Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Nyheder

Nyheder

Læs seneste nyt fra vores presserum hos Ritzau. 

Chefer og ledere i Randers Kommune har fået nye roller ved siden af deres normale arbejde: De skal være mentorer for en gruppe unge uden arbejde eller uddannelse.
21.12.17

Kommunale chefer bliver mentorer for unge uden arbejde

I Randers har man indført en ny mentorordning, der skal hjælpe unge i gang med arbejde eller uddannelse. Her er de unges mentorer kommunale chefer. Ordningen giver struktur og ny motivation, mener en af de unge. En ny mentorordning i Randers har givet flere kommunale chefer nye, uvante opgaver. 20 ledere og chefer fra kommunens Social- og Arbejdsmarkedsafdeling er nemlig blevet mentorer for en gruppe unge, der står uden for arbejdsmarkedet, og som har svært ved at tage næste skridt. Lederne har fået til opgave at hjælpe de unge på vej til at kunne tage en uddannelse eller et arbejde. Det skal blandt andet foregå ved ugentlige samtaler med de unge om deres hverdag, udfordringer og adfærd. Sådan et forløb er 21-årige Frederik Høyberg og Lars Præcius, afdelingsleder i Randers Kommune, i gang med. Undervejs i forløbet håber Lars Præcius at kunne motivere Frederik og hjælpe ham med at skabe struktur: ”Jeg vil gerne se, om jeg kan prikke lidt til hans motivation. Det handler om at vise den her naturlige struktur, som man har i et voksent arbejdsliv,” siger han til Randers Amtsavis. Små skub og struktur Og struktur er da også noget af det, Frederik selv mener, han har fået ud af at være med i ordningen: ”Det har givet mig en struktur i hverdagen, som virkelig har hjulpet mig, så jeg ikke bare ligger derhjemme uden at få gjort noget. Det har ligesom antændt en gnist under min drøm om at blive mekaniker, og det har givet mig en ny lyst til at gå efter det igen,” siger han til TV2 Østjylland. De to mødes for det meste en gang om ugen. Indtil videre er det blevet til otte gange. Møderne kalder de selv for ’de små skub’. Mens samtalerne giver Frederik nogle små skub, giver de Lars et afbræk i de ellers normale arbejdsdage som afdelingsleder i sygedagpengeafdelingen: ”Det, at få lov til at samarbejde med Frederik om at klæde ham lidt bedre på til et arbejdsliv eller livet i det hele taget, er berigende på en eller anden måde,” siger Lars Præcius til TV2 Østjylland. De to er nu en tredjedel henne i det planlagte forløb, og Frederik er begyndt at tænke mere på fremtiden: ”Jeg kunne nok godt starte på uddannelsen allerede i januar, men det er jeg ikke klar til. Og derfor er der risiko for, at jeg ville få endnu et nederlag, hvis jeg prøvede. Det er vigtigt at få nogle succesoplevelser, så jeg ikke mister modet undervejs,” siger han til amtsavisen. Mere viden Læs mere hos TV2 Østjylland eller Randers Amtsavis Læs mere om, hvordan unge kan hjælpes i gang med arbejde eller uddannelse hos Cabi

En oplevelse som fælleslæsning skal sammen med en række andre kulturtilbud hjælpe langtidssygemeldte tilbage i arbejde og trivsel.
21.12.17

Kultur skal hjælpe langtidssygemeldte tilbage i job

Forskellige kulturelle oplevelser skal hjælpe langtidssygemeldte tilbage på arbejdsmarkedet i projektet ’Kultur på recept’. Fire kommuner er med i forsøget, og den første kommune melder allerede om positive effekter på de langtidssygemeldtes trivsel. Museumsbesøg, fælleslæsning og andre kulturelle oplevelser er blevet alternative måder at hjælpe langtidssygemeldte på i fire af landets kommuner. Her får borgerne nemlig ikke kun ordineret medicin, men også kultur som del af deres behandling i projektet ’Kultur på recept’. Silkeborg, Aalborg, Vordingborg og Nyborg er de fire kommuner, der indtil videre har bevilliget kulturoplevelserne til en række af deres borgere med let til moderat depression, angst eller stress. I Silkeborg er beskæftigelseschef, Jørgen Skovhus Haunstrup, begejstret for den nye metode: ”Vi gør alt, hvad vi kan, for at hjælpe borgere tilbage på arbejdsmarkedet. Og ’Kultur på recept’ giver os et nyt redskab til at nå det mål,” siger han til dknyt. Skabt bedre trivsel i Silkeborg I kommunen har man nu gjort status over projektets foreløbige resultater. Evalueringen viser, at halvdelen af projektets første hold oplevede forbedringer i forhold til deres mentale sundhed og velbefindende. Jørgen Skovhus Haunstrup er tilfreds med de resultater, projektet indtil videre har skabt: ”Jeg er glad for det flotte billede, evalueringen tegner. Kulturoplevelserne giver en positiv energi, så vi har et godt afsæt for at arbejde videre med den enkelte,” siger han til dknyt. Inden forløbet startede, svarede 38 procent af de adspurgte deltagere, at de i mindre grad havde lyst og overskud til samvær med andre. Da de havde gennemført kultur-forløbet gjaldt det 9 procent. Og det er langt fra slut med de kulturelle oplevelser, der skal hjælpe de langtidssygemeldte borgere i Silkeborg og de tre andre forsøgskommuner. Projektet fortsætter nemlig et par år frem. Den endelige slutevaluering af projektet bliver lavet i slutningen af 2019, hvor alle kommunernes erfaringer og data samles. Mere viden Læs mere hos dknyt

Er du oppe i årene bliver det sværere at få håndslag på et nyt job.
21.12.17

Ledige seniorer har svært ved at komme tilbage på arbejdsmarkedet

Seniorer bliver længere på arbejdsmarkedet, men har man først mistet jobbet i en sen alder, er det svært at komme i job igen. Det har Inge Jensen fra Skanderborg erfaret på egen krop. Beskæftigelsen blandt 60-64 årige er siden 2000 steget markant, viser en rapport, som Finansministeriet har offentliggjort i år. Hvor det i 2000 var cirka en tredjedel i aldersgruppen, som var i beskæftigelse, så gjaldt det i 2014 for ca. halvdelen. Men hvor mange over 60 år nu selv vælger at blive længere på arbejdsmarkedet, så er det svært at få fodfæste på jobmarkedet igen, hvis man mister jobbet i en sen alder. Det mener Inge Jensen fra Skanderborg, der er aktiv i Senior Erhverv, et landsdækkende netværk for seniorer, og hun bakkes op af en undersøgelse fra Ældre Sagen. Den viser bl.a., at 55-64 årige bliver indkaldt til færre ansættelsessamtaler end 30-50-årige. Tidligere blev hun headhuntet Inge Jensen er 62 år, uddannet socialpædagog og derudover har hun en række efteruddannelses- og lederuddannelser. Inge Jensen blev fritstillet fra sit seneste job i Region Midtjylland i august i år, men hvor hun tidligere er blevet headhuntet til job, oplevede hun nu for første gang, at det var svært at finde et nyt job. Den personlige erfaring deler hun med mange ligesindede, som hun har mødt gennem Senior Erhverv, og som også har svært ved at få foden inden for på arbejdsmarkedet igen. ”Jeg har mødt kompetente, veluddannede folk, ofte med baggrund i ledelse, der bliver ved med at sende ansøgninger, men som ikke kan finde arbejde. De bliver end ikke inviteret til ansættelsessamtaler,” siger Inge Jensen. Blev stædig og arrangerede konference Hun mener, at der mangler fokus på den udfordring, som mange ledige seniorer møder, når de mister jobbet. Og Inge Jensens egne og andres oplevelser, har en arbejdsgruppe nu brugt til at stable en konference på benene. ”Det politiske fokus ligger næsten udelukkende på, at de ældre medarbejdere skal have en gulerod, så de bliver længere på arbejdspladsen. Men der er ingen, som nævner os, der faktisk gerne vil arbejde, men som bare ikke får chancen,” siger Inge Jensen. Konferencen finder sted 15. januar i Lisbjerg nord for Aarhus, har fået navnet Seniorer på arbejdsmarkedet – de kan og vil, og Inge Jensen og arbejdsgruppen har haft held til at tiltrække en række prominente talere. Herunder bl.a. beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), direktør i Danske A-kasser, Verner Sand Kirk og HR Udviklingsdirektør hos NCC, Louise Sjøntoft. Seniorer er en ressource og ikke en byrde VirksomhedsnetværkCabi er med til at arrangere konferencen, og konsulent Jacob Thorn ser det som en vigtig samfundsopgave at seniorer kan bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. ”Vi skal alle sammen blive længere på arbejdsmarkedet, og man er slet ikke færdig, selvom man har rundet 50, og man officielt er blevet senior. Der har vi en fælles forpligtelse til, at både offentlige og private arbejdspladser bliver bedre til at se seniorer som værdifulde ressourcer, der bidrager med masser af erfaring,” siger Jacob Thorn. TV2 Østjylland bragte tirsdag den 19. december et indslag om Inge Jensen og hendes udfordringer med at komme tilbage til arbejdsmarkedet. Se indslaget her Se mere om konferencen og tilmeld dig på Cabis hjemmeside

Flygtninge som afbryder deres IGU-forløb ender alligevel i job
18.12.17

Flygtninge kommer i job selvom de afbryder IGU

65 procent af de flygtninge, der har droppet deres IGU-forløb, har alligevel fundet en vej ind på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse, der samtidig viser, at der er godt gang i IGU-forløbene i landets kommuner. Integrationsgrunduddannelsen (IGU’en) skal hjælpe flygtninge i arbejde, men nu viser nye tal, at det også er lykkedes at få de flygtninge i job, der ikke har gennemført forløbene. Det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets nyeste analyse af IGU’en. 30 procent af forløbene blev afbrudt i perioden juli 2016 til marts 2017, der dog også var perioden for projektets opstart. Men en stor del af de flygtninge, der afbrød forløbet, kom alligevel ud på arbejdsmarkedet, som det oprindeligt var tiltænkt. Af de flygtninge, der droppede IGU’en i perioden, var 65 procent nemlig i hel eller delvis beskæftigelse et halvt år efter. LO’s næstformand, Ejner K. Holst, ærgrer sig over frafaldet, men glæder sig over, at mange af de flygtninge alligevel har banet sig vej ind på arbejdsmarkedet: ”Det glæder mig, at en stor del af dem, der har afbrudt IGU-forløbet, alligevel har fået foden inden for på arbejdsmarkedet. Formålet med IGU er jo netop at sikre en arbejdsmarkedstilknytning,” siger han til LO. Stadig stor interesse for IGU’en På trods af frafaldet er interessen for IGU-forløbene kun vokset. Der bliver stadig indgået flere og flere IGU-aftaler hver måned, og alene i november blev 97 nye forløb registreret. Siden projektets start er der nu samlet indgået 1.119 aftaler. Ordningen er efterhånden udbredt til næsten alle landets kommuner. Mere viden Læs analysen hos Udlændinge- og Integrationsministeriet Læs mere hos LO Læs mere om, hvordan IGU'en fungerer på Cabis hjemmeside

Det er ikke kun den stressramte medarbejder, der bliver ramt ved en sygemelding. Hele afdelinger bliver ramt, viser ny undersøgelse.
15.12.17

