Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Nyheder

Nyheder

Læs seneste nyt fra vores presserum hos Ritzau. 

08.10.19

Flere danske unge ender som udsatte

Andelsen af udsatte unge med dansk oprindelse er stigende, viser en undersøgelse fra Rockwoll Fondens Forskningsenhed. Den viser bl.a., at i år 2000 var 5,5 procent af unge med dansk oprindelse udsatte – i 2017 er denne andel vokset til 7,1 procent, hvilket svarer til en stigning på 29 procent, skriver Rockwool Fondens Forskningsenhed på sin hjemmeside I undersøgelsen er udsatte unge defineret som som personer mellem 25 og 29 år, der ikke har været i arbejde eller under uddannelse to år i træk. Undersøgelsen sammenligner desuden andelen af udsatte unge med forskellige etniske baggrunde. Der er flest udsatte unge med ikke-vestlig baggrund, men det er gruppen af unge med dansk baggrund, som er vokset mest. Den viser desuden, at en del af forklaringen er, at de unge danskere taber konkurrencen om stadig færre ufaglærte job til unge med indvandrerbaggrund. Ifølge Jan Rosen Skaksen, forskningschef for Rockwool Fondens Forskningsenhed, er der behov for at se, hvordan disse unge tidligt kan spottes, så de ikke bliver tabt. "Der er altså gode grunde til at forsøge tidligt at finde disse unge og igennem en indsats forsøge at sluse dem ind på arbejdsmarkedet," siger han til Jyllands-Posten Seniorkonsulent hos Cabi, Jesper Pedersen mener også, at der skal en tidlig indsats til. Og ifølge ham bør erhvervslivet spille en større rolle end i dag. ”En del af løsningen er at bringe erhvervslivet tidligere på banen end det er tilfældet i dag. Hvorfor vente på de unge rammer jobcenteret? Undersøgelser viser, at en tidlig tilknytning til arbejdsmarkedet ruster de unge til livet," siger Jesper Pedersen. Jylland-Posten har talt med en flere eksperter og fagfolk, og de taler om en nye grupper af udsatte unge, som har vist sig de seneste år. Det er dels psykisk sårbare, nogle med en række diagnoser og en gruppe, der er opvokset i middelklassefamilier. "Nu ser vi en stigning i unge fra middelklassefamilier, altså helt almindelige familier. Og de bliver ofte opdaget senere, fordi systemet er indrettet til at spotte de klassiske udsatte unge. Vi har ganske enkelt ikke haft øje for dem," siger Betina Jacobsen, postdoc på Aalborg Universitet til Jyllands-Posten. Mere om udsatte unge Se undersøgelsen fra Rockwool Fondens Forksningsenhed Læs Jyllands-Postens artikel Flere unge danskere unge ender som udsatte Læs Jyllands-Postens artikel Den nye gruppe af udsatte unge er usynlige - lige indtil de går ned Se Cabis anbefalinger til at få udsatte unge i job og uddannelse

Frivilligt arbejde er godt for den mentale sundhed
07.10.19

Giv medarbejdere fri til at arbejde frivilligt – Corporate Volunteering i Hadsten

Virksomheder kan på formiddagsmøde i Hadsten få viden om hvilket udbytte, der giver virksomheden, når den enkelte medarbejder arbejder frivilligt med samfundsansvar. Vær med og få viden om, hvordan man konkret kommer i gang med Corporate Volunteering. Under titlen ”Tag et socialt ansvar og giv dine medarbejdere mulighed for frivillighed i arbejdstiden” sætter videns- og netværkshuset Cabi i samarbejde med DINNødhjælp fokus på, hvilke gevinster det giver for en virksomhed at arbejde med frivillighed. Det sker den 31. oktober i SLØJFEN i Hadsten. Ann Cathrine Lebech Hoe, seniorkonsulent hos Cabi, ved, at begrebet Corporte Volunteering er en ny tendens i mange vidensvirksomheder, men kan se værdien selv for mange mindre firmaer. Frivilligt arbejde er godt for den mentale sundhed ”Mange kender godt følelsen af at bruge sine unikke kompetencer til at gøre en forskel. Flere og flere virksomheder kaster sig ud i den såkaldte Corporate Volunteering, hvor medarbejderne kan lave frivilligt arbejde med løn, i timer hvor de ellers skulle passe deres almindelige arbejde. Frivilligt arbejde giver mental sundhed for den enkelte, og for virksomhederne er det med til at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere,” siger hun. Cabi har valgt at invitere ledere, økonomiansvarlige, arbejdsmiljøvalgte, HR og andre med personaleansvar ind til et formiddagsarrangement – for hvordan griber man det egentlig an? Cabi og DINNødhjælp har sammen skabt rammerne om arrangementet i SLØJFEN, hvor der sættes ord og eksempler på Corporate Volunteering. Meld dig til og hør konkrete erfaringer med Corporate Volunteering, og hvilken værdi det har. Med på programmet er spændende oplægsholdere fra H&B, Creuna og FrivilligCenter Favrskov, der alle har både organisatorisk og personlig erfaring med corporate volunteering. Fakta om frivillighed Frivilligt arbejde fordobler chancen for høj mental sundhed Er man engageret i frivilligt arbejde, har man dobbelt så stor chance for mentalt at have det så godt som muligt. Det viser nyt studie blandt 14.000 skandinaver Ziggi Santini, forsker fra SDU, peger desuden på, at frivilligt arbejde ofte betyder, at man lærer nye ting og tilegner sig nye kompetencer, hvilket kan styrke ens selvværd og opfattelse af, hvad man som menneske kan bidrage med. Program og tilmelding Se program og alt om gratis tilmelding her https://www.tilmeld.dk/Cabi201924 Kontakt Seniorkonsulent Ann Cathrine Lebech Hoe på aca@cabiweb.dk og 2942 8308

Ældre i Norden har høj livskvalitet mens unge presses af usikkerhed om økonomi, viser undersøgelse
04.10.19

Undersøgelse: Stress er et stort problem blandt unge

Usikkerhed om job og økonomi har negativ indflydelse på unges livskvalitet, viser en ny undersøgelse. Forsker efterlyser større fokus på unges udfordringer. Er du ældre end 65 år, og bor du i Danmark eller i et andet nordisk land, har du et bedre liv end alle andre grupper i EU. Hører du derimod til den yngre generation i Danmark, er livet knap så sjovt. Det er konklusionen i en ny rapport fra EU-instituttet til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkår, Eurofound, skriver A4Arbejdsliv.dk "Man kan sige, at danskerne tilsyneladende rammer deres lykkepunkt lige omkring 65 års-alderen. Det peger mange andre undersøgelser også på," siger Finn Breinholt Larsen, der er programleder og seniorforsker hos Region Midtjyllands forsknings- og konsulenthus DEFACTUM og beskæftiger sig med sundhed-, social- og arbejdsmarkedet, til A4 Arbejdsliv. "I vores egne undersøgelser fra 2013 og 2017 stiger stressniveauet for alle grupper under 65 år, men det stiger helt klart mest for de yngre grupper," fortsætter han. Ifølge rapporten er der især to årsager til forskellen på ældre og unges livskvalitet. Unge har en større grad af usikkerhed om job og økonomi, og det sætter sig spor mentalt. Af rapporten fremgår det også, at den nordiske velfærdsstats især servicerer de ældre godt, mens der ikke tages hånd om unges udfordringer. "Yngre på arbejdsmarkedet bliver mere presset og har færre åndehuler i arbejdslivet. Det er et resultat af, at man ønsker at kunne levere alle de tilbud, som specielt ældre nyder godt af. De store effektivitetskrav giver de unge udfordringer, som den gammeldags socialdemokratiske velfærdsstat ikke tager højde for, siger Finn Breinholt Larsen. Mere information Læs mere hos A4Arbejdsliv.dk

Opkvalificering af ufaglærte ledige er en af regeringens planer for en ny reformpolitik
03.10.19

Regeringen vil opkvalificere ufaglærte for 100 mio. kr.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har præsenteret et udspil til en opkvalificeringspakke, hvor ufaglærte ledige får bedre muligheder for at blive opkvalificeret. Udspillet er et led i regeringens planer om en ny plan for reformpolitikken, hvor der skal være langt større fokus på, at danskerne har de nødvendige kvalifikationer. Det skriver Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse "Vi står i disse år med en kæmpe mulighed for at få alle med. Hvis det skal lykkes, kræver det en ny kurs i beskæftigelsespolitikken. Fra at have et meget enøjet fokus på at øge arbejdsudbuddet, skal vi fremover i langt højere grad have blik for, at folk kan det, som virksomhederne efterspørger. Det kræver, at vi er villige til at investere i mennesker. Og det er regeringen. I første omgang vil vi målrette 100 millioner kroner til at opkvalificere ufaglærte ledige og sikre faglært arbejdskraft til virksomheder. Vores udspil løser på ingen måde alle udfordringer. Vi er dybt afhængige af, at der også er en vilje til uddannelse både blandt jobcentre, virksomheder, lønmodtagere og ledige," siger Peter Hummelgaard. I udspillet afsættes der fx 30 millioner kroner til, at flere ledige kan komme i gang med en faglært uddannelse. De får mulighed for at gennemføre grundforløbet på erhvervsuddannelsen, mens de fortsat modtager dagpenge eller kontanthjælp, og så kan de færdiggøre uddannelsen via fx voksenlærlingeordningen. På den måde slipper virksomheder også for, at deres voksenlærlinge er meget væk på uddannelse det første halve år. Derudover afsættes der 30 millioner kroner til, at kontanthjælpsmodtagere får bedre muligheder for at tage korte erhvervsrettede kurser inden for områder, hvor der er gode muligheder for at komme i job efterfølgende. Den mulighed har hidtil været forbeholdt dagpengemodtagere. Mere information Se Beskæftigelsesministeriets pressemeddelelse Se også fakta om opkvalificeringspakken

Ledere i staten kan med en ny uddannelse blive bedre til at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø
02.10.19

