Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Nyheder

Nyheder

Læs seneste nyt fra vores presserum hos Ritzau. 

Flygtninge i Helsingør strømmer i job
30.10.18

Over halvdelen af Helsingørs flygtninge er i job

Helsingør Kommune kunne i sidste uge markere, at over halvdelen af kommunens flygtningeborgere er i job. Det skyldes bl.a. en helhedsorienteret indsats og et øget fokus siden 2016. Ud af 318 borgere med flygtningebaggrund, som borg i Helsingør Kommune, har over halvdelen af dem nu fast arbejde. Det er et resultat, som i sidste uge blev markeret med en sammenkomst på Marienlyst Strandhotel, skriver Helsingør Dagblad. "Det er jo et langt, sejt træk. Vi er gået fra omkring 3,3 procent i arbejde til over 50 procent på to og et halvt år, så om to et halvt år, så regner jeg da med, at alle flygtninge er i job. Når man kigger på landsplan, er tallet også over 50 procent, og det er selvfølgelig målet at tallet, når op på det niveau der gælder for resten af arbejdsmarkedet. Men i forhold til de sprog- og kvalifikationsmæssige problemer, der kan være, kræver det en ekstraordinær indsats, så det er et flot delresultat," siger fungerende borgmester Henrik Møller (S), til Helsingør Dagblad. Flere aspekter i indsatsen bliver fremhævet som årsager til den positive udvikling. Siden sommeren 2016 har der været fokus på flygtninge i kommunen og der blev bevilget ekstra penge til indsatsen fra byrådet i sommeren 2016. Jobcenteret har etableret arbejdsgruppen Team Integration, og samtidig er der arbejdet på at en helhedsorienteret indsats, hvor virksomheder, familieindsats, boligindsats og frivillige er tænkt sammen. Netop virksomhedernes bidrag har vejet tungt i bestræbelserne. Flere end 100 virksomheder i Helsingør og omegn har deltaget, og stadig flere virksomheder kommer til. Helsingør Kommune deltager også i projektet I mål med Integration, hvor 17 kommuner gennem de seneste år har arbejdet for at udvikle den beskæftigelsesrettede integrationsindsats. Og det har nu båret frugt.

Der er store kommunale forskelle på antallet af ledige fleksjobbere
24.10.18

Store lokale forskelle i fleksjobberes ledighed

Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at få ledige, som er visiteret til fleksjob, i arbejde. Det kræver et tæt samarbejde mellem kommune og de lokale virksomheder, siger arbejdsmarkedschef. Når en person, som er visiteret til fleksjob, skal finde arbejde, er det ikke ligegyldigt i hvilken kommune han eller hun bor. Der er nemlig store forskelle på, hvor gode kommunerne er til at hjælpe ledige fleksjobbere i gang, skriver DA Analyse. Faaborg-Midtfyn er en af de kommuner, der med 13,7 procent har den laveste ledighed blandt personer visiteret til fleksjob. Her forklarer Lisbeth Roses, teamleder for fleksjob, at kommunens succes skyldes et godt samarbejde med lokale virksomheder og et stort fokus på den enkelte fleksjobbers behov og en klar bevidsthed om, at beskæftigelse er endemålet. ”Vi er gode til at lave matchet mellem arbejdsgiverne og fleksjobberne. Derudover er vi gode til at tage hånd om de fleksjobbere, der ikke er i arbejde. Vi har fx en jobklub, hvor der skrives ansøgninger og CV’er," siger Lisbeth Roses til Agenda. Ballerup er til gengæld en af de kommuner, som har den højeste ledighed blandt fleksjobbere, og det er en position, som arbejdsmarkedschef Ina S. Ringsdal er meget opmærksom på. Og som kommunen er i gang med at ændre på gennem nye initiativer på området. ”Vi har ikke tidligere haft de nødvendige ressourcer og det stærke fokus på fleksjobområdet, som vi har nu. Det tager tid at lave en omvæltning, men nu er vi godt på vej," siger Ina S. Ringsdal til Agenda. Mere information Vil du have gode tips og værktøjer til at etablere fleksjob? Se mere på Cabis hjemmeside

Nyt råd skal hjælpe virksomheder i arbejdet med socailt ansvar og FN's Verdensmål.
10.10.18

Regeringen lancerer nyt råd for samfundsansvar og FN's Verdensmål

Det nye råd skal gøre danske virksomheder til førende inden for bæredygtig og social ansvarlig virksomhedsdrift, og skal bidrage til at flere virksomheder arbejder strategisk med deres samfundsansvar og verdensmålene. Regeringen har i dag 10. okober offentliggjort Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål. Nogle af de emner, som skal drøftes og behandles i det nye råd er bl.a. udvikling af bæredygtige forretningsmodeller, digitale muligheder for at styrke virksomhedernes samfundsansvar i den globale produktion samt fastholdelse af udsatte grupper på arbejdsmarkedet. Rådet blev lanceret af erhvervsministeren, beskæftiglesesministeren og finansministeren. Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål har til opgave at sætte rammen om dialogen mellem virksomhederne og andre interessenter. Rådet kan give anbefalinger til regeringen og iværksætte konkrete aktiviteter, der fremmer danske virksomheders arbejde med samfundsansvar og verdensmålene. "Vi skal have endnu flere virksomheder til at engagere sig i samfundets udfordringer. Samfundsansvar er et konkurrenceparameter for de danske virksomheder. Jeg ønsker, at de danske virksomheder engagerer sig strategisk i at arbejde med samfundsansvar i deres kerneforretning i tæt dialog med interessenterne. Jeg er derfor glad for, at regeringen i dag kan lancere det nye Råd for Samfundsansvar og Verdensmål og ser frem til at følge arbejdet," siger erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) i en pressemeddelelse Finansminister Kristian Jensen (V) fortæller, at mange virksomheder allerede har taget FN's Verdensmål til sig, og at det nye råd kan hjælpe endnu flere virksomheder til at arbejde strategisk med verdensmålene. Han suppleres af beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V): "I arbejdet med verdensmålene skal vi også sikre, at flere udsatte mennesker får fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er afgørende, at vi udnytter de gode tider til at hjælpe flere i job. Med det nye råd vil vi skærpe virksomhedernes fokus på, at der er store gevinster at hente, når udsatte inkluderes på arbejdspladsen. Jeg håber, at endnu flere virksomheder vil få øjnene op for, at det er muligt at løfte et socialt ansvar – og få en forretning ud af det." Formand for Rådet for Samfundansvar og Verdensmål er Torkil Sonne, stifter og bestyrelsesformand for Specialisterne Foundation. Derudover består rådet af yderligere 16 erhvervs- og organisationsfolk. Mere information Læs mere om hvem, der er med i Rådet for Samfundsansvar og FN's Verdensmål

Cabi, Velliv Foreningen og SMVdanmark sætter det psykiske arbejdsmiljø med to konferencer i november
05.10.18