Stress-sygemeldinger presser også kollegerne

Når en medarbejder bliver ramt af stress, rammer det også kollegerne, blandt andet fordi opgaverne skal løses og fordeles anderledes. Det viser en ny undersøgelse. Dog er lederne generelt blevet bedre til at prioritere i opgaverne, når en medarbejder sygemelder sig, vurderer ekspert. En stress-sygemelding kan have store konsekvenser for den enkelte, men også for hele afdelingen og kollegerne, der stadig arbejder. Det viser en ny undersøgelse, hvor 64 procent af lederne svarer, at deres afdeling er kommet under pres efter en stress-sygemelding fra en medarbejder. I alt er 1.018 ledere blevet spurgt til dette i undersøgelsen, der er lavet i samarbejde mellem Lederne, Psykiatrifonden og YouGov. Det lægger nemlig yderligere pres på kollegerne, hvis der pludselig er opgaver, der skal løses og fordeles anderledes. Og ofte bliver der ikke hentet en vikar ind for den stressramte medarbejder. Det fortæller Dorte Rosendahl Kirkegaard, der er Cabis seniorkonsulent på stress- og sygefraværsområdet: ”Det er klart, at det belaster kollegerne, for arbejdsopgaverne kan ofte ikke vente og fordeles så blandt lederen selv og øvrige medarbejdere. Hvis det slet ikke hænger sammen i forhold til de ressourcer, der er til rådighed, så bør lederen gå videre til sin chef og bede om hjælp til at prioritere,” siger hun til Ugebrevet A4. Dog oplever hun i sit daglige arbejde, at lederne generelt er blevet bedre til håndtere sygemeldingerne og bede om hjælp til prioriteringerne: ”At ens afdeling er under pres og har svært ved at nå arbejdsopgaverne, er oftest et problem, der ligger hos den enkelte leder. Men jeg ser en udvikling, hvor flere ledere går til deres egen leder og siger 'min afdeling er for presset, vi har de og de opgaver, hvilke skal prioriteres?” siger hun til Ugebrevet A4 og kalder det ”ansvarlig ledelse”. Forebyg stress og forhindr spredning Selvom den rette håndtering er vigtig, når medarbejderen først er sygemeldt, er det også vigtigt at fokusere på forebyggelse. Især når sygemeldingen skyldes arbejdsrelateret stress, mener arbejdsmiljøchef i Dansk Industri, Anders Just Petersen: ”Når en kollega bliver sygemeldt med stress, så påvirker det os allesammen, og derfor bliver vi nødt til at tale om, hvad vi kan gøre for, at det ikke gentager sig,” siger han til Ugebrevet A4. Men forebyggelse er ikke det eneste vigtige. For når en medarbejder får stress, er det også en vigtig lederopgave at forhindre, at det spreder sig blandt kollegerne. Det mener arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen: ”Det smitter ad pommern til. Virksomhederne står og falder jo med medarbejdernes evne til at være effektive og produktive, og derfor er det også blevet en del af tænkningen, at man som leder skal undgå, at flere medarbejdere går ned med stress,” siger han til Ugebrevet A4. Mere viden Læs mere hos Ugebrevet A4 Læs mere om, hvordan I kan komme stress til livs hos Cabi

integrationsviden.dk skal fremover fungere som en vidensportal, der skal samle stort og småt om integration ét sted.
07.12.17

Ny hjemmeside skal samle viden og værktøjer på integrationsområdet

Viden og erfaringer med integrationsindsatsen bliver nu samlet på hjemmesiden integrationsviden.dk, der netop er blevet relanceret. Den nye vidensportal skal give overblik og hjælpe fagfolk og praktikere, der til daglig arbejder med området. Hvis du arbejder med integrationsområdet, bliver det nu lettere for dig at finde frem til fakta, undersøgelser og værktøjer. Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har nemlig relanceret hjemmesiden integrationsviden.dk, der skal samle den nuværende viden på området ét sted. Formålet med hjemmesiden er at give overblik over fakta og praksis på integrationsområdet og samtidig give inspiration og viden til dem, der beskæftiger med området. Her vil du blandt andet kunne finde fakta og nye undersøgelser og søge information under temaer som ’Beskæftigelse’, ’Nyankomne’ eller ’Uddannelse’. På siden kan du blandt andet: læse om praktiske erfaringer (Guides, råd og anbefalinger) læse om gældende lovgivning finde statistikker og konklusioner fra analyser og rapporter dele din egen viden og egne arrangementer Siden henvender sig bredt til alle med interesse for integrationsområdet. Den skal kunne bruges af fagfolk, såvel som politikere, organisationer og integrationskonsulenter. Den primære målgruppe er dog kommunale integrationspraktikere. Den nye version af hjemmesiden indeholder opdateret viden og forbedrede funktioner. Find ny viden og nye værktøjer på hjemmesiden her

Langt fra alle virksomheder har en stresspolitik, de bruger, når medarbejdere bliver ramt af stress.
07.12.17

Stresspolitik er kun et redskab hos hver anden virksomhed

Halvdelen af de danske virksomheder har en stresspolitik, viser ny undersøgelse. Det er for få, for det burde gælde alle virksomheder, mener ekspert. Lederne ser dog positivt på udviklingen. Hver anden virksomhed har en politik eller nogle retningslinjer, de følger, når de skal håndtere stress på arbejdspladsen. Det betyder også, at hver anden virksomhed ikke har en stresspolitik, eller at lederne ikke har kendskab til den. Det viser Ledernes og Psykiatrifondens nye undersøgelse, der er lavet af YouGov blandt 1.018 ledere. Men der er ikke enighed om, hvordan tallene skal fortolkes. Tallene peger på, at langt flere virksomheder burde arbejde for stressforebyggelse. Det mener Cabis seniorkonsulent, Dorte Rosendahl Kirkegaard, der arbejder med sygefravær og stress: ”Alle virksomheder burde tænke forebyggelse af stress ind i planlægningen af arbejdet. Hvis man har en virksomhed, hvor man ved, at der er en masse tunge løft, så bliver man nødt til at købe en lift. Den samme øvelse laver man meget sjældent i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. Men det burde virksomhederne gøre,” siger hun til Ugebrevet A4. Hos Lederne lægger man vægt på, at halvdelen af virksomhederne allerede har en stresspolitik. Arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen, mener, det er udtryk for et større fokus på stress i virksomhederne: ”De fleste virksomheder har jo en personalepolitik eller en trivselspolitik, men her spørger vi, om de har skrevet noget ned specifikt omkring stress. Det tror jeg er noget, der er i kraftig stigning, i takt med at flere og flere virksomheder bliver opmærksomme på, at det er en problemstilling på deres arbejdsplads,” siger han til Ugebrevet A4. Brug for bedre retningslinjer Undersøgelsen viser også, at kun fire ud af ti virksomheder har en fast procedure, de følger, når medarbejderen først er sygemeldt med stress. Ifølge Dorte Rosendahl Kirkegaard er det udtryk for, at det alt for ofte ender med at være op til den enkelte chef, hvordan de vil håndtere situationen: ”En anden undersøgelse fra Lederne har tidligere vist, at lederne ikke nødvendigvis er klædt på til opgaven, de er generelt lidt usikre på den her opgave. Derfor er der brug for retningslinjer, ligesom en brandslukningsplan. Hvis der bliver brand, så skal du gøre det og gøre det og gøre det. Det er et rigtigt godt redskab, for det skaber ro for medarbejderen, og lederne ved præcis, hvad de skal gøre,” siger hun. Klare retningslinjer er vigtige, men man bør samtidig også finde ud af, hvad årsagen til sygemeldingen er, mener Dorte Rosendahl Kirkegaard: ”Når det er en stress-sygemelding, så er det vigtigt at finde ud af, hvad årsagen er, især hvis medarbejderen skal tilbage på arbejdspladsen igen,” siger hun til Ugebrevet A4. Mere viden Læs mere hos Ugebrevet A4 Læs mere om, hvordan I kan komme stress til livs hos Cabi

Ny analyse viser, at ikke alle kommuner er lige gode til at få indvandrere i job. Faktisk er udviklingen gået tilbage i flere af landets kommuner.
04.12.17

Stor forskel på kommunernes succes med integrationsindsats

Der er store forskelle på, hvor mange indvandrere kommunerne formår at få i beskæftigelse, viser ny analyse. Forskellene kan hænge sammen med, at kommunerne også vurderer jobparathed forskelligt. Nogle kommuner har haft større succes med at få indvandrere ud på arbejdsmarkedet end andre. I nogle kommuner er 27 pct. af de ikke-vestlige indvandrere i arbejde, mens det gælder op mod 57 pct. i andre. Det viser en ny analyse fra Agenda lavet på baggrund af Beskæftigelsesministeriets tal fra begyndelsen af året. Analysen tegner et billede af et skævt danmarkskort, hvor nogle kommuner har fået flere ikke-vestlige indvandrere i job, mens udviklingen er gået tilbage i andre kommuner. Alle Vestegnens kommuner har fået flere ikke-vestlige indvandrere i arbejde fra 2014 til 2017, mens udviklingen er gået i modsat retning i 43 ud af 94 kommuner. Flere af Vestegnens kommuner havde dog i forvejen en høj andel af ikke-vestlige indvandrere i beskæftigelse. Over den treårige periode er udviklingen på området gået mest frem i Lejre Kommune og mest tilbage i Langeland Kommune. Ser man bort fra kommunegrænserne, var det landsdækkende billede, at 38 pct. af de ikke-vestlige indvandrere var i job i begyndelsen af året. Jobparathed og beskæftigelse hænger sammen Der kan være flere forklaringer på, hvorfor alle kommuner ikke har lige stor succes med at få indvandrere i beskæftigelse. Én af forklaringerne kan være kommunernes praksis, når de vurderer om ikke-vestlige indvandrere er jobparate. Analysen viser, at kommuner med højere jobparathed ofte også har en højere andel af ikke-vestlige indvandrere i job. Det er Vallensbæk Kommune et godt eksempel på, da de både ligger i toppen, når det gælder jobparathed og indvandrere i beskæftigelse. Her bliver 61 pct. af kommunens ikke-vestlige indvandrere på kontanthjælp erklæret jobparate, og 57 pct. af denne gruppe borgere er på arbejdsmarkedet. I modsatte ende ligger Skanderborg Kommune, hvor 6 pct. vurderes jobparate. Det afspejler sig også på kommunens arbejdsmarked, hvor 33 pct. af de ikke-vestlige indvandrere på kontanthjælp er i arbejde. Mere viden Læs mere hos Agenda Læs mere om integration på arbejdsmarkedet hos Cabi

Jobparat i den ene kommune, men ikke nødvendigvis i den anden. Indvandrerkvinders jobparathed bliver vurderet forskelligt fra kommune til kommune.
04.12.17

