Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Nyheder

Nyheder

Læs seneste nyt fra vores presserum hos Ritzau. 

Når der for tiden er jobfremgang i Danmark, skyldes det blandt andet udlændinge og ældre. Det vurderer Dansk Industri.
23.11.17

Ældre og udlændinge skaber jobfremgang

Arbejdsstyrken er vokset med 21.000 personer fra andet til tredje kvartal i år. Jobfremgangen skyldes, at ældre medarbejdere arbejder længere, og at udenlandsk arbejdskraft kommer til landet, mener Dansk Industri. Den danske arbejdsstyrke er vokset med 21.000 personer fra andet til tredje kvartal i 2017. Det viser den nyeste Arbejdskraftundersøgelse fra Danmarks Statistik, der netop er blevet offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at der i tredje kvartal var 2.917.000 personer i arbejdsstyrken mellem 15 og 64 år. Arbejdsstyrken tæller både de beskæftigede og ledige. Det fremgår også af de nye tal, at det i perioden fra andet til tredje kvartal lykkedes at få 20.000 flere i arbejde. Underdirektør i Dansk Industri, Steen Nielsen, mener primært, den positive udvikling skyldes ældre og udlændinge på arbejdsmarkedet: ”Jobfremgangen kan kun lade sig gøre, fordi vi får flere udenlandske medarbejdere ind, og fordi de ældste medarbejdere fortsætter længere, inden de går på pension,” siger han til Dansk Industri. Holder gang i væksten Hos Dansk Industri vækker det begejstring, at udviklingen ser sådan ud i en tid, hvor mange virksomheder ellers mangler arbejdskraft, og der er risiko for flaksehalsproblemer i flere brancher. Steen Nielsen mener, jobfremgangen gavner væksten og de mange virksomheder, der for tiden har behov for flere medarbejdere: ”Vi har en meget kraftig fremgang i arbejdsstyrken, og det er med til at holde væksten oppe. Det gør det muligt for virksomhederne at tage flere medarbejdere ind, og lige nu er behovet for flere medarbejdere stort,” siger Steen Nielsen til Dansk Industri. Mere viden Læs hele udgivelsen hos Danmarks Statistik Læs kommentaren til udgivelsen hos Dansk Industri

Der er stor forskel på, hvor meget landets kommuner benytter sig af virksomhedspraktik til deres ledige.
17.11.17

Stor forskel på om kommunerne sender ledige i virksomhedspraktik

Nogle kommuner sender mange af deres kontanthjælpsmodtagere ud i virksomhedsrettede forløb, mens det sker langt mindre i andre kommuner. Det kan skyldes jobcentrenes metoder eller virksomhedernes holdning til samarbejde. Virksomhedspraktik har tidligere vist sig at hjælpe ledige tættere på et ordinært arbejde. På trods af det, er det langt fra alle kommuner, der bruger de virksomhedsrettede tilbud lige meget. Der er stor forskel på, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der kommer i praktik i en virksomhed eller i job med løntilskud rundt omkring i landets kommuner. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Erhverv lavet på baggrund af tal fra jobindsats.dk, der dækker 3. kvartal i 2017. Forskelle på jobcentre og virksomheder I bunden af den nye opgørelse ligger kommuner som Dragør, Furesø og Odense. Her kommer færre end hver tiende kontanthjælpsmodtager ud i virksomhedsrettede forløb. Anderledes ser det ud i Middelfart, Skanderborg og Lemvig Kommune, hvor 40 procent eller flere sendes ud i virksomhederne. Forskellene kan skyldes forskellige tilgange i kommunerne. Det mener professor i arbejdsmarked på Aalborg Universitet, Thomas Bredgaard: ”I nogle kommuner vil man gerne have en stor intern projektafdeling, hvor man gør kontanthjælpsmodtagerne klar, før man sender dem i virksomhedsrettet aktivering, fordi man er bange for, at de vil knække halsen på at komme ud til rigtige arbejdsgivere. I andre kommuner gør man det modsat og får dem hurtigst muligt i praktik,” siger han til Ugebrevet A4. Han påpeger dog, at forskellene ikke kun handler om jobcentrenes indsats, men også om de lokale virksomheders samarbejdsvillighed. I Odense erkender rådmand Steen Møller (K), at kommunens metoder har været forældede: ”Set i bakspejlet har den metode, som vi har brugt i Odense til at hjælpe kontanthjælpsmodtagere og øvrige ledige i job, været en fejl. Derfor har vi også valgt at lave det om nu og har fundet de ressourcer, der skal til for at skrue op for virksomhedsindsatsen,” siger han til Ugebrevet A4. Virksomhedspraktik virker Virksomhedspraktik er et redskab, der tidligere har vist sig at skabe gode resultater og være med til at hjælpe ledige i ordinær beskæftigelse. Kontanthjælpsmodtagere øger deres jobchancer med 84 procent, hvis de har været i praktik i en privat virksomhed. Det viser Beskæftigelsesministeriets analyse ”Virksomhedspraktik virker”. Mere viden Læs mere om de kommunale forskelle på virksomhedspraktik hos Ugebrevet A4 Læs analysen ”Virksomhedspraktik virker” hos Beskæftigelsesministeriet Læs mere om virksomhedspraktik hos Cabi

17.11.17

Middelfart Sparekasse modtager pris for social ansvarlighed

14. november fik Middelfart Sparekasse en førsteplads i kategorien Social Ansvarlighed for deres arbejde med samfundsansvar. Støtte til velgørende formål, støtte til lokalsamfundene og ansvar for medarbejderne. Det er nogle af de værdier, der har gjort, at Middelfart Sparekasse har vundet prisen for Social Ansvarlighed, som Great Place to Work uddelte tidligere på ugen. Prisen går til virksomheder, der gør det særligt godt på CSR-området, og i år er det sparekassen. Middelfart Sparekasse arbejder blandt andet med samfundsansvar ved at tage ansvar for medarbejdere, kunder og samfundet. Sparekassen arbejder aktivt med medarbejdertrivsel og – tilfredshed. De har fokus på at spille en aktiv rolle i lokalsamfundet, støtte den lokale udvikling og bidrage med lokalt engagement. Derudover bidrager de til forskellige velgørende formål. På et mere globalt plan tænker virksomheden klima- og miljøforhold ind i deres drift og arbejder aktivt for at følge udvalgte FN-verdensmål. Efter prisoverrækkelsen skrev banken selv på deres hjemmeside, at samfundsansvar for dem er at gøre en forskel: ”Vi har brug for stærke, levende lokalsamfund, og lokalsamfundene har brug for en stærk medspiller, som kan være med til at skabe liv i lokalområdet. Det er det, samfundsansvar handler om for os: At gøre en positiv forskel i de områder, hvor vi har afdelinger.” Ved samme lejlighed blev sparekassen også kåret til landets næstbedste arbejdsplads. Middelfart Sparekasse er medlem af Cabis virksomhedsnetværk. Mere viden Læs mere om prisuddelingen hos Great Place to Work Læs reaktionen efter prisoverrækkelsen hos Middelfart Sparekasse

Bronholms Regionskommune holdt  9. november stormøde på øen om sygefravær.
17.11.17

Bornholmsk stormøde satte fokus på sygefraværsscreening

I sidste uge var Cabis konsulenter med til at sætte fokus på sygefravær på Bornholm. Det skete på en temadag for Regionskommunens arbejdsmiljøorganisation, hvor der efter et kort oplæg om sygefravær blev arbejdet i de lokale arbejdsmiljøenheder med screening af deres tilgang, forebyggelse og håndtering af sygefravær. Sygefravær var nøgleordet, da omkring 250 ansatte i Bornholms Regionskommune deltog i et stormøde den 9. november. To af Cabis seniorkonsulenter, Dorte Rosendahl Kirkegaard og Ella Petersen, faciliterede dagen og gjorde deltagerne klogere på screening af sygefravær. Stormødets program handlede blandt andet om, hvordan sygefravær kan forbygges og tackles. Kommunaldirektør Peter Loft glædede sig over, at der med dagen blev sat fokus på sygefravær. Hans mål er, at Bornholms sygefravær skal ligge under landsgennemsnittet i fremtiden: ”Der har fra kommunens side været fokus på sygefravær. Vi vil jo gerne under landsgennemsnittet, og lige nu ligger vi på landsgennemsnittet,” sagde han til TV2 Bornholm. I dag er en medarbejder i Bornholms Regionskommune i gennemsnit syg 4, 5 procent af tiden. Ifølge Peter Loft er det vigtigt at arbejde videre med sygefravær. Både for at tage hånd om den enkelte medarbejder og for at tage hånd om kommunens økonomi. Kan de nedbringe sygefraværet, vil det forbedre økonomien. Lokale arbejdsmiljøorganisationer screenede sig selv Dorte Rosendahl Kirkegaard var en af de Cabi-konsulenter, der faciliterede dagen. Hun holdt et fælles oplæg for deltagerne og lod dem arbejde selvstændigt med screening af sygefravær med Cabis screeningsmodel. Arbejdet resulterede i konkrete handlingsplaner, der kan arbejdes videre med. ”Modellen sætter på en overskuelig måde fokus på de parametre, der giver den enkelte arbejdsplads højt eller lavt sygefravær og synliggør styrker og udfordringer,” siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Brugbar viden og god debat Dorte Rosendahl Kirkegaard oplevede, at deltagerne var glade for en dag, hvor arbejdsmiljøorganisationen kunne gå i dybden og debattere sygefravær. Mange gik derfra med konkrete planer, de selv kunne arbejde videre med. ”Screeningsmodellen kan bidrage med noget nyt og kan være med til at skabe dialog,” siger hun. Mere viden Se indslagene fra mødet hos TV2 Bornholm her og her Læs mere om screening af sygefravær hos Cabi

15.11.17

Ny aftale afsætter 87,5 millioner til at få udsatte borgere i beskæftigelse

Ny satspuljeaftale skal investere millionbeløb i at få syge og udsatte borgere tættere på arbejdsmarkedet. Aftalen skal også støtte, at virksomhederne udbreder deres erfaringer med at have udsatte ansatte, og at veteranernes sagsbehandlingsforløb forbedres. Flere borgere på kontanthjælp og i ressourceforløb skal i ordinær beskæftigelse, og det sociale ansvar skal udbredes og fremmes i virksomhederne. Det er nogle af målsætningerne i den nye satspuljeaftale mellem regeringen og partierne fra satspuljeforligskredsen. De har netop indgået en aftale, der skal sætte fokus på borgere på kanten af arbejdsmarkedet fra 2018-2021. Aftalen glæder satspuljeordfører fra Socialdemokratiet, Bjarne Laustsen: ”Det er en god dag for danskere på kanten af arbejdsfællesskabet. I dag tager vi et første skridt på vejen mod et mere rummeligt arbejdsmarked med plads til alle,” siger han i en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet. I aftalen er der blandt andet afsat 87, 5 millioner kroner, der skal hjælpe de sygeste og mest udsatte borgere på kontanthjælp og i ressourceforløb i arbejde. Målet med investeringen er, at flere kan komme i ordinær beskæftigelse. Beskæftigelsesordfører for Alternativet, Torsten Gejl, mener, det er vigtigt, denne gruppe borgere også bliver en del af arbejdsmarkedet: ”Der findes mange danskere, der har masser at byde på, selvom de måske ikke kan arbejde under normale vilkår i 37 timer om ugen. De mennesker skal også mærke opsvinget, så det er vigtigt, at virksomhederne tager dem med ind i arbejdsfællesskabet,” siger han i pressemeddelelsen. Virksomheder, veteraner og vellykkede projekterNetop virksomhedernes sociale ansvar er også led i aftalen. Der vil blive afsat 45 millioner kroner til en pulje, der skal sikre, at virksomhederne samarbejder om at udbrede deres gode erfaringer med at ansætte udsatte borgere. I aftalen ligger også, at der skal afsættes 72,5 millioner kroner til allerede eksisterende projekter, der har vist sig at få udsatte borgere tættere på arbejdsmarkedet.Partierne er også blevet enige om at afsætte 22,4 millioner kroner til veteranområdet. Målet er at sikre en tryg og værdig behandling af veteranerne med psykiske arbejdsskader og at forbedre deres sagsbehandlinger. Bag aftalen står forligskredsen bestående af Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Aftalen er dog ikke endelig endnu. Mere viden Læs pressemeddelelsen hos Beskæftigelsesministeriet