Ny uddannelse om psykisk arbejdsmiljø for ledere i staten

Flere ledere i staten skal klædes bedre på til at forebygge og håndtere udfordringer med det psykiske arbejdmiljø. Det er målet med en ny uddannelse, som starter op til november. Et godt og sundt psykisk arbejdsmiljø er vigtigt for vores trivsel på jobbet. Det skyldes de mange gevinster, der er, når medarbejderne trives i deres job. For hvis du føler glæde ved at gå på arbejde, har det en positiv betydning for dit helbred, trivsel, produktivitet og sygefravær. Netop det har flere og flere arbejdspladser fået øjnene op for. Som led i overenskomstforhandlingerne i 2018 (OK18) mellem Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) blev det aftalt at udvikle en frivillig uddannelse i psykisk arbejdsmiljø målrettet ledere i staten. Det skriver organisationen Akademikerne i en pressemeddelelse Målet med den nye uddannelse er at styrke ledernes viden og give dem konkrete redskaber til at forebygge samt håndtere det psykiske arbejdsmiljø blandt deres medarbejdere. For med trivsel på arbejdspladsen, øges produktiviteten og kvaliteten i arbejdet, og sygefraværet falder. Lederne skaber rammerne ”Ledere i staten spiller en vigtig rolle i at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø i samarbejde med medarbejderne. Derfor er vi glade for, at vi sammen med CFU, nu kan tilbyde en frivillig lederuddannelse i psykisk arbejdsmiljø til de ledere, der ønsker at arbejde særligt med at fastholde og udvikle et godt psykisk arbejdsmiljø” siger vicedirektør i Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Linda Nordstrøm Nissen. Den glæde deler hun med formand for Akademikerne, Lars Qvistgaard: "Vi mener, at det er nødvendigt og helt centralt med lederuddannelser i psykisk arbejdsmiljø, hvis vi skal sikre et godt arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser. Vi er derfor stolte af, nu at kunne tilbyde denne lederuddannelse sammen med de øvrige parter på det statslige område” siger han. Chefkonsulent hos Cabi, Birgitte Poulsen, har gennem en årrække arbejdet med trivsel og psykisk arbejdsmiljø på både private og offentlige arbejdspladser. Hun ser den nye uddannelse som en god mulighed for de statslige ledere. "Det er et godt initiativ, og der er behov for, at ledere på alle typer arbejdspladser er klædt på til at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø. Det er til glæde for både ledelse, medarbejdere og virksomhedens bundlinje," siger Birgitte Poulsen. Cabi driver i øjeblikket projektet Tag hånd om trivslen, hvor små og mellemstore virksomheder kan få råd og vejledning om medarbejdertrivsel og psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Læs mere Se mere om den nye uddannelse for ledere i staten

Region Syddanmark sætter gang i et nyt projekt, som skal hjælpe PTSD-ramte veteraner i job
02.10.19

Region Syddanmark vil hjælpe PTSD-ramte veteraner i job

Et nyt samarbejde mellem Psykiatrisygehuset i Region Syddanmark og Kolding, Fredericia og Vejen Kommune skal hjælpe veteraner med PTSD til at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Regionsrådet har 30. september 2019 givet grønt lys til, at Region Syddanmarks Afdeling for Traume- og Torturoverlevere i Vejle starter et 2-årigt pilotprojekt op. Det skriver Region Syddanmark i en pressemeddelelse Afdelingen for Traume- og Torturoverlevere vil i samarbejde med veterankoordinatorer fra de kommunale jobcentre finde ud af, hvad der skal til, for at flere veteraner med PTSD kan få foden ind hos en arbejdsgiver. Jobbene, som veteranerne vil blive hjulpet i gang med, kan være alt lige fra et praktikforløb hos en virksomhed til fleksjob, revalidering eller et job på helt almindelige vilkår alt afhængig af, hvad veteranen har brug for. Udvalgsformand Bo Libergren (V) fra Udvalget for det nære sundhedsvæsen i Region Syddanmark glæder sig over, at projektet nu bliver en realitet og til at få mere viden om veteranernes behov: "Vi har i Region Syddanmark en ambition om at hjælpe så mange som muligt med en psykisk sygdom i gang med et arbejde. Og man kan vel også sige, at vi har en særlig forpligtelse over for vores veteraner. Derfor håber jeg, at vi med projektet både kan hjælpe den enkelte veteran samtidig med, at vi kan høste værdifuld viden om, hvad der virker, så vi på længere sigt kan bruge den viden i hele landet," siger Bo Libergren i en pressemeddelse. Vil have 40 veteraner i job I første omgang er det jobcentrene i Fredericia, Kolding og Vejen, der deltager i projektet, og regionen regner med, at 13 krigsveteraner med PTSD fra de tre kommuner kommer i beskæftigelse. Allerede om et år udvides projektet, så jobcentrene i Haderslev, Aabenraa og Sønderborg kommuner også kommer med. Her er forventningen, at det vil føre til, at 27 veteraner med PTSD kommer i gang med et job.

26.09.19

Virksomheder i Nordjylland tager hånd om FN’s Verdensmål

Virksomheder kan den 9. oktober i Aalborg blive klædt på til at arbejde aktivt med FNs Verdensmål til gavn for forretningen, medarbejdere og samfundet. Videns- og netværkshuset Cabi lancerer en ny værktøjskasse målrettet små og mellemstore virksomheder. På morgenmødet får deltagere argumenter, vejledning og intro til digital værktøjskasse. Mange virksomheder arbejder med verdensmålene, der blev lanceret af FN i 2015. Mange kunder og leverandører har fokus på det. Nogle virksomheder er lige begyndt. Hvis din virksomhed skal med på vognen, så er det oplagt at tilmelde sig dette gratis arrangement. På mødet får deltagere svar på, hvordan socialt ansvar og FN's Verdensmål kobles med den daglige drift og bundlinjen. ”Vi vil med dette arrangement invitere ledere, HR og økonomiansvarlige ind til en god intro, der klæder virksomheden på til at arbejde med især FN's Verdensmål 8,” siger konsulent hos Cabi, Jacob Thorn. FN’s Verdensmål 8 bærer overskriften Anstændige jobs og økonomisk vækst. Og det kan virksomheder bidrage til gennem deres sociale ansvar ved fx at ansætte udsatte ledige. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. Med 6.100 medlemmer i det ganske land, og tæt på 1.100 i Nordjylland er kontakten til virksomhedernes virkelighed tæt. Nøglen til forretningen ligger i medarbejderstaben Medarbejderne er kernen i en virksomhed, og nøglen til den gode forretning er en af pointerne fra Jacob Thorn. Det betyder, at virksomheden kan nå langt med fokus på Verdensmål 8. Erfaringen viser, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder tager sig godt at medarbejdernes ve og vel, og at der er god tradition for fx at rekruttere udsatte ledige til opgaver. Cabi lancerer på mødet en digital guide, som kan bruges til at synliggøre det sociale ansvar som strategisk forretningspotentiale for virksomheden: ”Når du forebygger mistrivsel og sygefravær, fastholder kompetencer eller ansætter fra kanten, så synliggør arbejdet med FN's Verdensmål et forretningspotentiale. Og hvem vil ikke også være en attraktiv virksomhed for både kunder, medarbejder og ejere i morgen?,” siger Jacob Thorn. Verdensmål 8 med værdi for økonomi og forretning VirksomhedsnetværkCabi samarbejder med Beierholm om morgenarrangementet. ”Fokus på trivsel er en del af Beierholms DNA, og ledelsen tager action med seriøse løsningsorienterede drøftelser og handling, hvis en afdeling eller medarbejder oplever mistrivsel,” fortæller Anders Thorup, HR-chef i Beierholm. Virksomheden fastholder fokus, fordi det giver værdi, og de årlige trivselsmålinger er redskab og omdrejningspunkt for en vedvarende proces og fokus. Medarbejderne ved, at der tages hånd om mistrivsel, og derfor er de også en medvirkende faktor til at fastholde fokus. Beierholm er blevet anerkendt for indsatsen for at sikre trivsel og medarbejdertilfredshed. Great Place to Work Institute har således siden 2010 kåret Beierholm som en af Danmarks bedste arbejdspladser med mere end 500 ansatte. Anders Thorup glæder sig til at byde velkommen på Voergårdvej i Aalborg og slutter: ”Det koster ikke noget at deltage. Husk dog at melde til!” Opfordring til virksomhederne i det nordjyske ”Vær med i Aalborg, brug et par timer og få konkret input til jeres arbejde. Verdensmålene er skabt for en bæredygtig verden, hvor det giver mening for virksomhed, medarbejdere og samfund”, forklarer Jacob Thorn. ”At være i Aalborg den 9. oktober betyder meget for os. Vi samarbejder med alle og er i dialog med virksomheder i hele Danmark og faciliterer bl.a. netværk lokalt. Vi ved, at viden og værktøjer kan gøre forskellen i en travl hverdag, så vi glæder os meget til at møde ejerledere, ledere, HR og medarbejdere, der sidder med økonomiansvar i virksomhederne,” fortsætter han. Program og tilmelding Se program og alt om tilmelding her Kontakt Konsulent Jacob Thorn, jat@cabiweb.dk og tlf. 2089 8767

