Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Cabis projekter
  4. Sammen om fritidsjob
  5. Inspirationskatalog til fritidsjobindsats
  6. Kommunale fritidsjob

FRITIDSJOBINDSATS, DER VIRKER!

Kommunale fritidsjob

Kommunen og det lokale erhvervsliv har en vigtig rolle i at skabe fritidsjob til unge og sikre arbejdspladser for fremtiden. Kommunale fritidsjob åbner velfærdsområderne op for de unge, viser fagene frem og bidrager til at løse den voksende udfordring med mangel på arbejdskraft.

Velfærdsområder viser deres fag frem

Kommunen er en stor arbejdsplads og skal selvfølgelig sammen med det øvrige erhvervsliv tilbyde fritidsjob til unge.

Flere velfærdsområder ser ind i en fremtid med mangel på arbejdskraft og kan med fordel bruge fritidsjobbet som strategi til at vise deres fag frem.

Områder med kommunale fritidsjob

I Viborg Kommune har de haft succes med at skabe kommunale fritidsjob i børnehaver, klubber, SFO'er samt i rådhusdriften og i jobcentret. Der er endvidere oprettet fritidsjob på voksenhandicapområdet.

Det har vist sig, at det især i børnehaver har været let at finde plads til de 14-årige. Opgaverne passer til aldersgruppen, ligesom de få timer de må arbejde om dagen/ugen passer godt med børnehavens behov, som typisk er et par timer sidst på eftermiddagen.

Hvorfor samarbejde med kommunen om at skabe kommunale fritidsjob? 

Det er vigtigt at samarbejde om at skabe kommunale fritidsjob, fordi det giver unge adgang til deres første erfaringer på arbejdsmarkedet og udvikler deres branchekendskab. Samtidig styrker samarbejdet det lokale arbejdsmarked ved at bidrage til at afhjælpe arbejdskraftmangel og skabe social værdi i lokalsamfundet.

Organisation, rammer og vilkår

Ejerskab helt fra toppen

Forpligtelse er vigtigt som løftestang for at lykkes, når der for alvor skal laves fritidsjob i alle hjørner af en kommune. Forpligtelse er også vigtig, hvis resultaterne udebliver.

Tag en beslutning på det øverste strategiske niveau om, at fritidsjob er en prioritet og en "skal-opgave".

Sæt tal på, gør det målbart og lad det strategiske niveau være til rådighed for den drift, der skal løbe det i gang.

Kontakten til arbejdspladserne

Brug den øverste ledelse som indgang til de enkelte offentlige virksomheder.

Tal med dem om værdien af fritidsjob på netop deres arbejdsplads. Hjælp med at definere de praktiske opgaver, en fritidsjobber kan løse. Ikke faglige opgaver – en fritidsjobbers værdi ligger i de praktiske opgaver. Find medarbejdere, der har energi til at hjælpe de unge godt i gang, og inddrag det øvrige personale med det nye tiltag.

Hjælp med at lave jobopslag og tilbyd dem den rekrutteringsmodel, de har brug for. Måske skal fritidsjobkonsulenten finde og screene de unge, der skal til samtale. Måske vil arbejdspladsen bare gerne have en enkelt til samtale.

Hjælp arbejdspladsen, og kom argumenterne i forkøbet

Lav en beregning på, hvad en fritidsjobber koster om måneden, og kom argumenter om økonomi i forkøbet.

Bidrag til at gøre arbejdspladsen klogere på, hvad en fritidsjobber må og ikke må. Lav en fast ramme for løn og ansættelsesrammer.

Klik på billedet for at afspille videoen i YouTube

Hvorfor er kommunale fritidsjob en vigtig brik? Få forklaringen!

I videoen får du blandt andet viden om:

  • Hvordan man via kommunale fritidsjob kan rekruttere til brancher, der vil mangle arbejdskraft i fremtiden.
  • Hvilke opgaver, en medarbejder i kommunalt fritidsjob kan løse.
  • Hvilken slags hjælp, arbejdsgiverne med fordel kan tilbydes. 

Introducér unge til børneområdet gennem et fritidsjob

At arbejde i et børnehus kan være lige præcis den erfaring, der skal til, for at et ungt menneske ser en fremtid for sig som pædagog. Når de mærker, hvordan de kan være med til at sætte et smil på børnenes læber gennem leg og aktiviteter, vil de opleve, hvad faget har at byde på.

Opgaver, som en fritidsjobber kan løse

Der findes en række opgaver, som en fritidsjobber kan hjælpe med i børnehuse.

Det kunne fx være:

  • Deltage i aktiviteter i institutionen
  • Tømme skraldespande
  • Lægge bleer op på hylderne
  • Rydde af bordet
  • Vaske op
  • Servere eftermiddagsmad
  • Rydde legetøj op
  • Lettere rengøring
  • Sortering af materialer i de kreative rum.
Frigive tid til det pædagogiske personale

En fritidsjobber kommer i de sidste timer om eftermiddagen, hvor børnene hentes.

Det kan være med til at frigive lidt tid for det pædagogiske personale, som i stedet kan bruge tiden til eksempelvis at tale med forældrene i afhentningssituationen.

Alder, opgaver og arbejdstid

Der er forskellige opgaver, de unge må udføre afhængig af deres alder. Det samme gør sig gældende i forhold til arbejdstid. Grundlæggende skelnes der mellem, om den unge har afsluttet 9. klasse eller ej.