Ledige skal opkvalificeres, så de matcher virksomhedernes behov. Det kan være med til at løse fremtidige flaskehalsproblemer.
13.11.17

Opkvalificering af ledige skal afhjælpe flaskehalsproblemer

Ledige med færrest kompetencer skal opkvalificeres og have et uddannelsesløft. Det er formålet i en ny initiativpakke, som forligspartierne bag beskæftigelsesreformen står bag. Initiativerne skal forebygge mangel på arbejdskraft og udnytte opsvinget i økonomien. Flere ledige skal tilegne sig kvalifikationer, der matcher virksomhedernes behov for arbejdskraft. Derfor skal flere ledige uden eller med meget lidt uddannelse have et uddannelsesløft. Flere ufaglærte ledige skal udnytte muligheden for at blive faglærte. Sådan lyder formålet i en ny initiativpakke, der skal forebygge mangel på arbejdskraft. Bag aftalen står forligskredsen bag beskæftigelsesreformen (S, DF, V, LA, RV, K). ”Jeg er glad for, at vi i forligskredsen bag beskæftigelsesreformen er blevet enige om en initiativpakke, der kan forebygge begyndende flaskehalse og samtidig sikre, at ledige får de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger,” siger beskæftigelsesminister, Troels Lund Poulsen, i en pressemeddelelse fra ministeriet. Sidste år benyttede færre ledige end forventet sig af muligheden for et uddannelsesløft. Derfor ønsker partierne nu, at der det kommende år bliver flere, der får et uddannelsesløft. De overskydende midler fra puljen til uddannelsesløft i 2016 skal nu bruges på at opkvalificere ledige i brancher, hvor der er risiko for flaskehalsproblemer. Initiativerne omfatter blandt andet 30 millioner kroner til en styrket indsats for ordblinde ledige og ledige med læse-, skrive- eller regnevanskeligheder. Derudover skal der afsættes 20 millioner kroner til at styrke jobcentrenes service til de virksomheder, der mangler arbejdskraft. Opsvinget skal udnyttes Det går godt på det danske arbejdsmarked, og initiativerne skal være med til at udnytte den fremgang. Det økonomiske opsving skal udnyttes til at få ledige ind på arbejdsmarkedet: ”Nu handler det om at holde fast i fremgangen. Derfor skal vi tage alle advarsler om begyndende flaskehalse dybt alvorligt og samtidig have et klart fokus på, at vi udnytter fremgangen til at få flere ledige i beskæftigelse,” siger beskæftigelsesministeren i pressemeddelelsen. Også beskæftigelsesordfører for Socialdemokratiet, Leif Lahn, mener, man bør udnytte muligheden for at flere i arbejde nu: ”Det er i gode tider som disse, at vi skal have alle med i arbejdsfællesskabet,” siger han i pressemeddelelsen. Mere viden Læs pressemeddelelsen fra Beskæftigelsesministeriet

Vinderne af CSR People Prize er fundet. Elite Miljø og Trinity Hotel løb med sejren, da prisen blev uddelt tidligere på ugen.
10.11.17

Elite Miljø og Fredericia-hotel vinder CSR People Prize

Vinderne af dette års CSR People Prize er fundet. I år blev det en servicevirksomhed og et hotel og konferencecenter, der modtog prisen for deres særlige sociale ansvar. Tirsdag den 7. november blev CSR People Prize 2017 uddelt på konferencen Grib verdensmålene. Prisen er blevet uddelt hvert år siden 1999, og i år blev vinderne servicevirksomheden Elite Miljø og Trinity Hotel & Konference Center. Elite Miljø modtog prisen i kategorien for store virksomheder med mere end 100 ansatte, mens Trinity Hotel & Konference Center vandt blandt mindre virksomheder med under 100 ansatte. Prisen uddeles til virksomheder, der tager særligt socialt ansvar. Det kan blandt andet være ved at forebygge sygefravær eller give en chance til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det er VFSA, Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der står bag prisen. Særligt samarbejde med kommunen Årsagen til, at Elite Miljø løb med prisen, skyldes i høj grad virksomhedens særlige samarbejde med Ikast-Brande Kommune. Samarbejdsmodellen går ud på, at kommunen betaler virksomheden lidt mere for at få løst sine rengøringsopgaver, og til gengæld forpligter Elite Miljø sig til at tage imod 15 langtidsledige i et kombineret praktik- og opkvalificeringsforløb. Virksomheden stiller jobgaranti til de personer, som gennemfører forløbet. På ti måneder har syv gennemført forløbet og er kommet i job. Og hver gang en af praktikanterne får job, tager Elite Miljø en ny ind. Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi samt formand for juryen, mener, det er et eksempel på et vellykket samarbejde: ”Samarbejdet mellem Elite Miljø og Ikast-Brande Kommune er et lysende eksempel på, hvordan kommuner og virksomheder kan gå sammen og skabe en vindersag for alle parter. Det er en gevinst for det enkelte menneske og også en stor gevinst for samfundet,” siger hun til CSR. Sårbare unge på skolebesøg Fredericia-hotellet har arbejdet med social ansvarlighed gennem forskellige tiltag, blandt andet ved at adoptere en skoleklasse, hvor eleverne har autisme-diagnoser. De besøger virksomheden flere gange om året gennem deres skoletid for at lære om de forskellige arbejdsopgaver, der er på et hotel. Derudover har virksomheden holdt juletræsfest for 120 gæster, som ikke selv har råd til at holde jul, og hotellet har et klart fokus på nærvær og trivsel blandt medarbejderne. Mette Rønnau mener også, at der her er tale om en virksomhed, der viser det gode eksempel: ”De sårbare unge, som risikerer at glide ud af uddannelsessystemet, skal vi have fat i allerede i folkeskolen. Her er Trinity Hotel et glimrende eksempel på en virksomhed, der går tidligt ind og tager et kæmpe ansvar over for skolebørn med autisme,” siger hun til CSR. Mere viden Læs mere hos CSR

10.11.17

Arrangement: Fremtidens arbejdsmarked stiller krav til din lederrolle

VirksomhedsnetværkCabi retter fokus på fremtidens arbejdsmarked med fire arrangementer om, hvilke udfordringer, der byder sig på et arbejdsmarked i opbrud. Arbejdsmarkedet går i disse år gennem store forandringer, hvor ansættelsesformer, jobtyper og de kompetencer som efterspørges ændrer sig markant. Disse forandringer stiller VirksomhedsnetværkCabi skarpt på med fire på regionale temamøder sætter fokus på fremtidens arbejdsmarked, og hvilken betydning det har for ledelsesrollen. En af oplægsholderne er Tine Andersen, ph.d. og chefkonsulent fra Analyse og Erhvervsfremme ved Teknologisk Institut. Fremover vil der ifølge Tine Andersen blive større og større muligheder for, at virksomheder kan ansætte medarbejdere i tidsbegrænsede stillinger, som freelancere, projektmedarbejdere, etc. Men det er ikke uden omkostninger og stiller store krav til lederne. ”Ved at bruge kortidsansættelser, platformsrekruttering eller projektansættelser risikerer virksomheden at miste innovativ kraft og forretningskritisk viden. Undersøgelser peger entydigt på, at virksomheders evne til langsigtet vækst og udvikling afhænger af ledelse, der formår at sikre et langsigtet strategisk fokus og værdsætte medarbejdere som virksomhedens vigtigste ressource,” siger Tine Andersen. Bliv klogere - deltag gratis på temamøder VirksomhedsnetværkCabi holder regionale temamøder og det sker I Næstved den 28. november kl. 16.00-19.00 Aalborg den 5.december kl. 13.30-16.00 København den 6. december kl. 17.30-20.30 Bredsten den 7. december kl. 13.30-16.00 Deltagelse er gratis og sker ved tilmelding på Cabis hjemmeside

Hvornår skal en stresssygemeldt medarbejder tilbage i arbejde og hvordan? Det har flere ledere svært ved at finde ud.
10.11.17

Ledere: Svært at vurdere hvornår sygemeldte kan vende tilbage

To ud af fem ledere har svært ved at vurdere, hvornår deres stresssygemeldte medarbejdere kan vende tilbage. De oplever også at have svært ved at finde de rigtige opgaver, når medarbejderen vender tilbage, viser ny undersøgelse. Der kan være udfordringer forbundet med at få en tidligere stresssygemeldt medarbejder tilbage på arbejdspladsen. Det oplever flere ledere ude på de danske arbejdspladser. 41 procent af lederne oplever i ”høj” eller ”meget høj grad”, at det er svært at vurdere det rigtige tidspunkt for den sygemeldtes tilbagevenden. Det fremgår af en ny undersøgelse blandt 1.018 ledere, som Lederne og Psykiatrifonden står bag. Signe Tønnesen Bergmann, der er chefkonsulent hos Lederne, mener, dialog er altafgørende i situationer med sygemeldte medarbejdere: ”Vi oplever, at ledere er i tvivl om, hvad stressramte medarbejdere kan og ikke kan. Dialog er det vigtigste nøgleord. Lederen skal løbende være i kontakt med medarbejderen, hvor de taler om, hvad han eller hun kan,” siger hun til Lederne. Men det er ikke kun vanskeligt for lederne at vurdere det rette tidspunkt. Det er også udfordrende for mange af dem at vurdere, hvilke opgaver medarbejderen skal vende tilbage til. Opgaver medarbejderen kan magte Udfordringerne forsvinder ikke, så snart medarbejderen er vendt tilbage til arbejdspladsen. Her opstår spørgsmålet om, hvilke opgaver der er rigtige at starte op med. Hver sjette leder giver i samme undersøgelse udtryk for, at det er vanskeligt at finde de rette opgaver til medarbejderen efter en sygemelding. 17 procent svarer, at de ”i høj grad” eller ”meget høj grad” oplever det som en udfordring. Signe Tønnesen Bergmann mener, det skal løses i samarbejde mellem lederen og medarbejderen: ”Ledere har et ansvar for - i samarbejde med medarbejderen - at lægge en plan for, hvordan medarbejderen kommer tilbage. De skal tale om, hvilke opgaver medarbejderen kan løse. Lederen skal lytte til medarbejderen, for det er en fælles opgave at finde de rigtige opgaver.” Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med YouGov og offentliggøres i fuld længde senere på efteråret. Mere viden Læs mere om undersøgelsen hos Lederne Læs mere om, hvordan I kan komme stress til livs

Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia vandt CSR People Prize 2017 for mindre virksomheder
07.11.17

Fredericia-hotel vinder CSR People Prize for mindre virksomheder

Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia har netop vundet CSR People Prize 2017, som går til virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar. Trinity Hotel løfter en vedvarende og beundringsværdig indsats over for en bred vifte af udsatte gruppe, lyder begrundelsen. Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia løb sammen med Elite Miljø A/S med priserne, da de to virksomheder tirsdag den 7. november modtog CSR People Prize 2017. Prisen blev uddelt ved Konferencen Grib Verdensmålene!, der blev afholdt i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Det er VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, som står bag CSR People Prize, der er blevet uddelt hvert år siden 1999. Med prisen vil VFSA hylde de virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar ved fx at forebygge sygefravær på arbejdspladsen, fastholde medarbejdere, som er i fare for at glide ud af arbejdsmarkedet, eller ved at give en chance til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Trinity giver noget tilbage til samfundet ”Hos Trinity Hotel & Konferencecenter er den sociale ansvarlighed en del af DNA’et og indskrevet i værdigrundlaget. Ud fra devisen ”Vi gi’r, af det vi har” åbner Trinity sine døre for blandt andre autistiske skoleelever, enlige mødre og deres børn samt lokale familier, der har forskellige udfordringer. Den mangeårige indsats med jordnære CSR-tiltag er en del af baggrunden for, at Trinity Hotel & Konferencecenter er dette års vinder af CSR People Prize for mindre virksomheder,” lyder juryens begrundelse for at tildele Trinity Hotel og Konference Center CSR People Prize. Mette Rønnau, direktør for viden- og netværkshuset Cabi og formand for juryen, lægger særlig vægt på hotellets dedikerede arbejde for at hjælpe unge med særlige udfordringer ”De sårbare unge, som risikerer at glide ud af uddannelsessystemet, skal vi have fat i allerede i folkeskolen. Her er Trinity Hotel et glimrende eksempel på en virksomhed, der går tidligt ind og tager et kæmpe ansvar over for skolebørn med autisme. Det er i den grad også en virksomhed, som lever op til sit ord om at give af det, de har, når de holder juletræsfest for mennesker, der ikke har så meget selv,” siger Mette Rønnau. Trivsel blandt medarbejderne er en nøgle til succes Trinity Hotel & Konference Center har desuden et tæt samarbejde med det lokale jobcenter om at afklare borgere med henblik på at få dem i ordinær beskæftigelse. Og god trivsel blandt medarbejderne er også et stærkt fokusområde for virksomheden. Det kan bl.a. aflæses i trivselsmålinger og en meget lav sygefraværsprocent blandt medarbejderne. ”Vores virksomhed bygger på kristne værdier, hvor vi er bevidst om, at vi også skal hjælpe det samfund, vi er en del af. Det ligger dybt i vort DNA, at vi skal have en arbejdsplads, hvor vi arbejder struktureret med at få et godt arbejdsmiljø. Vi skal have en arbejdsplads, hvor vi hele tiden giver hinanden god arbejdslyst. Her er det allervigtigste, at der er en mening med éns job, og at der er en sammenhæng med resten af virksomheden i det, man laver. Det synes jeg, vi er lykkedes godt med,” siger Metha Palmus Hansen, PA & HR-konsulent hos Trinity Hotel og Konference Center. Og det er denne brede vifte af tiltag, som virksomheden har taget gennem en lang årrække, som nu betyder at Trinity Hotel har vundet årets udgave af CSR People Prize. CSR People Prize blev overrakt af H.K.H. Prins Joachim ved konferencen Grib Verdensmålene!, som VFSA arrangerede i samarbejde med DI og Global Compact. Trinity Hotel vandt foran Nordisk Tang og Egon Olsen & Søn. Elite Miljø vandt foran NCC Construction og DK Company. Se video om Trinity Hotel & Konference Center KONTAKT: PA & HR-konsulent Metha Palmus Hansen, Trinity Hotel & Konference Center: 6120 8446 / metha.h@trinity.dk Sekretariatsleder Christina Schultz, VFSA: 7221 7483 / cs@vfsa.dk FAKTA OM VFSA og CSR PEOPLE PRIZE: VFSA står bag prisen, der er en del af VFSA’s samlede strategi for at sætte socialt ansvar på dagsordenen og rådgive beskæftigelsesministeren om emnet. VFSA består af en række danske erhvervsfolk fra nogle af de største danske virksomheder. Medlemmerne er alle personligt udpeget af beskæftigelsesministeren. VFSA har siden 1996 arbejdet for at indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet. - Blandt andet ved at uddele den prestigefyldte hæderspris CSR People Prize. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig social indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. De indstillede virksomheders historier kan inspirere andre virksomheder til at tage små og store skridt inden for virksomhedernes sociale ansvar. Konference og prisuddeling finder sted 7. november i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi (formand). Flemming Bendt, adm. direktør for ISS Facility Services A/S og formand for VFSA. Lars Vester Pedersen, CEO Falck Assistance Nordic og næstformand for VFSA. Morten Binder, direktør for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Helle Holt, seniorforsker hos VIVE. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Elite Miljø vandt årets udgave af CSR People Prize for virksomheder med over 100 medarbejdere
07.11.17

Elite Miljø vinder CSR People Prize 2017 for store virksomheder

Servicevirksomheden Elite Miljø har netop vundet CSR People Prize 2017, som går til virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar. Det er især et nyskabende samarbejde med Ikast-Brande Kommune og 3F, som sikrer Elite Miljø sejren. Det var servicevirksomheden Elite Miljø med hovedsæde i Horsens, som løb med prisen og æren sammen med Trinity Hotel & Konference Center, da de to virksomheder tirsdag den 7. november blev tildelt CSR People Prize 2017. Prisen blev overrakt ved konferencen Grib Verdensmålene!, der blev afholdt i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Det er VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, som står bag CSR People Prize, der er blevet uddelt hvert år siden 1999. Med prisen vil VFSA hylde de virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar ved fx at forebygge sygefravær på arbejdspladsen, fastholde medarbejdere, der er i fare for at glide ud af arbejdsmarkedet, eller ved at give en chance til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det er i høj grad et nyskabende samarbejde med bl.a. Ikast-Brande Kommune, som gjorde Elite Miljø til vindere af prisen. Samarbejdsmodellen går ud på, at kommunen sammentænker sine rengøringsopgaver med beskæftigelsespolitikken mens Elite Miljø forpligter sig til at tage imod 15 langtidsledige i et kombineret praktik- og opkvalificeringsforløb. Virksomheden stiller jobgaranti til de personer, som gennemfører forløbet. En helt ny løsning På ti måneder har syv gennemført forløbet og er kommet i job. Og hver gang en af praktikanterne får job, tager Elite Miljø en ny ind. ”Elite Miljø har i samarbejde med Ikast-Brande Kommune skabt en helt ny løsning. Ved at stille jobgaranti og tænke på tværs af traditionelle udbudsformer viser Elite Miljø, at det kan lade sig gøre at skabe en god forretningsmodel samtidig med, at man giver mennesker på kanten af arbejdsmarkedet en hjælpende hånd. Det er blandt andet derfor, at Elite Miljø er dette års vinder af CSR People Prize for store virksomheder,” lyder det i juryens begrundelse for at tildele Elite Miljø CSR People Prize. Mette Rønnau, direktør for viden- og netværkshuset Cabi og formand for juryen, er imponeret af det offentligt-private innovationsarbejde, som har været med til at rykke en lang række mennesker fra ledighed til job. ”Samarbejdet mellem Elite Miljø og Ikast-Brande Kommune er et lysende eksempel på, hvordan kommuner og virksomheder kan gå sammen og skabe en vindersag for alle parter. Virksomheden sikrer sig arbejdskraft mens kommunen får langtidsledige videre i job. Det er en gevinst for det enkelte menneske og også en stor gevinst for samfundet,” siger Mette Rønnau. Ny kanal til at rekruttere medarbejdere Annette Vindstrup Jensen, regionsdirektør i Elite Miljø er meget glad for, at Ikast-Brande Kommune var interesserede i at samarbejde på en ny måde. Samtidig har modellen vist sig som en effektiv metode til at fremtidssikre virksomheden. ”Det er meget tilfredsstillende, at vi har fundet en model, hvor det offentlige og private virksomheder arbejder mere intelligent sammen, og hvor vi ikke kun skal konkurrere på pris, når det kommer til udbud. For os er det her også en rekrutteringskanal, for når vi ser ti år frem, kan vi se, at vi ikke kan hente de medarbejdere, vi har brug for ad de traditionelle kanaler. Men her får vi loyale, specialiserede medarbejdere, så det har enorm værdi,” siger Annette Vindstrup Jensen. Elite Miljø skaber job til flygtninge Foruden samarbejdet med Ikast-Brande Kommune tager Elite Miljø også et socialt ansvar på en række andre områder. Der er et stærkt fokus på forebyggelse og sygefravær samt fastholdelse og trivsel. Virksomheden arbejder med inklusion af en lang række mennesker som eksempelvis flygtninge via den nye Integrationsgrunduddannelse (IGU), og Elite Miljø har allerede taget FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling ind som en del af forretningen. CSR People Prize blev overrakt af H.K.H. Prins Joachim ved konferencen Grib Verdensmålene!, som VFSA arrangerede i samarbejde med DI og Global Compact. Trinity Hotel vandt foran Nordisk Tang og Egon Olsen & Søn. Elite Miljø vandt foran NCC Construction og DK Company. Se også video om Elite Miljø KONTAKT: Regionsdirektør Annette Vindstrup Jensen, Elite Miljø: 2368 4808 / avi@elitemiljoe.dk Sekretariatsleder Christina Schultz, VFSA: 7221 7483 / cs@vfsa.dk FAKTA OM VFSA og CSR PEOPLE PRIZE: VFSA står bag prisen, der er en del af VFSA’s samlede strategi for at sætte socialt ansvar på dagsordenen og rådgive beskæftigelsesministeren om emnet. VFSA består af en række danske erhvervsfolk fra nogle af de største danske virksomheder. Medlemmerne er alle personligt udpeget af beskæftigelsesministeren. VFSA har siden 1996 arbejdet for at indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet. - Blandt andet ved at uddele den prestigefyldte hæderspris CSR People Prize. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig social indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. De indstillede virksomheders historier kan inspirere andre virksomheder til at tage små og store skridt inden for virksomhedernes sociale ansvar. Konference og prisuddeling finder sted 7. november i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi (formand). Flemming Bendt, adm. direktør for ISS Facility Services A/S og formand for VFSA. Lars Vester Pedersen, CEO Falck Assistance Nordic og næstformand for VFSA. Morten Binder, direktør for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Helle Holt, seniorforsker hos VIVE. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Virksomheder kan nu beregne deres samfundsbidrag
07.11.17

