor den enkelte medarbejder er syg, men hvis vi skal rykke noget ved sygefraværet på en arbejdsplads er det vigtigt at se på, om der er noget ved selve rammerne på arbejdspladsen, som er årsagen til fraværet. Det er vigtigt, at ledelsen på arbejdspladsen går forrest i det arbejde og tænker langsigtet i bestræbelserne på at sænke sygefraværet,” siger Birgitte Poulsen. Få et overblik over sygefraværet For at kunne sætte rigtigt ind over for sygefraværet er det desuden vigtigt, at virksomheden har et overblik over sygefraværet. Det er fx væsentligt at kende størrelsen og på sygefraværet og vide om fraværet består af langt eller kort fravær, forklarer Birgitte Poulsen. På Cabis hjemmeside er der samlet en række tips til, hvordan virksomheder kan anlægge en strategisk tilgang til sygefraværet. Cabi har desuden udviklet en sygefraværsberegner, hvor det er muligt at beregne, hvor meget sygefravær i virksomheden koster. Virksomheder med lavt sygefravær skal også være opmærksomme Og selv virksomheder med et lavt sygefravær kan have glæde af at give området et servicetjek, mener Birgitte Poulsen. ”Vi ser nogle gange, at virksomheder har medarbejdere som gentagne gange har kort og drypvis sygefravær på én eller to dage. Det er måske ikke noget, som slår ud i den interne fraværsstatistik, men det kan dække over noget andet og mere alvorligt. Måske er det en medarbejder, som har et misbrug, eller som går gennem en personlig krise. Bliver der ikke taget hånd om det i tide, risikerer man, at det kan udvikle sig til langvarigt sygefravær, hvor det er sværere at komme tilbage,” siger Birgitte Poulsen. KONTAKT: Chefkonsulent Birgitte Poulsen, Cabi: 8620 8361 / bpo@cabiweb.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM SYGEFRAVÆR: Danske lønmodtagere havde sidste år et gennemsnitligt sygefravær på 8,3 dage. Oven i dette kommer fravær pga. børns sygdom, arbejdsulykker og barsel. Over halvdelen af sygefraværet i private virksomheder er i perioder på mellem én og syv dage. For kommuner gælder det 40 procent, i staten 42 procent og regionerne 45 procent. Langt sygefravær fylder mere hos kvinder end hos mænd. Kilde: Danmarks Statistik FAKTA OM CABI: Cabi er et non-profit videns-, udviklings- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde medarbejdere i job. Vores mål er, at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden til ledere, personaleansvarlige og HR-medarbejdere i virksomhederne og til professionelle i den aktive beskæftigelsesindsats i kommuner og andre steder.

31.10.18

Medarbejdere tør ikke gå til chefen med stress

Kun hver tredje medarbejder føler sig tryg ved at gå til chefen med symptomer på stress, og kun hver fjerde leder føler sig klædt på til at håndtere stress. Det viser en ny undersøgelse. På trods af mange års fokus på stress mangler mange ledere stadig de basale redskaber til at håndtere den stress, som opstår blandt medarbejderne. En ny undersøgelse som Userneeds har lavet for Danica Pension viser, at kun her fjerde leder føler sig godt klædt på til at hjælpe en medarbejder, der er stresset. Og kun omkring hver tredje medarbejder føler sig trygge ved at gå til deres leder, hvis de oplever symptomer på stress. Det skriver Finans.dk "Det har den konsekvens, at der ikke bliver etableret en dialog mellem leder og medarbejder og sat tidligt ind. Og al forskning viser, at det er den tidlige indsats, der er afgørende. Jo før vi får sat en indsats i gang, jo bedre," siger Camilla Thind Sunesen, chef for sundhedsløsninger i Danica Pension, til Finans.dk Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent hos Cabi og ekspert i stress, er enig med Camilla Thind Sunesen, at det er dialog mellem ledelese og medarbejdere er en forudsætning for, at der kan sættes tidligt ind. Undersøgelsen viser tydeligt, hvor vigtigt det er, at ledere er klædt på med viden og redskaber til samtalen med en medarbejder, der er stresset. Netop samtalen kan være med til at forhindre sygemeldinger eller sikre en god og holdbar tilbagevenden. Men undersøgelsen viser også, at der er behov for at tale mere åbent om stress og som organisation være bevist om egne kilde til arbejdsrelateret stress," siger Rosendahl Kirkegaard. Hun forklarer, at begynder man først at tale åbent om stress på arbejdspladsen, så har man også muligheden for at forebygge, at stress overhovedet opstår. "Ofte er det nogle vilkår og rammer for vores arbejde, som er den virkelige årsag til stress, men det er svært for den enkelte at ændre på arbejdspladsens vilkår. Derfor er forebyggelse en sag for den øverste ledelse, fordi det handler om virksomhedens kultur og rammer," siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Hun er en af forfatterne bag Cabis e-bog om stress, som netop er udgivet. Her får ledere og HR-professionelle viden og værktøjer til at sætte forebyggesle af stress på dagsordenen i virksomheden. Download Du kan downloade e-bogen fra Cabis hjemmeside Se også Cabis tema om stress