En kort oversigt (opdateret 2024)

  • 13-14-årige må højst arbejde to timer på skoledage og syv timer på fridage. Den ugentlige arbejdstid må ikke overstige 12 timer i uger med skoledage og 35 timer i uger, hvor der er helt skolefri.

  • 15-17-årige, der stadig går i folkeskole, må arbejde to timer på skoledage og otte timer på dage, der ikke er skoledage. 
    Den ugentlige arbejdstid må ikke overstige 12 timer i uger med skoledage og 40 timer i uger, hvor der er helt skolefri.

  • Arbejdstiden for 15-17-årige, der ikke længere går i folkeskole, må ikke overstige den sædvanlige arbejdstid for voksne, der arbejder i samme fag. Arbejdstiden må dog aldrig overstige otte timer om dagen og 40 timer om ugen.

Vær opmærksom på: Når den unge fylder 17 år, er han/hun dækket af overenskomsten for pædagogmedhjælpere, hvilket medfører et væsentligt spring i lønudgiften.

Du kan altid se de aktuelle regler for fritidsjob på jobpatruljen.dk

Trin for trin: Hvad skal der til for at lykkes med kommunale fritidsjob? 

1) Få opbakning fra den øverste ledelse

For at lykkes med at skabe flere kommunale fritidsjob, er det alfa-omega, at det er en prioritet hos den øverste ledelse. 

I Viborg Kommune lavede HovedMED en målsætning om, at skabe 60 kommunale fritidsjob i forbindelse med projektet "Sammen om fritidsjob."

Økonomidirektøren besluttede, at kommunen skulle ansætte fritidsjobbere under 18 år i daginstitutionerne. Han har derefter deltaget på samarbejdsmøder med de faglige organisationer (3F, FOA og BUPL) samt i et møde med dagtilbudschefen og områdelederne, hvor han har fortalt om beslutningen.

2) Hav styr på rammerne

Sørg for, at rammerne er på plads ift. jura og løn.

I Viborg Kommune udarbejdede Økonomi- og personaleafdelingen et notat vedrørende rammerne, herunder løn.

Herudover blev der udpeget en bestemt medarbejder i afdelingen, der kunne henvises til ift. at besvare spørgsmål om jura og løn.

Se eksempel på ansættelseskontrakt

3) Følg op

Følg op på indsatsen, og stil de relevante kompetencer til rådighed, hvis daginstitutionerne har spørgsmål.

I Viborg Kommune holdt fritidsjobvejledere oplæg på personalemødet for ledere for de enkelte daginstitutioner.

De stillede sig til rådighed for spørgsmål om ansættelse af fritidsjobbere.

Der blev sendt mails ud til alle daginstitutioner og taget telefonisk kontakt for at gøre opmærksom på muligheden for at ansætte en ung.

4) Hjælp i gang, og stil jer til rådighed

Tænk på, hvordan I kan bidrage til rekrutteringen og opstarten, og hjælp institutionerne i gang. Stil jer til rådighed, såfremt der opstår problemer.

I Viborg Kommune besøgte fritidsjobvejlederne de daginstitutioner, der var interesseret i at ansætte unge.

Institutionerne blev vejledt i, hvilke opgaver de unge kan lave, opstart, arbejdstid osv.

Fritidsjobvejlederne kontaktede den nærmeste skoles fritidsjobambassadør, som hjalp med at finde unge, som var interesseret i jobbet.

Derefter stod den enkelte institution selv for rekrutteringsprocessen, men fritidsjobvejlederen stillede sig til rådighed, såfremt der opstod problemer i ansættelsen.

5) Vær opmærksom på mulige udfordringer

Forbered jer på mulige udfordringer, fx ift. økonomi og ressourcer. 

I Viborg Kommune var der flere daginstitutionsledere, som gav udtryk for, at de ikke havde råd til at ansætte en ung i fritidsjob. Derfor stillede områdelederen i en kort periode økonomisk garanti, så det ikke nødvendigvis belastede det enkelte dagtilbuds budget. 

Da perioden udløb fortsatte de daginstitutioner, der i perioden havde ansat en eller to unge, med at have fritidsjobbere ansat. 

Vær særlig opmærksom på:

Det kan være en kulturændring på en kommunal arbejdsplads at ansætte unge under 18 år. Der kan blive brug for, at den øverste ledelse bakker op og gør opmærksom på det nye tiltag.

Gør det tydeligt, at fritidsjobbere klarer praktiske opgaver og ikke dækker vikartimer ved sygdom.

Der er fortsat et stykke arbejde med at få flere daginstitutioner til at få øjnene op for de unge. Det er dog blevet lettere i og med, at daginstitutionerne inspirerer hinanden. Vi oplever, at der skal en kulturændring til, og at der derfor også må investeres noget tid til at få tanken om fritidsjobs til at vokse ude i institutionerne.

Lise Hjorth Hansen, fritidsjobkonsulent i Viborg Kommune.

Cases om unge og fritidsjob

Bliv inspireret af cases om, hvordan unge med forskellige udfordringer er lykkedes med fritidsjob og fået nye kompetencer og sociale færdigheder. Læs cases

Podcast om projektet Sammen om fritidsjob

Lyt til podcasten, og bliv klogere på projekt ”Sammen om Fritidsjob”, der har til formål at få flere unge i Viborg Kommune i gang med et fritidsjob. Hør podcasten

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Trine Rask Thomsen

Integration | Kontanthjælp | Fastholdelse af medarbejdere | Formidling af lovstof | Negativ social kontrol | Småjob | Opkvalificering | Fritidsjob | Lønnede timer
Tilgå Trine Rask Thomsen på LinkedIn