Social beregner sætter tal på virksomheders samfundsansvar

Den 7. november lancerede Virksomhedsforum For Socialt Ansvar Den Sociale Beregner, som kan sætte kroner og ører på, hvor stor gevinsten for samfundet er, når virksomheder ansætter mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Det skete på konferencen Grib Verdensmålene i Industriens Hus i København. Konferencen satte fokus på de muligheder, FN’s verdensmål rummer for både små og store virksomheder. For mange virksomheder handler det om at få god forretning, bæredygtighed og social ansvarlighed til at spille sammen. ”Mange virksomheder tror stadigvæk, at social ansvarlighed er en ren hygiejnefaktor. De negligerer den værdi, det har for samfundet, når virksomhederne er med til at løfte et fælles ansvar særligt, når det kommer til beskæftigelsesindsatsen”, siger Marianne Bøttger, medlem af Virksomhedsforum For Socialt Ansvar og Corporate Affairs Director i Arriva Danmark. Hun fortsætter: ”Når vi nu sætter tal på, hvad den enkelte virksomhed bidrager med i kroner og ører, er det med til at kaste lys over den værdi, det har for både samfundet og virksomheden, at virksomheder tager et ansvar for udsatte på kanten af arbejdsmarkedet”. Ifølge Den Sociale Beregner er gevinsten for samfundet 10.455.000,- på et år, når Arriva tager nye medarbejdere ind fra kanten af arbejdsmarkedet (uddybes i vedhæftede hand out). Vinderne af CSR People Prize bidrager til samfundet På konferencen den 7. november uddelte H.K.H. Prins Joachim CSR People Prize til en stor og en lille virksomhed, som har taget et særligt samfundsansvar. Vinderen i kategorien Store Virksomheder er blevet kørt igennem Den Sociale Beregner, som viser, en gevinst ved deres sociale ansvarlighed. En konkurrenceparameter Marianne Bøttger, Arriva og VFSA, vurderer, at Den Sociale Beregner kan blive en konkurrenceparameter bl.a. for virksomheder, som vil byde ind på opgaver i det offentlige. Hun siger: ”Med Den Sociale Beregner bliver virksomhedernes indsats for at få flere i beskæftigelse en mere målbar størrelse, hvilket er afgørende for, at social ansvarlighed kan blive en stærkere konkurrenceparameter i fx offentlige udbud”. Men VFSA vurderer også, at beregneren kan bruges af virksomheder i andre situationer til at tydeliggøre betydningen af det ansvar, de tager fx i forhold til kunder og kommende og nuværende medarbejdere. For mere info: Kontakt: Ea Nielsen, Kommunikationschef i Cabi og for VFSA, mobil 41284126, e-mail eni@cabiweb.dk Ea kan hjælpe med kontakt til VFSA medlemmer og CSR People Prize nominerede. Mere information Se den sociale beregner på http://vfsa.dk/den-sociale-beregner-2 Program for konferencen Grib Verdensmålene! Og uddeling af CSR People Prize http://di.dk/Marked/CSR/FNs-verdensmål/SDG-events/Pages/Gribverdensmaalene.aspx Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

I morgen uddeles CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder
06.11.17

REMINDER: Prins Joachim uddeler CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder

Dysten om at vinde årets udgave af CSR People Prize som hædersbevisning for et stort samfundsengagement går nu ind i sin afgørende fase. Juryen har fundet frem til de seks nominerede virksomheder, og de endelige vindere findes ved CSR-konferencen Grib Verdensmålene! i morgen den 7. november. H.K.H. Prins Joachim vil overrække prisen til vinderne. Et kandidatfelt på over 100 indstillede virksomheder er nu skåret ned til seks nominerede til CSR People Prize 2017. Virksomhedsforum for Socialt Ansvar (VFSA) har uddelt prisen hvert år siden 1999. Formålet er at hylde de virksomheder, som tager et særligt samfundsansvar over for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det kan fx være ved at ansætte flygtninge, tidligere kriminelle eller udsatte unge, ved at fastholde medarbejdere, som risikerer at miste deres job eller ved at forebygge sygdom og nedslidning gennem et godt arbejdsmiljø. CSR People Prize uddeles i to kategorier: Virksomheder med mere end 100 ansatte, og virksomheder med færre end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim overrækker prisen til vinderne i 2017. Årets seks nominerede er: Store virksomheder: DK Company A/S Elite Miljø A/S NCC Construction Danmark A/S Små og mindre virksomheder Egon Olsen & Søn A/S Nordisk Tang Trinity Hotel & Konference Center A/S VFSA-formand: Imponerende arbejde med virksomhedernes sociale ansvar ”Det er imponerende at se, hvordan virksomhederne på hver sin måde arbejder med at løfte et socialt ansvar. De nominerede virksomheder har formået at finde nye tilgange og metoder til at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og skabe et godt arbejdsmiljø – alt sammen til gavn for den enkelte, virksomheden og samfundet,” siger Flemming Bendt, formand for VFSA og adm. direktør i ISS Facility Services, der sidste år vandt CSR People Prize. ”Jeg er helt overbevist om, at det er den vej, vi skal. For vi står i en situation, hvor et spirende opsving kan blive bremset, før det overhovedet har fået ordentligt fat, fordi vi i virksomhederne kommer til at mangle hoveder og hænder. Her kan mennesker, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, være en væsentlig del af løsningen,” fortsætter han. FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling VFSA står bag arrangementet i samarbejde med Dansk Industri og Global Compact. Omdrejningspunktet for konferencen er FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder, organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. Arrangementet foregår i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Program 9.30 Registrering 10.00 Grib verdensmålene Adm. direktør Karsten Dybvad, DI Adm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSA 10.15 Key Note - How sustainable development is changing (business) leadership 10.40 Sådan fremmer erhvervsministeriet virksomhedernes engagement i verdensmåleneErhvervsminister Brian Mikkelsen 10.50 Paneldebat: Danske styrkepositioner i en global agendaFormand, Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN's Verdensmål, Kirsten Brosbøl Head of Group Sustainability Annette Stube, A.P Møller Mærsk Senior Vice President Jakob Askou Bøss, DONG Energy 11.20 Global Compact Danmark - De 10 principper og FN's verdensmål i en dansk kontekstFormand for Global Compact Danmark 11.30 Pause og forfriskninger 11.50 Break-out sessionsSession 1: Palmeolie og globale værdikæder Session 2: Cirkulær økonomi og nye forretningsmodeller - hvordan cirkulær økonomi kan bidrage til opnåelse af verdensmålene Session 3: Globalt Compact - de 10 principper i praksis - GCDK Session 4: Unge - Invester i fremtidens arbejdskraft 13.00 Bæredygtig frokost 13.30 Styret networking - Grib verdensmålene med partnerskaber 14.00 FN's Verdensmål - Fra filantropi til forretningAdm. direktør Mads Lebech, Industriens Fond 14.10 Skab social og forretningsmæssig værdi med partnerskaberCases & paneldebat Direktør Ole Hessel, High:Five Direktør Corporate Affairs Marianne Bøttger, Arriva Adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, Venstre (TBC) Repræsentant fra KL (TBC) 15.10 Pause & forfriskning 15.30 Key Note - Navigating between CSR, Shared Value and the SDGs 16.00 Prisuddeling - VFSA uddeler CSR People Prize 2017 H.K.H. Prins Joachim uddeler CSR People Prize 2017 til én stor og én mindre virksomhed, der tager et særligt socialt ansvar for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. 17.00 AfrundingAdm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSAStående tapasbuffet og musikalsk underholdning 18.00 Tak for i dag Moderator: Journalist Lene Johansen KONTAKT og pressetilmelding: Personer fra pressen, som vil dække H.K.H. Prins Joachim’s deltagelse i arrangementet, bedes: Tilmelde sig senest den 6. nov. kl. 18 til presseansvarlig Ea Nielsen på e-mail: eni@cabiweb.dk eller sms: 41284126. Møde op indenfor indgangen til Industriens Hus senest kl. 15.15 den 7. nov., hvor de vil blive modtaget og få en kort briefing af presseansvarlig Ea Nielsen. Læs mere om VFSA og de nominerede virksomheder på www.vfsa.dk Læs mere om arrangementet på www.di.dk Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Det er muligt at kombinere praktik og ansættelse på ordinære timer. Det er et supermarked i Viborg et eksempel på.
06.11.17

Supermarked kombinerer praktik og ordinære timer i ansættelse

Løvbjerg Supermarked i Viborg har ansat en medarbejder i en kombination af praktik og ordinære timer. Ordningen betyder, at medarbejderen kan afprøve sin arbejdsevne, og at lederen samtidig kan få tid til at fokusere på forretningen og økonomien. Købmand Søren Brøndum Christensen har ansat Jette i sit Løvbjerg-supermarked i Viborg. Men der er tale om en alternativ ansættelse, for Jette er ansat i en kombination af praktik og ordinære timer. Hver uge hjælper hun til i supermarkedet, hvor hun har otte ordinære lønnede timer og otte timer i en praktikordning. Udover at Jette får mulighed for at komme tættere på arbejdsmarkedet, får også lederen og mellemlederne glæde af ordningen. Den giver dem nemlig værdifuld tid til at fokusere på fx økonomien fremfor flere praktiske opgaver. Søren Brøndum Christensens erfaring er, at det giver en bedre forretning, når butikken får et par timers hjælp om ugen. ”Når man ansætter en medarbejder med visse begrænsninger, har det været en opgave fra start af at spotte de kompetencer, der giver mest mening i vores butik. På den måde mener jeg, at vi får effekt ud af de 16 timer, vores nye medarbejder er her ugentligt. Det er meningsfuldt for en butik som Løvbjerg Supermarked at ansatte en person, som har ordinære lønnede timer og ikke kun praktik,” siger han. Praktikken er dog ikke gratis for købmanden. Blandt andet er det også her, medarbejderens kompetencer skal udvikles i samarbejde med købmanden og andre af butikkens ansatte. Flere virksomheder bør følge eksemplet Søren Brøndum Christensen tror også, ordningen kan give mening i andre detailbutikker end hans egen. Og det kan blive nødvendigt, at flere virksomheder fremover gør som ham og stiller sig til rådighed som praktiksted. Det kan give danskerne uden for arbejdsmarkedet mulighed for at afprøve deres arbejdsevne. I Viborg har man gode erfaringer med denne ansættelsesform, for medarbejderen kan både være værdifuld og produktiv. Udover at den enkelte virksomhed kan få løst nogle konkrete, praktiske opgaver, kan ordningen også være med til at løse et generelt problem med mangel på arbejdskraft. Flere danske virksomheder mangler hænder, og her kan denne type alternativ ansættelse være en del af en løsning. Virksomheder, der oplever de problemer, kan samarbejde med deres lokale jobcenter for at få praktikanter og følge eksemplet fra Viborg. Tidligere på året undersøgte Epinion, hvordan indstillingen til ordningen er ude i virksomhederne. Her svarede 58% af respondenterne, at de ville være meget positivt eller positivt indstillede over for at kombinere ordinært job uden tilskud med virksomhedspraktik. Mere viden Læs mere om alternative veje til rekruttering på Cabiweb.dk/rekrutteringfrakanten

Virksomheden FlexVirk har udviklet et koncept, hvor personer i fleksjob udlejes på timebasis.
06.11.17