Ledere har ansvaret for et godt psykisk arbejdsmiljø

Hvilke indsatser kræver det af ledere at stille skarpt på det psykiske arbejdsmiljø? Trivsel og forebyggelse af sygefravær er i fokus, når organisationerne Cabi, SMVdanmark og Velliv Foreningen sætter fokus det psykiske arbejdsmiljø med to heldagskonferencer. Et godt arbejdsmiljø kan være nøglen til både god trivsel og høj produktivitet. For ledere kan den daglige drift imidlertid tage fokus fra de indsatser, der fremmer et godt psykisk arbejdsmiljø på den lange bane. Det kan blandt andet føre til højt sygefravær og stress. Ifølge Arbejdstilsynet har en stresset medarbejder tit et højere sygefravær og en lavere arbejdsevne og produktivitet. Verdenssundhedsorganisationen, WHO, anslår, at stress koster cirka 14 milliarder kroner om året for det danske samfund. Det svarer til 40 millioner kroner dagligt. Ifølge WHO bliver stress den største årsag til sygdom i år 2020. Et godt psykisk arbejdsmiljø forebygger blandt andet stress og sygefravær. Det kan derfor godt betale sig at gøre en indsats, når det kommer til arbejdsmiljøet. Ledere påvirker trivsel og produktivitet Seniorforsker på DTU inden for Management og Engineering, Kasper Edwards, påpeger vigtigheden af, at ledere retter opmærksomhed mod trivsel og produktivitet: ”Førstelinjelederen kan påvirke medarbejdernes trivsel og produktivitet i en positiv retning gennem en ledelsesform, som fokuserer både på medarbejdernes indsats, output og processer,” siger Kasper Edwards, som til daglig forsker i sammenhængen mellem netop trivsel og produktivitet. ”Man taler om, at lederen skal forstå faglige og sociale kompetencer, men den daglige leder behøver ikke have øje for begge ting,” udtaler Kasper Edwards og foreslår en delt ledelsesform, hvor én er fagligt orienteret og en anden er socialt orienteret. Kasper Edwards er en af oplægsholderne på konferencen den 1. november i København, som henvender sig til netop ledere, HR- og arbejdsmiljøansvarlige. Bureau har sat fokus på det psykiske arbejdsmiljø Kommunikationsbureauet Advice har aktivt valgt at skærpe fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Her har man arbejdet for at knække stress-kurven og er lykkedes med det. I 2015 indførte Advice en decideret stress-politik, som har medvirket til, at bureauet har fået reduceret sygedagene betragteligt, og at virksomhedens godt 100 medarbejdere kan tale åbent og frit om stress: ”Stress kan ramme os alle. Det er derfor vigtigt, at stress ikke er tabubelagt, men at vi hos os kan tale om stress med åbenhed og omsorgsfuldhed,” siger Mikkel Havelund, COO hos Advice og fortsætter: ”Hos Advice har vi arbejdet meget med at træne ledere, som tit har rigtig travlt. De kan derfor nemt komme til at overse, hvis en medarbejder er på vej ud i noget stress.” Advice vil være repræsenteret på konferencen i København den 1. november. Her vil Mikkel Havelund løfte sløret for, hvordan kommunikationsbureauet blandt andet har haft gavn af meditation og interne kampagner i håndteringen og forebyggelsen af stress. Konferencen ”Vejen til et godt arbejdsmiljø” afholdelses i Scandic Sydhavnen i København den 1. november og i Konferencecenteret FÆNGSLET Horsens den 8. november. Se mere om konferencen i København her: https://www.tilmeld.dk/Cabi201842 KONTAKT: Seniorkonsulent Dorte Rosendahl Kirkegaard, Cabi: 2080 5007 / dor@cabiweb.dk Seniorforsker Kasper Edwards, DTU: 4525 6010 / kaed@dtu.dk COO Mikkel Havelund, Advice: 2557 2155 / mikkel.h@adviceas.dk YDERLIGERE KONTAKT: Marketingsansvarlig Marianne Lyngberg Nilsson, Cabi: 4113 7281 / man@cabiweb.dk Fakta om Cabi Cabi er et non-profit videns-, udviklings- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde medarbejdere i job. Vores mål er, at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden til ledere, personaleansvarlige og HR-medarbejdere i virksomhederne og til professionelle i den aktive beskæftigelsesindsats i kommuner og andre steder.

Cabi, Velliv Foreningen og SMVdanmark sætter fokus på godt arbejdsmiljø med to konferencer i november
05.10.18

Ekspert: Indsatsen mod stress skal starte fra toppen

Stadig flere føler sig psykisk overbelastede på jobbet, og et ekspertudvalg under regeringen peger i en ny rapport på, at der skal mere viden om psykisk arbejdsmiljø ud i virksomhederne. Men indsatsen mod den psykiske overbelastning skal starte fra toppen i virksomheden, mener stress-ekspert hos Cabi. Det går den forkerte vej i bestræbelserne på at nedbringe antallet af danskere, som føler sig psykisk overbelastede på jobbet. En rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at antallet af lønmodtagere, som oplever psykisk overbelastning på jobbet, er steget med 17 procent fra 2012 til 2016. Det fik sidste år beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) til at nedsætte et ekspertudvalg, som skulle kortlægge de alvorligste udfordringer med arbejdsmiljøet, og de er nu kommet med deres anbefalinger til forbedringer. Her anbefales det bl.a. at der skal øget fokus på viden om det psykiske arbejdsmiljø i virksomhederne, og at det skal ske via en særlig uddannelse for ledere. Det er dog ikke nok, mener Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent hos Cabi og ekspert i stress. Netop det psykiske arbejdsmiljø er omdrejningspunktet på to konferencer i København og Horsens, som Cabi er værter for i november. ”Det er helt rigtigt, at den nærmeste leder skal have viden om forebyggelse og håndtering af udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø. Men hvis forebyggelse skal lykkes, er det vigtigt, at det sker på alle niveauer i virksomheden. Fra organisationen til ledelsen, teamet og den enkelte medarbejder. Og det skal starte helt fra toppen på organisationsniveau, hvor vilkårene for den daglige ramme for arbejdet bliver lagt,” siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Ekspert: Fokusér på organisationen frem for individet Regeringens ekspertudvalg anbefaler desuden, at arbejdsgivere, ledere og medarbejdere skal have bedre forudsætninger for at engagere sig i den forebyggende arbejdsindsats. Det helt afgørende er så, at der bliver sat rigtigt ind, når virksomhederne engagerer sig, mener Dorte Rosendahl Kirkegaard. Indsatsen skal fx flyttes fra et fokus på individet til at fokusere på organisationen. ”I mange virksomheder bliver mange ledere trænet til at spotte og håndtere, når en medarbejder viser symptomer på stress. Men hvis vi skal forebygge stress bør enhver arbejdsplads risikovurdere, hvilke rammer der er for løsningen af opgaver. Og om der er noget ved selve rammerne for jobbet, som kan være kilden til stress,” siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Hun forklarer, at det vigtigste element til forebyggelse af stress er medarbejdernes indflydelse på løsning af egne opgaver. ”Derfor er det helt afgørende, at medarbejderne har indflydelse på mængden af arbejdet, tempoet samt hvor komplekse opgaverne er. Hvis man har nogle vilkår på arbejdspladsen, hvor medarbejderne ikke har indflydelse på det, er det svært at forebygge stress,” slutter Dorte Rosendahl Kirkegaard. Vil du vide mere om Cabis konferencer om psykisk arbejdsmiljø? – Så læs med her