Kommuner kigger forskelligt på indvandrerkvinders jobparathed

Indvandrerkvinders jobparathed vurderes forskelligt fra kommune til kommune. Men forskellen ses også mellem kønnene, hvor flere indvandrermænd end – kvinder vurderes jobparate. Mens en ikke-vestlig indvandrerkvinde vil blive vurderet jobparat af ét jobcenter, vil det samme måske ikke gøre sig gældende på et jobcenter i en anden kommune. Kommunernes vurderinger af kvindernes jobparathed er nemlig vidt forskellige. Det konkluderer Agenda ud fra deres nye beregninger på baggrund af tal fra jobindsats.dk. Jobparat til det modsatte er bevist To sammenlignelige kommuner som Hillerød og Greve har vidt forskellige tal for kvindernes jobparathed, viser beregningerne. I Hillerød bliver 15 pct. af de kvindelige, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på kontanthjælp vurderet jobparate, mens det samme tal er 46 pct. i Greve. En anden kommune, der placerer sig højt på listen er Høje-Taastrup, hvor ca. 40 pct. af kvinderne vurderes jobparate. Ifølge kommunens borgmester Michael Ziegler, skyldes det deres grundholdning: ”Vi har den holdning, at man i udgangspunktet står til rådighed for arbejdsmarkedet uanset etnicitet og køn. I Høje-Taastrup er man jobparat indtil det modsatte er bevist,” siger han til Agenda. Manglende uddannelse og sprogkundskaber Forskellen på vurderingerne ses ikke kun mellem kommunerne, men også mellem kønnene. På landsplan bliver 22 pct. af indvandrerkvinderne vurderet jobparate, mens det samme gælder 29 pct. af mændene. Lars Larsen fra LG Insight, der har mangeårig erfaring med at arbejde med integration, mener, der er flere årsager til forskellen: ”Kvinderne har oftest nogle uddannelses- eller kompetencemæssige udfordringer i forhold til at kunne arbejde, og kvinderne er ikke altid lige så motiverede som mændene til at få et arbejde,” siger han til Agenda. I Hillerød bliver næsten tre gange så mange indvandrermænd som -kvinder vurderet jobparate. Her peger sektionschef i kommunen, Kirsten Launvig, på, at kvinderne generelt har lavere uddannelsesniveau og en kulturel baggrund, hvor man oftere går hjemme. Lars Larsen erkender, at der er udfordringer på området, men mener samtidig ikke, at det skal holde kvinderne væk fra arbejdsmarkedet: ”Det er et problem, at det i dag står i vejen for, at kommunerne vurderer dem klar til job, for kvinderne kan sagtens arbejde, og det skal de,” siger han til Agenda. Mere viden Læs mere hos Agenda Læs mere om, hvordan indvandrerkvinder kom i arbejde under Cabis Projekt 500

Stress er ikke et lige så stort tabu, som det har været. Syv ud af ti ledere mener, de taler åbent om stress, viser ny undersøgelse.
29.11.17

Ledere taler åbent om stress på arbejdspladsen

Syv ud af ti ledere taler åbent om stress i deres virksomheder, viser ny undersøgelse. Ekspert mener, det er en positiv udvikling, men at stress stadig bliver behandlet som et individuelt problem for mange steder. Mange virksomheder er ved at bryde tabuet omkring stress og er begyndt at tale mere åbent om det på arbejdspladsen. Syv ud af ti ledere mener, at de taler åbent om stress på deres arbejdsplads, viser en ny undersøgelse lavet af YouGov for Lederne i samarbejde med Psykiatrifonden. Blandt de 1018 adspurgte ledere svarede 38 procent, at de i høj eller meget høj grad taler åbent om stress, mens 33 procent svarede, at de gør det i nogen grad. Resultaterne er udtryk for en positiv udvikling ude i virksomhederne, mener Dorte Rosendahl Kirkegaard, Cabis seniorkonsulent på sygefraværs- og stressområdet: ”Det viser, at det er noget, der bliver talt om derude. Og da det er ledere, der har svaret på undersøgelsen, så er det ikke kun medarbejderne, der taler med hinanden om stress, det er også noget de taler med deres ledere om, og det, synes jeg, er positivt,” siger hun til Ugebrevet A4. At lederne ofte har forståelse for problemet, er noget hun genkender fra sit eget arbejde med forebyggelse af stress-sygemeldinger. Dog oplever hun også, at stress ofte bliver betragtet som den enkelte medarbejders eget problem: ”Stress ses stadig som og behandles som et individuelt problem som løses ved for eksempel psykologhjælp via HR-afdelingen (personaleafdelingen, red.). Hvis stress skal forebygges, skal det løftes til organisationsniveau - og her er det et godt afsæt, at det er ok at tale om stress,” siger hun til Ugebrevet A4. Ikke alle bryder tabuet På trods af at undersøgelsen tegner et billede af større åbenhed og forståelse omkring stress, er det langt fra situationen i alle virksomheder og brancher. 28 procent af lederne svarede, at de slet ikke eller i mindre grad taler åbent om stress hos dem. Arbejdsmiljøpolitisk chef i 3F, Ulla Sørensen, oplever også virksomheder, der ikke forholder sig åbent til, når medarbejdere bliver ramt af stress. Det kan ifølge hende skyldes, at der på mange arbejdspladser ikke altid er tid eller overskud til at spotte og håndtere stress blandt kollegerne. For selvom flere virksomheder sætter stress på dagsordenen, er problemet langt fra løst, mener hun: ”Vi kommer ikke uden om, at stress stadig er et tabubelagt emne i flere brancher.” Det fremgår ikke af undersøgelsen, hvilke brancher respondenterne arbejder inden for. Mere viden Læs mere hos Ugebrevet A4 Se, hvordan du kan komme stress til livs her

Sygefraværsrådgiver Dorte Kirkegaard demonstrerer her Cabis nye sygefraværsberegner på årets Arbejdsmiljøkonference i Nyborg
29.11.17

3 hurtige til Cabis sygefraværsrådgivere om Arbejdsmiljøkonferencen 2017

Cabis sygefraværsrådgivere Birgitte Poulsen og Dorte Kirkegaard er netop vendt hjem fra årets Arbejdsmiljøkonference 2017 i Nyborg. Vi har stillet dem tre hurtige spørgsmål om deres oplevelser fra konferencen. Hvad tager I med jer fra konferencen? Birgitte: Jeg er fyldt med ny viden. Både fra de faglige oplæg, men især også fra de mange gode dialoger, vi havde på vores to workshops om korttidsfravær og stress samt på vores stand. Det er virkelig fedt at se, hvor stort et fagligt engagement og nysgerrighed, der er, hos deltagerne. Det er meget inspirerende og motiverende. Dorte: Helt enig. Og positivt at se, at der arbejdes så fokuseret med det psykiske arbejdsmiljø rundt omkring. Jeg oplever virkelig, at særligt forebyggelsesdelen bliver mere og mere strategisk. Hvad bragte Cabi til bordet på konferencen? Birgitte: Vi havde blandt andet en helt ny sygefraværsberegner med, hvor virksomheder med nogle helt få indtastninger, kan få sat tal på sygefraværet, og hvad det vil koste at nedbringe det. Ofte hører vi jo, at der er store økonomiske gevinster at hente ved at få sygefraværet ned. Det kan dog være svært at gennemskue det egentlige økonomiske billede. Det hjælper beregneren med. Man kan fx se virksomhedens lønomkostninger ved fravær, hvordan man ligger i forhold til brancheniveauet og den økonomiske gevinst, man har udsigt til ved et lavere fravær. Og så kan man også se, hvor meget fraværet skal falde, før en given investering i forebyggelse er tjent hjem. Der var stor interesse for beregneren. Mange deltagere gav udtryk for, at det var et værktøj, de kan bruge og tage med ind på direktionsgangen, når der skal sættes mål og prioriteres på sygefraværsområdet. Dorte: Nemlig. Når vi taler om fx stress, begynder hele forebyggelsesindsatsen også med at sikre et godt fundament på organisatorisk niveau. Jeg præsenterede et helt nyt dialog- og screeningsværktøj i forhold til forebyggelse af stress. Et værktøj, hvor man gennem dialog får skabt et overblik og en retning med en konkret handlingsplan. Det fik jeg en masse gode input og tilbagemeldinger på fra nogle virkelig dygtige og engagerede deltagere på vores workshop om dialog- og screeningsværktøjet. Vi forventer at lancere værktøjet og gøre det frit tilgængeligt på vores hjemmeside i løbet af de næste uger. Værktøjet kan hjælpe til, at man får løftet blikket fra den enkelte medarbejder og op i et mere organisatorisk perspektiv, så man arbejder mere med rammerne for at forebygge og håndtere stress i organisationen. For det er her, der skal sættes ind, hvis man virkelig skal flytte noget. Hvorfor skal man arbejde mere strategisk? Dorte: Alle kan blive syge, og det er altid vigtigt, at arbejdspladsen har nogle gode rutiner for at hjælpe medarbejderne godt tilbage. Men særligt når det kommer til stress, er det ikke nok at sætte ind på individniveau. Psykologhjælp, mindfullness og gode dialoger kan være vigtige i den konkrete situation. Men det er ikke nok, og det forebygger ikke stress. Birgitte: Ja, man er nød til at se på organisationen som en helhed. Ved at arbejde med virksomhedens grundvilkår og undersøge, hvad der udløser stress, kan man gøre meget for at forebygge, at det opstår. Og der er en opgave for topledelsen, men som også kræver, at hele organisationen inddrages undervejs. Det hjælper Dorte og jeg virksomheder landet over med, når vi laver screeninger eller rådgiver om stress eller sygefravær. Og værktøjerne giver nogle meget konkrete metoder til at tage hul på arbejdet. Få mere af vide om sygefravær På cabiweb.dk kan du læse meget mere om sygefravær og hente råd og sparring hos vores konsulenter. Hent Sygefraværsberegner Skriv dig op til at modtage nyt direkte i indbakken, når Cabi lancerer dialogværktøj om stress

To nye puljer skal blandt andet bidrage til opkvalificering af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, så de kan komme ud og arbejde der, hvor der i dag mangler hænder.
29.11.17

Kommuner kan søge puljer til opkvalificering og rekruttering af arbejdskraft

To nye puljer skal sikre opkvalificering af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere og styrke virksomhedsservicen på områder, hvor der mangler hænder. Der er nu åbnet for, at alle kommuner kan søge de to puljer. Udfordringer med rekruttering og flaskehalse på arbejdsmarkedet skal forebygges og løses. Det har forligskredsen bag beskæftigelsesreformen (V, DF, K, R og S) aftalt at arbejde for gennem forskellige initiativer. Som led i dette kan landets kommuner nu søge støtte til to nye puljer; ”Opkvalificering målrettet infrastrukturprojekter og flaskehalse” og ”Virksomhedsservice på områder der mangler arbejdskraft”. Det skriver Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). Opkvalificer ledige og styrk virksomhedsservice Puljerne skal være med til at løse nogle af de nuværende udfordringer på arbejdsmarkedet. Opkvalificeringspuljen skal sikre, at dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere bliver opkvalificeret, så de kan blive ansat på områder, hvor der mangler hænder. Fx skal de kunne bidrage til større infrastruktur- og anlægsprojekter. Alle kommuner kan selv eller i samarbejde med fx virksomheder eller andre kommuner søge puljen til den toårige projektperiode. Med den anden pulje ”Virksomhedsservice på områder der mangler arbejdskraft” er formålet at styrke og udvikle virksomhedsservicen. Både lokalt og når det kommer til at få virksomheder til at tage socialt ansvar. Men også på de områder, hvor jobcentrene samarbejder med virksomheder, der mangler arbejdskraft. Også her kan alle kommuner - enkeltvis eller i samarbejde - søge puljen. I år er der sat 42 millioner kroner af til opkvalificering og 20 millioner kroner til virksomhedsservice. De to puljer skal ansøges senest onsdag den 13. december kl. 13. Mere viden Cabi er i gang med at afslutte projektet Task Force Til Industrien, hvor industrivirksomheder i Favrskov og Silkeborg Kommune får arbejdskraft ved at integrere flygtninge. Læs mere om projektet hos Cabi Læs mere om puljerne hos STAR