23.09.19

Virksomheder i Østjylland tager hånd om FN’s Verdensmål

Virksomheder kan den 7. oktober i Aarhus blive klædt på til at arbejde aktivt med FN’s Verdensmål til gavn for forretningen, medarbejdere og samfundet. Videns- og netværkshuset Cabi lancerer en ny værktøjskasse målrettet små og mellemstore virksomheder. På morgenmødet får deltagere argumenter, vejledning og intro til digital værktøjskasse. Mange virksomheder arbejder med verdensmålene, der blev lanceret af FN i 2015. Mange kunder og leverandører har fokus på det. Nogle virksomheder er lige begyndt. Hvis din virksomhed skal med på vognen, så er det oplagt at tilmelde sig dette gratis arrangement. På mødet får deltagere svar på, hvordan socialt ansvar og FN´s Verdensmål kobles med den daglige drift og bundlinjen. ”Vi vil med dette arrangement invitere ledere, HR og økonomiansvarlige ind til en god intro, der klæder virksomheden på til at arbejde med især FNs Verdensmål 8,” siger konsulent hos Cabi, Jacob Thorn. FN’s Verdensmål 8 bærer overskriften Anstændige jobs og økonomisk vækst. Og det kan virksomheder bidrage til gennem deres sociale ansvar ved fx at ansætte udsatte ledige. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. Med 6.100 medlemmer i det ganske land, og 1.600 i Midtjylland er kontakten til virksomhedernes virkelighed tæt. Nøglen til forretningen ligger i medarbejderstaben Medarbejderne er kernen i en virksomhed, og nøglen til den gode forretning er en af pointerne fra Jacob Thorn. Det betyder, at virksomheden kan nå langt med fokus på Verdensmål 8. Erfaringen viser, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder tager sig godt at medarbejdernes ve og vel, og at der er god tradition for fx at rekruttere udsatte ledige til opgaver. Cabi lancerer på mødet en digital guide, som kan bruges til at synliggøre det sociale ansvar som strategisk forretningspotentiale for virksomheden: ”Når du forebygger mistrivsel og sygefravær, fastholder kompetencer eller ansætter medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet, så synliggør arbejdet med FNs Verdensmål et forretningspotentiale. Og hvem vil ikke også være en attraktiv virksomhed for både kunder, medarbejder og ejere i morgen?,” siger Jacob Thorn. Verdensmål 8 med værdi for økonomi og forretning VirksomhedsnetværkCabi samarbejder med både FN Forbundet om det vigtige tema. Folkestedet i Carl Blochs Gade i Aarhus C danner ramme for arrangementet. Kurt Nielsen fra FN Forbundet i Aarhus glæder sig til arrangementet: ”Jeg har været med en god del af rejsen, og det er meget spændende at følge med i udviklingen af FNs arbejde. Særligt FNs verdensmål har et stort potentiale, hvis det kommer til at blive en del af tankesættet hos virksomheder og medlemslande for fremtiden.” Kurt Nielsen slutter: ”Det koster ikke noget at deltage. Husk dog at melde til!” Opfordring til virksomhederne i det østjyske ”Vær med i Aarhus, brug et par timer og få konkret input til jeres arbejde. Verdensmålene er skabt for en bæredygtig verden, hvor det giver mening for virksomhed, medarbejdere og samfund,” forklarer Jacob Thorn. ”At være i Aarhus den 7. oktober betyder meget for os. Vi samarbejder med alle og er i dialog med virksomheder i hele Danmark og faciliterer bl.a. netværk lokalt. Vi ved, at viden og værktøjer kan gøre forskellen i en travl hverdag, så vi glæder os meget til at møde ejerledere, ledere, HR og medarbejdere, der sidder med økonomiansvar i virksomhederne.” siger Jacob Thorn. Program og tilmelding Se program og alt om tilmelding her https://www.tilmeld.dk/Cabi201920 Kontakt Konsulent Jacob Thorn, jat@cabiweb.dk og tlf. 2089 8767

Københavns Rådhus lægger lokaler til et jobmatch-arrangement for veteraner
20.09.19

Veteraner møder virksomheder på Københavns Rådhus

Københavns Rådhus lægger i dag, den 20. september, lokaler til et jobmatch-arrangement, hvor tidligere udsendte fra forsvaret får mulighed for at møde virksomheder til en uforpligtende samtale om job. Arrangementet er en del af en større indsats, som skal skabe job til veteraner. En række virksomheder som Post Nord, Falck, Salling Group og Københavns Kommune har meldt deres ankomst til arrangement på Københavns Rådhus. Det er virksomheder, som har sagt ja til at møde veteraner for at se, om der er grobund for en ansættelse. I alt ti virksomheder møder op, og flere er der ikke plads til. ”Vi kunne godt have fået flere virksomheder med for interessen er der, men for at skabe en atmosfære, hvor der er god tid og ro, har vi valgt at sætte en begrænsning på ti,” siger Ea Nielsen, kommunikationschef hos videns- og netværkshuset Cabi og projektleder for Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse. Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse er en landsdækkende indsats, der skal skabe job til veteraner, som befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Beskæftigelsesborgmester har lanceret veteranudspil Københavns beskæftigelses- og Integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) ser jobmatch-arrangementet som led i et større veteranudspil fra hendes side, der skal styrke indsatsen for veteranerne i Københavns Kommune. ”Vi ved, at et job er en vigtig forudsætning for at få et solidt fodfæste i tilværelsen, når veteranerne vender hjem. Derfor er det så vigtigt, at vi kan tilbyde en arbejdsplads til alle veteraner, som søger et civilt job, og samtidig tage de hensyn, som er nødvendige for dem, der har fysiske eller psykiske krigsskader”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard. Beskæftigelses- og Integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard har også taget initiativ til et veterantopmøde med interesseorganisationer og Forsvaret og et servicetjek af kommunens tilbud og hjælp til veteranerne. Det rigtige match er vigtigt Danmark har omkring 30.000 veteraner i den arbejdsdygtige alder, og mange af dem glider ubesværet ind på arbejdsmarkedet efter deres militære karriere. Men for nogle er overgangen svær, fordi de måske har fysiske eller psykiske udfordringer efter voldsomme oplevelser under deres udsendelse. Og dem er vi forpligtet til at hjælpe, forklarer Ea Nielsen ”Vi arbejder for at mennesker og virksomheder kan lykkes. Og noget af det vigtigste for at lykkes, er et godt match mellem kandidaten og den arbejdsgiver, som skal ansætte. Veteraner har et væld af ressourcer, og mange virksomheder mangler arbejdskraft, så det her har chancen for at blive en vindersag for begge parter,” siger hun. Kontakt: Kommunikationschef Ea Nielsen, Cabi: 4128 4126 / eni@cabiweb.dk Pressechef Claus Bøggild, 22 82 84 37 / jw9k@kk.dk Fakta om Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse Danmarks udsendte finder ikke altid vej til et civilt job efter endt tjeneste. Det landsdækkene projekt Veteraner i Job - fra brændpunkt til beskæftigelse skal bane vejen for, at flere ledige veteraner får fast tilknytning til det danske arbejdsmarked. Projektet ledes af Cabi og løber over en fire-årig periode fra 2017 til 2020. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering financierer projektet. Se mere på Cabiweb.dk/veteran Se også programmet for arrangementet på Københavns Rådhus

Der er fokus på verdensmålene i Frederiksberg Erhvervsforum
20.09.19

Virksomheder i Hovedstaden tager hånd om FN’s Verdensmål

Virksomheder kan den 2. oktober på Frederiksberg blive klædt på til at arbejde aktivt med FN's Verdensmål til gavn for forretningen, medarbejdere og samfundet. Videns- og netværkshuset Cabi lancerer en ny værktøjskasse målrettet små og mellemstore virksomheder. På mødet får deltagere argumenter, vejledning og intro til digital værktøjskasse. Mange virksomheder arbejder med verdensmålene, der blev lanceret af FN i 2015. Mange kunder og leverandører har fokus på det. Nogle virksomheder er lige begyndt. Hvis din virksomhed skal med på vognen, så er det oplagt at tilmelde sig dette gratis arrangement. På mødet får deltagere svar på, hvordan socialt ansvar og FN's Verdensmål kobles med den daglige drift og bundlinjen. Det sker både gennem konkret case fra Mæsk, der som cateringvirksomhed ansætter udsatte borgere, gennem input fra Frederiksberg Erhvervsforum samt med stærke argumenter og en ny webguide fra Cabi. Efter arrangementet er deltagere i stand til at arbejde med webguiden og dermed strategisk kunne arbejde med at indløse forretningspotentialer. ”Vi vil med dette arrangement invitere ledere, HR og økonomiansvarlige ind til en god introduktion, der klæder virksomheden på til at arbejde med især FNs Verdensmål 8,” siger konsulent hos Cabi, Jacob Thorn. FN’s Verdensmål 8 bærer overskriften Anstændige jobs og økonomisk vækst. Og det kan virksomheder bidrage til gennem deres sociale ansvar ved fx at ansætte udsatte ledige. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. Med 6.100 medlemmer i det ganske land, og 1.300 i Hovedstaden er kontakten til virkeligheden tæt. Nøglen til forretningen ligger i medarbejderstaben Medarbejderne er kernen i en virksomhed, og nøglen til den gode forretning, er en af pointerne fra oplægsholder fra Cabi, Marie Dandanel. Det betyder, at virksomheden kan nå langt med fokus på Verdensmål 8. Erfaringen viser, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder tager sig godt at medarbejdernes ve og vel, og at der er god tradition for fx at rekruttere udsatte ledige til opgaver. Cabi lancerer på mødet en digital guide, som kan bruges til strategisk arbejde med forretningspotentialet at synliggøre det sociale ansvar som værdi for virksomheden, fortæller Marie Dandanel. ”Alle vil gerne have en virksomhed, som er attraktiv for kunder, medarbejdere og ejere. Og det kan man gøre ved at forebygge mistrivsel og sygefravær, fastholder kompetencer eller ansætter medarbejdere, som befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Det er samtidig en måde at arbejde med FN's Verdensmål. Verdensmål 8 med værdi for økonomi og forretning VirksomhedsnetværkCabi samarbejder med Frederiksberg Erhvervsforum, som er vært for mødet på Finsensvej. Ditte Møller Munch, forretningspartner fra Frederiksberg Erhvervsforum, glæder sig til arrangementet: ”Vi har mange virksomheder i vores netværk, som tager socialt ansvar og som er interesseret i fx social inklusion, den sociale bundlinje og partnerskaber omkring samfundsansvaret.” Opfordring til virksomhederne i Hovedstadsområdet ”Vær med på Frederiksberg, brug et par timer og få noget med hjem til jeres arbejde. Verdensmålene er skabt for en bæredygtig verden, hvor det giver mening for virksomhed, medarbejdere og samfund,” forklarer konsulent Jacob Thorn fra VirksomhedsnetværkCabi. ”At være på Frederiksberg den 2. oktober betyder meget for os. Vi ved, at viden og værktøjer kan gøre forskellen i en travl hverdag, så vi glæder os meget til at møde ejerledere, ledere, HR og medarbejdere, der sidder med økonomiansvar i virksomhederne.” siger Jacob Thorn. Program og tilmelding Se program og alt om tilmelding her https://www.tilmeld.dk/Cabi201918 Kontakt Konsulent Jacob Thorn, Cabi, jat@cabiweb.dk og tlf. 2089 8967

En konference sætter fokus på arbejdsrelateret vold, chikane og trusler, som rammer i fritiden
17.09.19

