Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Cabis projekter
  4. Sammen om fritidsjob
  5. Inspirationskatalog til fritidsjobindsats
  6. Organisering

FRITIDSJOBINDSATS, DER VIRKER!

Organisering af fritidsjobindsats

Find hjælp til, hvad I bør overveje i organiseringen af samarbejdet for at sikre en langsigtet og bæredygtig fritidsjobindsats, som både unge og lokale virksomheder får glæde af.

Hvordan er man sammen om at organisere en fritidsjobindsats?

Relevante spørgsmål til opstart af indsats:

Hvad betyder "sammen om" for jer?

En succesfuld fritidsjobindsats kræver samarbejde på tværs af kommunens forvaltninger, da unge bevæger sig i forskellige arenaer. Beslut, om “sammen om” handler om løbende koordinering eller fælles prioritering og ressourcer. Hvordan vil I sikre et fælles ejerskab og få fagligheder til at arbejde sammen?

Hvad er jeres fælles kerneopgave?

Når forskellige fagområder samarbejder, skal kerneopgaven være tydelig. Sørg for, at alle forstår både deres egen og hinandens roller, så opgaven prioriteres og ressourcer bruges optimalt. Ledelsen skal sikre klare rammer og opbygge stærke relationer på tværs af afdelinger.

Hvilke barrierer oplever virksomheder ved at ansætte unge?

For at engagere virksomheder skal I forstå og imødekomme deres barrierer. Det kan fx være usikkerhed om arbejdsmiljøregler for unge. Hjælp dem med afklaring og matchning, så flere unge får mulighed for fritidsjob.

Klik på billedet for at afspille videoen i YouTube

Hvordan er vi sammen om fritidsjob?

Hvordan kan man sammen hjælpe unge med at søge, finde og fastholde et fritidsjob?

Det har de fundet svaret på i Viborg Kommune i projekt Sammen om Fritidsjob. 

Se explainer-videoen, der forklarer, hvordan aktører på tværs af fagligheder, logikker og brancher arbejder sammen om at skabe en fritidsjobindsats, der virker. 

Man skal være opmærksom på, hvilke aktører man har brug for at have med. At jobcentret har brug for skoleområdet og ungdomsskolen – dem, der er tæt på de unge. Men skolerne kan heller ikke undvære jobcentret. For det er sammen, med de kompetencer, man har, man kommer til at lykkes.

Trine Thomsen, seniorkonsulent hos Cabi

Værktøjer til organiseringen af fritidsjobindsats

Eksempler på interessenter i organiseringen af en fritidsjobindsats

Disse interessenter arbejdede sammen om den tværgående fritidsjobindsats "Sammen om Fritidsjob" i Viborg Kommune 2022-2024.

Målgruppen:

Unge i alderen 13-17 år, der er motiverede for et fritidsjob, og som har brug for en let hånd i ryggen.

Fagpersonerne tæt på de unge:

Tæt samarbejde med bl.a. boligsociale medarbejdere, lærere, klubpædagoger, gadeplansmedarbejdere og uddannelsesvejledere.

Fritidsjobambassadører:

Læs mere om fritidsjobambassadørernes rolle

Uddannelsesvejledningen

Læs mere om uddannelsesvejledningens rolle

Samarbejde med virksomheder

Virksomhederne får hjælp til at rekruttere unge i fritidsjob og til at tydeliggøre, hvilke opgavetyper der findes i virksomhederne. Det appelleres også til, at fritidsjob kan være vejen til deres næste lærling.

Samarbejde med kommunale arbejdspladser

Kommunale fritidsjob kan fx være på rådhuset, i børnehaver og i fritidsklubber. Det er både med til at give uddannede hænder mere fri til pædagogisk arbejde og til at introducere et spændende fag for vores unge mennesker, der snart skal vælge uddannelse.

Håndbog: Tværfaglighed som arbejdsmetode

Brug Cabis håndbog i tværfaglighed til: 

  • At sætte et hold med de rigtige fagligheder
  • Rammesætning for tværfagligt samarbejde
  • Tværfaglighed i det daglige arbejde.

Læs mere og download håndbogen

Hvad skal I være opmærksomme på i organiseringen? 

Har I den politiske opbakning? 

At fritidsjobindsatsen bakkes op politisk kan være af helt afgørende betydning. Det er en forudsætning for at skabe et "sammen om" i hele kommunen og drage nytte af den synergi, det giver.