En gruppe veteraner skal i samarbejde vedligeholde bygninger og natur på Sprogø. Det sker som led i et nyt projekt, der skal hjælpe dem sikkert tilbage i arbejde igen.
23.11.17

Veteraner skal hjælpes i arbejde ved at vedligeholde ø

Nyt projekt skal hjælpe sjællandske veteraner tilbage på arbejdsmarkedet. Veteranerne skal passe natur og bygninger på Sprogø i projektet, der er startet af Slagelse Kommune, Sund & Bælt og VeteranHaven. Til foråret vil veteraner gå rundt på Sprogø og vedligeholde øens grønne områder og bygninger. Fra marts vil de nemlig deltage i et projekt, der skal hjælpe dem med at komme godt tilbage på arbejdsmarkedet. Projektet er startet af Sund & Bælt, VeteranHaven og Slagelse Kommune, og ifølge administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, rummer projektet fordele for alle parterne: ”Vi får løst en række opgaver og kan samtidig bidrage til at give mennesker på kanten af arbejdsmarkedet en chance for at få et ordinært job inden for de rammer, den enkelte veteran kan håndtere,” siger han i en pressemeddelelse fra firmaet. Fleksibelt arbejde uden stress Slagelse Kommune har mange veteraner, der gerne vil have et fleksibelt arbejde. Og opgaverne i dette projekt vil også kunne løses fleksibelt efter veteranernes egne jobevner og med et fleksibelt timetal. Når veteranerne fremover møder på deres nye arbejdsplads i Storebælt, vil det være til en 30 timers arbejdsuge fordelt mellem flere af dem. Som udgangspunkt skal de arbejde 6-12 timer om ugen. Det er målet, at veteranerne stille og roligt skal have en tilknytning til arbejdsmarkedet igen, og hos Sund & Bælt mener man, der er gode rammer for det på Sprogø. Her vil veteranerne ikke blive presset ud i stressende arbejdssituationer. Fastansættelser og flere opgaver i fremtiden Det er også et mål, at man med projektet vil kunne fastansætte et par af veteranerne i ordinære jobs hvert år. Og at veteranernes arbejde på sigt kan udbredes til forskellige opgaver omkring Storebæltsbroen og ikke kun Sprogø. Ifølge VeteranHavens daglige leder, René Pamperin, arbejder de nu også på at få en aftale med Hotel Comwell i Korsør, hvor veteranerne vil kunne arbejde. Det skriver TV2 Fyn. Mere viden Læs mere om projektet hos Sund & Bælt og TV2 Fyn Læs mere om veteraner i arbejde hos Cabi

Når der for tiden er jobfremgang i Danmark, skyldes det blandt andet udlændinge og ældre. Det vurderer Dansk Industri.
23.11.17

Ældre og udlændinge skaber jobfremgang

Arbejdsstyrken er vokset med 21.000 personer fra andet til tredje kvartal i år. Jobfremgangen skyldes, at ældre medarbejdere arbejder længere, og at udenlandsk arbejdskraft kommer til landet, mener Dansk Industri. Den danske arbejdsstyrke er vokset med 21.000 personer fra andet til tredje kvartal i 2017. Det viser den nyeste Arbejdskraftundersøgelse fra Danmarks Statistik, der netop er blevet offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at der i tredje kvartal var 2.917.000 personer i arbejdsstyrken mellem 15 og 64 år. Arbejdsstyrken tæller både de beskæftigede og ledige. Det fremgår også af de nye tal, at det i perioden fra andet til tredje kvartal lykkedes at få 20.000 flere i arbejde. Underdirektør i Dansk Industri, Steen Nielsen, mener primært, den positive udvikling skyldes ældre og udlændinge på arbejdsmarkedet: ”Jobfremgangen kan kun lade sig gøre, fordi vi får flere udenlandske medarbejdere ind, og fordi de ældste medarbejdere fortsætter længere, inden de går på pension,” siger han til Dansk Industri. Holder gang i væksten Hos Dansk Industri vækker det begejstring, at udviklingen ser sådan ud i en tid, hvor mange virksomheder ellers mangler arbejdskraft, og der er risiko for flaksehalsproblemer i flere brancher. Steen Nielsen mener, jobfremgangen gavner væksten og de mange virksomheder, der for tiden har behov for flere medarbejdere: ”Vi har en meget kraftig fremgang i arbejdsstyrken, og det er med til at holde væksten oppe. Det gør det muligt for virksomhederne at tage flere medarbejdere ind, og lige nu er behovet for flere medarbejdere stort,” siger Steen Nielsen til Dansk Industri. Mere viden Læs hele udgivelsen hos Danmarks Statistik Læs kommentaren til udgivelsen hos Dansk Industri

Der er stor forskel på, hvor meget landets kommuner benytter sig af virksomhedspraktik til deres ledige.
17.11.17

Stor forskel på om kommunerne sender ledige i virksomhedspraktik

Nogle kommuner sender mange af deres kontanthjælpsmodtagere ud i virksomhedsrettede forløb, mens det sker langt mindre i andre kommuner. Det kan skyldes jobcentrenes metoder eller virksomhedernes holdning til samarbejde. Virksomhedspraktik har tidligere vist sig at hjælpe ledige tættere på et ordinært arbejde. På trods af det, er det langt fra alle kommuner, der bruger de virksomhedsrettede tilbud lige meget. Der er stor forskel på, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der kommer i praktik i en virksomhed eller i job med løntilskud rundt omkring i landets kommuner. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Erhverv lavet på baggrund af tal fra jobindsats.dk, der dækker 3. kvartal i 2017. Forskelle på jobcentre og virksomheder I bunden af den nye opgørelse ligger kommuner som Dragør, Furesø og Odense. Her kommer færre end hver tiende kontanthjælpsmodtager ud i virksomhedsrettede forløb. Anderledes ser det ud i Middelfart, Skanderborg og Lemvig Kommune, hvor 40 procent eller flere sendes ud i virksomhederne. Forskellene kan skyldes forskellige tilgange i kommunerne. Det mener professor i arbejdsmarked på Aalborg Universitet, Thomas Bredgaard: ”I nogle kommuner vil man gerne have en stor intern projektafdeling, hvor man gør kontanthjælpsmodtagerne klar, før man sender dem i virksomhedsrettet aktivering, fordi man er bange for, at de vil knække halsen på at komme ud til rigtige arbejdsgivere. I andre kommuner gør man det modsat og får dem hurtigst muligt i praktik,” siger han til Ugebrevet A4. Han påpeger dog, at forskellene ikke kun handler om jobcentrenes indsats, men også om de lokale virksomheders samarbejdsvillighed. I Odense erkender rådmand Steen Møller (K), at kommunens metoder har været forældede: ”Set i bakspejlet har den metode, som vi har brugt i Odense til at hjælpe kontanthjælpsmodtagere og øvrige ledige i job, været en fejl. Derfor har vi også valgt at lave det om nu og har fundet de ressourcer, der skal til for at skrue op for virksomhedsindsatsen,” siger han til Ugebrevet A4. Virksomhedspraktik virker Virksomhedspraktik er et redskab, der tidligere har vist sig at skabe gode resultater og være med til at hjælpe ledige i ordinær beskæftigelse. Kontanthjælpsmodtagere øger deres jobchancer med 84 procent, hvis de har været i praktik i en privat virksomhed. Det viser Beskæftigelsesministeriets analyse ”Virksomhedspraktik virker”. Mere viden Læs mere om de kommunale forskelle på virksomhedspraktik hos Ugebrevet A4 Læs analysen ”Virksomhedspraktik virker” hos Beskæftigelsesministeriet Læs mere om virksomhedspraktik hos Cabi

17.11.17

Middelfart Sparekasse modtager pris for social ansvarlighed

14. november fik Middelfart Sparekasse en førsteplads i kategorien Social Ansvarlighed for deres arbejde med samfundsansvar. Støtte til velgørende formål, støtte til lokalsamfundene og ansvar for medarbejderne. Det er nogle af de værdier, der har gjort, at Middelfart Sparekasse har vundet prisen for Social Ansvarlighed, som Great Place to Work uddelte tidligere på ugen. Prisen går til virksomheder, der gør det særligt godt på CSR-området, og i år er det sparekassen. Middelfart Sparekasse arbejder blandt andet med samfundsansvar ved at tage ansvar for medarbejdere, kunder og samfundet. Sparekassen arbejder aktivt med medarbejdertrivsel og – tilfredshed. De har fokus på at spille en aktiv rolle i lokalsamfundet, støtte den lokale udvikling og bidrage med lokalt engagement. Derudover bidrager de til forskellige velgørende formål. På et mere globalt plan tænker virksomheden klima- og miljøforhold ind i deres drift og arbejder aktivt for at følge udvalgte FN-verdensmål. Efter prisoverrækkelsen skrev banken selv på deres hjemmeside, at samfundsansvar for dem er at gøre en forskel: ”Vi har brug for stærke, levende lokalsamfund, og lokalsamfundene har brug for en stærk medspiller, som kan være med til at skabe liv i lokalområdet. Det er det, samfundsansvar handler om for os: At gøre en positiv forskel i de områder, hvor vi har afdelinger.” Ved samme lejlighed blev sparekassen også kåret til landets næstbedste arbejdsplads. Middelfart Sparekasse er medlem af Cabis virksomhedsnetværk. Mere viden Læs mere om prisuddelingen hos Great Place to Work Læs reaktionen efter prisoverrækkelsen hos Middelfart Sparekasse

Bronholms Regionskommune holdt  9. november stormøde på øen om sygefravær.
17.11.17

Bornholmsk stormøde satte fokus på sygefraværsscreening

I sidste uge var Cabis konsulenter med til at sætte fokus på sygefravær på Bornholm. Det skete på en temadag for Regionskommunens arbejdsmiljøorganisation, hvor der efter et kort oplæg om sygefravær blev arbejdet i de lokale arbejdsmiljøenheder med screening af deres tilgang, forebyggelse og håndtering af sygefravær. Sygefravær var nøgleordet, da omkring 250 ansatte i Bornholms Regionskommune deltog i et stormøde den 9. november. To af Cabis seniorkonsulenter, Dorte Rosendahl Kirkegaard og Ella Petersen, faciliterede dagen og gjorde deltagerne klogere på screening af sygefravær. Stormødets program handlede blandt andet om, hvordan sygefravær kan forbygges og tackles. Kommunaldirektør Peter Loft glædede sig over, at der med dagen blev sat fokus på sygefravær. Hans mål er, at Bornholms sygefravær skal ligge under landsgennemsnittet i fremtiden: ”Der har fra kommunens side været fokus på sygefravær. Vi vil jo gerne under landsgennemsnittet, og lige nu ligger vi på landsgennemsnittet,” sagde han til TV2 Bornholm. I dag er en medarbejder i Bornholms Regionskommune i gennemsnit syg 4, 5 procent af tiden. Ifølge Peter Loft er det vigtigt at arbejde videre med sygefravær. Både for at tage hånd om den enkelte medarbejder og for at tage hånd om kommunens økonomi. Kan de nedbringe sygefraværet, vil det forbedre økonomien. Lokale arbejdsmiljøorganisationer screenede sig selv Dorte Rosendahl Kirkegaard var en af de Cabi-konsulenter, der faciliterede dagen. Hun holdt et fælles oplæg for deltagerne og lod dem arbejde selvstændigt med screening af sygefravær med Cabis screeningsmodel. Arbejdet resulterede i konkrete handlingsplaner, der kan arbejdes videre med. ”Modellen sætter på en overskuelig måde fokus på de parametre, der giver den enkelte arbejdsplads højt eller lavt sygefravær og synliggør styrker og udfordringer,” siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Brugbar viden og god debat Dorte Rosendahl Kirkegaard oplevede, at deltagerne var glade for en dag, hvor arbejdsmiljøorganisationen kunne gå i dybden og debattere sygefravær. Mange gik derfra med konkrete planer, de selv kunne arbejde videre med. ”Screeningsmodellen kan bidrage med noget nyt og kan være med til at skabe dialog,” siger hun. Mere viden Se indslagene fra mødet hos TV2 Bornholm her og her Læs mere om screening af sygefravær hos Cabi