Virksomhed lejer fleksjobbere ud på timebasis

FlexVirk har gjort det til en forretningsmodel at sælge fleks- og skånejobberes kompetencer ud på timebasis. Nu har andre virksomheder glæde af den fleksible arbejdskraft, når de skal have løst forskellige opgaver. Fleksjobberne får hjælp til at komme i arbejde. Virksomhederne får hjælp til at få løst forskellige opgaver med rengøring, administration eller noget helt tredje. Det er formålet med den socialøkonomiske virksomhed FlexVirk, der har gjort det til deres forretningsmodel at sælge fleksjobberes arbejdskraft til virksomheder på fleksible vilkår. Virksomheden ansætter primært mennesker med nedsat arbejdsevne, der ofte har stået uden for arbejdsmarkedet i en periode: ”FlexVirk ansætter medarbejdere, så virksomheder og private kan trække på deres arbejdskraft i det omfang, de har brug for den”, siger Anne Stecher, der er direktør for virksomheden. Det skriver FlexVirk i en pressemeddelelse. FlexVirks forretning minder om et vikarbureau med fleksible timetal og håndplukkede medarbejdere til forskellige opgaver. Anne Stecher håber, det kan være med til at gøre op med nogle fordomme om fleksjobbere. Hun mener, denne gruppe har en særlig position og særlige udfordringer på arbejdsmarkedet. Men også at den rette hjælp kan hjælpe dem i arbejde: ”Når de rette vilkår er opfyldt, er flexjobbere kompetente, stabile og en pålidelig arbejdskraft,” siger hun i pressemeddelelsen. Udsigt til udvidelse I dag har virksomheden eksisteret i ni måneder og har nu 12 ansatte. Ni af dem er fleksjobbere. Men direktør Anne Stecher har ikke planer om at stoppe her. Hun ønsker at udvide virksomheden i fremtiden, så de også kan ansætte førtidspensionister og andre udsatte borgere, der gerne vil i arbejde. 25-årige Nikolaj Holm er en af de fleksjobbere, der i dag er ansat i virksomheden. Han påpeger også, at virksomheden fremover kommer til at få brug for endnu flere fleksjobbere som ham. Derfor opfordrer han andre til at bevare håbet om at komme i arbejde: ”Man skal have gåpåmod, være samarbejdsvillig og tro på det bedste. Det handler om at tage initiativ, og FlexVirk får løbende nye kunder og har derfor brug for flere flexjobbere,” siger han i pressemeddelelsen. Mere viden Læs FlexVirks pressemeddelelse Læs mere om fleksjob på Cabis hjemmeside

CSR People Prize 2017 uddeles af H.K.H Prins Joachim
01.11.17

Prins Joachim uddeler CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder

Dysten om at vinde årets udgave af CSR People Prize som hædersbevisning for et stort samfundsengagement går nu ind i sin afgørende fase. Juryen har fundet frem til de seks nominerede virksomheder, og de endelige vindere findes ved CSR-konferencen Grib Verdensmålene! 7. november. H.K.H. Prins Joachim vil overrække prisen til vinderne. Et kandidatfelt på over 100 indstillede virksomheder er nu skåret ned til seks nominerede til CSR People Prize 2017. Virksomhedsforum for Socialt Ansvar (VFSA) har uddelt prisen hvert år siden 1999. Formålet er at hylde de virksomheder, som tager et særligt samfundsansvar over for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det kan fx være ved at ansætte flygtninge, tidligere kriminelle eller udsatte unge, ved at fastholde medarbejdere, som risikerer at miste deres job eller ved at forebygge sygdom og nedslidning gennem et godt arbejdsmiljø. CSR People Prize uddeles i to kategorier: Virksomheder med mere end 100 ansatte, og virksomheder med færre end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim overrækker prisen til vinderne i 2017. Årets seks nominerede er: Store virksomheder: DK Company A/S Elite Miljø A/S NCC Construction Danmark A/S Små og mindre virksomheder Egon Olsen & Søn A/S Nordisk Tang Trinity Hotel & Konference Center A/S VFSA-formand: Imponerende arbejde med virksomhedernes sociale ansvar ”Det er imponerende at se, hvordan virksomhederne på hver sin måde arbejder med at løfte et socialt ansvar. De nominerede virksomheder har formået at finde nye tilgange og metoder til at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og skabe et godt arbejdsmiljø – alt sammen til gavn for den enkelte, virksomheden og samfundet,” siger Flemming Bendt, formand for VFSA og adm. direktør i ISS Facility Services, der sidste år vandt CSR People Prize. ”Jeg er helt overbevist om, at det er den vej, vi skal. For vi står i en situation, hvor et spirende opsving kan blive bremset, før det overhovedet har fået ordentligt fat, fordi vi i virksomhederne kommer til at mangle hoveder og hænder. Her kan mennesker, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, være en væsentlig del af løsningen,” fortsætter han. FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling VFSA står bag arrangementet i samarbejde med Dansk Industri og Global Compact. Omdrejningspunktet for konferencen er FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder, organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. Arrangementet foregår i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Program 9.30 Registrering 10.00 Grib verdensmålene Adm. direktør Karsten Dybvad, DI Adm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSA 10.15 Key Note - How sustainable development is changing (business) leadership 10.40 Sådan fremmer erhvervsministeriet virksomhedernes engagement i verdensmåleneErhvervsminister Brian Mikkelsen 10.50 Paneldebat: Danske styrkepositioner i en global agendaFormand, Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN's Verdensmål, Kirsten Brosbøl Head of Group Sustainability Annette Stube, A.P Møller Mærsk Senior Vice President Jakob Askou Bøss, DONG Energy 11.20 Global Compact Danmark - De 10 principper og FN's verdensmål i en dansk kontekstFormand for Global Compact Danmark 11.30 Pause og forfriskninger 11.50 Break-out sessionsSession 1: Palmeolie og globale værdikæder Session 2: Cirkulær økonomi og nye forretningsmodeller - hvordan cirkulær økonomi kan bidrage til opnåelse af verdensmålene Session 3: Globalt Compact - de 10 principper i praksis - GCDK Session 4: Unge - Invester i fremtidens arbejdskraft 13.00 Bæredygtig frokost 13.30 Styret networking - Grib verdensmålene med partnerskaber 14.00 FN's Verdensmål - Fra filantropi til forretningAdm. direktør Mads Lebech, Industriens Fond 14.10 Skab social og forretningsmæssig værdi med partnerskaberCases & paneldebat Direktør Ole Hessel, High:Five Direktør Corporate Affairs Marianne Bøttger, Arriva Adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, Venstre (TBC) Repræsentant fra KL (TBC) 15.10 Pause & forfriskning 15.30 Key Note - Navigating between CSR, Shared Value and the SDGs 16.00 Prisuddeling - VFSA uddeler CSR People Prize 2017 H.K.H. Prins Joachim uddeler CSR People Prize 2017 til én stor og én mindre virksomhed, der tager et særligt socialt ansvar for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. 17.00 AfrundingAdm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSAStående tapasbuffet og musikalsk underholdning 18.00 Tak for i dag Moderator: Journalist Lene Johansen KONTAKT og pressetilmelding: Personer fra pressen, som vil dække H.K.H. Prins Joachim’s deltagelse i arrangementet, bedes: Tilmelde sig senest den 6. nov. kl. 18 til presseansvarlig Ea Nielsen på e-mail: eni@cabiweb.dk eller sms: 41284126. Møde op indenfor indgangen til Industriens Hus senest kl. 15.15 den 7. nov., hvor de vil blive modtaget og få en kort briefing af presseansvarlig Ea Nielsen. Læs mere om VFSA og de nominerede virksomheder på www.vfsa.dk Læs mere om arrangementet på www.di.dk Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Forskning tyder på, at ny behandling kan få sygemeldte hurtigere tilbage på arbejde
26.10.17

Ny metode kan få sygemeldte hurtigere tilbage i arbejde

Stress er blevet et samfundsproblem, og mange arbejdspladser oplever på et tidspunkt at have stressramte medarbejdere. Mange af medarbejderne er bekymrede for, om de kan vende tilbage til deres arbejde efter sygemeldingen. Nu peger ny forskning fra Arbejdsmedicin Herning, Hospitalsenheden Vest, på en metode, der kan hjælpe de sygemeldte hurtigere tilbage på posten. Forskningen viser, at såkaldt arbejdsfokuseret kognitiv adfærdsterapi kan få de sygemeldte tilbage fire uger hurtigere end normalt. Andre undersøgelser har også tidligere vist, at netop fokus på målrettede arbejdsrelaterede problemstillinger kan være løsningen for flere sygemeldte. Behandlingen sætter fokus på individet og arbejdspladsen. Behandlingens første skridt er at klargøre, hvilke årsager der er til sygemeldingen. Derefter arbejdes der på, at den sygemeldte medarbejder får et nyt blik på sin situation og konkrete redskaber til at tackle den, fx med en opstartsplan. Tidligere tilbagevenden er godt Ligaya Dalgaard, psykolog og hovedforfatter til forskningsprojektet, peger på, at de fire ugers forskel kan være afgørende. Det kan være en fordel for den enkelte sygemeldte, men også for arbejdspladsen og samfundet som hele: ”Vi ved, at risikoen for job-tab og udstødelse af arbejdsmarkedet stiger, jo længere sygemeldingen varer. Så når det lykkes for den stressramte at komme tidligere tilbage i job på en hensigtsmæssig måde, kan det være en fordel for den enkelte. Det er også en gevinst for arbejdspladsen og samfundet i det hele taget,” siger hun til Videncenter for Arbejdsmiljø. I alt deltog 163 patienter i undersøgelsen, hvorfor resultaterne ikke nødvendigvis kan generaliseres til alle stresssygemeldte. Mere viden Læs mere om forskningsprojektet og metoden hos Videncenter for Arbejdsmiljøviden Få mere viden og flere redskaber til at håndtere stress

Kørekort og truckbeviser kan have afgørende betydning for, om ledige kommer i arbejde. Det viser erfaringer fra Kolding.
26.10.17

Buskørekort og truckbeviser får ledige i arbejde

Hos Kolding Jobcenter har buskørekort og truckbeviser vist sig at bane vej ind på arbejdsmarkedet for flere af kommunens ledige. Indsatsen med at opkvalificere og efteruddanne har indtil videre fået 127 i job. Til gavn for både den ledige, virksomhederne og kommunen selv. Jobcenteret i Kolding har afsat 4,5 millioner til at få koldingenserne ud på arbejdsmarkedet med en alternativ indsats. De ledige skal nemlig opkvalificeres og efteruddannes ved bland andet at tage buskørekort og truckcertifikater. På den måde kan de komme ud at arbejde i brancher, der efterspørger de kvalifikationer, og som i forvejen mangler hænder. Indsatsen har vist sig at være en succes. I alt har 325 ledige deltaget i opkvalificerings- og uddannelsesforløbene. 127 af dem er efterfølgende kommet i job, og det forventes, at endnu flere vil træde ud på arbejdsmarkedet i den nærmeste fremtid. Mette Balsby (V), formand for Kolding Kommunes arbejdsmarkedsudvalg, er tilfreds med resultaterne: ”Det er et rigtig flot resultat, og vi ved, at flere af de 325 vil komme i job. Ofte er det sådan, at hvis vi investerer lidt i de ledige, så får vi rigtig meget igen. Derfor er den her indsats så vigtig,” siger hun til JydskeVestkysten. Uddannelsesforløbene strækker sig typisk over seks uger, og størstedelen af de deltagende ledige har stået uden job i mere end tre måneder. Hjælper virksomheder der mangler hænder Indsatsen gavner ikke kun den enkelte ledige eller kommunen. Også de lokale virksomheder, der mangler arbejdskraft, har glæde af jobcenterets succes. Opkvalificering og efteruddannelse er med til at sikre, at de ledige bliver mere kvalificerede til at få jobs i brancher, der er pressede, og som efterspørger særlige kompetencer. ”Det er godt for virksomhederne, for mangel på den rette arbejdskraft kan gøre, at de ikke kan vækste så meget, som de gerne vil. Så alt i alt er indsatsen en fordel for alle, og den vil vokse i de kommende år,” siger Mette Balsby til JydskeVestkysten. Mere viden Læs mere om indsatsen hos JydskeVestkysten og dknyt