Arbejdsrelateret vold og chikane rykker ind i ansattes privatliv

Det er en kendt sag, at ansatte i fx politiet, kriminalforsorgen og psykiatrien risikerer at blive udsat for vold, trusler og chikane på grund af deres arbejdes karakter. Men også ansatte i jobcentre, banker på skoler og mange andre steder udsættes for trusler og chikane gennem fx sociale medier. Den digitale chikane respekterer ikke lukketid og sniger sig ind i ansattes privatliv. ”Jeg ved, hvor du bor.” ”Du kan aldrig vide dig sikker.” ”Jeg vil ødelægge dig og din families liv.” Det er eksempler på trusler, som er sendt til helt almindelige mennesker, der bare passer deres arbejde. Vi færdes alle sammen på sociale medier, og med telefonen i lommen kan vi være online hele tiden. Men de digitale medier betyder også, at arbejdsrelaterede trusler og chikane kan sendes døgnet rundt. Og det rammer ofte offeret hårdere, når truslen lander uden for arbejdstid. ”Når man er på arbejde, har man kollegaer og ledere til at hjælpe med at håndtere det, og mange arbejdspladser har også detaljerede procedurer til at håndtere vold og trusler. Det er noget andet, når man sidder hjemme i sofaen og modtager en besked på Facebook kl. 23. Det er enormt invaderende, fordi man gerne skal føle sig tryg i sit hjem og sit privatliv,” forklarer Peter Klingenberg, sekretariatschef for BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø Velfærd og Offentlig administration (BFA). En række aktører på arbejdsmiljø- og beskæftigelsesområdet afholder derfor en udsolgt konference den 17. september på Nyborg Strand, hvor der sættes fokus på arbejdsrelateret vold, trusler og chikane i fritiden. Trusler rammer gråzone Arbejdstilsynet har siden 2016 kunnet træffe afgørelser om arbejdsrelateret vold uden for arbejdstid. Men selvom der kun er truffet 26 afgørelser og givet 59 vejledninger til arbejdspladser, er det stadig et problem, som skal tages alvorligt, mener Peter Klingenberg. En trivselsmåling fra Aarhus Kommune viser fx, at 25 procent har oplevet trusler mens 13 procent har været udsat for vold inden for 12 måneder. ”Vi har brug for at få en dialog om, hvordan arbejdspladser kan håndtere chikane via fx sociale medier, for selvom vi efterhånden har haft Facebook og twitter i en del år, så ser vi, at det er svært at håndtere den her form for chikane, fordi den ofte rammer ned i en gråzone mellem arbejdsliv og privatliv,” siger han. Helsingør: Må aldrig blive en individuel vurdering Hos Helsingør Kommune oplever kommunaldirektør Stine Johansen også, at digital chikane af kommunes medarbejdere er stigende og rammer hårdt, når den inddrager privatlivet. Derfor har Helsingør Kommune sat gang i en række initiativer, som skal bremse digital chikane og give en bedre håndtering, hvis den alligevel sker. ”Det kan ramme rigtig hårdt, når det foregår via sociale medier, fordi man kan svine medarbejdere til ved navns nævnelse, selvom de egentlig bare passer deres arbejde. Og når det så foregår via Facebook, inddrager det ofte medarbejderens privatliv, fordi det når ud til venner og familie,” sige Stine Johansen. Derfor er kommunens personalehåndbog blevet opdateret, ledere på kommunens arbejdspladser bliver efteruddannet i, hvordan digital chikane håndteres, og der bliver lavet nye retningslinjer. ”I øjeblikket rejser vi rundt i kommunen og fortæller om, at vi sætter ind på det her område, og jeg kan konstatere, at der bliver taget rigtig godt imod det fra både ledere og medarbejdere. Det vigtigste er, at vi får en dialog i gang, for det kan godt være svært. Vi er nødt til at tale om, hvad der er inden for og uden for skiven, for det må aldrig blive individuelt, hvad den enkelte medarbejder skal finde sig i,” siger Stine Johansen. ”Det er os i den kommunale sektor, som driver hele velfærdssektoren, så vi har simpelthen ikke råd til, at dygtige medarbejdere vælger os fra, fordi de bliver udsat for chikane. Derfor skal vi sætte hårdt ind over for det,” slutter hun. KONTAKT: Pressekontakt Jesper Tidemann, Helsingør Kommune: 2193 5986 / jti12@helsingor.dk Sekretariatsleder Peter Klingenberg, BFA: 2090 6814 / pkl@3bar.dk Konsulent, Bjarne Møller, Vold som Udtryksform, 29855866 / bm@sus.dk Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk

Du skal gøre din virksomhed attraktiv, hvis du vil holde på seniormedarbejderne
12.09.19

Seniorer vil gerne blive længere på arbejdsmarkedet

Gennem de seneste 15 år er tilbagetrækningsalderen steget markant, viser ny forskning fra VIVE. Men virksomheder skal gøre noget for at fastholde dygtige ældre medarbejdere, siger forsker. I løbet af 2019 har VIVE - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd udgivet tre rapporter, som bl.a. belyser tilbagetrækningsalder, tilbagetrækningsårsager og beskæftigelse efter folkepensionsalderen. Rapporterne viser bl.a., at kun 23 procent stopper arbejdslivet grundet dårligt helbred. Det er et markant fald. I stedet går mange frivilligt, da mere fritid og mest af alt udsigten til at få udbetalt pension trækker. Cabi har interviewet seniorforsker hos VIVE, Mona Larsen, og hun fortæller bl.a. at virksomheder skal gøre sig attraktive for at holde på seniormedarbejderne. ”Det er overraskende, hvor meget tilbagetrækningsalderen er steget i løbet af de sidste 15 år. I denne undersøgelse fandt vi også ud af, at attraktive jobforhold især kan lokke kvinder til at blive længere, hvilket tidligere især gjorde sig gældende for mænd,” siger Mona Larsen. For den enkelte virksomhed er der store gevinster at hente, hvis den formår at skabe attraktive jobforhold for de erfarne medarbejdere. Hvilken gevinst, der er størst, afhænger af den enkelte virksomhed. Udfordringen med at skaffe ny arbejdskraft udsættes også, hvis du som virksomhed fastholder (og efteruddanner) dine seniormedarbejdere. For andre er det erfaringen, der gør seniorerne attraktive, fortæller Mona Larsen: ”En ældre medarbejder er erfaren arbejdskraft. De er selvkørende og kan oplære andre. Seniorerne har også en stærk faglighed og kendskab til faget, som er meget værd. De er også i høj grad stabile, da de er pligtopfyldende og sjældent syge. Og så er de også kulturbærere på arbejdspladsen.” Mere inspiration Læs hele interviewet med Mona Larsen Du kan også dykke ned i Cabis tema om seniorer på arbejdsmarkedet

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vil gennemføre regeringens planer om tidlig tilbagetrækning i denne valgperiode
12.09.19

Regeringen vil give ret til tidlig pension i denne valgperiode

Til næste år vil regeringen præsentere en model for tidligere pension, som skal gennemføres i denne valgperiode. Det oplyser Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse. Under valgkampen var Socialdemokratiets plan om at sikre tidlig pension meget omdiskuteret, men nu meddeleler beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), at regeringen allerede i denne valgperiode vil gennemføre sine planer om at sikre ret til tidlig pension for nedslidte. "Regeringen vil indføre retten til tidlig tilbagetrækning i denne valgperiode. Det er vigtigt, fordi vi kan se, der er mennesker, som efter mange år på arbejdsmarkedet, er slidt ned. Og problemet bliver større i takt med, at vi hæver pensionsalderen allerede fra næste år," siger Peter Hummelgaard i en pressemeddelelse Der vil som led i arbejdet med at udvikle et forslag til tidlig tilbagetrækning blive oprettet en ny pensionsenhed i Beskæftigelsesministeriet. Regeringen vil indkalde FH og DA til flere drøftelser, inden overenskomstforhandlingerne begynder på det private arbejdsmarked senere på efteråret. "Parterne har bedt os respektere de kommende overenskomstforhandlinger, og det lytter vi selvfølgelig til. Det ændrer ikke på, at vi i løbet af næste år vil præsentere et forslag til værdig tilbagetrækning - og også vil lave en aftale forudsat, vi kan finde politisk flertal. I forhold til den politiske proces er jeg fortrøstningsfuld, fordi DF har tilkendegivet, at de gerne vil finde en ordning til seniorer, så de kan trække sig værdigt tilbage," siger Peter Hummelgaard. Læs mere Læse mere i Beskæftigelsesministeriets pressemeddelelse Se mere i ministeriets notat om tidlig tilbagetrækning