Flygtninge i Helsingør strømmer i job
30.10.18

Over halvdelen af Helsingørs flygtninge er i job

Helsingør Kommune kunne i sidste uge markere, at over halvdelen af kommunens flygtningeborgere er i job. Det skyldes bl.a. en helhedsorienteret indsats og et øget fokus siden 2016. Ud af 318 borgere med flygtningebaggrund, som borg i Helsingør Kommune, har over halvdelen af dem nu fast arbejde. Det er et resultat, som i sidste uge blev markeret med en sammenkomst på Marienlyst Strandhotel, skriver Helsingør Dagblad. "Det er jo et langt, sejt træk. Vi er gået fra omkring 3,3 procent i arbejde til over 50 procent på to og et halvt år, så om to et halvt år, så regner jeg da med, at alle flygtninge er i job. Når man kigger på landsplan, er tallet også over 50 procent, og det er selvfølgelig målet at tallet, når op på det niveau der gælder for resten af arbejdsmarkedet. Men i forhold til de sprog- og kvalifikationsmæssige problemer, der kan være, kræver det en ekstraordinær indsats, så det er et flot delresultat," siger fungerende borgmester Henrik Møller (S), til Helsingør Dagblad. Flere aspekter i indsatsen bliver fremhævet som årsager til den positive udvikling. Siden sommeren 2016 har der været fokus på flygtninge i kommunen og der blev bevilget ekstra penge til indsatsen fra byrådet i sommeren 2016. Jobcenteret har etableret arbejdsgruppen Team Integration, og samtidig er der arbejdet på at en helhedsorienteret indsats, hvor virksomheder, familieindsats, boligindsats og frivillige er tænkt sammen. Netop virksomhedernes bidrag har vejet tungt i bestræbelserne. Flere end 100 virksomheder i Helsingør og omegn har deltaget, og stadig flere virksomheder kommer til. Helsingør Kommune deltager også i projektet I mål med Integration, hvor 17 kommuner gennem de seneste år har arbejdet for at udvikle den beskæftigelsesrettede integrationsindsats. Og det har nu båret frugt.

Der er store kommunale forskelle på antallet af ledige fleksjobbere
24.10.18

Store lokale forskelle i fleksjobberes ledighed

Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at få ledige, som er visiteret til fleksjob, i arbejde. Det kræver et tæt samarbejde mellem kommune og de lokale virksomheder, siger arbejdsmarkedschef. Når en person, som er visiteret til fleksjob, skal finde arbejde, er det ikke ligegyldigt i hvilken kommune han eller hun bor. Der er nemlig store forskelle på, hvor gode kommunerne er til at hjælpe ledige fleksjobbere i gang, skriver DA Analyse. Faaborg-Midtfyn er en af de kommuner, der med 13,7 procent har den laveste ledighed blandt personer visiteret til fleksjob. Her forklarer Lisbeth Roses, teamleder for fleksjob, at kommunens succes skyldes et godt samarbejde med lokale virksomheder og et stort fokus på den enkelte fleksjobbers behov og en klar bevidsthed om, at beskæftigelse er endemålet. ”Vi er gode til at lave matchet mellem arbejdsgiverne og fleksjobberne. Derudover er vi gode til at tage hånd om de fleksjobbere, der ikke er i arbejde. Vi har fx en jobklub, hvor der skrives ansøgninger og CV’er," siger Lisbeth Roses til Agenda. Ballerup er til gengæld en af de kommuner, som har den højeste ledighed blandt fleksjobbere, og det er en position, som arbejdsmarkedschef Ina S. Ringsdal er meget opmærksom på. Og som kommunen er i gang med at ændre på gennem nye initiativer på området. ”Vi har ikke tidligere haft de nødvendige ressourcer og det stærke fokus på fleksjobområdet, som vi har nu. Det tager tid at lave en omvæltning, men nu er vi godt på vej," siger Ina S. Ringsdal til Agenda. Mere information Vil du have gode tips og værktøjer til at etablere fleksjob? Se mere på Cabis hjemmeside

Nyt råd skal hjælpe virksomheder i arbejdet med socailt ansvar og FN's Verdensmål.
10.10.18

Regeringen lancerer nyt råd for samfundsansvar og FN's Verdensmål

Det nye råd skal gøre danske virksomheder til førende inden for bæredygtig og social ansvarlig virksomhedsdrift, og skal bidrage til at flere virksomheder arbejder strategisk med deres samfundsansvar og verdensmålene. Regeringen har i dag 10. okober offentliggjort Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål. Nogle af de emner, som skal drøftes og behandles i det nye råd er bl.a. udvikling af bæredygtige forretningsmodeller, digitale muligheder for at styrke virksomhedernes samfundsansvar i den globale produktion samt fastholdelse af udsatte grupper på arbejdsmarkedet. Rådet blev lanceret af erhvervsministeren, beskæftiglesesministeren og finansministeren. Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål har til opgave at sætte rammen om dialogen mellem virksomhederne og andre interessenter. Rådet kan give anbefalinger til regeringen og iværksætte konkrete aktiviteter, der fremmer danske virksomheders arbejde med samfundsansvar og verdensmålene. "Vi skal have endnu flere virksomheder til at engagere sig i samfundets udfordringer. Samfundsansvar er et konkurrenceparameter for de danske virksomheder. Jeg ønsker, at de danske virksomheder engagerer sig strategisk i at arbejde med samfundsansvar i deres kerneforretning i tæt dialog med interessenterne. Jeg er derfor glad for, at regeringen i dag kan lancere det nye Råd for Samfundsansvar og Verdensmål og ser frem til at følge arbejdet," siger erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) i en pressemeddelelse Finansminister Kristian Jensen (V) fortæller, at mange virksomheder allerede har taget FN's Verdensmål til sig, og at det nye råd kan hjælpe endnu flere virksomheder til at arbejde strategisk med verdensmålene. Han suppleres af beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V): "I arbejdet med verdensmålene skal vi også sikre, at flere udsatte mennesker får fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er afgørende, at vi udnytter de gode tider til at hjælpe flere i job. Med det nye råd vil vi skærpe virksomhedernes fokus på, at der er store gevinster at hente, når udsatte inkluderes på arbejdspladsen. Jeg håber, at endnu flere virksomheder vil få øjnene op for, at det er muligt at løfte et socialt ansvar – og få en forretning ud af det." Formand for Rådet for Samfundansvar og Verdensmål er Torkil Sonne, stifter og bestyrelsesformand for Specialisterne Foundation. Derudover består rådet af yderligere 16 erhvervs- og organisationsfolk. Mere information Læs mere om hvem, der er med i Rådet for Samfundsansvar og FN's Verdensmål