15.11.17

Ny aftale afsætter 87,5 millioner til at få udsatte borgere i beskæftigelse

Ny satspuljeaftale skal investere millionbeløb i at få syge og udsatte borgere tættere på arbejdsmarkedet. Aftalen skal også støtte, at virksomhederne udbreder deres erfaringer med at have udsatte ansatte, og at veteranernes sagsbehandlingsforløb forbedres. Flere borgere på kontanthjælp og i ressourceforløb skal i ordinær beskæftigelse, og det sociale ansvar skal udbredes og fremmes i virksomhederne. Det er nogle af målsætningerne i den nye satspuljeaftale mellem regeringen og partierne fra satspuljeforligskredsen. De har netop indgået en aftale, der skal sætte fokus på borgere på kanten af arbejdsmarkedet fra 2018-2021. Aftalen glæder satspuljeordfører fra Socialdemokratiet, Bjarne Laustsen: ”Det er en god dag for danskere på kanten af arbejdsfællesskabet. I dag tager vi et første skridt på vejen mod et mere rummeligt arbejdsmarked med plads til alle,” siger han i en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet. I aftalen er der blandt andet afsat 87, 5 millioner kroner, der skal hjælpe de sygeste og mest udsatte borgere på kontanthjælp og i ressourceforløb i arbejde. Målet med investeringen er, at flere kan komme i ordinær beskæftigelse. Beskæftigelsesordfører for Alternativet, Torsten Gejl, mener, det er vigtigt, denne gruppe borgere også bliver en del af arbejdsmarkedet: ”Der findes mange danskere, der har masser at byde på, selvom de måske ikke kan arbejde under normale vilkår i 37 timer om ugen. De mennesker skal også mærke opsvinget, så det er vigtigt, at virksomhederne tager dem med ind i arbejdsfællesskabet,” siger han i pressemeddelelsen. Virksomheder, veteraner og vellykkede projekterNetop virksomhedernes sociale ansvar er også led i aftalen. Der vil blive afsat 45 millioner kroner til en pulje, der skal sikre, at virksomhederne samarbejder om at udbrede deres gode erfaringer med at ansætte udsatte borgere. I aftalen ligger også, at der skal afsættes 72,5 millioner kroner til allerede eksisterende projekter, der har vist sig at få udsatte borgere tættere på arbejdsmarkedet.Partierne er også blevet enige om at afsætte 22,4 millioner kroner til veteranområdet. Målet er at sikre en tryg og værdig behandling af veteranerne med psykiske arbejdsskader og at forbedre deres sagsbehandlinger. Bag aftalen står forligskredsen bestående af Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Aftalen er dog ikke endelig endnu. Mere viden Læs pressemeddelelsen hos Beskæftigelsesministeriet

Ledige skal opkvalificeres, så de matcher virksomhedernes behov. Det kan være med til at løse fremtidige flaskehalsproblemer.
13.11.17

Opkvalificering af ledige skal afhjælpe flaskehalsproblemer

Ledige med færrest kompetencer skal opkvalificeres og have et uddannelsesløft. Det er formålet i en ny initiativpakke, som forligspartierne bag beskæftigelsesreformen står bag. Initiativerne skal forebygge mangel på arbejdskraft og udnytte opsvinget i økonomien. Flere ledige skal tilegne sig kvalifikationer, der matcher virksomhedernes behov for arbejdskraft. Derfor skal flere ledige uden eller med meget lidt uddannelse have et uddannelsesløft. Flere ufaglærte ledige skal udnytte muligheden for at blive faglærte. Sådan lyder formålet i en ny initiativpakke, der skal forebygge mangel på arbejdskraft. Bag aftalen står forligskredsen bag beskæftigelsesreformen (S, DF, V, LA, RV, K). ”Jeg er glad for, at vi i forligskredsen bag beskæftigelsesreformen er blevet enige om en initiativpakke, der kan forebygge begyndende flaskehalse og samtidig sikre, at ledige får de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger,” siger beskæftigelsesminister, Troels Lund Poulsen, i en pressemeddelelse fra ministeriet. Sidste år benyttede færre ledige end forventet sig af muligheden for et uddannelsesløft. Derfor ønsker partierne nu, at der det kommende år bliver flere, der får et uddannelsesløft. De overskydende midler fra puljen til uddannelsesløft i 2016 skal nu bruges på at opkvalificere ledige i brancher, hvor der er risiko for flaskehalsproblemer. Initiativerne omfatter blandt andet 30 millioner kroner til en styrket indsats for ordblinde ledige og ledige med læse-, skrive- eller regnevanskeligheder. Derudover skal der afsættes 20 millioner kroner til at styrke jobcentrenes service til de virksomheder, der mangler arbejdskraft. Opsvinget skal udnyttes Det går godt på det danske arbejdsmarked, og initiativerne skal være med til at udnytte den fremgang. Det økonomiske opsving skal udnyttes til at få ledige ind på arbejdsmarkedet: ”Nu handler det om at holde fast i fremgangen. Derfor skal vi tage alle advarsler om begyndende flaskehalse dybt alvorligt og samtidig have et klart fokus på, at vi udnytter fremgangen til at få flere ledige i beskæftigelse,” siger beskæftigelsesministeren i pressemeddelelsen. Også beskæftigelsesordfører for Socialdemokratiet, Leif Lahn, mener, man bør udnytte muligheden for at flere i arbejde nu: ”Det er i gode tider som disse, at vi skal have alle med i arbejdsfællesskabet,” siger han i pressemeddelelsen. Mere viden Læs pressemeddelelsen fra Beskæftigelsesministeriet

Vinderne af CSR People Prize er fundet. Elite Miljø og Trinity Hotel løb med sejren, da prisen blev uddelt tidligere på ugen.
10.11.17

Elite Miljø og Fredericia-hotel vinder CSR People Prize

Vinderne af dette års CSR People Prize er fundet. I år blev det en servicevirksomhed og et hotel og konferencecenter, der modtog prisen for deres særlige sociale ansvar. Tirsdag den 7. november blev CSR People Prize 2017 uddelt på konferencen Grib verdensmålene. Prisen er blevet uddelt hvert år siden 1999, og i år blev vinderne servicevirksomheden Elite Miljø og Trinity Hotel & Konference Center. Elite Miljø modtog prisen i kategorien for store virksomheder med mere end 100 ansatte, mens Trinity Hotel & Konference Center vandt blandt mindre virksomheder med under 100 ansatte. Prisen uddeles til virksomheder, der tager særligt socialt ansvar. Det kan blandt andet være ved at forebygge sygefravær eller give en chance til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det er VFSA, Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der står bag prisen. Særligt samarbejde med kommunen Årsagen til, at Elite Miljø løb med prisen, skyldes i høj grad virksomhedens særlige samarbejde med Ikast-Brande Kommune. Samarbejdsmodellen går ud på, at kommunen betaler virksomheden lidt mere for at få løst sine rengøringsopgaver, og til gengæld forpligter Elite Miljø sig til at tage imod 15 langtidsledige i et kombineret praktik- og opkvalificeringsforløb. Virksomheden stiller jobgaranti til de personer, som gennemfører forløbet. På ti måneder har syv gennemført forløbet og er kommet i job. Og hver gang en af praktikanterne får job, tager Elite Miljø en ny ind. Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi samt formand for juryen, mener, det er et eksempel på et vellykket samarbejde: ”Samarbejdet mellem Elite Miljø og Ikast-Brande Kommune er et lysende eksempel på, hvordan kommuner og virksomheder kan gå sammen og skabe en vindersag for alle parter. Det er en gevinst for det enkelte menneske og også en stor gevinst for samfundet,” siger hun til CSR. Sårbare unge på skolebesøg Fredericia-hotellet har arbejdet med social ansvarlighed gennem forskellige tiltag, blandt andet ved at adoptere en skoleklasse, hvor eleverne har autisme-diagnoser. De besøger virksomheden flere gange om året gennem deres skoletid for at lære om de forskellige arbejdsopgaver, der er på et hotel. Derudover har virksomheden holdt juletræsfest for 120 gæster, som ikke selv har råd til at holde jul, og hotellet har et klart fokus på nærvær og trivsel blandt medarbejderne. Mette Rønnau mener også, at der her er tale om en virksomhed, der viser det gode eksempel: ”De sårbare unge, som risikerer at glide ud af uddannelsessystemet, skal vi have fat i allerede i folkeskolen. Her er Trinity Hotel et glimrende eksempel på en virksomhed, der går tidligt ind og tager et kæmpe ansvar over for skolebørn med autisme,” siger hun til CSR. Mere viden Læs mere hos CSR

10.11.17

Arrangement: Fremtidens arbejdsmarked stiller krav til din lederrolle

VirksomhedsnetværkCabi retter fokus på fremtidens arbejdsmarked med fire arrangementer om, hvilke udfordringer, der byder sig på et arbejdsmarked i opbrud. Arbejdsmarkedet går i disse år gennem store forandringer, hvor ansættelsesformer, jobtyper og de kompetencer som efterspørges ændrer sig markant. Disse forandringer stiller VirksomhedsnetværkCabi skarpt på med fire på regionale temamøder sætter fokus på fremtidens arbejdsmarked, og hvilken betydning det har for ledelsesrollen. En af oplægsholderne er Tine Andersen, ph.d. og chefkonsulent fra Analyse og Erhvervsfremme ved Teknologisk Institut. Fremover vil der ifølge Tine Andersen blive større og større muligheder for, at virksomheder kan ansætte medarbejdere i tidsbegrænsede stillinger, som freelancere, projektmedarbejdere, etc. Men det er ikke uden omkostninger og stiller store krav til lederne. ”Ved at bruge kortidsansættelser, platformsrekruttering eller projektansættelser risikerer virksomheden at miste innovativ kraft og forretningskritisk viden. Undersøgelser peger entydigt på, at virksomheders evne til langsigtet vækst og udvikling afhænger af ledelse, der formår at sikre et langsigtet strategisk fokus og værdsætte medarbejdere som virksomhedens vigtigste ressource,” siger Tine Andersen. Bliv klogere - deltag gratis på temamøder VirksomhedsnetværkCabi holder regionale temamøder og det sker I Næstved den 28. november kl. 16.00-19.00 Aalborg den 5.december kl. 13.30-16.00 København den 6. december kl. 17.30-20.30 Bredsten den 7. december kl. 13.30-16.00 Deltagelse er gratis og sker ved tilmelding på Cabis hjemmeside

Hvornår skal en stresssygemeldt medarbejder tilbage i arbejde og hvordan? Det har flere ledere svært ved at finde ud.
10.11.17