Vi lancerer en digital guide til verdensmålene
09.09.19

Virksomheder i det midtsjællandske tager hånd om FN’s Verdensmål

Virksomheder kan den 3. oktober i Roskilde blive klædt på til at arbejde aktivt med FN's Verdensmål til gavn for forretningen, medarbejdere og samfundet. Videns- og netværkshuset Cabi lancerer en ny værktøjskasse målrettet små og mellemstore virksomheder. På morgenmødet får deltagere argumenter, vejledning og intro til digital værktøjskasse. Mange virksomheder arbejder med verdensmålene, der blev lanceret af FN i 2015. Mange kunder og leverandører har fokus på det. Nogle virksomheder er lige begyndt. Hvis din virksomhed skal med på vognen, så er det oplagt at tilmelde sig dette gratis arrangement. På mødet får deltagere svar på, hvordan socialt ansvar og FN´s Verdensmål kobles med den daglige drift og bundlinjen. ”Vi vil med dette arrangement invitere ledere, HR og økonomiansvarlige ind til en god intro, der klæder virksomheden på til at arbejde med især FNs Verdensmål 8,” siger konsulent hos Cabi, Jacob Thorn. FN’s Verdensmål 8 bærer overskriften Anstændige jobs og økonomisk vækst. Og det kan virksomheder bidrage til gennem deres sociale ansvar ved fx at ansætte udsatte ledige. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. Med 6.100 medlemmer i det ganske land, og 1.000 på Sjælland er kontakten til virkeligheden tæt. Nøglen til forretningen ligger i medarbejderstaben Medarbejderne er kernen i en virksomhed, og nøglen til den gode forretning er en af pointerne fra oplægsholder og specialist på området, Marianne Lyngberg Nilsson. Det betyder, at virksomheden kan nå langt med fokus på Verdensmål 8. Erfaringen viser, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder tager sig godt at medarbejdernes ve og vel, og at der er god tradition for fx at rekruttere udsatte ledige til opgaver. Cabi lancerer på mødet en digital guide, som kan bruges til at indfri det forretningsmæssige potentiale og synliggøre det sociale ansvar som værdi for virksomheden, fortæller Cabis Marianne Nilsson. ”Når du forebygger mistrivsel og sygefravær, fastholder kompetencer eller ansætter fra kanten, så synliggør arbejdet med FN's Verdensmål et forretningspotentiale. Og hvem vil ikke også være en attraktiv virksomhed for både kunder, medarbejdere og ejere i morgen?” Verdensmål 8 med værdi for økonomi og forretning VirksomhedsnetværkCabi samarbejder med Roskilde Golf Klub, som stiller lokaler på Margrethehåbsvej til rådighed. Daglig leder Anders Schnack fra Roskilde Golf Klub glæder sig til arrangementet: Vi har mange virksomheder i vores sponsor- og erhvervsnetværk, som tager socialt ansvar. Og vi gør det også selv med fx praktikanter. Emnet er vigtigt. Jeg bruger selv mine erfaringer på området fra et langt arbejdsliv i en række større virksomheder i ind- og udland, når vi fx tager ledige ind, der har udfordringer. Værdien opstår når vi får løst opgaver og den pågældende oplever succesen. Det giver også på vores sociale profil, og det appellerer bredt til medlemmer, sponsorer osv,” siger Anders Schnack. ”Det koster ikke noget at deltage. Husk dog at melde til, så vi har stole nok,” slutter han. Opfordring til virksomhederne på Midtsjælland ”Vær med i Roskilde, brug et par timer og få konkret input til jeres arbejde. Verdensmålene er skabt for en bæredygtig verden, hvor det giver mening for virksomhed, medarbejdere og samfund,” forklarer konsulent Jacob Thorn fra Cabi. ”At være i Roskilde den 3. oktober betyder meget for os. Vi samarbejder med alle og er i dialog med virksomheder i hele Danmark og faciliterer bl.a. netværk lokalt. Vi ved, at viden og værktøjer kan gøre forskellen i en travl hverdag, så vi glæder os meget til at møde ejerledere, ledere, HR og medarbejdere, der sidder med økonomiansvar i virksomhederne,” siger Jacob Thorn. Program og tilmelding Se program og alt om tilmelding her https://www.tilmeld.dk/Cabi201919/arrangementet.html Kontakt Konsulent Jacob Thorn: jat@cabiweb.dk og mobil 2089 8767 Oplægsholder Marianne Nilsson: man@cabiweb.dk og mobil 4113 7281

Ledere siger i stor stil nej til ansøgere, som sidder i kørestol
09.09.19

Undersøgelse: Jobsøgende i kørestol bliver valgt fra

En ny undersøgelse fra Center for Handicap og Beskæftigelse viser, at arbejdsgivere i høj grad fravælger ansøgere, som sidder i kørestol. Et udtryk for forskelsbehandling, siger forsker. Analyseinstituttet Rambøll har lavet undersøgelsen for Center for Handicap og Beskæftigelse, og bygger på svar fra ca. 2.000 arbejdspladser. Undersøgelsen viser, at arbejdsgiveres villighed til at ansætte en kvalificeret ansøger falder fra cirka 70 procent til cirka 22 procent, hvis ansøgeren sidder i kørestol, og der skal laves mindre tilpasninger på arbejdspladsen på grund af dette, skriver A4 Nu "Det er en signifikant forskel. Det viser, at mange virksomheder har de rigtige holdninger, men ikke nødvendigvis de rigtige handlinger, siger Thomas Bredgaard, som er arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet og Center for Handicap og Beskæftigelse," til A4 Nu. I undersøgelsen er arbejdsgiverne blevet bedt om at forholde sig til et tænkt scenarie, hvor der mangler medarbejdere, og tage stilling til en ansøger ud fra en beskrivelse. Hvis der i beskrivelsen står, at ansøgeren sidder i kørestol, vil langt færre arbejdsgivere ansætte personen, viser svarene. "Umiddelbart er det et udtryk for forskelsbehandling, og at man har nogle reservationer i forhold til at ansætte personer med bevægelseshandicap. Så er spørgsmålet, om de forbehold er legitime. Der er sikkert tilfælde, hvor der er gode grunde til ikke at ansætte en person i kørestol, men i andre tilfælde tror jeg simpelthen at arbejdsgiveren tænker, at det er for besværligt, eller det skyldes fordomme eller begrænset viden om personer med handicap," siger Thomas Bredgaard. Læs mere Se mere hos A4 Nu Se først og fremmest på kompetencerne, når du ansætter en person med handicap - Se mere i Cabis tema

Studerende og virksomheder kan vinder CSR People Challenge og Prize for deres arbejde med virksomheders sociale ansvar og verdensmål
05.09.19

To priser sætter fokus på Verdensmål og virksomheders sociale ansvar

Cabi sætter i 2019 stort fokus på FN’s Verdensmål 8 og virksomhedernes sociale ansvar. Det sker gennem overrækkelse af to priser; CSR People Challenge og CSR People Prize. Vinderen af CSR People Challenge er den gruppe af studerende, der har den bedste idé til at forene virksomhedernes behov for arbejdskraft med potentialet hos de mange udsatte unge, der i dag står uden for arbejdsmarkedet. CSR People Prize overrækkes til en virksomhed, der gør en ekstraordinær indsats for at tage et socialt ansvar. CSR People Challenge til studerende Videns- og netværkshuset Cabi lancerer for første gang CSR People Challenge med det formål at sætte fokus på danske virksomheders sociale ansvar og FN’s Verdensmål 8 – ”anstændige job og økonomisk vækst”. Studerende fra landets mange uddannelsesinstitutioner inviteres til at indsende deres bedste idé til, hvordan man forener virksomhedernes rekrutteringsudfordringer med tilbud til de mange udsatte unge, der i dag står uden for arbejdsmarkedet. Den bedste idé kåres ved en konference den 21. november på Roskilde Festival Højskole. ”Vi er i en økonomisk højkonjunktur, og i flere brancher er der så stor mangel på arbejdskraft, at det går ud over virksomhedernes drift. Samtidig er der en stor gruppe unge, som hverken er i gang med en uddannelse eller i job. Der er noget, her som ikke fungerer, og vi ser potentialer i at få udviklet innovative løsninger for at få flere fra kanten af arbejdsmarkedet i job,” siger Mette Rønnau, direktør for Cabi. For at deltage skal de studerende indsende deres ideer via platformen Challenges.dk. De tre bedste ideer går videre til konferencen den 21. november, hvor de studerende bag de tre ideer skal pitche live foran et dommerpanel. Panelet består bl.a. af virksomhedsledere og repræsentanter fra de unge selv, som skal vurdere forslagene. Den bedste idé vinder bl.a. en udviklingsdag med to konsulenter fra Cabi til at videreudvikle deres ide. ”Vi oplever, at studerende på danske uddannelser har en unik kombination af kreativitet og viden om den nyeste forskning, som gør, at de kan bidrage med nytænkning om arbejdsmarkedets udfordringer, som vi ikke har løst endnu. Der er masser af kompetente mennesker, som arbejder med det her hver dag, men vi har brug for at få brudt vanetænkningen og få helt nye vinkler på. Derfor er vi meget spændte på at se de studerendes ideer,” siger Mette Rønnau. CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder På konferencen uddeles desuden CSR People Prize til en virksomhed, der gør en ekstraordinær indsats for at tage et socialt ansvar – fx medarbejdertrivsel, forebyggelse af stress og nedslidning, ansættelse af udsatte personer m.v. Vinderen af årets CSR People Prize 2019 hyldes og overrækkes et diplom samt en statuette. CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og i år uddeles prisen af videns- og netværkshuset Cabi. I år fokuserer prisen på partnerskaber og FN’s Verdensmål 8. De seks erhvervshuse i Danmark indstiller hver tre kandidater til prisen, og den endelige vinder kåres på konferencen den 21. november. ”Med CSR People Prize vil vi fejre de virksomheder, som gør lidt mere end man kan forvente, og som ser potentialet i mennesker, der er uden for arbejdsmarkedet. Vi vil inspirere flere til at tage del i det sociale ansvar, og det kan vi gøre ved sammen med erhvervshusene at fremhæve de gode eksempler, hvor virksomheder gennem partnerskaber med fx kommuner eller brancheforeninger er med til at få flere i job. Med de gode eksempler, hvor virksomheder og mennesker er lykkedes, kan vi udvide grænserne for, hvordan virksomheder kan tage et socialt ansvar. Det er en vindersag for alle parter,” siger Mette Rønnau. Erhvervshus Sjælland er et af de seks erhvervshuse, som dagligt arbejder med at give uvildig, kvalificeret sparring til virksomheder omkring alt fra strategisk udvikling, eksportåbninger og ledelse. "At drøfte potentialet i at arbejde med FNs Verdensmål ligger i naturlig forlængelse af vores sparring omkring bæredygtighed. For hvordan udvikler en virksomhedsejer forretningen med øje for de muligheder, der kan være i 17 mål? Socialt ansvar og det at passe på sine medarbejdere er de fleste ledere optaget af. Så ved at vi nu skal indstille tre virksomheder fra Region Sjælland til CSR People Prize 2019 gør, at vi kommer i dialog med lederne om Mål 8. Vi glæder os meget til at indstille virksomheder, der kan inspirere andre til at aktivt samfundsansvar med øje for forretningen," siger forretningsudvikler Christine Qvistdorff. MERE INFORMATION Læs mere om CSR People Challenge og CSR People Prize på Cabis hjemmeside KONTAKT: Marketingansvarlig Marianne Lyngberg Nilsson, Cabi: 4113 7281 / man@cabiweb.dk Seniorkonsulent Ann Cathrine Lebech Hoe, Cabi: 2942 8308 / aca@cabiweb.dk Yderligere kontakt: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk FAKTA OM CSR People Challenge: Visionen for CSR People Challenge er at give plads til innovative ideer, som kan ændre virksomhedernes måde at tænke rekruttering og beskæftigelse på. CSR People Challenge skal finde nye løsninger på udfordringer på arbejdsmarkedet og hylde innovative studerende. De innovative løsninger i CSR People Challenge skal tage udgangspunkt i FN’s Verdensmål 8 og bidrage til en holdningsændring, således, at enhver virksomhed eller arbejdsplads i 2023 arbejder med verdensmålene. Gennem CSR People Challenge tydeliggøres potentialet og gevinsten ved at ansætte udsatte ledige og værdien af partnerskaber. Se mere om, hvordan du kan deltage i CSR People Challenge på Challenges.dk FAKTA OM CSR People Prize: Formålet med prisen er at vise hvordan virksomheder kan gøre en særlig indsats for udsatte grupper, og vise potentialet i ledige uden for arbejdsmarkedet. Med CSR People Prize hyldes de virksomheder, som gør en særlig indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer viser, at de via partnerskaber lykkes med at skabe nye veje til social inklusion. CSR People Prize er samtidig et eksempel på hvordan Verdensmål 8 om anstændige jobs og økonomisk vækst kan indfries i praksis til inspiration for andre virksomheder. De to priser uddeles den 21. november til en konference på Roskilde Festival Højskole. Det nærmere program lanceres i uge 41.