Cabi, Velliv Foreningen og SMVdanmark sætter det psykiske arbejdsmiljø med to konferencer i november
05.10.18

Ledere har ansvaret for et godt psykisk arbejdsmiljø

Hvilke indsatser kræver det af ledere at stille skarpt på det psykiske arbejdsmiljø? Trivsel og forebyggelse af sygefravær er i fokus, når organisationerne Cabi, SMVdanmark og Velliv Foreningen sætter fokus det psykiske arbejdsmiljø med to heldagskonferencer. Et godt arbejdsmiljø kan være nøglen til både god trivsel og høj produktivitet. For ledere kan den daglige drift imidlertid tage fokus fra de indsatser, der fremmer et godt psykisk arbejdsmiljø på den lange bane. Det kan blandt andet føre til højt sygefravær og stress. Ifølge Arbejdstilsynet har en stresset medarbejder tit et højere sygefravær og en lavere arbejdsevne og produktivitet. Verdenssundhedsorganisationen, WHO, anslår, at stress koster cirka 14 milliarder kroner om året for det danske samfund. Det svarer til 40 millioner kroner dagligt. Ifølge WHO bliver stress den største årsag til sygdom i år 2020. Et godt psykisk arbejdsmiljø forebygger blandt andet stress og sygefravær. Det kan derfor godt betale sig at gøre en indsats, når det kommer til arbejdsmiljøet. Ledere påvirker trivsel og produktivitet Seniorforsker på DTU inden for Management og Engineering, Kasper Edwards, påpeger vigtigheden af, at ledere retter opmærksomhed mod trivsel og produktivitet: ”Førstelinjelederen kan påvirke medarbejdernes trivsel og produktivitet i en positiv retning gennem en ledelsesform, som fokuserer både på medarbejdernes indsats, output og processer,” siger Kasper Edwards, som til daglig forsker i sammenhængen mellem netop trivsel og produktivitet. ”Man taler om, at lederen skal forstå faglige og sociale kompetencer, men den daglige leder behøver ikke have øje for begge ting,” udtaler Kasper Edwards og foreslår en delt ledelsesform, hvor én er fagligt orienteret og en anden er socialt orienteret. Kasper Edwards er en af oplægsholderne på konferencen den 1. november i København, som henvender sig til netop ledere, HR- og arbejdsmiljøansvarlige. Bureau har sat fokus på det psykiske arbejdsmiljø Kommunikationsbureauet Advice har aktivt valgt at skærpe fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Her har man arbejdet for at knække stress-kurven og er lykkedes med det. I 2015 indførte Advice en decideret stress-politik, som har medvirket til, at bureauet har fået reduceret sygedagene betragteligt, og at virksomhedens godt 100 medarbejdere kan tale åbent og frit om stress: ”Stress kan ramme os alle. Det er derfor vigtigt, at stress ikke er tabubelagt, men at vi hos os kan tale om stress med åbenhed og omsorgsfuldhed,” siger Mikkel Havelund, COO hos Advice og fortsætter: ”Hos Advice har vi arbejdet meget med at træne ledere, som tit har rigtig travlt. De kan derfor nemt komme til at overse, hvis en medarbejder er på vej ud i noget stress.” Advice vil være repræsenteret på konferencen i København den 1. november. Her vil Mikkel Havelund løfte sløret for, hvordan kommunikationsbureauet blandt andet har haft gavn af meditation og interne kampagner i håndteringen og forebyggelsen af stress. Konferencen ”Vejen til et godt arbejdsmiljø” afholdelses i Scandic Sydhavnen i København den 1. november og i Konferencecenteret FÆNGSLET Horsens den 8. november. Se mere om konferencen i København her: https://www.tilmeld.dk/Cabi201842 KONTAKT: Seniorkonsulent Dorte Rosendahl Kirkegaard, Cabi: 2080 5007 / dor@cabiweb.dk Seniorforsker Kasper Edwards, DTU: 4525 6010 / kaed@dtu.dk COO Mikkel Havelund, Advice: 2557 2155 / mikkel.h@adviceas.dk YDERLIGERE KONTAKT: Marketingsansvarlig Marianne Lyngberg Nilsson, Cabi: 4113 7281 / man@cabiweb.dk Fakta om Cabi Cabi er et non-profit videns-, udviklings- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde medarbejdere i job. Vores mål er, at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden til ledere, personaleansvarlige og HR-medarbejdere i virksomhederne og til professionelle i den aktive beskæftigelsesindsats i kommuner og andre steder.