Ledere: Svært at vurdere hvornår sygemeldte kan vende tilbage

To ud af fem ledere har svært ved at vurdere, hvornår deres stresssygemeldte medarbejdere kan vende tilbage. De oplever også at have svært ved at finde de rigtige opgaver, når medarbejderen vender tilbage, viser ny undersøgelse. Der kan være udfordringer forbundet med at få en tidligere stresssygemeldt medarbejder tilbage på arbejdspladsen. Det oplever flere ledere ude på de danske arbejdspladser. 41 procent af lederne oplever i ”høj” eller ”meget høj grad”, at det er svært at vurdere det rigtige tidspunkt for den sygemeldtes tilbagevenden. Det fremgår af en ny undersøgelse blandt 1.018 ledere, som Lederne og Psykiatrifonden står bag. Signe Tønnesen Bergmann, der er chefkonsulent hos Lederne, mener, dialog er altafgørende i situationer med sygemeldte medarbejdere: ”Vi oplever, at ledere er i tvivl om, hvad stressramte medarbejdere kan og ikke kan. Dialog er det vigtigste nøgleord. Lederen skal løbende være i kontakt med medarbejderen, hvor de taler om, hvad han eller hun kan,” siger hun til Lederne. Men det er ikke kun vanskeligt for lederne at vurdere det rette tidspunkt. Det er også udfordrende for mange af dem at vurdere, hvilke opgaver medarbejderen skal vende tilbage til. Opgaver medarbejderen kan magte Udfordringerne forsvinder ikke, så snart medarbejderen er vendt tilbage til arbejdspladsen. Her opstår spørgsmålet om, hvilke opgaver der er rigtige at starte op med. Hver sjette leder giver i samme undersøgelse udtryk for, at det er vanskeligt at finde de rette opgaver til medarbejderen efter en sygemelding. 17 procent svarer, at de ”i høj grad” eller ”meget høj grad” oplever det som en udfordring. Signe Tønnesen Bergmann mener, det skal løses i samarbejde mellem lederen og medarbejderen: ”Ledere har et ansvar for - i samarbejde med medarbejderen - at lægge en plan for, hvordan medarbejderen kommer tilbage. De skal tale om, hvilke opgaver medarbejderen kan løse. Lederen skal lytte til medarbejderen, for det er en fælles opgave at finde de rigtige opgaver.” Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med YouGov og offentliggøres i fuld længde senere på efteråret. Mere viden Læs mere om undersøgelsen hos Lederne Læs mere om, hvordan I kan komme stress til livs

Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia vandt CSR People Prize 2017 for mindre virksomheder
07.11.17

Fredericia-hotel vinder CSR People Prize for mindre virksomheder

Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia har netop vundet CSR People Prize 2017, som går til virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar. Trinity Hotel løfter en vedvarende og beundringsværdig indsats over for en bred vifte af udsatte gruppe, lyder begrundelsen. Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia løb sammen med Elite Miljø A/S med priserne, da de to virksomheder tirsdag den 7. november modtog CSR People Prize 2017. Prisen blev uddelt ved Konferencen Grib Verdensmålene!, der blev afholdt i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Det er VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, som står bag CSR People Prize, der er blevet uddelt hvert år siden 1999. Med prisen vil VFSA hylde de virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar ved fx at forebygge sygefravær på arbejdspladsen, fastholde medarbejdere, som er i fare for at glide ud af arbejdsmarkedet, eller ved at give en chance til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Trinity giver noget tilbage til samfundet ”Hos Trinity Hotel & Konferencecenter er den sociale ansvarlighed en del af DNA’et og indskrevet i værdigrundlaget. Ud fra devisen ”Vi gi’r, af det vi har” åbner Trinity sine døre for blandt andre autistiske skoleelever, enlige mødre og deres børn samt lokale familier, der har forskellige udfordringer. Den mangeårige indsats med jordnære CSR-tiltag er en del af baggrunden for, at Trinity Hotel & Konferencecenter er dette års vinder af CSR People Prize for mindre virksomheder,” lyder juryens begrundelse for at tildele Trinity Hotel og Konference Center CSR People Prize. Mette Rønnau, direktør for viden- og netværkshuset Cabi og formand for juryen, lægger særlig vægt på hotellets dedikerede arbejde for at hjælpe unge med særlige udfordringer ”De sårbare unge, som risikerer at glide ud af uddannelsessystemet, skal vi have fat i allerede i folkeskolen. Her er Trinity Hotel et glimrende eksempel på en virksomhed, der går tidligt ind og tager et kæmpe ansvar over for skolebørn med autisme. Det er i den grad også en virksomhed, som lever op til sit ord om at give af det, de har, når de holder juletræsfest for mennesker, der ikke har så meget selv,” siger Mette Rønnau. Trivsel blandt medarbejderne er en nøgle til succes Trinity Hotel & Konference Center har desuden et tæt samarbejde med det lokale jobcenter om at afklare borgere med henblik på at få dem i ordinær beskæftigelse. Og god trivsel blandt medarbejderne er også et stærkt fokusområde for virksomheden. Det kan bl.a. aflæses i trivselsmålinger og en meget lav sygefraværsprocent blandt medarbejderne. ”Vores virksomhed bygger på kristne værdier, hvor vi er bevidst om, at vi også skal hjælpe det samfund, vi er en del af. Det ligger dybt i vort DNA, at vi skal have en arbejdsplads, hvor vi arbejder struktureret med at få et godt arbejdsmiljø. Vi skal have en arbejdsplads, hvor vi hele tiden giver hinanden god arbejdslyst. Her er det allervigtigste, at der er en mening med éns job, og at der er en sammenhæng med resten af virksomheden i det, man laver. Det synes jeg, vi er lykkedes godt med,” siger Metha Palmus Hansen, PA & HR-konsulent hos Trinity Hotel og Konference Center. Og det er denne brede vifte af tiltag, som virksomheden har taget gennem en lang årrække, som nu betyder at Trinity Hotel har vundet årets udgave af CSR People Prize. CSR People Prize blev overrakt af H.K.H. Prins Joachim ved konferencen Grib Verdensmålene!, som VFSA arrangerede i samarbejde med DI og Global Compact. Trinity Hotel vandt foran Nordisk Tang og Egon Olsen & Søn. Elite Miljø vandt foran NCC Construction og DK Company. Se video om Trinity Hotel & Konference Center KONTAKT: PA & HR-konsulent Metha Palmus Hansen, Trinity Hotel & Konference Center: 6120 8446 / metha.h@trinity.dk Sekretariatsleder Christina Schultz, VFSA: 7221 7483 / cs@vfsa.dk FAKTA OM VFSA og CSR PEOPLE PRIZE: VFSA står bag prisen, der er en del af VFSA’s samlede strategi for at sætte socialt ansvar på dagsordenen og rådgive beskæftigelsesministeren om emnet. VFSA består af en række danske erhvervsfolk fra nogle af de største danske virksomheder. Medlemmerne er alle personligt udpeget af beskæftigelsesministeren. VFSA har siden 1996 arbejdet for at indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet. - Blandt andet ved at uddele den prestigefyldte hæderspris CSR People Prize. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig social indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. De indstillede virksomheders historier kan inspirere andre virksomheder til at tage små og store skridt inden for virksomhedernes sociale ansvar. Konference og prisuddeling finder sted 7. november i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi (formand). Flemming Bendt, adm. direktør for ISS Facility Services A/S og formand for VFSA. Lars Vester Pedersen, CEO Falck Assistance Nordic og næstformand for VFSA. Morten Binder, direktør for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Helle Holt, seniorforsker hos VIVE. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Elite Miljø vandt årets udgave af CSR People Prize for virksomheder med over 100 medarbejdere
07.11.17

Elite Miljø vinder CSR People Prize 2017 for store virksomheder

Servicevirksomheden Elite Miljø har netop vundet CSR People Prize 2017, som går til virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar. Det er især et nyskabende samarbejde med Ikast-Brande Kommune og 3F, som sikrer Elite Miljø sejren. Det var servicevirksomheden Elite Miljø med hovedsæde i Horsens, som løb med prisen og æren sammen med Trinity Hotel & Konference Center, da de to virksomheder tirsdag den 7. november blev tildelt CSR People Prize 2017. Prisen blev overrakt ved konferencen Grib Verdensmålene!, der blev afholdt i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Det er VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, som står bag CSR People Prize, der er blevet uddelt hvert år siden 1999. Med prisen vil VFSA hylde de virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar ved fx at forebygge sygefravær på arbejdspladsen, fastholde medarbejdere, der er i fare for at glide ud af arbejdsmarkedet, eller ved at give en chance til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det er i høj grad et nyskabende samarbejde med bl.a. Ikast-Brande Kommune, som gjorde Elite Miljø til vindere af prisen. Samarbejdsmodellen går ud på, at kommunen sammentænker sine rengøringsopgaver med beskæftigelsespolitikken mens Elite Miljø forpligter sig til at tage imod 15 langtidsledige i et kombineret praktik- og opkvalificeringsforløb. Virksomheden stiller jobgaranti til de personer, som gennemfører forløbet. En helt ny løsning På ti måneder har syv gennemført forløbet og er kommet i job. Og hver gang en af praktikanterne får job, tager Elite Miljø en ny ind. ”Elite Miljø har i samarbejde med Ikast-Brande Kommune skabt en helt ny løsning. Ved at stille jobgaranti og tænke på tværs af traditionelle udbudsformer viser Elite Miljø, at det kan lade sig gøre at skabe en god forretningsmodel samtidig med, at man giver mennesker på kanten af arbejdsmarkedet en hjælpende hånd. Det er blandt andet derfor, at Elite Miljø er dette års vinder af CSR People Prize for store virksomheder,” lyder det i juryens begrundelse for at tildele Elite Miljø CSR People Prize. Mette Rønnau, direktør for viden- og netværkshuset Cabi og formand for juryen, er imponeret af det offentligt-private innovationsarbejde, som har været med til at rykke en lang række mennesker fra ledighed til job. ”Samarbejdet mellem Elite Miljø og Ikast-Brande Kommune er et lysende eksempel på, hvordan kommuner og virksomheder kan gå sammen og skabe en vindersag for alle parter. Virksomheden sikrer sig arbejdskraft mens kommunen får langtidsledige videre i job. Det er en gevinst for det enkelte menneske og også en stor gevinst for samfundet,” siger Mette Rønnau. Ny kanal til at rekruttere medarbejdere Annette Vindstrup Jensen, regionsdirektør i Elite Miljø er meget glad for, at Ikast-Brande Kommune var interesserede i at samarbejde på en ny måde. Samtidig har modellen vist sig som en effektiv metode til at fremtidssikre virksomheden. ”Det er meget tilfredsstillende, at vi har fundet en model, hvor det offentlige og private virksomheder arbejder mere intelligent sammen, og hvor vi ikke kun skal konkurrere på pris, når det kommer til udbud. For os er det her også en rekrutteringskanal, for når vi ser ti år frem, kan vi se, at vi ikke kan hente de medarbejdere, vi har brug for ad de traditionelle kanaler. Men her får vi loyale, specialiserede medarbejdere, så det har enorm værdi,” siger Annette Vindstrup Jensen. Elite Miljø skaber job til flygtninge Foruden samarbejdet med Ikast-Brande Kommune tager Elite Miljø også et socialt ansvar på en række andre områder. Der er et stærkt fokus på forebyggelse og sygefravær samt fastholdelse og trivsel. Virksomheden arbejder med inklusion af en lang række mennesker som eksempelvis flygtninge via den nye Integrationsgrunduddannelse (IGU), og Elite Miljø har allerede taget FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling ind som en del af forretningen. CSR People Prize blev overrakt af H.K.H. Prins Joachim ved konferencen Grib Verdensmålene!, som VFSA arrangerede i samarbejde med DI og Global Compact. Trinity Hotel vandt foran Nordisk Tang og Egon Olsen & Søn. Elite Miljø vandt foran NCC Construction og DK Company. Se også video om Elite Miljø KONTAKT: Regionsdirektør Annette Vindstrup Jensen, Elite Miljø: 2368 4808 / avi@elitemiljoe.dk Sekretariatsleder Christina Schultz, VFSA: 7221 7483 / cs@vfsa.dk FAKTA OM VFSA og CSR PEOPLE PRIZE: VFSA står bag prisen, der er en del af VFSA’s samlede strategi for at sætte socialt ansvar på dagsordenen og rådgive beskæftigelsesministeren om emnet. VFSA består af en række danske erhvervsfolk fra nogle af de største danske virksomheder. Medlemmerne er alle personligt udpeget af beskæftigelsesministeren. VFSA har siden 1996 arbejdet for at indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet. - Blandt andet ved at uddele den prestigefyldte hæderspris CSR People Prize. Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig social indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner. De indstillede virksomheders historier kan inspirere andre virksomheder til at tage små og store skridt inden for virksomhedernes sociale ansvar. Konference og prisuddeling finder sted 7. november i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize: Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi (formand). Flemming Bendt, adm. direktør for ISS Facility Services A/S og formand for VFSA. Lars Vester Pedersen, CEO Falck Assistance Nordic og næstformand for VFSA. Morten Binder, direktør for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Helle Holt, seniorforsker hos VIVE. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Virksomheder kan nu beregne deres samfundsbidrag
07.11.17