Seks nominerede virksomheder er tilbage i dysten om CSR People Prize
04.10.17

De seks finalister til CSR People Prize 2017 er fundet

Dysten om at vinde årets udgave af CSR People Prize som hædersbevisning for et stort samfundsengagement går nu ind i sin afgørende fase. Juryen har fundet frem til de seks nominerede virksomheder til prisen, og de endelige vindere findes ved CSR-konferencen Grib Verdensmålene! 7. november. Et kandidatfelt på over 100 indstillede virksomheder er nu skåret ned til seks, som dermed er endeligt nomineret til CSR People Prize. Virksomhedsforum for Socialt Ansvar (VFSA) har uddelt prisen hvert år siden 1999, og formålet er at hylde de virksomheder, som tager et særligt samfundsansvar over for udsatte grupper på kanten af arbejdsmarkedet. Det kan fx være ved at ansætte flygtninge, tidligere kriminelle eller udsatte unge, ved at fastholde medarbejdere, som risikerer at miste deres job eller ved at forebygge fx sygdom og nedslidning gennem et godt arbejdsmiljø. CSR People Prize uddeles i to kategorier: Dels til store virksomheder med mere end 100 ansatte, og dels til virksomheder med færre end 100 ansatte. Årets seks nominerede er: Store virksomheder: DK Company A/S Elite Miljø A/S NCC Construction Danmark A/S Små virksomheder Egon Olsen & Søn A/S Nordisk Tang Trinity Hotel & Konference Center A/S Sidste år løb Logistikkompagniet ApS i Greve med de mindre virksomheders pris, mens ISS Facility Services A/S fik prisen blandt de store virksomheder. For begge virksomheder vejede det tungt, at de har bevist, at det godt kan lade sig gøre at tjene penge samtidig med, at man tager et socialt ansvar ved at ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. VFSA-formand: Imponerende arbejde med virksomhedernes sociale ansvar ”Det er imponerende at se, hvordan virksomhederne på hver deres måde arbejder med at løfte et socialt ansvar. De nominerede virksomheder har formået at finde nye tilgange og metoder til at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og skabe et godt arbejdsmiljø – alt sammen til gavn for den enkelte, virksomheden og samfundet,” siger Flemming Bendt, formand for VFSA og adm. direktør i ISS Facility Services, der sidste år vandt CSR People Prize. ”Jeg er helt overbevist om, at det er den vej, vi skal. For vi står i en situation, hvor et spirende opsving kan blive bremset, før det overhovedet har fået ordentligt fat, fordi vi i virksomhederne kommer til at mangle hoveder og hænder. Her kan mennesker, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, være en væsentlig del af løsningen,” fortsætter han. Prisen uddeles i år 7. november til CSR-konferencen Grib Verdensmålene!, som VFSA arrangerer i samarbejde med DI og Global Compact. Her vil omdrejningspunktet være FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. Du kan læse mere om konferencen og tilmelding på DI's hjemmeside Flere unge skal ind på erhvervsuddannelserne Under konferencen er VFSA værter for en session om unge og investering i fremtidens arbejdskraft med udgangspunkt i Verdensmål 4 og 8, som vedrører uddannelse og arbejdsmarkedet. Erhvervslivet mangler faglærte og alt for få unge vælger en erhvervsuddannelse. VFSA vil her lancere anbefalinger til, hvordan virksomheder, skoler og organisationer i samarbejde kan investere i fremtidens arbejdskraft ved at motivere og støtte flere unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse – ikke mindst udsatte unge. KONTAKT: Sekretariatsleder Christina Schultz, VFSA: 7221 7483 / cs@vfsa.dk FAKTA OM VFSA OG CSR PEOPLE PRIZE VFSA står bag prisen, der er en del af VFSA’s samlede strategi for at sætte socialt ansvar på dagsordenen og rådgive beskæftigelsesministeren om emnet. VFSA består af en række danske erhvervsfolk fra nogle af de største danske virksomheder. Medlemmerne er alle personligt udpeget af beskæftigelsesministeren. VFSA har siden 1996 arbejdet for at indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet. - Blandt andet ved at uddele den prestigefyldte hæderspris CSR People Prize. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig social indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. De indstillede virksomheders historier kan inspirere andre virksomheder til at tage små og store skridt inden for virksomhedernes sociale ansvar. Konference og prisuddeling finder sted 7. november i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi (formand) Flemming Bendt, adm. direktør for ISS Facility Services A/S og formand for VFSA Lars Vester Pedersen, CEO Falck Assistance Nordic og næstformand for VFSa Morten Binder, direktør for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Helle Holt, seniorforsker hos VIVE. Læs mere om VFSA og de nominerede virksomheder på www.vfsa.dk

København er foran Aarhus og Odense, når det kommer til at ansætte flygtninge og indvandrere.
04.10.17

København ansætter flere indvandrere end Aarhus og Odense

Der bliver langt fra ansat lige mange ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i landets største kommuner. I Københavns Kommune er andelen af denne gruppe ansatte vokset fra 12,8 pct. til 13,9 pct. i perioden 2010 til 2015. I samme periode er det gået den modsatte vej i Aarhus og Odense. I Aarhus Kommune er andelen af disse ansatte faldet fra 8,1 pct. til 6,3 pct. Det viser Ugebrevet A4’s analyse lavet ud fra tal fra kommunerne og Danmarks Statistik. Mens der er blevet færre ikke-vestlige ansatte i de to kommuner, er der samtidig kommet flere ikke-vestlige borgere i den erhvervsaktive alder. Og kommunernes arbejdsmarked afspejler derfor ikke deres befolkningssammensætning på området. Analysen bekymrer professor og forskningschef fra Rockwool Fonden, Jacob Arendt Nielsen: ”Der er et klart integrationsproblem. Ikke-vestlige indvandrere har svært ved at finde beskæftigelse, og det er et integrationsproblem, som vi også ser i den kommunale sektor,” siger han til Ugebrevet A4. Forskelle og uforløst potentiale Han peger på, at tallene kan forklares med forskelle ude i kommunerne: ”Forskellene er så store, at det tyder på, at der er en forskellig tilgang til det i de forskellige kommuner, da det er de samme typer af opgaver, som skal løses ude i kommunerne,” siger han til ugebrevet. I Aarhus ærgrer borgmester Jacob Bundsgaard sig over forskellene, men erkender, at kommunens indsats ikke har været tilstrækkelig: ”Det er skidt for de mennesker, som står uden for arbejdsmarkedet, det er skidt for samfundet, men det er også skidt for Aarhus Kommune som arbejdsplads, fordi vi går glip af attraktive og kompetente medarbejdere,” skriver han i et svar til Ugebrevet A4. I København glæder beskæftigelses- og integrationsborgmester, Anna Mee Allerslev, sig over tallene. Dog påpeger hun, at der stadig ligger en udfordring i at få flere indvandrere i job: ”En af de største udfordringer, vi står over for som samfund, er at sikre alle en lige adgang til arbejdsmarkedet. Der er stadig for få ikke-vestlige indvandrere på arbejdsmarkedet, og det skal vi som kommune tage medansvar for,” skriver hun til Ugebrevet A4. Og der kan gøres mere. Det er Anders Ejrnæs, forsker ved Roskildes Universitets Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, enig i. Han mener, tallene peger på, der ligger et stort potentiale ude i kommunerne: ”Hvis man kunne få de fire næststørste kommuner med på vognen, så ville man hæve beskæftigelsesfrekvensen for ikke-vestlige indvandrere gevaldigt. Og det ville være til gavn for hele samfundet,” siger han til Ugebrevet A4. Mere information Læs mere hos Ugebrevet A4 Læs mere om indvandrere på arbejdsmarkedet på cabiweb.dk/flygtningeijob

Det løser ikke virksomhedernes rekrutteringsproblemer, at der bliver færre på overførselsindkomst. Men det afhjælper problemet.
03.10.17

Færre offentligt forsørgede løser ikke rekrutteringsproblemer

Der bliver færre danskere på overførselsindkomst, og det hjælper virksomheder, der normalt har svært ved at få besat deres ledige stillinger. Men udviklingen er ikke nok til at løse de nuværende rekrutteringsproblemer, frygter Dansk Erhverv. Der bliver færre og færre danskere i den erhvervsaktive alder, som er på overførselsindkomst. Ifølge tal fra Danmarks Statistik faldt antallet af overførselsindkomstmodtagere i den erhvervsaktive alder med 3.900 personer fra første til andet kvartal i år. Der er blandt andet blevet færre kontanthjælpsmodtagere og færre på efterløn. Tallene vækker glæde hos Dansk Erhvervs arbejdsmarkedspolitiske chefkonsulent, Peter Halkjær: ”Den gode udvikling er båret af en fortsat stigende efterlønsalder og af fortsatte kraftige stigninger i beskæftigelsen,” siger han til Dansk Erhverv. Udviklingen gavner virksomheder, der har svært ved at ansætte medarbejdere til deres ledige stillinger. Men det løser ikke de rekrutteringsproblemer, der i øjeblikket er på mange danske arbejdspladser: ”Selvom der umiddelbart fortsat er et stort rekrutteringspotentiale blandt modtagerne af overførsler i den erhvervsaktive alder og udviklingen går i den rigtige retning, så ændrer det ikke på udsigten til, at flere og flere virksomheder oplever rekrutteringsudfordringer. Udviklingen i beskæftigelsen løber simpelthen for hurtigt,” siger Peter Halkjær til Dansk Erhverv. Udenlandsk arbejdskraft og virksomhedsrettet indsats Hos Dansk Erhverv peger man på forskellige løsninger på problemet. Blandt andet mener Peter Halkjær, at regeringens udspil til Jobreform II kan være et skridt på vejen. Samtidig mener han, at faktorer som udenlandsk arbejdskraft og kommunernes virksomhedsrettede indsats kan afhjælpe problemet i fremtiden: ”Bedre adgang til arbejdskraft fra udlandet og en styrket virksomhedsrettet indsats i kommunerne kan være en del af medicinen, der kan rette op på den stigende mangel på arbejdskraft, som virksomheder over hele landet er oppe imod,” siger han til Dansk Erhverv. Mere viden Læs mere hos Dansk Erhverv Hent Cabis værktøjer til rekruttering fra kanten

Kommunernes medarbejdere har haft faldende sygefravær fra 2009 til 2016.
29.09.17