Birkmose Golf Club i Kolding lægger lokaler il morgenmøde om FN's Verdensmål
02.09.19

Virksomheder i Trekantsområdet tager hånd om FN’s Verdensmål

Virksomheder kan den 24. september i Kolding blive klædt på til at arbejde aktivt med FN’s Verdensmål til gavn for forretningen, medarbejdere og samfundet. Videns- og netværkshuset Cabi lancerer en ny værktøjskasse målrettet små og mellemstore virksomheder. På morgenmødet får deltagere argumenter, vejledning og intro til digital værktøjskasse. Mange virksomheder arbejder med verdensmålene, der blev lanceret af FN i 2015. Mange kunder og leverandører har fokus på det. Nogle virksomheder er lige begyndt. Hvis din virksomhed skal med på vognen, så er det oplagt at tilmelde sig dette gratis arrangement. På mødet får deltagere svar på, hvordan socialt ansvar og FN's Verdensmål kobles med den daglige drift og bundlinjen. ”Vi vil med dette arrangement invitere ledere, HR og økonomiansvarlige ind til en god intro, der klæder virksomheden på til at arbejde med især FNs Verdensmål 8,” siger seniorkonsulent hos Cabi, Ann Cathrine Lebech Hoe. FN’s Verdensmål 8 bærer overskriften Anstændige jobs og økonomisk vækst. Og det kan virksomheder bidrage til gennem deres sociale ansvar ved fx at ansætte udsatte ledige. VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. Med 6.100 medlemmer i det ganske land, og 1.000 i Sydjylland er kontakten til virksomhederens virkelighed tæt. Nøglen til forretningen ligger i medarbejderstaben Medarbejderne er kernen i en virksomhed, og nøglen til den gode forretning, er en af pointerne fra oplægsholder og specialist på området, Marianne Lyngberg Nilsson. Det betyder, at virksomheden kan nå langt med fokus på Verdensmål 8. Erfaringen viser, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder tager sig godt at medarbejdernes ve og vel, og at der er god tradition for fx at rekruttere udsatte ledige til opgaver. Cabi lancerer på mødet en digital værkstøjskasse, som kan bruges til at indfri et forretningsmæssigt potentiale og synliggøre det sociale ansvar som værdi for virksomheden, fortæller Cabis Marianne Nilsson. ”Når du forebygger mistrivsel og sygefravær, fastholder kompetencer eller ansætter fra kanten, så synliggør arbejdet med FN’s Verdensmål 8 et forretningspotentiale. Og hvem vil ikke også være en attraktiv virksomhed for både kunder, medarbejdere og ejere i morgen?” Verdensmål 8 med værdi for økonomi og forretning VirksomhedsnetværkCabi samarbejder med Birkemose Golf Club, som stiller lokaler på Nr. Stenderupvej til rådighed. Club Manager Claus Valter fra Birkemose Golf Club glæder sig til morgenmødet: ”Vi har mange virksomheder i vores business netværk, som tager socialt ansvar. Og vi gør det også selv her i Birkemose, hvor vi i 2019 skal tage 19 udsatte ledige ind. Glæden og gevinsten kommer ved at udvikle mennesker, men også at den sociale profil appellerer til medlemmerne. Og vi er alle en del af samfundet. På den måde giver det værdi for både økonomi og forretningen.” Claus Valter slutter: ”Det koster ikke noget at deltage. Husk dog at melde til, så vi har stole nok.” Opfordring til virksomhederne i Trekantsområdet ”Vær med i Kolding, brug et par timer og få konkret input til jeres arbejde. Verdensmålene er skabt for en bæredygtig verden, hvor det giver mening for virksomhed, medarbejdere og samfund,” forklarer seniorkonsulent Ann Cathrine Lebech Hoe fra VirksomhedsnetværkCabi. ”At være i Kolding den 24. september betyder meget for os. Vi samarbejder med alle og er i dialog med virksomheder i hele Danmark og faciliterer bl.a. netværk lokalt. Vi ved, at viden og værktøjer kan gøre forskellen i en travl hverdag, så vi glæder os meget til at møde ejerledere, ledere, HR og medarbejdere, der sidder med økonomiansvar i virksomhederne,” fortsætter hun. Program og tilmelding Se program og alt om tilmelding her Læs mere om Birkemose Golf Club og indsatsen i 2019 Kontakt Seniorkonsulent Ann Cathrine Lebech Hoe på aca@cabiweb.dk og mobil 2942 8308 Oplægsholder Marianne Lyngberg Nilsson, på man@cabiweb.dk og mobil 4113 7281

Mennesker, som er uden for fællesskabet, drømmer først og fremmest om meningsfuld beskæftigelse
29.08.19

Udsatte vil bare gerne have et arbejde

Udsatte danskeres største ønske er et arbejde - eller bare et sted at gå hen, hvor der er brug for en, så man har en meningsfuld tilværelse . Det viser en ny undersøgelse fra VIVE. Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, VIVE, har i undersøgelsen Bag om fællesskabsmålingen foretaget 78 dybdegående interviews med danskere, som befinder sig på kanten eller helt uden for fællesskabet. Det er mennesker, der kæmper med fx stress eller fysiske helbredsproblemer, og som oplever, at de har nok at gøre med at holde sammen på familien og fastholde et job – og mennesker, der i mange år har kæmpet med svære sociale, fysiske og psykiske problemer, står uden for arbejdsmarkedet og stort set ikke har noget netværk tilbage. Fælles for dem er, at de har svært ved at deltage fuldt ud i samfundets fællesskaber, fremgår det af VIVEs hjemmeside Undersøgelsen viser, at at langt de fleste deltagere først og fremmest drømmer om en meningsfyldt hverdag. De fleste af dem står uden for arbejdsmarkedet, og deres ønsker kredser om at få et arbejde eller i hvert fald blive del af et fællesskab, hvor de har en funktion og oplever, at de bidrager med noget. Mange af deltagerne er relativt isolerede i hverdagen – de fleste har skrøbelige netværk, og selv dem, der har familie og venner, har ofte en grundlæggende oplevelse af at stå alene med deres problemer. Cabi udgav sidste år en undersøgelse og et inspirationskatalog om det sociale frikort. Denne undersøgelse viste, at selv blandt de mest udsatte mennesker i samfundet er der et ønske om at bidrage og være en del af fællesskabet. Læs mere Læs mere om VIVEs undersøgelse

Sidste år blev knap 13.000 tildelt førtidspension, og det er en fordobling i forhold til 2014
15.08.19

På få år er antallet af nye førtidspensioner fordoblet

Flere borgere får tildelt førtidspension end for blot få år siden, og kommunerne nærmer sig niveauet fra før reformen af førtidspension, skriver Altinget.dk På fem år har kommunerne mere end fordoblet antallet af borgere, som får tildelt førtidspension. Nye tal fra Jobindsats.dk viser, at niveauet for tildeling af førtidspension nærmer sig situationen umiddelbart inden reformen af førtidspension, der trådte i kraft i 2013, og som Mette Frederiksen stod i spidsen for som beskæftigelsesminister. Det skriver Altinget.dk I 2014 blev lidt over 6.000 tildelt førtidspension, hvilket ifølge Altinget.dk er historisk få. I 2018 blev knap 13.000 tildelt førtidspension. Reformen af førtidspension og fleksjob indførte en helt ny ydelse baseret på såkaldte ressourceforløb og medførte en historisk hård opbremsning i tildelingen af førtidspension, som blev halveret i årene efter. De seneste år er det store fald imidlertid afløst af en kraftig stigning, som ser ud til at fortsætte i 2019. Ekspert: Første generation af ressourceforløb bliver afsluttet ”En logisk forklaring er, at den første generation af reformens femårige ressourceforløb nu løber ud. Og så finder man ud af, at der ikke er meget perspektiv i at fortsætte ad det spor, og i stedet tildeler man førtidspension,” siger Thomas Bredgaard, der er arbejdsmarkedsforsker og professor (mso) ved Aalborg Universitet, til Altinget.dk Samme forklaring kommer fra Aalborg Kommune. Her har udviklingen gennem årene svinget nogenlunde i takt med landsgennemsnittet. ”Når ressourceforløbene tages op igen, så fører mellem 60 og 70 procent af dem her i Aalborg til, at man får en førtidspension. Det er helt forventeligt,” siger Mai-Britt Iversen (S), der er rådmand for familie- og beskæftigelse i Aalborg Kommune til Altinget.dk Ekspert: Tværfagligt samarbejde er vanskeligt Annette Juul Jensen, seniorkonsulent hos Cabi er enig med Thomas Bredgaard og Mai-Britt Iversen i, at en del af forklaringen på stigningen er at mange af de første ressourceforløb nu bliver afsluttet. Hun peger dog også på, at det forsat kræver rigtig meget af kommunerne og samarbejdspartnere at skabe gode og sammenhængende ressourceforløb. "Det er en særdeles krævende opgave at få alle aktører med om bord og arbejde i samme retning. Kommunerne har via jobcentrene fokus på at afklare borgernes arbejdsevne, men borgere, som er i ressourceforløb, har ofte både psykiatrien og sundhedsvæsnet inde på livet. Det er store organisationer, som både internt og eksternt skal skabe et tæt, tværfagligt samarbejde. Og det er en vanskelig opgave at få til at lykkes," siger Annette Juul Jensen.

