Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Cabis projekter
  4. Grøn omstilling - en nøglebrik til social inklusion
  5. Samarbejdspartnere

Til samarbejdspartnere i projektet

Den grønne omstilling stiller krav til virksomheders rekrutteringsstrategier. Projekt Grøn omstilling – en nøglebrik til social inklusion kobler grøn omstilling og social inklusion og bidrager til, at ledige fra kanten af arbejdsmarkedet bliver kvalificeret til at løse konkrete grønne opgaver i virksomhederne. 

Projektets formål

Projektet tilbyder virksomheder en sammenhængende indsats, der kombinerer grøn omstilling og socialt ansvar. Det skal bidrage til, at flere ledige fra kanten af arbejdsmarkedet kommer i job, som understøtter virksomheders grønne omstilling.

Gennem projekt vil der blive udviklet værktøjer til at spotte og få overblik over konkrete arbejdsopgaver. Det skal skabe grundlag for, at ledige fra kanten kan opkvalificeres, så de kan løse flere og tiltagende specialiserede grønne opgaver.

Ved projektets afslutning er målet, at 450 ledige er blevet opkvalificeret til at varetage grønne jobs, hvoraf ca. 300 ledige vil være i beskæftigelse.

Hent flyer om projektet

Få de vigtigste information om projektet i en let overskuelig flyer i pdf-format, som du kan printe og tage med ud til virksomhederne.

Projektets deltagere

Det forventes, at op mod 250 virksomheder deltager i projektet. De får hjælp til både at rekruttere ledige fra kanten til deres grønne omstilling og hjælp til onboarding, opkvalificering og fastholdelse af deres nye medarbejdere.

Projektets samarbejdspartnere

Et afgørende element i projektet er et tæt samarbejde mellem Cabi, virksomheder, erhvervsorganisationer, erhvervsskoler og en række kommuner. Med i projektet er:

Erhvervsråd Herning-Ikast-Brande, Ikast-Brande Kommune, Herning Kommune, Herningsholm Erhvervsskole, Esbjerg Kommune, Rybners, GreenSkills Esbjerg, Learnmark Horsens, Hedensted Erhverv, Hedensted Kommune, Holstebro Kommune, UC Holstebro, Holstebro Erhvervsforum og Erhvervshus Midtjylland.

Rollefordelingen hos samarbejdspartnere

Erhvervsskoler, erhvervsråd mv., jobcentre og Cabi har forskellige roller og opgaver i projektet.

Download rollefordelingen i printvenlig version (pdf)

Cabi
  • Overordnet projektleder
  • Deltage i virksomhedsbesøg
  • Facilitere vidensdeling og metodeudvikling
  • Udarbejde støttemateriale til partnerne
  • Administrere økonomisk støtte til virksomhederne
  • Støtte virksomhederne
  • Opsamle og formidle erfaringer fra projektet.
Erhvervsråd mv.
  • Virksomhedskontakt
  • Første besøg på virksomheder
  • Bidrage med faglig viden om grøn omstilling
  • Registrering af besøg.
Erhvervsskoler
  • Bidrage med virksomhedskontakter
  • Deltage i virksomhedsbesøg
  • Udvikle forforløb til ledige borgere
  • udvikle fleksible opkvalificeringsforløb.
Jobcenter
  • Virksomhedskontakt
  • Bruge mappingværktøjet til at spotte potentielle grønne opgaver i virksomhederne
  • Rekruttere og matche ledige med fokus på lønnede timer
  • Sikre nem og smidig sagsbehandling til understøttende instanser
  • Støtte til virksomhederne i forbindelse med indslusning og fastholdelse
  • Ved behov hjælpe virksomhederne med administration i forbindelse med projektet
  • Dele viden om projektet. 

”Grøn omstilling og social inklusion er hver især meget vigtige dagsordner, som vi mener kan understøtte hinanden og dermed sikre grøn arbejdskraft til fremtiden. Når vi kobler to så store emner sammen, kalder det på samarbejder på tværs af mange aktører. Dem har vi samlet i dette projekt.”