Cabi, Velliv Foreningen og SMVdanmark sætter fokus på godt arbejdsmiljø med to konferencer i november
05.10.18

Ekspert: Indsatsen mod stress skal starte fra toppen

Stadig flere føler sig psykisk overbelastede på jobbet, og et ekspertudvalg under regeringen peger i en ny rapport på, at der skal mere viden om psykisk arbejdsmiljø ud i virksomhederne. Men indsatsen mod den psykiske overbelastning skal starte fra toppen i virksomheden, mener stress-ekspert hos Cabi. Det går den forkerte vej i bestræbelserne på at nedbringe antallet af danskere, som føler sig psykisk overbelastede på jobbet. En rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at antallet af lønmodtagere, som oplever psykisk overbelastning på jobbet, er steget med 17 procent fra 2012 til 2016. Det fik sidste år beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) til at nedsætte et ekspertudvalg, som skulle kortlægge de alvorligste udfordringer med arbejdsmiljøet, og de er nu kommet med deres anbefalinger til forbedringer. Her anbefales det bl.a. at der skal øget fokus på viden om det psykiske arbejdsmiljø i virksomhederne, og at det skal ske via en særlig uddannelse for ledere. Det er dog ikke nok, mener Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent hos Cabi og ekspert i stress. Netop det psykiske arbejdsmiljø er omdrejningspunktet på to konferencer i København og Horsens, som Cabi er værter for i november. ”Det er helt rigtigt, at den nærmeste leder skal have viden om forebyggelse og håndtering af udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø. Men hvis forebyggelse skal lykkes, er det vigtigt, at det sker på alle niveauer i virksomheden. Fra organisationen til ledelsen, teamet og den enkelte medarbejder. Og det skal starte helt fra toppen på organisationsniveau, hvor vilkårene for den daglige ramme for arbejdet bliver lagt,” siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Ekspert: Fokusér på organisationen frem for individet Regeringens ekspertudvalg anbefaler desuden, at arbejdsgivere, ledere og medarbejdere skal have bedre forudsætninger for at engagere sig i den forebyggende arbejdsindsats. Det helt afgørende er så, at der bliver sat rigtigt ind, når virksomhederne engagerer sig, mener Dorte Rosendahl Kirkegaard. Indsatsen skal fx flyttes fra et fokus på individet til at fokusere på organisationen. ”I mange virksomheder bliver mange ledere trænet til at spotte og håndtere, når en medarbejder viser symptomer på stress. Men hvis vi skal forebygge stress bør enhver arbejdsplads risikovurdere, hvilke rammer der er for løsningen af opgaver. Og om der er noget ved selve rammerne for jobbet, som kan være kilden til stress,” siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Hun forklarer, at det vigtigste element til forebyggelse af stress er medarbejdernes indflydelse på løsning af egne opgaver. ”Derfor er det helt afgørende, at medarbejderne har indflydelse på mængden af arbejdet, tempoet samt hvor komplekse opgaverne er. Hvis man har nogle vilkår på arbejdspladsen, hvor medarbejderne ikke har indflydelse på det, er det svært at forebygge stress,” slutter Dorte Rosendahl Kirkegaard. Vil du vide mere om Cabis konferencer om psykisk arbejdsmiljø? – Så læs med her

Danske virksomheder går ikke af vejen for at ansætte udsatte ledige
03.10.18

Tre ud af fire virksomheder ansætter udsatte ledige

Danske virksomheder vil gerne hjælpe ledige fra kanten af arbejdsmarkedet i job. En ny undersøgelse viser, at knap tre ud af fire virksomheder har eller har haft ansat en medarbejder, der havde svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Har du ansat en medarbejder, der døjer med en psykisk lidelse, et handicap eller på anden vis har nedsat arbejdsevne? Det kan mange virksomheder svare ja til. En undersøgelse, som Epinion har foretaget for videns- og netværkshuset Cabi blandt 400 virksomheder, viser, at 72 procent af de adspurgte virksomheder på et tidspunkt har ansat en medarbejder fra kanten af arbejdsmarkedet. Det vil typisk sige en person, som foruden ledighed også har andre udfordringer. Undersøgelsen viser også, at kun 39 procent af de adspurgte virksomheder har været i en situation, hvor de var nødt til at afbryde ansættelsen igen. Grænser for socialt ansvar rykker sig Direktør for Cabi, Mette Rønnau, ser undersøgelsen som en bekræftelse af, at de fleste danske virksomheder er villige til at tage et socialt ansvar på sig. ”Det glæder mig meget, at så mange virksomheder sætter ord bag handling og giver en chance til nogen, som har svært ved at komme i job. Gennem årene har vi set at grænsen for, hvad der kan lade sig gøre hele tiden rykker sig, og i dag ansætter nogle virksomheder medarbejdere med ret begrænset arbejdsevne. Det er min vurdering, at jobcentrene her spiller en væsentlig rolle, fordi virksomhederne kan få hjælp og rådgivning hos jobcentrene,” siger Mette Rønnau. Resultaterne af undersøgelsen blev præsenteret på Cabis årskonference mandag den 1. oktober. Mette Rønnau forventer, at endnu flere virksomheder fremover vil tage ledige fra kanten af arbejdsmarkedet ind i virksomhederne. ”Vi ser en bevægelse, hvor flere virksomheder begynder at arbejde strategisk med det sociale ansvar. Socialt ansvar bliver tænkt ind som en del af virksomhedens drift. Det bliver tænkt ind i rekruttering, arbejdsmiljø og fastholdelse af medarbejdere. Derudover er der i nogle brancher nu så stor mangel på arbejdskraft, at man må se sig om efter nye måder at rekruttere på. Det kan være vejen i job for dem, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet,” siger Mette Rønnau. DFD: Vi får loyale medarbejdere De Forenede Dampvaskerier (DFD) har vaskerier rundt om i hele landet, og her er valget om at rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet et spørgsmål om at få de medarbejdere, der er brug for. "I DFD rekrutterer vi ledige på kanten af arbejdsmarkedet, fordi vi har brug for medarbejderne. At vi som stor virksomhed også tager et socialt ansvar i de lokalområder, vi er i, er et plus men ikke det primære formål med vores rekruttering. Vi oplever til gengæld, at vi får meget loyale medarbejdere, fordi vi har givet dem chancen her hos DFD og tror på, at de kan arbejde hos os. På denne måde får vi løst nogle opgaver, vi ellers ikke ville have få løst", siger udviklingschef Pernille Kiær. Motivation og personlig kemi er vigtigt Undersøgelsen fra Cabi viser desuden, at når virksomhederne skal vurdere, hvad der kan få dem til at ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, så svarer 44 procent at kvalifikationerne er det afgørende. Men næsten lige så vigtig er motivationen. Her svarer 42 procent, at det er afgørende. Og 32 procent finder personlighed og kemi afgørende. Kun 3 procent mener at økonomisk støtte fra det offentlige er afgørende. ”Det viser i hvert fald, at støtte fra det offentlige ikke er det vigtigste for at få virksomhederne til at tage et socialt ansvar. Det handler i stedet om, at man vil have medarbejdere, som har kvalifikationerne og motivationen i orden,” siger Mette Rønnau Partner i tømrervirksomheden Egerbyg i Hvidovre, Jørgen Damkiær, har flere gange ansat medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet. Og for ham er netop motivationen det vigtigste. ”Vi mener, der er plads til alle, som gerne vil bidrage. Vi tager udgangspunkt i personen og ikke i den bagage, man bærer rundt på. Rækker man hånden ud til folk, der er vant til afslag, får man en topmotiveret medarbejder – og er det ikke det, alle ønsker?,” siger Jørgen Damkiær. KONTAKT: Direktør Mette Rønnau, Cabi: 2083 4964 / mer@cabiweb.dk Udviklingschef Pernille Kiær, De Forenede Dampvaskerier: 4171 1530 / pki@dfd.dk Partner Jørgen Damkiær, Egerbyg: 2870 7001 / jorgen@egerbyg.dk YDERLIGERE KONTAKT: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk Fakta om Cabi Cabi er et non-profit videns- udviklings- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde udsatte medarbejdere i job. Vores mål er, at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden til ledere, personaleansvarlige og HR-medarbejdere i virksomhederne og til professionelle i den aktive beskæftigelsesindsats i kommuner og andre steder.