Hent gratis guide til at lave gode og meningsfulde beskrivelser af virksomhedspraktik
14.08.19

Ny guide: Sådan laver du meningsfulde beskrivelser af virksomhedspraktik

Et af de centrale værktøjer til at få ledige i job er virksomhedspraktik. Og for at sikre et godt praktikforløb er det vigtigt med klare aftaler om praktikkens formål, opgaver og opfølgning. Vi har lavet en guide til dig i jobcentret med gode råd til at lave de gode og meningsfulde praktikbeskrivelser. Fra januar træder forenklingen af beskæftigelsesindsatsen i kraft, og det betyder et endnu stærkere fokus på lediges vej til job. Kommunernes absolut vigtigste samarbejdspartner bliver virksomhederne, og flere ledige end i dag skal i virksomhedsrettede ordninger. Det stiller også krav til at beskrivelserne virksomhedspraktikker, som bliver oprettet i Vitas og Min Plan er godt gennemarbejdede. Den gode praktikbeskrivelse gør det klart, hvad der er aftalt, og eliminerer misforståelser og tvivlspørgsmål, som ofte tager tid. Gratis guide til dig i jobcentret Det er medarbejderen i jobcentret, som har ansvaret for, at beskrivelsen af praktikken er klar og tydelig, og derfor har vi udviklet en gratis guide til meningsfulde praktikbeskrivelser. Den er gratis og kan downloades på Cabis hjemmeside I guiden får du tips og gode råd til, hvordan du skriver kort og præcist. Du får også eksempler på, hvordan den gode praktikbeskrivelse kan se ud - Og hvordan den mindre gode beskrivelse ser ud. Det skal fx være tydeligt, hvilke opgaver praktikanten skal løse, hvornår arbejdstiden er, hvor ofte der skal følges op, og hvem kontaktpersonen i virksomheden og jobcentret er. Download guiden Meningsfulde praktikbeskrivelser

Københavns Kommune vil have en bedre indsats over for udsatte unge
01.08.19

København styrker indsatsen for udsatte unge på tværs af forvaltninger

Tre forvaltninger under Københavns Kommune rykker tættere sammen for at styrke indsatsen over for udsatte unge. Udsatte unge i København har ofte flere forskellige udfordringe, og mange gange betyder det, at de har sager eller er i kontakt med mere end én af kommunens forvaltninger. Men nu skal et tættere samarbejde mellem forvaltninger forbedre sagsbehandlingen for de unge, skriver dknyt.dk Initiativet hedder Københavns Ungeindsats og skal forbedre sagsbehandlingen og forhindre, at de unge føler sig som kastebolde mellem forvaltninger og sagsbehandlere, fortæller beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V). "Derfor skal vi hele tiden arbejde på at gøre tingene enklere og nemmere, så de får en bedre og mere meningsfuld oplevelse. Og det skal dette initiativ bidrage til, siger hun til dknyt.dk Formålet med at rykke forvaltningerne tættere sammen er at bringe de unge tættere på arbejdsmarkedet eller i uddannelse, og i praksis betyder det blandt andet, at unge med behov allerede fra 8. klasse får tilknyttet en ungeguide. Guiden kan fx være tovholder på den unges sager eller hjælpe med at pege i den rigtige retning for at få svar på spørgsmål. Medarbejdere fra de tre forvaltninger Beskæftigelses- og integration, Børne- og ungdom samt Socialforvaltningen rykker fysisk tættere sammen, og der går også en ny platform i luften, som gør samarbejdet nemmere på tværs. Her kan medarbejderne nemlig få overblik over den unges sager og se, hvilke medarbejdere den unge ellers er i kontakt med. Læs mere på dknyt.dk Se også Cabis anbefalinger til en bedre ungeindsats

Fire kommuner skal i samarbejde med Cabi få det sociale frikort ud til mange flere
19.06.19

Nyt projekt skal få det sociale frikort ud til flere

Socialt udsatte har med det sociale frikort ret til at tjene 20.000 kr. om året skattefrit og uden at blive trukket i sociale ydelser, men kun få bruger det. Nu skal et pilotprojekt i fire kommuner sprede det sociale frikort ud til flere. TrygFonden har bevilliget godt 2,2 millioner kr. til Cabi, som skal gennemføre projektet. Gennem det nye projekt skal Holstebro, Næstved, Vejle og Esbjerg Kommune, der alle har sagt ja til at være med, afprøve konkrete, praksisnære modeller til, hvordan det sociale frikort kan blive en succes for både virksomheder og de borgere, som benytter sig af det sociale frikort. I 2018 gennemførte videns- og netværkshuset Cabi en undersøgelse for Rådet for Socialt Udsatte for at afdække, hvad der skal til for at flest muligt udsatte kan få gavn af frikortet. Indsatsen skal løftes i fællesskab Undersøgelsen viser bl.a., at det kræver en solid kommunal indsats og et tæt samarbejde med bl.a. virksomheder og frivillige i lokalområdet, hvis det sociale frikort skal blive en succes. ”Vi er meget glade for, at TrygFonden har givet os muligheden for at sætte det her initiativ i gang, og at de fire kommuner har sagt ja til at være med. Der er brug for at få flere konkrete erfaringer med brugen af det sociale frikort, der kan virke som inspiration og motivation til både kommunerne, virksomhederne og det enkelte menneske. Undersøgelsen, som vi lavede sidste år, gav os værdifuld viden om, hvad der skal til for at udsatte vil bruge frikortet, og nu kan vi teste det i praksis. Vi ved, at lokalområderne skal løfte den her indsats i fællesskab, så der skabes reelle muligheder for at frikortet kan det blive en central trædesten til konkrete joberfaringer for nogle af de mest udsatte mennesker i vores samfund,” siger Mette Rønnau, direktør i Cabi. Trygfonden ser projektet som en mulighed for, at flere kan blive en del af fællesskabet og tage skridt i retning af arbejdsmarkedet. ”Mange udsatte kæmper med både fysiske og psykiske problemer, som gør det svært at få en plads på arbejdsmarkedet. Til trods for deres sårbare situation drømmer mange netop om at komme i arbejde – og dermed få adgang til anerkendelse, sociale relationer og øget økonomisk sikkerhed. Vi håber, at vi med denne indsats kan være med til at give flere mennesker adgang til den tryghed det giver at være en del af et arbejdsfællesskab.” siger Christoffer Elbrønd, projektchef i TrygFonden. Udsatte vil gerne bidrage Da det sociale frikort blev lanceret ved årets begyndelse var målsætningen, at 4.000 udsatte skal arbejde på ordningen, men 1. april var der ifølge A4medier kun udstedt 190 frikort. Og det nye projekt i de fire kommuner skal bidrage til at flere udsatte benytter sig af ordningen. ”I forbindelse med undersøgelsen har vi talt med potentielle brugere af frikortet, og trods store udfordringer, så er det mennesker, der har ressourcer, og som faktisk gerne vil arbejde. Men en del af dem er ikke i stand til at passe et fast job, så der er behov for en enorm fleksibilitet i de opgaver, de skal løse, og der er behov for at kommunerne gør en markant indsats for at få det sociale frikort ud til de potentielle brugere,” forklarer Mette Rønnau. I tæt samarbejde med Holstebro, Næstved, Vejle og Esbjerg Kommune skal Cabi sætte gang i fire lokale modeller for, hvordan det sociale frikort kan komme ud over rampen. Det handler bl.a. om: Fælles mål for indsatsen. Rekruttere borgere og virksomheder. Organisering af visitation til frikortet Støtte og hjælp til virksomhederne. Undervejs vil Cabi opsamle resultater og erfaringer fra de fire deltagende kommuner og formidle dem til landets øvrige kommuner. ”Vi nøjes ikke med de fire kommuner, da det er vores ambition, at den viden, vi opnår, kommer ud og leve i hele landet,” slutter Mette Rønnau Kontakt: Direktør Mette Rønnau, Cabi: 8620 8360 / mer@cabiweb.dk Projektchef Christoffer Elbrønd, TrygFonden: 4526 0806 / ce@trygfonden.dk Yderligere kontaktperson: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk Fakta om Trygfonden TrygFonden arbejder for, at alle i Danmark kan tage ansvar for egen og andres tryghed. De seneste år har TrygFonden anvendt 600 millioner kroner om året på projekter inden for kerneområderne sikkerhed, sundhed og trivsel.