Social beregner sætter tal på virksomheders samfundsansvar

Den 7. november lancerede Virksomhedsforum For Socialt Ansvar Den Sociale Beregner, som kan sætte kroner og ører på, hvor stor gevinsten for samfundet er, når virksomheder ansætter mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Det skete på konferencen Grib Verdensmålene i Industriens Hus i København. Konferencen satte fokus på de muligheder, FN’s verdensmål rummer for både små og store virksomheder. For mange virksomheder handler det om at få god forretning, bæredygtighed og social ansvarlighed til at spille sammen. ”Mange virksomheder tror stadigvæk, at social ansvarlighed er en ren hygiejnefaktor. De negligerer den værdi, det har for samfundet, når virksomhederne er med til at løfte et fælles ansvar særligt, når det kommer til beskæftigelsesindsatsen”, siger Marianne Bøttger, medlem af Virksomhedsforum For Socialt Ansvar og Corporate Affairs Director i Arriva Danmark. Hun fortsætter: ”Når vi nu sætter tal på, hvad den enkelte virksomhed bidrager med i kroner og ører, er det med til at kaste lys over den værdi, det har for både samfundet og virksomheden, at virksomheder tager et ansvar for udsatte på kanten af arbejdsmarkedet”. Ifølge Den Sociale Beregner er gevinsten for samfundet 10.455.000,- på et år, når Arriva tager nye medarbejdere ind fra kanten af arbejdsmarkedet (uddybes i vedhæftede hand out). Vinderne af CSR People Prize bidrager til samfundet På konferencen den 7. november uddelte H.K.H. Prins Joachim CSR People Prize til en stor og en lille virksomhed, som har taget et særligt samfundsansvar. Vinderen i kategorien Store Virksomheder er blevet kørt igennem Den Sociale Beregner, som viser, en gevinst ved deres sociale ansvarlighed. En konkurrenceparameter Marianne Bøttger, Arriva og VFSA, vurderer, at Den Sociale Beregner kan blive en konkurrenceparameter bl.a. for virksomheder, som vil byde ind på opgaver i det offentlige. Hun siger: ”Med Den Sociale Beregner bliver virksomhedernes indsats for at få flere i beskæftigelse en mere målbar størrelse, hvilket er afgørende for, at social ansvarlighed kan blive en stærkere konkurrenceparameter i fx offentlige udbud”. Men VFSA vurderer også, at beregneren kan bruges af virksomheder i andre situationer til at tydeliggøre betydningen af det ansvar, de tager fx i forhold til kunder og kommende og nuværende medarbejdere. For mere info: Kontakt: Ea Nielsen, Kommunikationschef i Cabi og for VFSA, mobil 41284126, e-mail eni@cabiweb.dk Ea kan hjælpe med kontakt til VFSA medlemmer og CSR People Prize nominerede. Mere information Se den sociale beregner på http://vfsa.dk/den-sociale-beregner-2 Program for konferencen Grib Verdensmålene! Og uddeling af CSR People Prize http://di.dk/Marked/CSR/FNs-verdensmål/SDG-events/Pages/Gribverdensmaalene.aspx Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

I morgen uddeles CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder
06.11.17

REMINDER: Prins Joachim uddeler CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder

Dysten om at vinde årets udgave af CSR People Prize som hædersbevisning for et stort samfundsengagement går nu ind i sin afgørende fase. Juryen har fundet frem til de seks nominerede virksomheder, og de endelige vindere findes ved CSR-konferencen Grib Verdensmålene! i morgen den 7. november. H.K.H. Prins Joachim vil overrække prisen til vinderne. Et kandidatfelt på over 100 indstillede virksomheder er nu skåret ned til seks nominerede til CSR People Prize 2017. Virksomhedsforum for Socialt Ansvar (VFSA) har uddelt prisen hvert år siden 1999. Formålet er at hylde de virksomheder, som tager et særligt samfundsansvar over for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det kan fx være ved at ansætte flygtninge, tidligere kriminelle eller udsatte unge, ved at fastholde medarbejdere, som risikerer at miste deres job eller ved at forebygge sygdom og nedslidning gennem et godt arbejdsmiljø. CSR People Prize uddeles i to kategorier: Virksomheder med mere end 100 ansatte, og virksomheder med færre end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim overrækker prisen til vinderne i 2017. Årets seks nominerede er: Store virksomheder: DK Company A/S Elite Miljø A/S NCC Construction Danmark A/S Små og mindre virksomheder Egon Olsen & Søn A/S Nordisk Tang Trinity Hotel & Konference Center A/S VFSA-formand: Imponerende arbejde med virksomhedernes sociale ansvar ”Det er imponerende at se, hvordan virksomhederne på hver sin måde arbejder med at løfte et socialt ansvar. De nominerede virksomheder har formået at finde nye tilgange og metoder til at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og skabe et godt arbejdsmiljø – alt sammen til gavn for den enkelte, virksomheden og samfundet,” siger Flemming Bendt, formand for VFSA og adm. direktør i ISS Facility Services, der sidste år vandt CSR People Prize. ”Jeg er helt overbevist om, at det er den vej, vi skal. For vi står i en situation, hvor et spirende opsving kan blive bremset, før det overhovedet har fået ordentligt fat, fordi vi i virksomhederne kommer til at mangle hoveder og hænder. Her kan mennesker, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, være en væsentlig del af løsningen,” fortsætter han. FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling VFSA står bag arrangementet i samarbejde med Dansk Industri og Global Compact. Omdrejningspunktet for konferencen er FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder, organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. Arrangementet foregår i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Program 9.30 Registrering 10.00 Grib verdensmålene Adm. direktør Karsten Dybvad, DI Adm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSA 10.15 Key Note - How sustainable development is changing (business) leadership 10.40 Sådan fremmer erhvervsministeriet virksomhedernes engagement i verdensmåleneErhvervsminister Brian Mikkelsen 10.50 Paneldebat: Danske styrkepositioner i en global agendaFormand, Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN's Verdensmål, Kirsten Brosbøl Head of Group Sustainability Annette Stube, A.P Møller Mærsk Senior Vice President Jakob Askou Bøss, DONG Energy 11.20 Global Compact Danmark - De 10 principper og FN's verdensmål i en dansk kontekstFormand for Global Compact Danmark 11.30 Pause og forfriskninger 11.50 Break-out sessionsSession 1: Palmeolie og globale værdikæder Session 2: Cirkulær økonomi og nye forretningsmodeller - hvordan cirkulær økonomi kan bidrage til opnåelse af verdensmålene Session 3: Globalt Compact - de 10 principper i praksis - GCDK Session 4: Unge - Invester i fremtidens arbejdskraft 13.00 Bæredygtig frokost 13.30 Styret networking - Grib verdensmålene med partnerskaber 14.00 FN's Verdensmål - Fra filantropi til forretningAdm. direktør Mads Lebech, Industriens Fond 14.10 Skab social og forretningsmæssig værdi med partnerskaberCases & paneldebat Direktør Ole Hessel, High:Five Direktør Corporate Affairs Marianne Bøttger, Arriva Adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, Venstre (TBC) Repræsentant fra KL (TBC) 15.10 Pause & forfriskning 15.30 Key Note - Navigating between CSR, Shared Value and the SDGs 16.00 Prisuddeling - VFSA uddeler CSR People Prize 2017 H.K.H. Prins Joachim uddeler CSR People Prize 2017 til én stor og én mindre virksomhed, der tager et særligt socialt ansvar for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. 17.00 AfrundingAdm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSAStående tapasbuffet og musikalsk underholdning 18.00 Tak for i dag Moderator: Journalist Lene Johansen KONTAKT og pressetilmelding: Personer fra pressen, som vil dække H.K.H. Prins Joachim’s deltagelse i arrangementet, bedes: Tilmelde sig senest den 6. nov. kl. 18 til presseansvarlig Ea Nielsen på e-mail: eni@cabiweb.dk eller sms: 41284126. Møde op indenfor indgangen til Industriens Hus senest kl. 15.15 den 7. nov., hvor de vil blive modtaget og få en kort briefing af presseansvarlig Ea Nielsen. Læs mere om VFSA og de nominerede virksomheder på www.vfsa.dk Læs mere om arrangementet på www.di.dk Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Det er muligt at kombinere praktik og ansættelse på ordinære timer. Det er et supermarked i Viborg et eksempel på.
06.11.17

Supermarked kombinerer praktik og ordinære timer i ansættelse

Løvbjerg Supermarked i Viborg har ansat en medarbejder i en kombination af praktik og ordinære timer. Ordningen betyder, at medarbejderen kan afprøve sin arbejdsevne, og at lederen samtidig kan få tid til at fokusere på forretningen og økonomien. Købmand Søren Brøndum Christensen har ansat Jette i sit Løvbjerg-supermarked i Viborg. Men der er tale om en alternativ ansættelse, for Jette er ansat i en kombination af praktik og ordinære timer. Hver uge hjælper hun til i supermarkedet, hvor hun har otte ordinære lønnede timer og otte timer i en praktikordning. Udover at Jette får mulighed for at komme tættere på arbejdsmarkedet, får også lederen og mellemlederne glæde af ordningen. Den giver dem nemlig værdifuld tid til at fokusere på fx økonomien fremfor flere praktiske opgaver. Søren Brøndum Christensens erfaring er, at det giver en bedre forretning, når butikken får et par timers hjælp om ugen. ”Når man ansætter en medarbejder med visse begrænsninger, har det været en opgave fra start af at spotte de kompetencer, der giver mest mening i vores butik. På den måde mener jeg, at vi får effekt ud af de 16 timer, vores nye medarbejder er her ugentligt. Det er meningsfuldt for en butik som Løvbjerg Supermarked at ansatte en person, som har ordinære lønnede timer og ikke kun praktik,” siger han. Praktikken er dog ikke gratis for købmanden. Blandt andet er det også her, medarbejderens kompetencer skal udvikles i samarbejde med købmanden og andre af butikkens ansatte. Flere virksomheder bør følge eksemplet Søren Brøndum Christensen tror også, ordningen kan give mening i andre detailbutikker end hans egen. Og det kan blive nødvendigt, at flere virksomheder fremover gør som ham og stiller sig til rådighed som praktiksted. Det kan give danskerne uden for arbejdsmarkedet mulighed for at afprøve deres arbejdsevne. I Viborg har man gode erfaringer med denne ansættelsesform, for medarbejderen kan både være værdifuld og produktiv. Udover at den enkelte virksomhed kan få løst nogle konkrete, praktiske opgaver, kan ordningen også være med til at løse et generelt problem med mangel på arbejdskraft. Flere danske virksomheder mangler hænder, og her kan denne type alternativ ansættelse være en del af en løsning. Virksomheder, der oplever de problemer, kan samarbejde med deres lokale jobcenter for at få praktikanter og følge eksemplet fra Viborg. Tidligere på året undersøgte Epinion, hvordan indstillingen til ordningen er ude i virksomhederne. Her svarede 58% af respondenterne, at de ville være meget positivt eller positivt indstillede over for at kombinere ordinært job uden tilskud med virksomhedspraktik. Mere viden Læs mere om alternative veje til rekruttering på Cabiweb.dk/rekrutteringfrakanten