Jens Romundstad vinder ærespris for sit stærke sociale ansvar
01.10.18

Jens Romundstad vinder ærespris for sit sociale ansvar

Salgsdirektør i Fakta, Jens Romundstad har vundet CSR People Æresprisen for sit store sociale engagement i at udbrede socialt ansvar i detailbranchen. Det er første gang, at CSR People Æresprisen uddeles. Gennem mange år har salgsdirektør i dagligvarekæden Fakta, Jens Romundstad, med en ihærdig indsats og stort personligt engagement arbejdet for at udbrede socialt ansvar til Fakta og til hele detailbranchen. Den indsats blev han hædret for mandag, hvor H.K.H. Prins Joachim på Trinity Hotel & Konference Center overrakte ham CSR People Æresprisen. H.K.H. Prins Joachim har i en årrække overrakt CSR People Prize til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar. I anledning af, CSR People Prize i år blev uddelt for 20. gang, blev CSR People Æresprisen, som hylder det personlige engagement, uddelt for første gang. Jury: Jens Romundstad har et stærkt værdisæt Juryen bag prisen fremhæver Jens Romundstad som en person, der med et stærkt værdisæt og med en fantastisk moral har kæmpet for det sociale ansvar i mange år. Med et aktivt og smittende engagement arbejder han konkret med at forebygge, fastholde og inkludere udsatte med forskellig baggrund i detailbranchen. Som salgsdirektør i Fakta har han blandt en lang række af initiativer fx været med til at igangsætte Klar til Start, som er et uddannelses- og træningsforløb for unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse. Her bliver unge, der gennemfører forløbet garanteret job. Jens Romundstad har udvist et stort forretningsmæssigt mod og en særlig evne til at fasthol­de fokus på de ressourcer, som findes i mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, fremhæver juryen. Og endelig hyldes Jens Romundstad for at gå foran i udbredelsen af en tilgang til CSR og socialt ansvar, der skal være langtidsholdbar for virksomheder og de mennesker, som bliver inkluderet på arbejdsmarkedet. NCC og Logistikkompagniet fik også priser Foruden prisen til Jens Romundstad modtog Logistikkompagniet og entreprenørvirksomheden NCC Danmark CSR People Prize for deres store sociale ansvar. To virksomheder, der har bevist, at de kan skabe job til mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Jubilæumspris med tidligere vindere CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og bag CSR People Prize står Cabi, der er et videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Jubilæumsudgaven af CSR People Prize bestod af alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Slutfeltet til prisen var dermed alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. CSR People Æresprisen blev i år uddelt for første gang som en hyldest til en person, der med sit personlige engagement har gjort en forskel. Logistikkompagniet ApS vandt i kategorien færre end 100 ansatte foran tømrervirksomheden Egon Olsen & Søn og restaurant, bar og natklub Dronning Louise i Esbjerg. NCC Danmark vandt i kategorien flere end 100 ansatte foran Salling Group og Danish Crown i Blans. CSR People Prize og CSR People Æresprisen blev uddelt til Cabis årskonference med titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det skete 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen var her, hvordan virksomheder kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og samtidig skabe værdi for forretningen. KONTAKT: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Med CSR People Æresprisen hylder vi et menneske, som gennem sit personlige engagement har været med til at gøre en forskel for at få udbredt virksomhedernes sociale engagement. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder

NCC vandtprets CSR People Prize
01.10.18

NCC Danmark vinder CSR People Prize for sit sociale ansvar

Entreprenørvirksomheden NCC Danmark har netop modtaget CSR People Prize, der går til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar. NCC Danmark vinder prisen for sine stærke koncepter til at få sårbare unge og flygtninge i job. Entreprenørvirksomheden NCC Danmark har gennem en lang årrække vist sig som en virksomhed, der arbejder systematisk og vedholdende med virksomhedens sociale ansvar, og som samtidig skaber flotte resultater. Den indsats er virksomheden mandag blevet anerkendt for med CSR People Prize 2018, som H.K.H. Prins Joachim overrakte på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. NCC har fx etableret Virksomhedsskolen, der er for unge, som ikke trives i uddannelsessystemet. Det er et samarbejde mellem produktionsskole, kommune og virksomheden, og på Virksomhedsskolen kombineres uddannelse og konkret arbejde på en større byggeplads helt tæt. Det gør en afgørende forskel for unge, der ellers risikerer at blive tabt i uddannelsessystemet. De gode erfaringer fra Virksomhedsskolen har også gjort, at NCC Danmark har etableret Jobskolen, hvor flygtninge er i målgruppen for den praktiske uddannelse på byggepladserne inklusiv danskundervisning. NCC Danmark var også nomineret til CSR People Prize sidste år, men i år er CSR People Prize blevet uddelt i en særlig jubilæumsudgave, da det er 20. gang at prisen uddeles. Juryformand: NCC skaber værdifuld arbejdskraft ”Virksomhedsskolen og Jobskolen er to initiativer, som er med til at sikre job og uddannelse til mennesker, der ellers har svært ved at tilkæmpe sig en plads på arbejdsmarkedet. Det er samtidig også en indsats, som får uddannet værdifuld arbejdskraft til en branche, hvor der ellers er stor mangel på ledige hænder. Det er til gavn for virksomheden selv, men også for samfundet som helhed. NCC Danmark arbejder struktureret og strategisk med virksomhedens sociale ansvar, og det gør dem til fortjente vindere af CSR People Prize,” siger Mette Rønnau, direktør for Cabi og formand for juryen bag prisen. NCC samarbejder desuden med organisationen High:five om at give en chance til kriminalitetstruede unge, og virksomheden har også en nul-vision for arbejdsulykker. Der er også stort fokus på at fastholde medarbejdere, der skulle være uheldige at miste en del af arbejdsevnen. Eller som på grund af sygdom har brug for en anden fleksibilitet i arbejdslivet. Juryen bag prisen fremhæver derudover NCC Danmark som en foregangsvirksomhed, der er med til at sætte nye grænser for, hvilket socialt ansvar virksomheder kan tage. Og det er en indsats, der er med til at inspirere andre virksomheder. Jubilæumspris med tidligere vindere CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og bag CSR People Prize står Cabi, der er et videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Jubilæumsudgaven af CSR People Prize bestod af alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Slutfeltet til prisen var dermed alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. Jubilæumsprisen blev uddelt i to kategorier. Dels til virksomheder med færre end 100 ansatte og dels til virksomheder med mere end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim har igennem en årrække overrakt CSR People Prize og stod også i år for overrækkelsen af hædersbevisningen til de to vindervirksomheder samt til vinderen af CSR People Æresprisen. NCC Danmark vandt i kategorien flere end 100 ansatte foran Salling Group og Danish Crown i Blans. CSR People Prize blev uddelt til Cabis årskonference med titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det skete 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen var her, hvordan virksomheder kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og samtidig skabe værdi for forretningen. KONTAKT: HR udviklingsdirektør Louise Sjøntoft, NCC Danmark: 6023 7655 / loh@ncc.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize 2018
01.10.18