14.06.19

Veteraner møder virksomheder i Frederikshavn

Flådestationen i Frederikshavn lægger lokaler til et arrangement, hvor tidligere udsend-te kan møde virksomheder til en uforpligtende snak om job. Arrangementet er en del af en større indsats, som skal skabe job til veteraner. En række virksomheder som eksempelvis Hydrema, KMD Aalborg og Huset Venture Nordjylland har meldt deres ankomst til arrangementet hos Forsvarets Hovedværksteder på Flådstationen i Frederikshavn den 17. juni. Det er virksomheder, der allerede har erfaringer med at ansætte veteraner, og de har sagt ja til at møde veteraner til en uforpligtende snak om job. For nogle veteraner kan det være svært at omsætte sine militære kompetencer til et job i det civile. Det er man også bevidste om på Flådestationen, som selv har ansat flere veteraner. ”Forsvarets Hovedværksteder er en arbejdsplads, hvor veteranerne kan beskæftige sig med militære opgaver blandt civile kollegaer. Vi kan på den måde være en naturlig mellemstation, hvor du som veteran kan anvende dine militære færdigheder og samtidig forberede dig på et job uden for hegnet,” siger orlogskaptajn Morten Hvilshøj Sørensen, Forsvarets Hovedværksteder på Flådestationen i Frederikshavn. Borgmester i Frederikshavn Kommune, Birgit S. Hansen (S) bakker op om arrangementet. ”Jeg synes, det her er en god indsats. Vores veteraner fortjener i den grad en hjælpende hånd til at komme ind på arbejdsmarkedet, når de vender hjem fra tjeneste. Og det er opløftende at se, at lokale virksomheder træder til for at tage imod dem og deres kompetencer,” siger hun. Arrangementet i Frederikshavn er en del af den landsdækkende indsats Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse, der skal skabe job til veteraner, som befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Det rigtige match er vigtigt Danmark har omkring 30.000 veteraner i den arbejdsdygtige alder, og mange af dem glider ubesværet ind på arbejdsmarkedet efter deres militære karriere. Men for nogle er overgangen svær, fordi de måske har fysiske eller psykiske udfordringer efter voldsomme oplevelser under deres udsendelse. Og dem er vi forpligtet til at hjælpe, forklarer Ea Nielsen, kommunikationschef hos Cabi og projektleder for Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse. ”Vi arbejder for at mennesker og virksomheder kan lykkes. Og vi ved, at noget af det, der skal til for at lykkes, er det rigtige match mellem kandidaten og den virksomhed, som skal ansætte. Veteraner har en masse ressourcer, og mange virksomheder mangler arbejdskraft, så hvis vi får skabt det rigtige match, har vi en vindersag for begge parter,” siger hun. Kontakt: Kommunikationschef Ea Nielsen, Cabi: 4128 4126 / eni@cabiweb.dk Orlogskaptajn Morten Hvilshøj Sørensen, Forsvarets Hovedværksteder: 7282 1201 / fh-pnch@mil.dk For kontakt til borgmester Birgit S. Hansen, pressechef Hakan Jakob Kosar, Frederikshavn Kommune: 6162 6047 / hkko@frederikshavn.dk Der er ikke adgang for pressen til selve arrangementet i Frederikshavn. Vi stiller dog gerne op til interview før og efter arrangementet. Se program for arrangementet Fakta om Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse Danmarks udsendte finder ikke altid vej til et civilt job efter endt tjeneste. Det landsdækkene projekt Veteraner i Job - fra brændpunkt til beskæftigelse skal bane vejen for, at flere ledige veteraner får fast tilknytning til det danske arbejdsmarked. Projektet ledes af Cabi og løber over en fire-årig periode fra 2017 til 2020. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering financierer projektet. Se mere på Cabiweb.dk/veteran Fakta om Cabi Cabi er et non-profit videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme: Udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse Udsatte medarbejderes muligheder for at for at blive i deres job Trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.

12.06.19

Virksomheder på Lolland-Falster går sammen om at få udsatte i job

Udsigten til at mangle arbejdskraft har fået erhvervslivet og de to kommuner på Lolland-Falster til at gå sammen i en storstilet indsats, der skal skaffe de nødvendige hænder til virksomhederne og få udsatte i job. Over 50 virksomheder har meldt sig som ambassadører. Den A.P. Møllerske støttefond har bidraget med 21. mio. kr. Femern-forbindelsen og flere store virksomheders aktiviteter i Lolland og Guldborgsund Kommuner vil de kommende år gøre kraftigt indhug i områdets arbejdskraft. Alene Femern-forbindelsen forventes at give arbejde til 6.000 medarbejdere inden for bygge- og servicefagene. For at afbøde den forventede mangel på arbejdskraft, blev der sidste år sat gang i en ambitiøs indsats med navnet Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster. Her er de to kommuner gået sammen med bl.a. det lokale erhvervsliv og videns- og netværkshuset Cabi, hvor målet er at 850 udsatte borgere får tilknytning til arbejdsmarkedet gennem konkrete forløb i virksomhederne. Stor opbakning fra lokale virksomheder For at det skal lykkes kræver det stor opbakning fra det lokale erhvervsliv, og det er gået over al forventning: Indtil videre har 51 lokale virksomheder meldt sig som ambassadører for indsatsen. Det er langt over det forventede mål om 30 ambassadørvirksomheder. Som ambassadørvirksomhed siger man ja til selv at tage imod ledige fra kanten af arbejdsmarkedet, og man siger ja til at udbrede kendskabet til indsatsen så flere virksomheder melder sig. Derudover var 590 borgere fra de to kommuner visiteret til indsatsen ved udgangen af marts måned. Det overstiger også de forventede resultater. Borgmester: Stor ros til virksomhederne ”Dette imponerende resultat viser endnu engang, at vi her på Lolland-Falster ikke venter på, at andre kommer og fortæller os, hvad der er behov for. Vi tager selv ansvar for vores fremtid og udvikling. Vi står over for en lang række store infrastrukturprojekter de kommende år, og det skal vi være klar til at håndtere og kunne levere den nødvendige arbejdskraft, så jeg kan kun give virksomhederne kæmpe ros for deres indsats,” siger borgmester i Guldborgsund Kommune John Brædder. ”De lokale virksomheder viser med al tydelighed, at de ønsker at gøre en indsats sammen med kommunerne for at få flest mulige borgere fra Lolland-Falster ud på arbejdsmarkedet. De lokale virksomheder viser en stor ansvarlighed for at medvirke til at vi også i fremtiden har den nødvendige arbejdskraft på Lolland-Falster,” siger Vibeke Grave, formand for social- og arbejdsmarkedsudvalget i Lolland Kommune. Foruden ambassadørvirksomhederne er en række andre virksomheder også involveret i indsatsen. ”Med sådan en opbakning fra virksomhederne kan vi klart og tydeligt sige, at vi har et erhvervsliv, der tager et væsentligt ansvar for lokalområdet ved at hjælpe mennesker, som har det svært, med at få chancen på arbejdsmarkedet. Det kan vi godt være rigtig stolte af,” siger Marie Person, projektleder hos Business Lolland-Falster. Ambassadørvirksomhed: Vi skal fortsat kunne tiltrække arbejdskraft En af de virksomheder, som har meldt sig som ambassadør for Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster, er Fælleskøkkenet, der leverer mad til ældre i de to kommuner. ”Vi har i forvejen et rigtig godt samarbejde med kommunerne, og vi er en arbejdsplads, om er rummelig på flere felter, så det var oplagt for os at gå med i Rekruttering fra kanten. Der er behov for, at vi fortsat kan tiltrække arbejdskraft,” siger Ninna Bondehøj, souschef for Fælleskøkkenet. Fælleskøkkenet har ca. 70 ansatte og beskæftiger bl.a. kokke, slagtere, chauffører og lagermedarbejdere. ”Vi vil gerne tage et socialt ansvar, og vi har fx ansatte i fleksjob og har ansat medarbejdere, som skulle tilbage fra sygemelding med stress. Det kræver rummelighed fra de faste medarbejdere, når vi tager nye ind, og det handler rigtig meget om god kemi. Men som regel lykkes det,” siger Ninna Bondehøj. Hos videns- og netværkshuset Cabi, der er overordet ansvarlig for Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster, ser seniorkonsulent Jesper Pedersen store perspektiver i indsatsen. ”Vi ved, at det har en rigtig god effekt, når borgere, som af den ene eller anden grund befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, får chancen for at prøve sig af i en rigtig virksomhed. Men det kræver et tæt samarbejde mellem virksomhederne, de lokale jobcentre og erhvervsorganisationerne. Derfor er det godt at se den store opbakning. For kan vi lykkes her, er det en viden og erfaring, som vi kan bringe med videre til resten af landet,” siger Jesper Pedersen. Den A.P. Mølleske Støttefond bidrager med 21 millioner kr. Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster er et partnerskab mellem Lolland og Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster, 3F og Erhvervspark Lolland. Indsatsen er ledet af videns- og netværkshuset Cabi i samarbejde med analysevirksomheden LG Insight. Initiativet løber til udgangen af 2021 og er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond med 21,1 millioner. KONTAKT Kommunikationskonsulent Johanne Duus Hornemann, Guldborgsund Kommune: 2518 2335 / jdh@guldborgsund.dk Souschef Ninna Bondehøj, Fælleskøkkenet: 7241 1642 / nibo@faelleskoekkenet.dk Marie Persson, Projektleder Business Lolland-Falster, 5179 2649 / mp@businesslf.dk Seniorkonsulent Jesper Pedersen, Cabi:4162 1272 / jep@cabiweb.dk Yderligere kontaktpersoner: Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk Fakta om Rekruttering på kanten fra Lolland-Falster Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster er et partnerskab mellem Lolland og Guldborgsund Kommune, Business Lolland Falster, 3F, Erhvervspark Lolland, videns- og netværkshuset Cabi samt analysevirksomheden LG Insight. Initiativet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond. Læs mere om projektet hos Business Lolland Falster

27.05.19

Ekspert: Ressourceforløb er kommet for at blive

Debatten om ressourceforløb fokuserer ofte på enkeltsager med syge borgere, der sendes i arbejdsprøvning, men det store skifte i sagsbehandlingen er et øget fokus på udvikling af arbejdsevnen, og det står ikke til at blive ændret. Det mener Cabis seniorkonsulent Annette Juul Jensen. Fra afklaring til udvikling af arbejdsevnen. Det var det store skifte i beskæftigelsesindsatsen, som sket med først reformen af fleksjob og førtidspension, og dernæst med sygedagpengereformen. Begge reformer har fra mange sider været udsat for hård kritik, men principperne bag reformerne står ikke til a blive ændret på den anden siden af folketingsvalget. Det vurderer Annette Juul Jensen, seniorkonsulent i Cabi, i et interview med NB Beskæftigelse “Den store førtidspension og fleksjobreform tog hul på en ny æra i beskæftigelsespolitikken. Det er ikke noget, man bare gør om igen,” siger Annette Juul Jensen til NB Beskæftigelse Hun anerkender kritikken af reformerne, men mener at de grundlæggende tanker bag reformen er rigtige. “Med førtidspension og fleksjobreformen gjorde man op med, at sager kan køre i det uvisse i 20 og 30 år. I nogle af de mere historiske sager har vi nogen gange set, at man kunne være på ydelserne, fra man var 18 år og så nærmest til man blev pensionist. Der er nu kommet fokus på, at hvis borgere roder rundt i kontanthjælp i så mange år, så er de på den forkerte ydelse. Nu skal folk hjælpes derhen, hvor de hører hjemme, både ydelses- og indsatsmæssigt,” siger Annette Juul Jensen om reformen om førtidspension og fleksjob, som trådte i kraft 1. januar 2013. Læs mere Læs hele interviewet med Annette Juul Jensen, hvor hun også vurderer sygedagpengereformen

Page

Dorthe Lundh

Pressekontakt | Pressemeddelelser | Nyhedsartikler | Debatindlæg