Virksomheden FlexVirk har udviklet et koncept, hvor personer i fleksjob udlejes på timebasis.
06.11.17

Virksomhed lejer fleksjobbere ud på timebasis

FlexVirk har gjort det til en forretningsmodel at sælge fleks- og skånejobberes kompetencer ud på timebasis. Nu har andre virksomheder glæde af den fleksible arbejdskraft, når de skal have løst forskellige opgaver. Fleksjobberne får hjælp til at komme i arbejde. Virksomhederne får hjælp til at få løst forskellige opgaver med rengøring, administration eller noget helt tredje. Det er formålet med den socialøkonomiske virksomhed FlexVirk, der har gjort det til deres forretningsmodel at sælge fleksjobberes arbejdskraft til virksomheder på fleksible vilkår. Virksomheden ansætter primært mennesker med nedsat arbejdsevne, der ofte har stået uden for arbejdsmarkedet i en periode: ”FlexVirk ansætter medarbejdere, så virksomheder og private kan trække på deres arbejdskraft i det omfang, de har brug for den”, siger Anne Stecher, der er direktør for virksomheden. Det skriver FlexVirk i en pressemeddelelse. FlexVirks forretning minder om et vikarbureau med fleksible timetal og håndplukkede medarbejdere til forskellige opgaver. Anne Stecher håber, det kan være med til at gøre op med nogle fordomme om fleksjobbere. Hun mener, denne gruppe har en særlig position og særlige udfordringer på arbejdsmarkedet. Men også at den rette hjælp kan hjælpe dem i arbejde: ”Når de rette vilkår er opfyldt, er flexjobbere kompetente, stabile og en pålidelig arbejdskraft,” siger hun i pressemeddelelsen. Udsigt til udvidelse I dag har virksomheden eksisteret i ni måneder og har nu 12 ansatte. Ni af dem er fleksjobbere. Men direktør Anne Stecher har ikke planer om at stoppe her. Hun ønsker at udvide virksomheden i fremtiden, så de også kan ansætte førtidspensionister og andre udsatte borgere, der gerne vil i arbejde. 25-årige Nikolaj Holm er en af de fleksjobbere, der i dag er ansat i virksomheden. Han påpeger også, at virksomheden fremover kommer til at få brug for endnu flere fleksjobbere som ham. Derfor opfordrer han andre til at bevare håbet om at komme i arbejde: ”Man skal have gåpåmod, være samarbejdsvillig og tro på det bedste. Det handler om at tage initiativ, og FlexVirk får løbende nye kunder og har derfor brug for flere flexjobbere,” siger han i pressemeddelelsen. Mere viden Læs FlexVirks pressemeddelelse Læs mere om fleksjob på Cabis hjemmeside

CSR People Prize 2017 uddeles af H.K.H Prins Joachim
01.11.17

Prins Joachim uddeler CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder

Dysten om at vinde årets udgave af CSR People Prize som hædersbevisning for et stort samfundsengagement går nu ind i sin afgørende fase. Juryen har fundet frem til de seks nominerede virksomheder, og de endelige vindere findes ved CSR-konferencen Grib Verdensmålene! 7. november. H.K.H. Prins Joachim vil overrække prisen til vinderne. Et kandidatfelt på over 100 indstillede virksomheder er nu skåret ned til seks nominerede til CSR People Prize 2017. Virksomhedsforum for Socialt Ansvar (VFSA) har uddelt prisen hvert år siden 1999. Formålet er at hylde de virksomheder, som tager et særligt samfundsansvar over for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det kan fx være ved at ansætte flygtninge, tidligere kriminelle eller udsatte unge, ved at fastholde medarbejdere, som risikerer at miste deres job eller ved at forebygge sygdom og nedslidning gennem et godt arbejdsmiljø. CSR People Prize uddeles i to kategorier: Virksomheder med mere end 100 ansatte, og virksomheder med færre end 100 ansatte. H.K.H. Prins Joachim overrækker prisen til vinderne i 2017. Årets seks nominerede er: Store virksomheder: DK Company A/S Elite Miljø A/S NCC Construction Danmark A/S Små og mindre virksomheder Egon Olsen & Søn A/S Nordisk Tang Trinity Hotel & Konference Center A/S VFSA-formand: Imponerende arbejde med virksomhedernes sociale ansvar ”Det er imponerende at se, hvordan virksomhederne på hver sin måde arbejder med at løfte et socialt ansvar. De nominerede virksomheder har formået at finde nye tilgange og metoder til at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og skabe et godt arbejdsmiljø – alt sammen til gavn for den enkelte, virksomheden og samfundet,” siger Flemming Bendt, formand for VFSA og adm. direktør i ISS Facility Services, der sidste år vandt CSR People Prize. ”Jeg er helt overbevist om, at det er den vej, vi skal. For vi står i en situation, hvor et spirende opsving kan blive bremset, før det overhovedet har fået ordentligt fat, fordi vi i virksomhederne kommer til at mangle hoveder og hænder. Her kan mennesker, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, være en væsentlig del af løsningen,” fortsætter han. FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling VFSA står bag arrangementet i samarbejde med Dansk Industri og Global Compact. Omdrejningspunktet for konferencen er FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en fælles dagsorden for virksomheder, organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling. Arrangementet foregår i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Program 9.30 Registrering 10.00 Grib verdensmålene Adm. direktør Karsten Dybvad, DI Adm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSA 10.15 Key Note - How sustainable development is changing (business) leadership 10.40 Sådan fremmer erhvervsministeriet virksomhedernes engagement i verdensmåleneErhvervsminister Brian Mikkelsen 10.50 Paneldebat: Danske styrkepositioner i en global agendaFormand, Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN's Verdensmål, Kirsten Brosbøl Head of Group Sustainability Annette Stube, A.P Møller Mærsk Senior Vice President Jakob Askou Bøss, DONG Energy 11.20 Global Compact Danmark - De 10 principper og FN's verdensmål i en dansk kontekstFormand for Global Compact Danmark 11.30 Pause og forfriskninger 11.50 Break-out sessionsSession 1: Palmeolie og globale værdikæder Session 2: Cirkulær økonomi og nye forretningsmodeller - hvordan cirkulær økonomi kan bidrage til opnåelse af verdensmålene Session 3: Globalt Compact - de 10 principper i praksis - GCDK Session 4: Unge - Invester i fremtidens arbejdskraft 13.00 Bæredygtig frokost 13.30 Styret networking - Grib verdensmålene med partnerskaber 14.00 FN's Verdensmål - Fra filantropi til forretningAdm. direktør Mads Lebech, Industriens Fond 14.10 Skab social og forretningsmæssig værdi med partnerskaberCases & paneldebat Direktør Ole Hessel, High:Five Direktør Corporate Affairs Marianne Bøttger, Arriva Adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, Venstre (TBC) Repræsentant fra KL (TBC) 15.10 Pause & forfriskning 15.30 Key Note - Navigating between CSR, Shared Value and the SDGs 16.00 Prisuddeling - VFSA uddeler CSR People Prize 2017 H.K.H. Prins Joachim uddeler CSR People Prize 2017 til én stor og én mindre virksomhed, der tager et særligt socialt ansvar for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. 17.00 AfrundingAdm. direktør Flemming Bendt, ISS Danmark og formand for VFSAStående tapasbuffet og musikalsk underholdning 18.00 Tak for i dag Moderator: Journalist Lene Johansen KONTAKT og pressetilmelding: Personer fra pressen, som vil dække H.K.H. Prins Joachim’s deltagelse i arrangementet, bedes: Tilmelde sig senest den 6. nov. kl. 18 til presseansvarlig Ea Nielsen på e-mail: eni@cabiweb.dk eller sms: 41284126. Møde op indenfor indgangen til Industriens Hus senest kl. 15.15 den 7. nov., hvor de vil blive modtaget og få en kort briefing af presseansvarlig Ea Nielsen. Læs mere om VFSA og de nominerede virksomheder på www.vfsa.dk Læs mere om arrangementet på www.di.dk Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar. Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom. Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.

Forskning tyder på, at ny behandling kan få sygemeldte hurtigere tilbage på arbejde
26.10.17

Ny metode kan få sygemeldte hurtigere tilbage i arbejde

Stress er blevet et samfundsproblem, og mange arbejdspladser oplever på et tidspunkt at have stressramte medarbejdere. Mange af medarbejderne er bekymrede for, om de kan vende tilbage til deres arbejde efter sygemeldingen. Nu peger ny forskning fra Arbejdsmedicin Herning, Hospitalsenheden Vest, på en metode, der kan hjælpe de sygemeldte hurtigere tilbage på posten. Forskningen viser, at såkaldt arbejdsfokuseret kognitiv adfærdsterapi kan få de sygemeldte tilbage fire uger hurtigere end normalt. Andre undersøgelser har også tidligere vist, at netop fokus på målrettede arbejdsrelaterede problemstillinger kan være løsningen for flere sygemeldte. Behandlingen sætter fokus på individet og arbejdspladsen. Behandlingens første skridt er at klargøre, hvilke årsager der er til sygemeldingen. Derefter arbejdes der på, at den sygemeldte medarbejder får et nyt blik på sin situation og konkrete redskaber til at tackle den, fx med en opstartsplan. Tidligere tilbagevenden er godt Ligaya Dalgaard, psykolog og hovedforfatter til forskningsprojektet, peger på, at de fire ugers forskel kan være afgørende. Det kan være en fordel for den enkelte sygemeldte, men også for arbejdspladsen og samfundet som hele: ”Vi ved, at risikoen for job-tab og udstødelse af arbejdsmarkedet stiger, jo længere sygemeldingen varer. Så når det lykkes for den stressramte at komme tidligere tilbage i job på en hensigtsmæssig måde, kan det være en fordel for den enkelte. Det er også en gevinst for arbejdspladsen og samfundet i det hele taget,” siger hun til Videncenter for Arbejdsmiljø. I alt deltog 163 patienter i undersøgelsen, hvorfor resultaterne ikke nødvendigvis kan generaliseres til alle stresssygemeldte. Mere viden Læs mere om forskningsprojektet og metoden hos Videncenter for Arbejdsmiljøviden Få mere viden og flere redskaber til at håndtere stress

Page

Dorthe Lundh

Pressekontakt | Pressemeddelelser | Nyhedsartikler | Debatindlæg