Danske virksomheder går ikke af vejen for at ansætte udsatte ledige
03.10.18

Tre ud af fire virksomheder ansætter udsatte ledige

Danske virksomheder vil gerne hjælpe ledige fra kanten af arbejdsmarkedet i job. En ny undersøgelse viser, at knap tre ud af fire virksomheder har eller har haft ansat en medarbejder, der havde svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Har du ansat en medarbejder, der døjer med en psykisk lidelse, et handicap eller på anden vis har nedsat arbejdsevne? Det kan mange virksomheder svare ja til. En undersøgelse, som Epinion har foretaget for videns- og netværkshuset Cabi blandt 400 virksomheder, viser, at 72 procent af de adspurgte virksomheder på et tidspunkt har ansat en medarbejder fra kanten af arbejdsmarkedet. Det vil typisk sige en person, som foruden ledighed også har andre udfordringer. Undersøgelsen viser også, at kun 39 procent af de adspurgte virksomheder har været i en situation, hvor de var nødt til at afbryde ansættelsen igen. Grænser for socialt ansvar rykker sig Direktør for Cabi, Mette Rønnau, ser undersøgelsen som en bekræftelse af, at de fleste danske virksomheder er villige til at tage et socialt ansvar på sig. ”Det glæder mig meget, at så mange virksomheder sætter ord bag handling og giver en chance til nogen, som har svært ved at komme i job. Gennem årene har vi set at grænsen for, hvad der kan lade sig gøre hele tiden rykker sig, og i dag ansætter nogle virksomheder medarbejdere med ret begrænset arbejdsevne. Det er min vurdering, at jobcentrene her spiller en væsentlig rolle, fordi virksomhederne kan få hjælp og rådgivning hos jobcentrene,” siger Mette Rønnau. Resultaterne af undersøgelsen blev præsenteret på Cabis årskonference mandag den 1. oktober. Mette Rønnau forventer, at endnu flere virksomheder fremover vil tage ledige fra kanten af arbejdsmarkedet ind i virksomhederne. ”Vi ser en bevægelse, hvor flere virksomheder begynder at arbejde strategisk med det sociale ansvar. Socialt ansvar bliver tænkt ind som en del af virksomhedens drift. Det bliver tænkt ind i rekruttering, arbejdsmiljø og fastholdelse af medarbejdere. Derudover er der i nogle brancher nu så stor mangel på arbejdskraft, at man må se sig om efter nye måder at rekruttere på. Det kan være vejen i job for dem, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet,” siger Mette Rønnau. DFD: Vi får loyale medarbejdere De Forenede Dampvaskerier (DFD) har vaskerier rundt om i hele landet, og her er valget om at rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet et spørgsmål om at få de medarbejdere, der er brug for. "I DFD rekrutterer vi ledige på kanten af arbejdsmarkedet, fordi vi har brug for medarbejderne. At vi som stor virksomhed også tager et socialt ansvar i de lokalområder, vi er i, er et plus men ikke det primære formål med vores rekruttering. Vi oplever til gengæld, at vi får meget loyale medarbejdere, fordi vi har givet dem chancen her hos DFD og tror på, at de kan arbejde hos os. På denne måde får vi løst nogle opgaver, vi ellers ikke ville have få løst", siger udviklingschef Pernille Kiær. Motivation og personlig kemi er vigtigt Undersøgelsen fra Cabi viser desuden, at når virksomhederne skal vurdere, hvad der kan få dem til at ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, så svarer 44 procent at kvalifikationerne er det afgørende. Men næsten lige så vigtig er motivationen. Her svarer 42 procent, at det er afgørende. Og 32 procent finder personlighed og kemi afgørende. Kun 3 procent mener at økonomisk støtte fra det offentlige er afgørende. ”Det viser i hvert fald, at støtte fra det offentlige ikke er det vigtigste for at få virksomhederne til at tage et socialt ansvar. Det handler i stedet om, at man vil have medarbejdere, som har kvalifikationerne og motivationen i orden,” siger Mette Rønnau Partner i tømrervirksomheden Egerbyg i Hvidovre, Jørgen Damkiær, har flere gange ansat medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet. Og for ham er netop motivationen det vigtigste. ”Vi mener, der er plads til alle, som gerne vil bidrage. Vi tager udgangspunkt i personen og ikke i den bagage, man bærer rundt på. Rækker man hånden ud til folk, der er vant til afslag, får man en topmotiveret medarbejder – og er det ikke det, alle ønsker?,” siger Jørgen Damkiær. KONTAKT: Direktør Mette Rønnau, Cabi: 2083 4964 / mer@cabiweb.dk Udviklingschef Pernille Kiær, De Forenede Dampvaskerier: 4171 1530 / pki@dfd.dk Partner Jørgen Damkiær, Egerbyg: 2870 7001 / jorgen@egerbyg.dk YDERLIGERE KONTAKT: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk Fakta om Cabi Cabi er et non-profit videns- udviklings- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde udsatte medarbejdere i job. Vores mål er, at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden til ledere, personaleansvarlige og HR-medarbejdere i virksomhederne og til professionelle i den aktive beskæftigelsesindsats i kommuner og andre steder.

Jens Romundstad vinder ærespris for sit stærke sociale ansvar
01.10.18

Jens Romundstad vinder ærespris for sit sociale ansvar

Salgsdirektør i Fakta, Jens Romundstad har vundet CSR People Æresprisen for sit store sociale engagement i at udbrede socialt ansvar i detailbranchen. Det er første gang, at CSR People Æresprisen uddeles. Gennem mange år har salgsdirektør i dagligvarekæden Fakta, Jens Romundstad, med en ihærdig indsats og stort personligt engagement arbejdet for at udbrede socialt ansvar til Fakta og til hele detailbranchen. Den indsats blev han hædret for mandag, hvor H.K.H. Prins Joachim på Trinity Hotel & Konference Center overrakte ham CSR People Æresprisen. H.K.H. Prins Joachim har i en årrække overrakt CSR People Prize til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar. I anledning af, CSR People Prize i år blev uddelt for 20. gang, blev CSR People Æresprisen, som hylder det personlige engagement, uddelt for første gang. Jury: Jens Romundstad har et stærkt værdisæt Juryen bag prisen fremhæver Jens Romundstad som en person, der med et stærkt værdisæt og med en fantastisk moral har kæmpet for det sociale ansvar i mange år. Med et aktivt og smittende engagement arbejder han konkret med at forebygge, fastholde og inkludere udsatte med forskellig baggrund i detailbranchen. Som salgsdirektør i Fakta har han blandt en lang række af initiativer fx været med til at igangsætte Klar til Start, som er et uddannelses- og træningsforløb for unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse. Her bliver unge, der gennemfører forløbet garanteret job. Jens Romundstad har udvist et stort forretningsmæssigt mod og en særlig evne til at fasthol­de fokus på de ressourcer, som findes i mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, fremhæver juryen. Og endelig hyldes Jens Romundstad for at gå foran i udbredelsen af en tilgang til CSR og socialt ansvar, der skal være langtidsholdbar for virksomheder og de mennesker, som bliver inkluderet på arbejdsmarkedet. NCC og Logistikkompagniet fik også priser Foruden prisen til Jens Romundstad modtog Logistikkompagniet og entreprenørvirksomheden NCC Danmark CSR People Prize for deres store sociale ansvar. To virksomheder, der har bevist, at de kan skabe job til mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Jubilæumspris med tidligere vindere CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og bag CSR People Prize står Cabi, der er et videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Jubilæumsudgaven af CSR People Prize bestod af alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Slutfeltet til prisen var dermed alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. CSR People Æresprisen blev i år uddelt for første gang som en hyldest til en person, der med sit personlige engagement har gjort en forskel. Logistikkompagniet ApS vandt i kategorien færre end 100 ansatte foran tømrervirksomheden Egon Olsen & Søn og restaurant, bar og natklub Dronning Louise i Esbjerg. NCC Danmark vandt i kategorien flere end 100 ansatte foran Salling Group og Danish Crown i Blans. CSR People Prize og CSR People Æresprisen blev uddelt til Cabis årskonference med titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det skete 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen var her, hvordan virksomheder kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og samtidig skabe værdi for forretningen. KONTAKT: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Med CSR People Æresprisen hylder vi et menneske, som gennem sit personlige engagement har været med til at gøre en forskel for at få udbredt virksomhedernes sociale engagement. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder

NCC vandtprets CSR People Prize
01.10.18

NCC Danmark vinder CSR People Prize for sit sociale ansvar

Entreprenørvirksomheden NCC Danmark har netop modtaget CSR People Prize, der går til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar. NCC Danmark vinder prisen for sine stærke koncepter til at få sårbare unge og flygtninge i job. Entreprenørvirksomheden NCC Danmark har gennem en lang årrække vist sig som en virksomhed, der arbejder systematisk og vedholdende med virksomhedens sociale ansvar, og som samtidig skaber flotte resultater. Den indsats er virksomheden mandag blevet anerkendt for med CSR People Prize 2018, som H.K.H. Prins Joachim overrakte på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. NCC har fx etableret Virksomhedsskolen, der er for unge, som ikke trives i uddannelsessystemet. Det er et samarbejde mellem produktionsskole, kommune og virksomheden, og på Virksomhedsskolen kombineres uddannelse og konkret arbejde på en større byggeplads helt tæt. Det gør en afgørende forskel for unge, der ellers risikerer at blive tabt i uddannelsessystemet. De gode erfaringer fra Virksomhedsskolen har også gjort, at NCC Danmark har etableret Jobskolen, hvor flygtninge er i målgruppen for den praktiske uddannelse på byggepladserne inklusiv danskundervisning. NCC Danmark var også nomineret til CSR People Prize sidste år, men i år er CSR People Prize blevet uddelt i en særlig jubilæumsudgave, da det er 20. gang at prisen uddeles. Juryformand: NCC skaber værdifuld arbejdskraft ”Virksomhedsskolen og Jobskolen er to initiativer, som er med til at sikre job og uddannelse til mennesker, der ellers har svært ved at tilkæmpe sig en plads på arbejdsmarkedet. Det er samtidig også en indsats, som får uddannet værdifuld arbejdskraft til en branche, hvor der ellers er stor mangel på ledige hænder. Det er til gavn for virksomheden selv, men også for samfundet som helhed. NCC Danmark arbejder struktureret og strategisk med virksomhedens sociale ansvar, og det gør dem til fortjente vindere af CSR People Prize,” siger Mette Rønnau, direktør for Cabi og formand for juryen bag prisen. NCC samarbejder desuden med organisationen High:five om at give en chance til kriminalitetstruede unge, og virksomheden har også en nul-vision for arbejdsulykker. Der er også stort fokus på at fastholde medarbejdere, der skulle være uheldige at miste en del af arbejdsevnen. Eller som på grund af sygdom har brug for en anden fleksibilitet i arbejdslivet. Juryen bag prisen fremhæver derudover NCC Danmark som en foregangsvirksomhed, der er med til at sætte nye grænser for, hvilket socialt ansvar virksomheder kan tage. Og det er en indsats, der er med til at inspirere andre virksomheder. Jubilæumspris med tidligere vindere CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og bag CSR People Prize står Cabi, der er et videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Jubilæumsudgaven af CSR People Prize bestod af alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Slutfeltet til prisen var dermed alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. Jubilæumsprisen blev uddelt i to kategorier. Dels til virksomheder med færre end 100 ansatte og dels til virksomheder med mere end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim har igennem en årrække overrakt CSR People Prize og stod også i år for overrækkelsen af hædersbevisningen til de to vindervirksomheder samt til vinderen af CSR People Æresprisen. NCC Danmark vandt i kategorien flere end 100 ansatte foran Salling Group og Danish Crown i Blans. CSR People Prize blev uddelt til Cabis årskonference med titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det skete 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen var her, hvordan virksomheder kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og samtidig skabe værdi for forretningen. KONTAKT: HR udviklingsdirektør Louise Sjøntoft, NCC Danmark: 6023 7655 / loh@ncc.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize 2018
01.10.18

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Greve-virksomheden Logistikkompagniet ApS har netop vundet CSR People Prize 2018, der går til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar. Logistikkompagniet ApS vinder prisen for sine evner til at udvikle nye måder at tage et socialt ansvar. Socialt ansvar er dybt forankret hos Logistikkompagniet ApS, der har hovedkvarter i Greve. Her har man fx helt bevidst gjort det til sin strategi at rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet. I dag har virksomheden således mange medarbejdere, som på den ene eller anden måde har en nedsat arbejdsevne. Den indsats er virksomheden mandag blevet anerkendt for med CSR People Prize 2018, som H.K.H. Prins Joachim overrakte på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Logistikkompagniet ApS vandt også CSR People Prize i 2016, men i år blev prisen uddelt i en særlig jubilæumsudgave, da prisen i år blev uddelt for 20. gang. De seneste år har Logistikkompagniet ApS fokuseret på at tage langtidsledige ind i virksomheden, og Logistikkompagniet ApS lægger meget vægt på, at alle typer medarbejdere i virksomheden skal kompetenceuvikles. Derudover samarbejder virksomheden tæt med Greve Kommune om et integrationsforløb, hvor sprogundervisning kombineres med praktisk arbejde i virksomheden, og det har vist sig at være succesfuldt. Logistikkompagniet udvikler nye metoder til socialt ansvar Logistikkompagniet ApS gør også en stor indsats for unge, der ofte mangler boglige og sociale kompetencer. Det gør de ved altid at have unge i særligt tilrettelagte EGU-forløb. Og derudover har Logistikkompagniet ApS taget initiativ til Flexicu, der er en udlejningsportal, hvor virksomheder kan udlåne medarbejdere til andre. ”Logistikkompagniet ApS er en virksomhed, der hele tiden går nye veje, og udvikler nye metoder til, hvordan en virksomhed kan tage et socialt ansvar. Samtidig har de i grundlægger Carsten Moberg en leder, der fungerer som stor inspirator for andre virksomheder. Det gør Logistikkompagniet ApS til en meget værdig vinder af CSR People Prize 2018,” siger Mette Rønnau, direktør for Cabi og formand for juryen bag prisen. Jubilæumspris med tidligere vindere CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og bag CSR People Prize står Cabi, der er et videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Jubilæumsudgaven af CSR People Prize bestod af alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Slutfeltet til prisen var dermed alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. Jubilæumsprisen blev uddelt i to kategorier. Dels til virksomheder med færre end 100 ansatte og dels til virksomheder med mere end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim har igennem en årrække overrakt CSR People Prize og stod også i år for overrækkelsen af hædersbevisningen til de to vindervirksomheder samt til vinderen af CSR People Æresprisen. Logistikkompagniet ApS vandt i kategorien færre end 100 ansatte foran tømrervirksomheden Egon Olsen & Søn og restaurant, bar og natklub Dronning Louise i Esbjerg. CSR People Prize blev uddelt til Cabis årskonference med titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det skete 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen var her, hvordan virksomheder kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og samtidig skabe værdi for forretningen. KONTAKT: CBDO og medejer Carsten Moberg, Logistikkompagniet: 4092 5691 / cm@logistikkompagniet.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder

En god start i virksomheden er med til at holde fast på dem.
21.09.18

Virksomheder kæmper for at holde fast på medarbejderne

I en tid, hvor flere virksomheder begynder at mangle arbejdskraft er begrebet onboarding blevet populært på ledelsesgangene. Det handler om at få alle medarbejdere godt ombord, så de bliver i virksomheden. Teknos i Vamdrup er gode til at holde på medarbejderne, og nu er virksomheden værter for et arrangement om onboarding. Manglen på arbejdskraft dukker op i flere og flere virksomheder, og derfor gælder det for mange virksomheder om at holde på de medarbejdere, man allerede har. En vej til at holde på medarbejderne er ved at sørge for en god introduktion til virksomheden, hvor den nye kollega bydes godt velkommen og får den nødvendige viden om virksomheden. Det kaldes onboarding, og det begreb er blevet meget populært i danske virksomheder. 25. september er industrivirksomheden Teknos sammen med VirksomhedsnetværkCabi værter for et fuldt booket arrangement om onboarding. ”Det betyder rigtig meget, at man som ny medarbejder får et godt førstehåndsindtryk af den arbejdsplads, man kommer til, så man får lyst til at være der. Det ved virksomhederne godt, og derfor er onboarding blevet populært. Dels for at den nye medarbejder kommer hurtigt i gang, og dels for at holde på medarbejderne,” siger Ann Cathrine Lebech Hoe, netværkskonsulent i VirksomhedsnetværkCabi. God onboarding giver bedre produktivitet En undersøgelse fra Dansk Arbejdsgiverforening viser, at omkring 800.000 danskere svarende til en tredjedel af arbejdsstyrken skifter hvert år job. Det gør Danmark til et af de lande i Europa, hvor befolkningen oftest skifter job. Nye medarbejdere skal lære virksomhedens rutiner og arbejdsmetoder at kende, og det kan tage lang tid før den nye medarbejdere er helt oppe i gear og fuldt produktiv. Den tid kan der imidlertid skæres ned på med et godt program for onboarding. Vil gerne have flere til at rekruttere fra kanten VirksomhedsnetværkCabi afholder over efteråret en række arrangementer, hvor temaet er onboarding af medarbejdere i virksomheden. – Med særligt fokus på onboarding af de medarbejdere, som har det sværest. ”Vi vil gerne have flere virksomheder til at tage et større ansvar og rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet. Er virksomhedens ledelse og ansatte gode til at byde velkommen til dem der har brug for en ekstra hånd, bliver virksomheden også automatisk bedre til at tage imod alle nye medarbejdere,” siger Ann Cathrine Lebech Hoe. Hun gør desuden opmærksom på, at der er mange praktiske opgaver i en onboarding proces, som kan uddelegeres i virksomheden. Hovedansvaret for en succesfuld velkomst ligger hos den nærmeste leder, hvor opmærksomhed, dialog, forventningsafstemning og løbende feedback, er vigtige parametre for at hold på den nye medarbejder. Onboarding fungerer hos Teknos Hos Teknos i Vamdrup, der har specialiseret sig i industriel overfladebehandling af bl.a. træ og metal har man rigtig gode erfaringer med at onboarde nye medarbejdere, og i gennemsnit er med arbejderne 13,5 år i virksomheden. ”Vi har et fladt hierarki, hvor alle kan tale med alle, og så handler det om at få skabt nogle gode relationer fra starten. Heldigvis er der også stor hjælpsomhed for at hjælpe nye i gang med opgaverne og fx invitere dem med på løbeholdet om onsdagen,” siger HR Manager hos Teknos, Gitte Larsen. Hos Teknos varer onboarding-processen mindst tre måneder. Den nye medarbejder får en velkomstmappe med introduktionsplan over, hvad man skal igennem som ny, og så skal man naturligvis som ny hilse på afdelingen, og de afdelinger, man skal arbejde sammen med. ”Den første dag skal man altid mødes med sikkerhedsrepræsentanten, men ellers handler det om stille og roligt at komme ind i regler og kutymer gennem arbejdet. Selvom man skal arbejde i kundeservice giver det mening at besøge produktionen, for at få indblik i den del af virksomheden,” siger Gitte Larsen. Efter de første tre måneder er der et opfølgningsmøde mellem den nye medarbejder og HR-afdelingen hos Teknos. Men når den nye medarbejder starter, skal den nærmeste leder følge op hver 14. dag. ”Det behøver ikke at være et formelt møde, men at man lige får kigget hinanden i øjnene og spurgt, hvordan det går. Det kan også være meget værdifuldt, at få en ny medarbejder ind, som ser på virksomheden med nye øjne, så det er vigtigt at følge godt op fra starten,” slutter Gitte Larsen. Fakta: Siden 2002 har Cabi været en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet med egne vedtægter og egen bestyrelse. Cabis mission er at fremme et arbejdsmarked med plads til flere Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde udsatte medarbejdere i job. Cabi driver desuden VirksomhedsnetværkCabi, der med over 6.000 medlemmer er landets største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. KONTAKT: Netværkskonsulent Ann Cathrine Lebech Hoe, Cabi: 2942 8308 / aca@cabiweb.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk

20.09.18

H.K.H. Prins Joachim uddeler CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder

Dysten om at vinde årets udgave af CSR People Prize som hædersbevisning for et stort samfundsengagement går nu ind i sin afgørende fase. Juryen har fundet frem til de seks nominerede virksomheder, og de endelige vindere findes ved Cabis årskonference 1. oktober. H.K.H. Prins Joachim vil her overrække prisen til vinderne. CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og i år uddeles den som en særlig jubilæumspris i anledning af, at prisen nu uddeles for 20. gang. Det er virksomheder, som eksempelvis udmærker sig ved at skabe job til flygtninge, sårbare unge eller andre mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Tager hånd om medarbejdere, der risikerer at miste fodfæstet på arbejdsmarkedet, eller ved at forebygge sygdom og nedslidning. Juryen bag prisen har til jubilæumsudgaven af CSR People Prize gransket indsatsen fra alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Ud af disse, er nu udvalgt seks nominerede virksomheder, og det er alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. Store virksomheder: Danish Crown i Blans Salling Group NCC Danmark A/S Små og mindre virksomheder: Egon Olsen & Søn A/S Logistikkompagniet ApS Dronning Louise CSR People Prize uddeles til Cabis årskonference, der har titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det sker 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen er FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder, organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. H.K.H. Prins Joachim uddeler priserne Jubilæumsprisen uddeles i to kategorier. Dels til virksomheder med færre end 100 ansatte og dels til virksomheder med mere end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim har igennem en årrække overrakt CSR People Prize og vil igen i år overrække hædersbevisningen til de to vindervirksomheder samt til vinderen af CSR People Æresprisen. FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize uddeles i år af Cabi, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder Kontakt og pressetilmelding Konferencen afholdes fra 12.00 til 17.00, og CSR People Prize uddeles i tidsrummet 12.50 – 15.30. Personer fra pressen, som ønsker at dække H.K.H. Prins Joachims deltagelse i arrangementet, bedes: Tilmelde sig senest den 28. september kl. 18 til presseansvarlig Jakob Rom Johansen på e-mail: jrj@cabiweb.dk eller SMS 2065 8534. Møde op indenfor indgangen til Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia senest kl. 12.30 den 1. oktober, hvor de vil blive modtaget og få en kort briefing af presseansvarlig Jakob Rom Johansen. Se mere om konferencen

Antallet af personer, der kommer i fleksjob stiger
18.09.18

Stor stigning i fleksjob

På seks år er over 23.000 flere kommet i fleksjob, og stigningen gælder især fleksjob med en ugentlig arbejdstid på under ti timer. Det viser en ny opgørelse fra Momentum. Målet med fleksjobsreformen fra 2013 var at bringe de svageste grupper tættere på arbejdsmarkedet, og en ny opgørelse fra KL's nyhedsbrev Momentum viser, at det er lykkedes. Et halvt år før reformens indførelse var der 51.088 personer i fleksjob, mens der i dag er 74.324. Det er en stigning på 45 procent på seks år. Og en stor del af de, der er kommet i fleksjob under den nye ordning efter reformen har en ugentlig arbejdstid på under ti timer. 27 procent har et fleksjob med 1-5 timer om ugen og 32 procent et fleksjob på 6-10 timer om ugen. Seniorforsker fra VIVE - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Helle Holt, er overrasket over udviklingen. "Jeg må spise min gamle hat, for jeg troede faktisk ikke, at det ville være muligt at få arbejdsgiverne til at ansatte folk i så få timer. Det er helt unikt, at man kan det, og fleksjobordningen har på en eller anden måde formået at få personer uden fuld arbejdsevne ind på arbejdsmarkedet. Og arbejdsgiverne har lært, at man godt kan finde småjobs og opgaver, som de her mennesker kan varetage og være glade for," siger Helle Holt til Momentum. Ansatte i fleksjob er tilfredse Deloitte har desuden foretaget en undersøgelse, som viser, at 85 procent af de, der er ansat i flekjob er tilfredse eller meget tilfredse. Og kun tre procent er utilfredse med deres fleksjob. Læs mere Se meget mere om fleksjob i Cabis guide til fleksjob

Finalefeltet til CSR People Prize er fundet, og vinderne kåres 1. oktober
13.09.18

Seks virksomheder i finalen om pris for socialt ansvar

CSR People Prize har til formål at hylde virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar, og i år uddeles prisen for 20. gang i træk. Seks virksomheder er nu endeligt nomineret til prisen, og vinderne findes 1. oktober. CSR People Prize er blevet uddelt hvert år siden 1999, og i år uddeles prisen i en særlig jubilæumsudgave i anledning af, at det nu er 20. gang, at virksomheder bliver hyldet for at tage et særligt socialt ansvar. Det er virksomheder, som eksempelvis udmærker sig ved at skabe job til flygtninge, sårbare unge eller andre mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Tager hånd om medarbejdere, der risikerer at miste fodfæstet på arbejdsmarkedet, eller ved at forebygge sygdom og nedslidning. Virksomheder med dybt forankret praksis Juryen bag prisen har til jubilæumsudgaven af CSR People Prize gransket indsatsen fra alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Ud af disse er nu udvalgt seks nominerede, og det er alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden. CSR People Prize uddeleles i to kategorier. En til store virksomheder med mere end 100 ansatte. Og en til virksomheder med færre end 100 ansatte. Store virksomheder: Danish Crown i Blans Salling Group NCC Danmark A/S Små og mindre virksomheder: Egon Olsen & Søn A/S Logistikkompagniet ApS Dronning Louise Som noget nyt uddeles i år også en CSR People Ærespris, der går til en erhvervsperson, som gennem sit personlige virke har løftet et stort socialt ansvar. Priserne uddeles til Cabis årskonference, der har titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det sker 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen er FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder, organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE: Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet. Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand) Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA) Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark Steen Hildebrandt, professor Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder Se mere om konferencen og prisuddelingen Kontakt: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk

03.09.18

Virksomheder kæmper for at holde fast på medarbejderne

I en tid, hvor flere virksomheder begynder at mangle arbejdskraft er begrebet onboarding blevet populært på ledelsesgangene. Det handler om at få alle medarbejdere godt ombord, så de bliver i virksomheden. Aalborg-virksomheden GomSpace er værter for et fuldt booket arrangement. Manglen på arbejdskraft dukker op i flere og flere virksomheder, og derfor gælder det for mange virksomheder om at holde på de medarbejdere, man allerede har. En vej til at holde på medarbejderne er ved at sørge for en god introduktion til virksomheden, hvor den nye kollega bydes godt velkommen og får den nødvendige viden om virksomheden. Det kaldes onboarding, og det begreb er blevet meget populært i danske virksomheder. 5. september er Aalborg-virksomheden GomSpace sammen med VirksomhedsnetværkCabi værter for et fuldt booket arrangement om onboarding og med mange på venteliste. ”Det betyder rigtig meget, at man som ny medarbejder får et godt førstehåndsindtryk af den arbejdsplads, man kommer til, så man får lyst til at være der. Det ved virksomhederne godt, og derfor er onboarding blevet populært. Dels for at den nye medarbejder kommer hurtigt i gang, og dels for at holde på medarbejderne,” siger Ann Cathrine Lebech Hoe, netværkskonsulent i VirksomhedsnetværkCabi. God onboarding giver bedre produktivitet En undersøgelse fra Dansk Arbejdsgiverforening viser, at omkring 800.000 danskere svarende til en tredjedel af arbejdsstyrken skifter hvert år job. Det gør Danmark til et af de lande i Europa, hvor befolkningen oftest skifter job. Nye medarbejdere skal lære virksomhedens rutiner og arbejdsmetoder at kende, og det kan tage lang tid før den nye medarbejdere er helt oppe i gear og fuldt produktiv. Den tid kan der imidlertid skæres ned på med et godt program for onboarding. Vil gerne have flere til at rekruttere fra kanten Arrangementet i Aalborg er det første af en række arrangementer som VirksomhedsnetværkCabi afholder i efteråret, hvor temaet er onboarding af medarbejdere i virksomheden. – Med særligt fokus på onboarding af de medarbejdere, som har det sværest. ”Vi vil gerne have flere virksomheder til at tage et større ansvar og rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet. Er virksomhedens ledelse og ansatte gode til at byde velkommen til dem der har brug for en ekstra hånd, bliver virksomheden også automatisk bedre til at tage imod alle nye medarbejdere,” siger Ann Cathrine Lebech Hoe. Hun gør desuden opmærksom på, at der er mange praktiske opgaver i en onboarding proces, som kan uddelegeres i virksomheden. Hovedansvaret for en succesfuld velkomst ligger hos den nærmeste leder, hvor opmærksomhed, dialog, forventningsafstemning og løbende feedback, er vigtige parametre for at hold på den nye medarbejder. Fakta: Siden 2002 har Cabi været en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet med egne vedtægter og egen bestyrelse. Cabis mission er at fremme et arbejdsmarked med plads til flere Vi giver råd og inspiration til virksomheder og kommuner, som arbejder med at få flere udsatte ledige inkluderet på arbejdsmarkedet og med at fastholde udsatte medarbejdere i job. Cabi driver desuden VirksomhedsnetværkCabi, der med over 6.000 medlemmer er landets største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. KONTAKT: Netværkskonsulent Ann Cathrine Lebech Hoe, Cabi: 2942 8308 / aca@cabiweb.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk

God ledelse og lavt sygefravær hænger sammen, viser en ny rapport.
29.08.18

Rapport: God ledelse forhindrer stress og sygefravær

Der er en klar sammenhæng mellem god ledelse og lav grad af stress og sygefravær, viser en ny rapport, som COWI har foretaget for FTF. Det er en sag for topledelse at skabe de rigtige rammer, mener ekspert. Ledere såvel som medarbejdere føler sig ofte stressede og oplever problemer med arbejdspres og kvaliteten af ledelsen. Det viser en ny rapport, som hovedorganisationen FTF har fået lavet. Rapporten bygger på svar fra over 9.600 personer, og den viser også, at ledelseskvaliteten har stor betydning for stress og sygefravær på arbejdspladsen. ”Det er positivt, at halvdelen af FTF’erne oplever høj ledelseskvalitet, men der er klart plads til forbedring. Det er en væsentlig ledelsesopgave at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress og andre belastninger," siger FTF-formand Bente Sorgenfrey til FTF's hjemmeside. Ekspert: Kræver ledelse på flere niveauer For Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent hos Cabi, kommer det ikke som nogen overraskelse, at rapporten viser en klar sammenhæng mellem ledelse og graden af stress og sygefravær i organisationen. For at undgå stress, er det nødvendigt med fokus fra ledelsen på flere niveauer, forklarer hun. "Det er helt centralt at nærmeste leder har fokus på dialog og handling omkring at understøtte og motivere medarbejderne i udførelse af deres arbejde. Så den enkelte leder har brug for viden, redskaber og den rigtige ramm om det psykiske arbejdsmiljø," siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. For at få den rigtig ramme på plads, er det desuden vigtigt, at topledelsen i organsiationen kommer på banen. For det handler bl.a. om hele den kultur, der skal være på arbejdspladsen. "Rammen er særlig central og handler om mere end at sende lederne på kurser i psykisk arbejdsmiljø. Det handler om at øverste ledelse sikrer en struktur, kultur og ledelsesmæssig fokus på området. Når det er integreret i organisationens hverdag på alle niveauer, så er rammen for ledelseskvalitet sat. I rammen ligger også erkendelse af, at der skal være en balance mellem øverste leders krav til lederne og de ressourcer der stilles til rådighed. Og netop den ramme vil vær med til at sikre ledernes eget psykiske arbejdsmiljø," slutter Dorte Rosendahl Kirkegaard. Mere inspiration Vi har lavet et dialogværktøj, der kan give jer overblik over jeres stress-indsats. Download det her. Du kan også skrive dig op til vores e-bog om stress, som udgives i efteråret 2018.

Ny aftale skal gøre op med regeljunglen i beskæftigelsesindsatsen
23.08.18

Aftale om ny jobindsats skal give kommuner mere frihed

Kommunerne skal i langt højere grad have lov til selv at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen. Sådan lyder det i en ny politisk aftale med et bredt politisk flertal bag sig. Beskæftigelsesministeriet kunne torsdag den 23. august præsentere den længe ventede aftale, som skal rydde op i regeljunglen og bureaukratiet i beskæftigelsesindsatsen for ledige. Målet med aftalen er, at forenkle beskæftigelsesindsatsen, så der frigøres ressourcer til at hjælpe den enkelte i job. Konkret er der tre hovedpunkter i aftalen: Kommuner og a-kasser får langt større frihed til at planlægge indsatsen til ledige. Fremover bliver der nogle simple minimumsregler på tværs af målgrupper, så indsatsen kan tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte. Ledige bliver mødt med fair krav, forståelige regler og slipper for et rigidt krav om jobsøgning. Derudover fjernes en række centrale krav til indholdet i samtalerne mellem jobcentret og ledige. Virksomheder slipper for en række tidskrævende registreringer, når de fremover skal ansøge om løntilskud og virksomhedspraktik. Aftalen er indgået mellem regeringspartierne, Socialdemokraterne, SF, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. "Jeg er meget glad for, at vi har fået en bred politisk opbakning til et historisk opgør med bureaukratiet. Med aftalen gennemfører vi en helt grundlæggende forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Vi har lyttet til de mange kommuner, sagsbehandlere, ledige og virksomheder, som længe har klaget over unødvendigt bureaukrati og et hav af besværlige og uforståelige regler," siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i en pressemeddelelse. Han advarer dog også om, at kommunerne i yderste konsekvens kan blive sat under administration, hvis de ikke lever op til forventningerne. Vi finder Thors hammer frem, hvis der er kommuner, der fuldstændig ser bort fra at lave en indsats over for de ledige og svigter dem. Så kan det i sidste ende være den til enhver tid siddende beskæftigelsesminister, der kan diktere, hvad der skal ske i den enkelte kommune," siger Troels Lund Poulsen ifølge DR.dk. "Jeg er glad for, at kommunerne fremover skal arbejde for at matche de ledige med de ledige job, som arbejdsgiverne har. Desuden bliver det fremover sådan, at jobcentrene skal måles på, hvor mange de får i beskæftigelse eller uddannelse, samt at der kan gribes ind over for kommuner, der ikke lever op til de krav, der stilles," siger Bent Bøgsted, beskæftigelsesordfører for Dansk Folkeparti i en pressemeddelelse. Mere information Læs mere om de forenklede proceskrav Læs mere om de ens regler på tværs af målgrupper