Ea Nielsen, souschef i Cabi.

Eksempelbank – Hvad er grønne opgaver?

De grønne opgaver, er opgaver, som på forskellige måder bidrager til miljøbeskyttelse, ressourcebesparelse og klimaindsats. I praksis er det enten opgaver i virksomhedens egen grønne omstilling eller opgaver, hvor virksomheden bidrager til samfundets/andre virksomheders grønne omstilling.

Opgaver i virksomhedens egen grønne omstilling
  • Sortering og genanvendelse af plast, pap, papir
  • Reduktion af materiale-, energi- eller vandforbrug
    • Udskifte glødepærer med energibesparende pærer
    • Omlægning til varmepumpe
    • Vandbesparende tiltag i forbindelse med rengøring
    • Indsamling af restmaterialer, der kan blive til et nyt produkt
    • Reparation af IT-udstyr, så det kan genbruges
  • Istandsættelse af brugte produkter/materialer
    • Fjerne puds fra brugte mursten, så de kan genbruges
    • Reparation af værktøjer, som forlænger levetiden
  • Vedligehold af udendørsarealer uden brug af sprøjtemidler
  • Portionsanretning frem for buffet i kantine for at mindske madspild
  • Rengøring af service som erstatning for engangsemballage
  • Dokumentation af efterlevelse af miljølovgivning og -krav
  • Optimering af transportlogistik, så brændstofforbruget reduceres
  • Udførelse af småopgaver, som gør, at fagspecialister kan lave flere opgaver i forbindelse med grøn omstilling
    • Klargøre værktøj og varevogne for fagspecialister som elektrikere, vvs’ere m.m.
Opgaver hvor virksomheden leverer til andres grønne omstilling
  • Produktion og levering af energibesparende produkter til virksomheder
  • Produktion og levering af materiale til solceller eller vindmøller
  • Indhentning af andre virksomheders affald, så det samles og genanvendes
    • Indsamling og genanvendelse af restprodukter fra andre virksomheders produktion
    • Vedligehold af andre virksomheders udendørsarealer
  • Indsamling af affald på golfbaner og lignende
  • Vedligehold af vild med vilje arealer
  • Lægge asfalt der reducerer bilers brændstofforbrug.
Case: Grønne opgaver hos BF12

Vicevært er ansat til at løse grønne opgaver hos BF12

BF12 holder til i Bording og leverer træplader til køkken-, møbel- og byggeindustrien.

Virksomheden har ansat en vicevært i fleksjob med 15 timer om ugen til at lave mindre renoveringer og reparationer frem for, at BF12 skal købe nyt, hver gang noget ikke fungerer.

Eksempler på medarbejderens grønne opgaver:

  • Viceværten renoverer en tunnel mellem to fabriksbygninger, hvor han bruger træplader med en særlig brandhæmmende overfladebehandling, som BF12 fik retur fra en kunde. Træpladerne fejler ikke noget, men kan heller ikke sælges. De er derfor oplagte at bruge i renoveringen i stedet for at sende materialerne til lossepladsen. Samlet betyder viceværtens opgave, at BF12 får færre udgifter til renovering af tunnelen, sparer udgifter til deponi og belaster miljøet mindre, fordi materialerne genbruges.

  • Viceværten sorterer også affald. Er der fx en sodavandsdåse i papiraffaldet, koster det langt mere for BF12 at komme af med affaldet. Derfor er der rigtig god økonomi i at sikre, at affaldet er sorteret korrekt. Med opmærksomhed på affaldssortering styrker man også den grønne kultur i hele virksomheden, så alle bliver mere opmærksomme på at sortere korrekt.

Oplagt at andre virksomheder gør det samme

Catharina Lopdrup, HR-, CSR- og bæredygtighedsansvarlig hos BF12 tror, at andre virksomheder også kan få gavn af at have en medarbejder in-house, som løser mindre ad hoc-opgaver, der bidrager til den grønne omstilling. Og det kan sagtens være en medarbejder, som er ansat på særlige vilkår – fx på få timer eller andre særlige hensyn.