Sygefraværet falder i kommunerne

Medarbejderne i de danske kommuner har mindre sygefravær i dag, end de havde tilbage i 2009. På trods af det generelle fald, er der dog stor forskel på sygefraværet i de enkelte kommuner. Kommunernes medarbejdere er i gennemsnit mindre syge i dag, end de var for blot otte år siden. I 2009 var sygefraværet i gennemsnit 13,5 dagsværk per medarbejder. I 2016 var det i gennemsnit faldet til 12 dagsværk. De oplysninger er netop kommet frem i en ny undersøgelse om kommunalt sygefravær, som Analyseinstituttet VIVE har udarbejdet. Undersøgelsen konkluderer også, at der er forskel på sygefraværet i de forskellige faggrupper. Her er det social- og sundhedspersonalet, der har det højeste sygefravær på 15, 8 sygedage. I den modsatte, lave ende ligger det administrative personale. Her har medarbejderne i gennemsnit 8,3 sygedage. Forskel på fravær i kommunerne Den generelle, landsdækkende tendens med faldende sygefravær betyder dog ikke, at sygefraværet er faldet lige meget i alle kommunerne. En del af VIVEs undersøgelse peger på, at der er store geografiske forskelle på sygefraværsområdet. I mange af de sjællandske kommuner er der tale om et relativt højt sygefravær sammenlignet med andre af landets kommuner. Flere af dem har et sygefravær på mellem 13-15 dagsværk. I den anden ende af Danmark har flere jyske kommuner det mindste sygefravær. For nogle jyske kommuner ned til 9,9-10,9 sygedage. Undersøgelsen konkluderer ikke, hvad forskellene skyldes. Mere viden Læs mere hos dknyt Hent Cabis sygefraværsværktøjskasse

Seks butikker i detail- og logistikbranchen har åbnet op for at ansatte medarbejdere med Autisme Spektrum Forstyrrelse  i projekt "Klar til start".
28.09.17

Succesfuldt projekt skaber arbejde til autister

Otte ud af ti med Autisme Spektrum Forstyrrelse er blevet hjulpet i gang med projektet ”Klar til Start”, viser evaluering. Meget tyder på, at projektet har knækket koden til at få denne gruppe ud på arbejdsmarkedet, og minister opfordrer andre til at lære af de gode erfaringer. Mennesker med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) står ofte uden for arbejdsmarkedet, men sådan behøver det langt fra at være. En stor del af dem kan nemlig ende med at komme i arbejde med den rette indsats. Det viser midtvejsevalueringen af projekt ”Klar til Start” med al tydelighed. I det landsdækkende projekt kommer deltagerne i opkvalificeringsforløb i forskellige detail- eller logistikvirksomheder, hvor de samtidig får en pædagogisk vejleder tilknyttet. Efter forløbet bliver de lovet jobgaranti. Og den indsats har vist sig at få flere med ASF ud på arbejdsmarkedet, viser midtvejsevalueringen, som Cabi har lavet. De foreløbige resultater vækker begejstring hos Fonden Unge, der står bag projektet: ”Vi har en succesrate på omkring 80 procent af borgere og unge mennesker, der enten er kommet i job eller er lige på vej i job. Det er helt unikt, fordi det plejer at ligge på 10-15 procent for unge og voksne med autisme,” siger fondens direktør, Britta Bak, til TV2. Evalueringen viser, at der siden projektets start i 2013 er kommet 41 i arbejde eller uddannelse. Dertil kommer de 72, der i dag er i gang med forløbet ude i virksomhederne. På trods af et mindre frafald undervejs, er 80 pct. af deltagerne nu i gang med forløbet eller ude i arbejde. Fordele for begge parter I Børne- og socialministeriet er minister Mai Mercado tilfreds med midtvejsevalueringens konklusioner: ”Klar til Start er et eksempel på, at det kan lade sig gøre at skabe rummelige arbejdspladser, hvor mennesker med handicap kan bidrage og bruge deres evner til alles fordel. Det er netop det, midtvejsevalueringen viser, og jeg tror, at succesen skyldes en positiv og fordomsfri tilgang til mennesker med handicap, men også samarbejde på tværs", siger hun i en pressemeddelelse. At ”Klar til Start” er en fordel for både deltagerne og virksomhederne, fremgår også af evalueringen. Projektdeltagerne giver heri udtryk for, at forløbet tilfører mening til deres hverdag, gør dem mere selvstændige og motiverede for at tjene deres egne penge. De medvirkende virksomheder får til gengæld loyale medarbejdere. Og flere fortæller også, at det styrker deres position på markedet at skabe en rummelig arbejdsplads. I dag deltager seks større danske virksomheder, og 51 kommuner har indtil videre visiteret til ”Klar fra start”. Ønsket er at udvide projektet til fremover at omfatte endnu flere. Ministeren ønsker også, at de positive resultater vil blive brugt konstruktivt: "Jeg vil opfordre alle kommuner og øvrige aktører til at lade sig inspirere af de gode erfaringer", siger hun til ”Klar til Start” Mere viden Læs mere hos TV2 Hent Cabis midtvejsevaluering

Rengøringspersonalet i Nyborg Kommune bliver rekordlænge i deres jobs.  Generelt er kommunen god til at fastholde medarbejdere, viser nye tal.
27.09.17

Nyborg fastholder rengøringsassistenter rekordlænge

I Nyborg er det de samme medarbejdere, der gør rent og ordner vasketøj år efter år. De er nemlig den fynske kommune, der er bedst til at fastholde sine medarbejdere. En af forklaringerne er vellykkede mentorforløb. De gør rent, og de ordner vasketøj. Rengøringsassistenterne i Nyborg klarer hver dag disse opgaver for kommunen, og de gør det gerne i mange år. Her er der meget lille udskiftning i medarbejdergruppen, for langt de fleste fastholdes i deres job. Der er flere forklaringer på, hvorfor den fynske kommune er særligt god til at fastholde rengøringsassistenterne. Én af dem er, at der ifølge de ansatte er god kollegial stemning blandt vasketøjet og rengøringsmidlerne. En anden er arbejdspladsens mentorforløb. I forløbene bliver udsatte jobsøgende sat sammen med en af de erfarne rengøringsassistenter, og det har vist sig at være en succes, forklarer leder af servicetemaet, Jytte Hansen: ”Det kan jo godt være svært at blive ved med at bevare glæden ved at skulle ordne toiletter eller vaske gulv. Derfor har det vist sig at give utrolig god mening for nogle af de medarbejdere, som har været her i flere år at bliver mentor for en ledig, som skal have hjælp til at blive en del af holdet,” siger hun til TV2 Fyn. Formålet med mentorordningen er at hjælpe kommunens ledige i arbejde og forhåbentlig sikre dem en fastansættelse: ”Når vi kan vise én, der kommer som praktikant, at der er plads til alle uanset, om man måske har haft det svært i livet, så opbygger vedkommende ofte også en stor loyalitet til arbejdspladsen,” siger Jytte Hansen til TV2 Fyn. I alt er 25 af dem, der startede i mentorforløbet, blevet en fast del af arbejdspladsen. Flere faggrupper fastholdes Meget tyder på, at det ikke kun er kommunens rengøringspersonale, der fastholdes i arbejde. Nye tal fra Analyseinstituttet VIVE viser, at der generelt er meget lille udskiftning i medarbejderne i kommunen. Her er personaleomsætningen på cirka 18 pct. Tallet indikerer, hvor meget udskiftning der har været blandt kommunens medarbejdere over et år, og her ligger Nyborg helt i bund. Dermed er de den bedste kommune på Fyn, når det kommer til fastholdelse. Mere viden Læs mere hos TV2 Fyn

27.09.17

Ny projektassistent til videns- og netværkshuset Cabi

Rikke Gårdsted er ansat som projektassistent i Cabi Videns- og netværkshuset Cabi med base i Aarhus og København har pr. 1. september ansat 33-årige Rikke Gårsted som projektassistent. Her skal hun bl.a. stå for udsendelse af invitationer, afholdelse af webinar, kvalitetssikring af præsentationer og andet skriftligt materiale. Hun kommer fra en stilling som uddannelsessekretær hos SOSU Østjylland og har derudover erfaring fra flere forskellige virksomheder, hvor hun har fungeret som koordinator og sekretær. Rikke Gårdsted har bl.a. været ansat i konsulentvirksomheden Cultivator, hvor hun har stået for udarbejdelse og kvalitetsikring af præsentationer og meget mere. Hun har også erfaring som salgskoordinator fra en stilling i ejendomsmægleren Nybolig Per Faurholt Risskov, hvor hun bl.a. har løst markedsførings- og koordineringsopgaver. Rikke Gårsted er kontouddannet i den daværende Hinnerup Kommune og har siden taget akademifag som kommunikation i praksis og Human Resources. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet, som formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. I samarbejde med jobcentre og virksomheder skaber Cabi løsninger, som forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. Cabi driver desuden landets største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med 6.000 medlemmer. www.cabiweb.dk

Det har afgørende betydning for flygtningekvinders jobmuligheder, om de får opbakning hjemmefra.
26.09.17

Flygtningekvinder kommer nemmere i job med mandens accept

Sociale og kulturelle udfordringer kan være med til at holde kvinder med flygtningebaggrund væk fra arbejdsmarkedet. Især ægtefællens accept har afgørende betydning, viser erfaringer fra sjællandsk kommune. Der er markant færre flygtningekvinder end mænd på det danske arbejdsmarked. Kun omkring hver tiende flygtningekvinde kommer i job, når hun kommer til Danmark. Det har en ny rapport fra Integrationsministeriet netop slået fast. Der kan være forskellige kulturelle og familiære aspekter, der forhindrer kvinderne i at komme ud i arbejde. Erfaringer fra Odsherred Kommune viser nu, at det især har betydning, om manden bakker sin kone op i at komme ud på arbejdsmarkedet. Det fortæller områdeleder fra Quick Care, Razan Haugaard, der arbejder med integrationsprojekter i kommunen: ”Hvis jobindsatsen skal lykkes, er det vigtigt, at kommunen forstår familiehierarkiet. For hvis ikke det er manden, så er det måske fætteren, storebroren eller en tredje, der ender med at stikke en kæp i hjulet og finde på undskyldninger for, hvorfor hun ikke skal i job,” siger hun til Fagbladet 3F. Selvom det oftest er mændene, der er forsørgere, skal kvinderne også selv tage ansvar og finde motivationen for at komme i arbejde. Charlotte Niemann, virksomhedskonsulent i Odsherred Kommune, mener, det er vigtigt at få det gjort klart for både ægtefællerne og kvinderne: ”Både manden og kvinden skal vide, at de har et ansvar for, at integrationen bliver en succes, og derfor skal de begge i arbejde,” siger hun til Fagbladet 3F. Gode erfaringer med at få kvinderne i job I Odsherred Kommune arbejder man på at hjælpe i alt 44 flygtningekvinder i gang. Indtil videre er resultaterne, at 16 er i gang med en uddannelse, og 11 er i virksomhedspraktik. Kommunen arbejder bl.a. med virksomhedspraktik og sprogskole til kvinderne. Men der findes også en række andre initiativer, der kan være med til at bane vejen ind på arbejdsmarkedet for flygtningekvinderne. Det har Cabis ”Projekt 500: Ægtefælleforsørgede indvandrere ind i arbejdsstyrken” vist. Gennem indsatser som afklaringssamtaler, løntilskudsjob og virksomhedskontakt hjalp projektet flere flygtningekvinder i gang. Resultaterne blev, at 72 procent af deltagerne enten kom i ordinær beskæftigelse, begyndte på en uddannelse eller opnåede status som erhvervsaktive. Projekt 500 blev gennemført i samarbejde med Integrationsnet og LG Insight og blev afsluttet i foråret 2017. Mere viden Læs mere hos Fagbladet 3F Læs mere om Cabis Projekt 500