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Greve-virksomheden Logistikkompagniet ApS har netop vundet CSR People Prize 2018, der går til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar. Logistikkompagniet ApS vinder prisen for sine evner til at udvikle nye måder at tage et socialt ansvar. Socialt ansvar er dybt forankret hos Logistikkompagniet ApS, der har hovedkvarter i Greve. Her har man fx helt bevidst gjort det til sin strategi at rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet. I dag har virksomheden således mange medarbejdere, som på den ene eller anden måde har en nedsat arbejdsevne. Den indsats er virksomheden mandag blevet anerkendt for med CSR People Prize 2018, som H.K.H. Prins Joachim overrakte på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Logistikkompagniet ApS vandt også CSR People Prize i 2016, men i år blev prisen uddelt i en særlig jubilæumsudgave, da prisen i år blev uddelt for 20. gang. De seneste år har Logistikkompagniet ApS fokuseret på at tage langtidsledige ind i virksomheden, og Logistikkompagniet ApS lægger meget vægt på, at alle typer medarbejdere i virksomheden skal kompetenceuvikles. Derudover samarbejder virksomheden tæt med Greve Kommune om et integrationsforløb, hvor sprogundervisning kombineres med praktisk arbejde i virksomheden, og det har vist sig at være succesfuldt. Logistikkompagniet udvikler nye metoder til socialt ansvar Logistikkompagniet ApS gør også en stor indsats for unge, der ofte mangler boglige og sociale kompetencer. Det gør de ved altid at have unge i særligt tilrettelagte EGU-forløb. Og derudover har Logistikkompagniet ApS taget initiativ til Flexicu, der er en udlejningsportal, hvor virksomheder kan udlåne medarbejdere til andre. ”Logistikkompagniet ApS er en virksomhed, der hele tiden går nye veje, og udvikler nye metoder til, hvordan en virksomhed kan tage et socialt ansvar. Samtidig har de i grundlægger Carsten Moberg en leder, der fungerer som stor inspirator for andre virksomheder. Det gør Logistikkompagniet ApS til en meget værdig vinder af CSR People Prize 2018,” siger Mette Rønnau, direktør for Cabi og formand for juryen bag prisen. Jubilæumspris med tidligere vindere CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og bag CSR People Prize står Cabi, der er et videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Jubilæumsudgaven af CSR People Prize bestod af alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Slutfeltet til prisen var dermed alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. Jubilæumsprisen blev uddelt i to kategorier. Dels til virksomheder med færre end 100 ansatte og dels til virksomheder med mere end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim har igennem en årrække overrakt CSR People Prize og stod også i år for overrækkelsen af hædersbevisningen til de to vindervirksomheder samt til vinderen af CSR People Æresprisen. Logistikkompagniet ApS vandt i kategorien færre end 100 ansatte foran tømrervirksomheden Egon Olsen & Søn og restaurant, bar og natklub Dronning Louise i Esbjerg. CSR People Prize blev uddelt til Cabis årskonference med titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det skete 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen var her, hvordan virksomheder kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og samtidig skabe værdi for forretningen. KONTAKT: CBDO og medejer Carsten Moberg, Logistikkompagniet: 4092 5691 / cm@logistikkompagniet.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder

En god start i virksomheden er med til at holde fast på dem.
21.09.18

Virksomheder kæmper for at holde fast på medarbejderne

I en tid, hvor flere virksomheder begynder at mangle arbejdskraft er begrebet onboarding blevet populært på ledelsesgangene. Det handler om at få alle medarbejdere godt ombord, så de bliver i virksomheden. Teknos i Vamdrup er gode til at holde på medarbejderne, og nu er virksomheden værter for et arrangement om onboarding. Manglen på arbejdskraft dukker op i flere og flere virksomheder, og derfor gælder det for mange virksomheder om at holde på de medarbejdere, man allerede har. En vej til at holde på medarbejderne er ved at sørge for en god introduktion til virksomheden, hvor den nye kollega bydes godt velkommen og får den nødvendige viden om virksomheden. Det kaldes onboarding, og det begreb er blevet meget populært i danske virksomheder. 25. september er industrivirksomheden Teknos sammen med VirksomhedsnetværkCabi værter for et fuldt booket arrangement om onboarding. ”Det betyder rigtig meget, at man som ny medarbejder får et godt førstehåndsindtryk af den arbejdsplads, man kommer til, så man får lyst til at være der. Det ved virksomhederne godt, og derfor er onboarding blevet populært. Dels for at den nye medarbejder kommer hurtigt i gang, og dels for at holde på medarbejderne,” siger Ann Cathrine Lebech Hoe, netværkskonsulent i VirksomhedsnetværkCabi. God onboarding giver bedre produktivitet En undersøgelse fra Dansk Arbejdsgiverforening viser, at omkring 800.000 danskere svarende til en tredjedel af arbejdsstyrken skifter hvert år job. Det gør Danmark til et af de lande i Europa, hvor befolkningen oftest skifter job. Nye medarbejdere skal lære virksomhedens rutiner og arbejdsmetoder at kende, og det kan tage lang tid før den nye medarbejdere er helt oppe i gear og fuldt produktiv. Den tid kan der imidlertid skæres ned på med et godt program for onboarding. Vil gerne have flere til at rekruttere fra kanten VirksomhedsnetværkCabi afholder over efteråret en række arrangementer, hvor temaet er onboarding af medarbejdere i virksomheden. – Med særligt fokus på onboarding af de medarbejdere, som har det sværest. ”Vi vil gerne have flere virksomheder til at tage et større ansvar og rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet. Er virksomhedens ledelse og ansatte gode til at byde velkommen til dem der har brug for en ekstra hånd, bliver virksomheden også automatisk bedre til at tage imod alle nye medarbejdere,” siger Ann Cathrine Lebech Hoe. Hun gør desuden opmærksom på, at der er mange praktiske opgaver i en onboarding proces, som kan uddelegeres i virksomheden. Hovedansvaret for en succesfuld velkomst ligger hos den nærmeste leder, hvor opmærksomhed, dialog, forventningsafstemning og løbende feedback, er vigtige parametre for at hold på den nye medarbejder. Onboarding fungerer hos Teknos Hos Teknos i Vamdrup, der har specialiseret sig i industriel overfladebehandling af bl.a. træ og metal har man rigtig gode erfaringer med at onboarde nye medarbejdere, og i gennemsnit er med arbejderne 13,5 år i virksomheden. ”Vi har et fladt hierarki, hvor alle kan tale med alle, og så handler det om at få skabt nogle gode relationer fra starten. Heldigvis er der også stor hjælpsomhed for at hjælpe nye i gang med opgaverne og fx invitere dem med på løbeholdet om onsdagen,” siger HR Manager hos Teknos, Gitte Larsen. Hos Teknos varer onboarding-processen mindst tre måneder. Den nye medarbejder får en velkomstmappe med introduktionsplan over, hvad man skal igennem som ny, og så skal man naturligvis som ny hilse på afdelingen, og de afdelinger, man skal arbejde sammen med. ”Den første dag skal man altid mødes med sikkerhedsrepræsentanten, men ellers handler det om stille og roligt at komme ind i regler og kutymer gennem arbejdet. Selvom man skal arbejde i kundeservice giver det mening at besøge produktionen, for at få indblik i den del af virksomheden,” siger Gitte Larsen. Efter de første tre måneder er der et opfølgningsmøde mellem den nye medarbejder og HR-afdelingen hos Teknos. Men når den nye medarbejder starter, skal den nærmeste leder følge op hver 14. dag. ”Det behøver ikke at være et formelt møde, men at man lige får kigget hinanden i øjnene og spurgt, hvordan det går. Det kan også være meget værdifuldt, at få en ny medarbejder ind, som ser på virksomheden med nye øjne, så det er vigtigt at følge godt op fra starten,” slutter Gitte Larsen. Fakta: Siden 2002 har Cabi været en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet med egne vedtægter og egen bestyrelse. Cabis mission er at fremme et arbejdsmarked med plads til flere Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde udsatte medarbejdere i job. Cabi driver desuden VirksomhedsnetværkCabi, der med over 6.000 medlemmer er landets største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. KONTAKT: Netværkskonsulent Ann Cathrine Lebech Hoe, Cabi: 2942 8308 / aca@cabiweb.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk

20.09.18

H.K.H. Prins Joachim uddeler CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder

Dysten om at vinde årets udgave af CSR People Prize som hædersbevisning for et stort samfundsengagement går nu ind i sin afgørende fase. Juryen har fundet frem til de seks nominerede virksomheder, og de endelige vindere findes ved Cabis årskonference 1. oktober. H.K.H. Prins Joachim vil her overrække prisen til vinderne. CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og i år uddeles den som en særlig jubilæumspris i anledning af, at prisen nu uddeles for 20. gang. Det er virksomheder, som eksempelvis udmærker sig ved at skabe job til flygtninge, sårbare unge eller andre mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Tager hånd om medarbejdere, der risikerer at miste fodfæstet på arbejdsmarkedet, eller ved at forebygge sygdom og nedslidning. Juryen bag prisen har til jubilæumsudgaven af CSR People Prize gransket indsatsen fra alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Ud af disse, er nu udvalgt seks nominerede virksomheder, og det er alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. Store virksomheder: Danish Crown i Blans Salling Group NCC Danmark A/S Små og mindre virksomheder: Egon Olsen & Søn A/S Logistikkompagniet ApS Dronning Louise CSR People Prize uddeles til Cabis årskonference, der har titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det sker 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen er FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder, organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. H.K.H. Prins Joachim uddeler priserne Jubilæumsprisen uddeles i to kategorier. Dels til virksomheder med færre end 100 ansatte og dels til virksomheder med mere end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim har igennem en årrække overrakt CSR People Prize og vil igen i år overrække hædersbevisningen til de to vindervirksomheder samt til vinderen af CSR People Æresprisen. FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize uddeles i år af Cabi, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder Kontakt og pressetilmelding Konferencen afholdes fra 12.00 til 17.00, og CSR People Prize uddeles i tidsrummet 12.50 – 15.30. Personer fra pressen, som ønsker at dække H.K.H. Prins Joachims deltagelse i arrangementet, bedes: Tilmelde sig senest den 28. september kl. 18 til presseansvarlig Jakob Rom Johansen på e-mail: jrj@cabiweb.dk eller SMS 2065 8534. Møde op indenfor indgangen til Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia senest kl. 12.30 den 1. oktober, hvor de vil blive modtaget og få en kort briefing af presseansvarlig Jakob Rom Johansen. Se mere om konferencen

Antallet af personer, der kommer i fleksjob stiger
18.09.18

Stor stigning i fleksjob

På seks år er over 23.000 flere kommet i fleksjob, og stigningen gælder især fleksjob med en ugentlig arbejdstid på under ti timer. Det viser en ny opgørelse fra Momentum. Målet med fleksjobsreformen fra 2013 var at bringe de svageste grupper tættere på arbejdsmarkedet, og en ny opgørelse fra KL's nyhedsbrev Momentum viser, at det er lykkedes. Et halvt år før reformens indførelse var der 51.088 personer i fleksjob, mens der i dag er 74.324. Det er en stigning på 45 procent på seks år. Og en stor del af de, der er kommet i fleksjob under den nye ordning efter reformen har en ugentlig arbejdstid på under ti timer. 27 procent har et fleksjob med 1-5 timer om ugen og 32 procent et fleksjob på 6-10 timer om ugen. Seniorforsker fra VIVE - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Helle Holt, er overrasket over udviklingen. "Jeg må spise min gamle hat, for jeg troede faktisk ikke, at det ville være muligt at få arbejdsgiverne til at ansatte folk i så få timer. Det er helt unikt, at man kan det, og fleksjobordningen har på en eller anden måde formået at få personer uden fuld arbejdsevne ind på arbejdsmarkedet. Og arbejdsgiverne har lært, at man godt kan finde småjobs og opgaver, som de her mennesker kan varetage og være glade for," siger Helle Holt til Momentum. Ansatte i fleksjob er tilfredse Deloitte har desuden foretaget en undersøgelse, som viser, at 85 procent af de, der er ansat i flekjob er tilfredse eller meget tilfredse. Og kun tre procent er utilfredse med deres fleksjob. Læs mere Se meget mere om fleksjob i Cabis guide til fleksjob

Page

Dorthe Lundh

Pressekontakt | Pressemeddelelser | Nyhedsartikler | Debatindlæg