Hun foreslår også, at nabovirksomheder kan gå sammen om at ansætte en vicevært, som løser forskellige grønne opgaver.

Case: Grønne opgaver hos Rescue Center Denmark

Brian løser dokumentationsopgaver hos Rescue Center Denmark

Rescue Center Denmark i Esbjerg har ansat 54-årige Brian i et 12 timers fleksjob med grønne opgaver.

Videns- og uddannelsescenteret specialiserer sig i blandt andet at udbyde kurser til energisektoren, og det kræver løbende dokumentation og kvalitetshåndtering. Her har Brian vist sig at være en stor ressource.

Eksempler på medarbejderens grønne opgaver:

  • Brian sikrer blandt andet, at Rescue Center Denmark har de rette sikkerhedscertifikater indenfor fx svejsning og højderedning
  • Han holder også Rescue Center Denmark opdateret på de nyeste regler og sikkerhedskrav fra fx vindmøllebranchen.

Nu ligger opgaven med grøn dokumentation hos én medarbejder

Afdelingschef Christian Bo Sørensen fortæller, at den løbende dokumentation og kvalitetshåndtering før blev flyttet rundt mellem underviserne og ledelsesgruppen. Men nu, hvor de har ansat Brian, er ansvaret rodfæstet ét sted. Det er en kæmpe styrke.

Case: Grønne opgaver hos P. Jensen & Sønner

Lea klarer opgaver med CSR-dokumentation hos P. Jensen & Sønner

Murervirksomheden P. Jensen & Sønner i Outrup har gode erfaringer med at ansætte mennesker visiteret til fleksjob. Senest har de ansat 37-årige Lea i et fleksjob på seks timer om ugen.
På grund af kroniske smerter i benet har Lea behov for stor fleksibilitet i sine arbejdsopgaver. Men selvom hun kun er der få timer om ugen, gør Lea en kæmpe forskel, fortæller Lillian Jensen, der sammen med sin mand ejer murerfirmaet.

Eksempler på medarbejderens grønne opgaver:

  • Lea varetager en række administrative opgaver inden for CSR-dokumentation. Det indebærer indberetning og dokumentation til myndigheder og sikre løbende opdatering på virksomhedens nye tiltag under CSR
  • Hun hjælper også med de administrative processer for indkøb og samlet indkøb
  • Lea understøtter desuden virksomhedens koordinering af kurser til medarbejderne for at sikre kompetenceudvikling til bl.a. affaldshåndtering, miljørigtig kørsel, genbrug af materialer m.m.

Lea føler sig værdsat

Lea aflaster desuden Lillian Jensen og kommer med et frisk pust. Og så er hun god til at koordinere deres sociale aktiviteter. For Lea har det været vigtigt at få et job i en virksomhed, hvor hun føler sig værdsat. Hun kan mærke, at hun gør en forskel, og selvom hun ikke er der i mange timer, får hun noget fra hånden.

Cases

Case: St. Hippolyt

St. Hippolyt lykkes med at tage et bæredygtigt ansvar – både socialt og miljømæssigt. Case om St. Hippolyt

Case: Pestibus

Pestibus har rykket sig i en grønnere og mere social retning, efter at de har udarbejdet en bæredygtighedsrapport. Case om Pestibus

Case: ACO Funki A/S

Hos ACO Funki A/S er ledige fra kanten af arbejdsmarkedet en ressource i den grønne omstilling Case om ACO Funki

Case: REMA 1000 i Holstebro

REMA 1000 i Holstebro lykkes med at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og skabe sammenhold. Case REMA 1000

Projektet er støttet med 17,6 mio. kr. af Den Europæiske Socialfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og løber fra 2023 til primo 2025.

Carsten Lunden

Fleksjob | CV | Handicapkompenserende ordninger | S'et i ESG I Kompetenceudvikling | CV
Tilgå Carsten Lunden på LinkedIn