I Kaffe Fairs caféer og kantiner hjælper blandt andet flygtninge, udsatte unge og handicappede til med opgaverne i køkkenet. Og nu udvider virksomheden.
21.09.17

Socialøkonomisk café udvider forretningen

Hos Kaffé Fair tæller medarbejderne i køkkenerne både flygtninge, handicappede og udsatte unge. Målet er at få flere udsatte i job eller i uddannelse, og virksomheden bliver ved med at vokse. De betjener kunder, laver mad og serverer på caféerne. Hos den socialøkonomiske virksomhed Kaffe Fair hjælper de i alt 84 ansatte med at drive caféer og kantiner i Aalborg og Aarhus. Til gengæld får de hjælp til at komme tættere på arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet. I dag driver Kaffe Fair syv kantiner, restauranter og caféer i Jyllands to største byer, og i næste måned åbner de en ny café i Aalborg. Generelt oplever afdelingsdirektør Charlotte Kragh, at flere og flere gerne vil være en del af projektet: ”Der er mange, som gerne vil være i stue med os – både på grund af det socialøkonomiske aspekt, men også fordi vi laver god mad,” siger hun til Hals Avis. Og virksomheden har også selv et klart ønske om at udvide endnu mere. For det betyder, at de kan hjælpe flere på kanten af arbejdsmarkedet i gang med enten uddannelse eller job: ”Vi vil gerne være større, for det er jo en af bagtankerne ved at være en socialøkonomisk virksomhed,” siger hun til Hals Avis. Hun afviser ikke, at konceptet kan ende med at brede sig til andre landsdele. I dag beskæftiger de 84 ansatte med forskellige forudsætninger og kompetencer. Nogle af de ansatte er tidligere misbrugere, andre er flygtninge, og nogle er handicappede i skånejobs. Langt de fleste af de ansatte er i oplærings- eller afklaringsforløb. Alle kan bidrage ”Vi tror på, at alle mennesker har noget at bidrage med og har ressourcer, der kan gøre nytte i vores virksomhed. Uanset om du skal i gang med en ungdomsuddannelse på særlige vilkår (STU), er på kontanthjælp eller førtidspension, så har vi noget at tilbyde dig,” fremgår det af deres hjemmeside. Kaffe Fair er ejet af Daghøjskolen FOKUS. De har netop modtaget fem millioner i støtte til projektet af Den Obelske Familiefond. Læs mere her

21.09.17

Folkefestival satte fokus på sårbarhed på arbejdspladsen

Lovgivningen fokuserer for meget på begrænsninger og hvilken offentlig ydelse borgeren modtager, og det spænder ben for psykisk sårbare. Det var blandt synspunkterne til folkefestival om samfundsfornyelse. I weekenden 15.-17. september blev folkefestivalen Rethink Activsm afholdt i Aarhus, hvor formålet var at vise eksempler på, hvordan samfundet bliver fornyet nedefra samt diskutere løsninger på vigtige samfundsudfordringer. Et af arrangementeerne til folkefestivalen var ’Sårbarhed på arbejdspladsen’ som var arrangeret af ”Sager der Samler” i samarbejde med Cabi. Til arrangementet var derudover repræsentanter fra MHI Vestas Offshore Wind, ”Klar til Start”, en hverdagsaktivist og en nyuddannet cand.pæd.ant. fra Aarhus Universitet med speciale i inklusion af personer på fleksjob i virksomheder. For at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked blev udfordringer på to niveauer fremhævet: Det overordnede lovgivningsmæssige og politiske niveau. Konkrete udfordringer og muligheder, når medarbejdere med sårbarheder skal inkluderes. Behov for at gentænke systemet En central udfordring på det overordnede niveau blev fremhævet af seniorkonsulent Jesper Pedersen fra Cabi. Han pointerede nødvendigheden i at skabe et stærkere samarbejde mellem borgere, jobcentre og virksomheder og herved bringe positive erfaringer videre gennem en højere grad af interaktion. Fra projekt ”Klar til Start”, kunne direktør Britta Bak fortælle om de positive erfaringer, som projektet har haft i forbindelse med de særlig tilrettelagte uddannelser til borgere med autisme spektrum forstyrrelser, i samarbejde med supermarkedskæden Fakta. Borgere med autisme viser sig at være relativt stabile medarbejdere, forbi de løser opgaver, der både er til gavn for både supermarkederne og passer til deres kompetencer. John Hermansen, administrerende direktør for SBK Scandinavia A/S, var blandt deltagerne i arrangementet, og han udtalte, at det handler om at, ”sætte spillet rigtigt op ved at gentænke de strukturer og systembarrierer som eksempelvis bekendtgørelser, lovgivning, politiske beslutningsprocessor som begrænser mulighederne for skabelse af et samarbejde om den fælles udfordring”. Ifølge John Hermansen kan det være svært, at bruge de erfaringer og den praksisviden, der er opnået i forbindelse med sårbare medarbejdere i virksomhederne, fordi lovgivningen eller sætter begrænsninger. Derfor er det nødvendigt at lovgivningen gentænkes på et politisk niveau. Som hverdagsaktivisten Kurt Kyed og Britta Bak fremhævede, er det en udfordring i dag, at lovgivningen putter folk i kasser efter hvilken ydelse, de modtager. Det bliver ofte overset, hvad det enkelte menneske, med dets styrker og begrænsninger, kan bidrage med på arbejdspladsen. Vestas: Skal acceptere sårbarhed på arbejdspladsen Når virksomheder skal inkludere borgere med sårbarheder på arbejdspladsen handler det ifølge HR-chef Stine Würtz Jepsen fra Vestas Offshore Wind om, at virksomhedernes kultur skal acceptere forskellige sårbarheder og negative livsbegivenheder som kriser, der ufrivilligt kan hæmme medarbejdere i deres jobs. I forlængelse heraf udtalte hverdagsaktivist Kurt Kyed, at der er behov for at fokusere på virksomhedskulturen ved at sætte det enkelte menneske i fokus. Ifølge Kurt Kyed handler det om at gøre plads til mennesker, som ikke nødvendigvis har det rigtige CV eller klassiske kompetencer, der efterspørges af en arbejdsgiver, men som alligevel har viljen til at indgå på en arbejdsplads, på trods af sårbarheder. Anne-Sofie Hermansen, uddannet cand.pæd.ant. fra Aarhus Universitet, fremhævede i denne sammenhæng nogle praksiseksempler fra hendes specialestudie. Medarbejdernes sociale engagement kan have betydning ved eksempelvis at lade en person med angst sidde for bordenden under frokosten fordi personen ellers kan føle sig klemt. Små ændringer i praksis ude i virksomhederne kan ifølge Anne-Sofie Hermansen bidrage positivt til inklusion af personer med sårbarheder.

ISS-direktør Flemming Bendt modtog selv CSR People Prize sidste år.
21.09.17

Mange virksomheder i kamp om pris for socialt ansvar

Der er udsigt til hård kamp om at vinde CSR People Prize og titlen som landets mest socialt ansvarlige virksomhed. Over 100 små og store virksomheder blev indstillet til prisen og finalefeltet er nu reduceret til 60. Konkurrencen om at vinde CSR People Prize spidser til. VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, som uddeler prisen til virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar, har modtaget over 100 indstillinger til prisen. Feltet er nu snævret ind til 60 virksomheder, som har uddybet deres indsatser i et spørgeskema, der bringer dem tættere på prisen. Alle 60 indstillede virksomheder er offentliggjort på VFSA’s hjemmeside. I begyndesen af oktober reduceres antallet af virksomheder yderligere til i alt seks nominerede virksomheder, mens de to vindere – en stor og en lille virksomhed – bliver fundet til CSR-konferencen Grib Verdensmålene!, som VFSA holder i samarbejde med Dansk Industri og Global Compact. Det foregår 7. november i Industriens Hus i København. VFSA står bag CSR People Prize, som er blevet uddelt hvert år siden 1999, og den går til virksomheder, der udmærker sig ved at tage et særligt socialt ansvar. Fx ved at forebygge stress og sygdom på arbejdspladsen, fastholde medarbejdere, der er i risiko for at glide ud af arbejdsmarkedet, eller ved at rekruttere medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx flygtninge, mennesker med handicap eller udsatte unge. Årets kandidater til prisen tæller virksomheder i alle størrelser og fra en lang række forskellige brancher som fx detailhandel, byggeri, hotel og restauration samt finanssektoren. Socialt ansvar er en naturlig del af forretningen ”I forhold til tidligere er det blevet en naturlig del for rigtig mange virksomheder at tage et socialt ansvar for omverdenen. Det synes jeg, den store spredning i kandidatfeltet sender et klart signal om. Derudover er det interessant at se, at virksomhederne arbejder stadig mere struktureret og strategisk med deres sociale ansvar,” siger Flemming Bendt, ny formand for VFSA. Han er desuden adm. direktør for ISS Facility Services A/S i Danmark, som selv vandt CSR People Prize sidste år. ”Det var en stor ære at vinde prisen i så stærkt et felt og samtidig en anerkendelse af de mange kollegaer i ISS, som tager del i opgaven med at hjælpe udsatte ledige i gang med en ny tilværelse,” siger Flemming Bendt. Årets vindere af CSR People Prize skal findes i to kategorier. Dels for virksomheder med færre end 100 ansatte, dels for virksomheder med flere end 100 ansatte. Foruden ISS Facility Services A/S var sidste års vinder Greve-virksomheden Logistikkompagniet. Hans Kongelige Højhed Prins Joachim vil også i år være til stede under konferencen og overrække CSR People Prize til vinderne. Flere unge skal tage erhvervsuddannelse Til DI, Global Compact og VFSA’s fælles CSR-konference vil omdrejningspunktet være FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en helt ny dagsorden for virksomheder organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. Under konferencen er VFSA værter for en session om unge og investering i fremtidens arbejdskraft med udgangspunkt i Verdensmål 4 og 8, som vedrører uddannelse og arbejdsmarkedet. Erhvervslivet mangler faglærte og alt for få unge vælger en erhvervsuddannelse. VFSA vil her lancere anbefalinger til, hvordan virksomheder, skoler og organisationer i samarbejde kan investere i fremtidens arbejdskraft ved at motivere og støtte flere unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Ikke mindst udsatte unge. KONTAKT: Sekretariatsleder Christina Schultz, VFSA: 7221 7483 / cs@vfsa.dk FAKTA OM VFSA og CSR PEOPLE PRIZE: VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar står bag prisen, der er en del af VFSA’s samlede strategi for at sætte socialt ansvar på dagsordenen og rådgive beskæftigelsesministeren om emnet. VFSA består af en række danske erhvervsfolk fra de største danske virksomheder. Medlemmerne er alle personligt udpeget af beskæftigelsesministeren. VFSA har siden 1996 arbejdet for at indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet. - Blandt andet ved at uddele den prestigefyldte hæderspris CSR People Prize. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig social indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. De indstillede virksomheders historier kan inspirere andre virksomheder til at tage små og store skridt inden for virksomhedernes sociale ansvar. Flemming Bendt, adm. direktør i ISS Facility Services A/S, er formand for VFSA, mens de øvrige medlemmer tæller ledere fra bl.a. Falck, Danfoss, IBM og Grundfos. Læs mere om alle medlemmer her: http://vfsa.dk/medlemmer

Page

Dorthe Lundh

Pressekontakt | Pressemeddelelser | Nyhedsartikler | Debatindlæg