I ældreplejen ansættes der stadig flere med ikke-vestlig baggrund.
21.08.18

Antallet af SOSU'er med ikke-vestlig baggrund stiger kraftigt

Flere og flere borgere med ikke-vestlig baggrund bliver i dag ansat i ældreplejen, og fra 2016 til 2017 overgik antallet af nyansatte de etniske danske. Det er et godt tegn, lyder det fra flere sider. I den kommunale ældrepleje bliver det mere og mere almindeligt at støde på ansatte, som har rødder i Syrien, Afghanistan eller et andet ikke-vestligt land. En analyse fra KL's nyhedsbrev Momentum viser, at at antallet af fuldtidsansatte på social- og sundhedsområdet med ikke-vestlig baggrund er steget med ni procent fra 2016 til 2017. I alt blev der ansat 1.050 flere med ikke-vestlig baggrund, mens der blev ansat 925 flere med etnisk dansk oprindelse. Landets kommuner har store rekrutteringsproblemer på social- og sundhedsområdet, og samtidig kan de se frem til flere plejekrævende ældre. Derfor glæder Michael Ziegler, formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg sig over, at flere flygtninge og efterkommere af indvandrere søger mod plejefaget. "Det er en god udvikling, der afspejler, at kommunerne tager et stort samfundsansvar og samtidig gør alt, hvad de kan for at sikre arbejdskraft til social- og sundhedsområdet. Der mangler arbejdskraft på området, hvilket også var årsagen til, at vi satte fokus på det i overenskomstforhandlingerne, så det er vigtigt og godt, at vi hyrer alle med den rette uddannelse og de rette kompetencer uanset etnicitet," siger han til Momentum. Forbundssekretær hos FOA, Joan Prahl, ser også positivt på udviklingen: "Vi er altid rigtig glade, når der er søgning til at blive uddannet og ansat inden for vores fag, så det er kun glædeligt med yderligere søgning også fra denne gruppe. Set i lyset af rekrutteringsudfordringerne på social- og sundhedsområdet kan vi helt sikkert også bruge det til noget konstruktivt, at der er en stor interesse fra gruppen af personer med ikke-vestlig baggrund," siger hun til Momentum. Læs mere Se hele analysen hos Momentum Se også artiklen Naima læser til SOSU: 'Jeg elsker at passe på andre mennesker'

Nyt værktøj skal hjælpe kommunerne med at få flere flygtninge i arbejde
15.08.18

Nyt værktøj til afklaring af flygtninges kompetencer

Nyankomne flygtninges kompetencer skal hurtigt afklares, så der nemt kan skabes et godt match mellem flygtning mellem og virksomhed. Det skal et nyt værktøj hjælpe med. Det nye værktøj er udviklet af Kompetencecenter Skanderborg i Skanderborg Kommune, som har gode erfaringer med at aktivere og integrere flygtninge på arbejdsmarkedet. Værktøjet skal fungere som inspiration til, hvordan kommunerne kan få flere flygtninge ud på arbejdsmarkedet, og konkret består værktøjet af to dele: Pjece med ti branchepakker med beskrivelse af typiske arbejdsopgaver, krav og kompetencer. Sprog- og billedkort med de 30 mest anvendte ord inden for den enkelte branche. Det digitale værktøj er nu en integreret del af Jobnet.dk, og her kan flygtninge få hjælp til at knytte kompetencer til deres CV, og på den måde kan virksomheder bedre vurdere, om den enkelte kan varetage et bestemt job. ”Når flygtninge kommer til Danmark, skal de arbejde, så de kan forsørge sig selv og blive en del en del af det danske fællesskab. Det at blive en del af det danske arbejdsmarked er afgørende for integrationen. Derfor er jeg også glad for, at vi nu kan tilbyde kommunerne et værktøj, der tidligt i processen kan afklare, hvilke færdigheder nytilkomne flygtninge har med i bagagen, så de hurtigere kan finde et job, der passer til dem. På den måde får vi flygtningene i gang så hurtigt som muligt. Det er til gavn for både den enkelte og for samfundet,” siger udlændinge- og integrationsminsiter Inger Støjberg i en pressemeddelse. Se også Find det nye værktøj på Jobnet.dk

Især på offentlige arbejdspladser er stress et stigende problem
09.08.18

Stadig flere føler sig stressede

Problemer med stress på danske arbejdspladser er stadig stigende, viser en ny analyse. Blandt pædagoger og lærere oplever en ud af fire symptomer på stress. Nationale målsætninger om at færre skal have stress og stor bevågenhed i virksomhederne er tilsyneladende ikke nok til at få stress blandt danskerne ned. En ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at stadig flere oplever symptomer på arbejdsrelateret stress. Det skriver Politiken. Analysen er foretaget på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse besvaret af knap 35.000 personer, og den viser, at antallet af lønmodtagere, som oplever symptomer på stress er steget med 11 procent fra 2012 til 2016. I det offentlige er stigningen på 20 procent. Hver fjerde lærer og pædagog oplever nu symptomer på stress og hos FOA's medlemmer er det næsten hver tredje. "Det er meget markant, at de her tre kernegrupper, som arbejder med mennesker, har så høj andel af stressramte," siger AE-direktør Lars Andersen til Politiken, og pointerer samtidig, at man ikke ser samme stigning hos andre faggrupper. "Det viser, at det er et strukturelt problem. At gøre det til et individuelt problem og tro, at det handler om folks private problemer er helt forkert," siger han. Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) finder undersøgelsen bekymrende, og samtidig varsler han, at der inden for de næste par måneder kommer en målrettet indsats over for offentligt ansatte. Mere inspiration Hent undersøgelsen på AE-rådets hjemmeside Få hjælp til at forebygge stress på cabiweb.dk/stress

Sygefravær blandt ofre for mobning er højere end hos deres kollegaer.
07.08.18

Dobbelt så højt sygefravær blandt ofre for mobning

Medarbejdere, som ofte oplever at bliver mobbet, har langt højere sygefravær end de af deres kollegaer, som ikke oplever mobning. Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Virksomhederne bør interessere sig meget mere for forebyggelse af mobning, mener ekspert. Analysen fra Arbejdernes Erhvervsråd viser desuden, at især det lange sygefravær på over 30 dage er langt mere udbredt for personer, som udsættes for mobning hver dag eller hver uge. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø udgav sidste år en rapport, hvor knap 12 procent af de danske lønmodtagere angav, at de ofte mobbes. Og bl.a. laboranter, bus- og taxachauffører og lokoførere føler sig ofte mobbet. Chefkonsulent hos Cabi, Birgitte Poulsen, mener, at forebyggelse af mobning bør fylde mere i virksomhederne, end det gør i dag. ”Man skulle tro, at forebyggelse af mobning var noget, der virkelig var fokus på, men når jeg er i kontakt med virksomhederne, er det ikke noget, der bliver snakket om. Højst i forlængelse af, at der er gennemført en trivselsmåling, hvor en eller flere har tilkendegivet, at de føler sig mobbet, men forebyggelse af mobning er ikke noget, der er ret meget fokus på," siger Birgitte Poulsen. ”Så I første omgang skal emnet have mere opmærksomhed i virksomhedernes trivselsarbejde og turde stille spørgsmål om, hvad der skaber grobund for mobning og mistrivsel. Så får man talt om det, som giver mening og kan rykke noget,” fortsætter hun.

Page

Dorthe Lundh

Pressekontakt | Pressemeddelelser | Nyhedsartikler | Debatindlæg