Spørgeguide
Til dialog med virksomheder om at afdække grønne opgaver.
Formål
Spørgeguiden og skemaet til Afdækning af grønne opgaver i virksomheden hjælper jer med at få overblik over, hvilke af virksomhedens aktiviteter, der understøtter den grønne omstilling.
I næste trin kan I se, hvilke aktiviteter der kan brydes ned i nogle mindre opgaver, som kan løses af personer fra kanten af arbejdsmarkedet.
Beskrivelse
Den grønne omstilling indgår på tværs af værdikæden og består af en række aktiviteter i virksomheden.
I nogle tilfælde vil den grønne omstilling knytte sig til virksomhedens primære aktiviteter med varer eller services. Det er de aktiviteter, som giver produktet værdi, mens det går gennem kædens led.
De primære aktiviteter dækker (i afdækningsskemaet) over indgående logistik, produktion og udgående logistik, mens supportaktiviteter og salg/service er slået sammen.
Spørgsmål til virksomhederne
Inspiration til spørgsmål til virksomhederne:
- Hvilke aktiviteter har jeres virksomhed i forbindelse med grøn omstilling?
- Kan I beskrive de produktions- og serviceopgaver, I har i forbindelse med den grønne omstilling: Eksempelvis ift. indgående logistik/produktion/udgående logistik? Og i forbindelse med jeres supportaktiviteter og salg/service? (Beskriv i skema, inklusive estimeret timetal)
- Hvordan ser jeres rekrutteringssituation ud? Har I opgaver i relation til den grønne omstilling, som I har svært ved at få løst, eller som kan løses af andre, så I får frigivet tid hos øvrige medarbejdere (fx fagspecialister)
- Kan I give en ledig, der har brug for en chance, mulighed for at komme og bidrage få timer om ugen I jeres virksomhed? Hvordan kan det konkret foregå?
- Har I overvejet efter- og videreuddannelse til den grønne omstilling til nogle af jeres medarbejdere via VEU (inkl. medfølgende VEU-godtgørelse)? Kunne dette skabe nye jobåbninger?
Opmærksomhedspunkter ved rekruttering
Gode spørgsmål, hvis virksomheden har opgaver, som de gerne vil have udført af personer fra kanten af arbejdsmarkedet:
- Hvad skal en medarbejder kunne for at arbejde hos jer? (fx faglige, personlige og/eller sociale kompetencer)
- Hvad kan I hjælpe en ny medarbejder med? (fx ift. struktur i opgaver, støtte/hjælp m.v.?)
- Hvad kan virksomheden være udfordret på at rumme? (fx pga. opgavetypen, virksomhedssammensætning, manglende erfaringer med bestemte udfordringer, psykiske udfordringer, fysisk handicap eller andet?)
Det lokale jobcenter vil kunne hjælpe virksomheden med viden og redskaber ift. inklusion og fastholdelse af virksomhedens nye medarbejdere.