I Viborg blev projekt "Sammen om Fritidsjob" rullet ud i kommunen som et samarbejde mellem direktørområderne Beskæftigelse og Børn og Unge, hvilket sikrede den politiske opbakning.

Den politiske opbakning bidrager til: 

  1. Legitimitet og troværdighed
    Det signalerer, at initiativet er vigtigt og værd at støtte. Det kan øge tilliden og engagementet fra de forskellige aktører i kommunen. 

  2. Ressourcer og finansiering
    Det er med til sikre de nødvendige ressourcer og finansiering til at gennemføre indsatsen. 

  3. Koordination og samarbejde
    Det fremmer samarbejdet mellem de forskellige afdelinger og interessenter, nedbryder siloer og sikrer, at alle arbejder mod et fælles mål. 

Det er jo ikke nogen lovbunden opgave. Så i virkeligheden er det i dén grad en politisk prioritering i forhold til på sigt at bekæmpe ungeledighed ...

Anders Bertel, formand for Beskæftigelsesudvalget i Viborg Kommune

Hvor finder I de unge?

Nogle unge er klar til et fritidsjob allerede i de tidlige ungdomsår, andre først senere. Derfor vil en koordineret indsats på folkeskolerne, på ungdomsskolen, på ungdomsuddannelserne og med uddannelsesvejledningen være den bedste vej til at møde de unge i mange arenaer på deres rejse fra ung til voksen.

Fagpersonerne tæt på de unge

Det er vigtigt at have et tæt samarbejde med blandt andet boligsociale medarbejdere, ungdomsskolen, lærere, klubpædagoger, gadeplansmedarbejdere og uddannelsesvejledere, der tæt på de unge og som kan bruge fritidsjob som en løftestang i deres trivselsarbejde med de unge.

Eksempler på, hvilken rolle fagpersoner kan spille

Fritidsjobambassadør i folkeskolen

På hver folkeskole med udskolingsklasser i Viborg Kommune er der udpeget en fritidsjobambassadør.

Det er en lærer, der er med til at få øje på elever, som vil profitere af et fritidsjob, men som har brug for en let hånd i ryggen til at finde og søge.

Fritidsjobambassadøren er den kommunale fritidsjobvejleders ”forlængede arm”, der også bistår i forhold til koordinering af oplæg og workshopforløb på skolen.

Læs mere om rollen som fritidsjobambassadør

Uddannelsesvejledningen

I Viborg er der er etableret et tæt samarbejde med uddannelsesvejledningen, som konkret betyder, at de unge, som eksempelvis stopper på efterskole eller dropper ud af en ungdomsuddannelse, bliver henvist til fritidsjobkonsulenten og guidet og vejledt til et fritidsjob på 20 timer (pauseår).

Læs mere om uddannelsesvejlederens rolle

Hvilken struktur skal være på plads? 

Når flere forvaltninger og fagområder skal arbejde sammen om en fælles indsats, så er stilladset omkring indsatsen vigtigt. Der er et vedvarende behov for at sikre en fælles retning og løbende afstemme indsatsen, forventninger og udfordringer.

I ”Sammen om fritidsjob” har der været etableret følgende mødefora:

Disse mødefora sikrer, at der er en klar struktur og kommunikation på tværs af forvaltningerne, hvilket er afgørende for en vellykket indsats.

Styregruppe:

En overordnet styregruppe med repræsentanter fra alle involverede forvaltninger. Denne gruppe har ansvar for strategisk ledelse, beslutningstagning og sikring af ressourcer.

Indsatsgruppe: 

En indsatsgruppe, der består af nøglepersoner fra de forskellige forvaltninger, som arbejder direkte med indsatsen (jobcenteret, ungdomsskolen og folkeskolen). Denne gruppe mødes regelmæssigt for at koordinere aktiviteter, dele information og løse eventuelle udfordringer.

Arbejdsgrupper:

Der kan etableres specifikke arbejdsgrupper for at håndtere særlige aspekter af indsatsen, såsom kommunikation, virksomhedssamarbejdet, workshops, data m.m.

Hvad kræver det af dig som daglig leder?

Hvad skal der egentlig til for at få et godt samarbejde imellem de forskellige fagområder på det daglige ledelsesniveau? Hvilken betydning har forskellige logikker, praksis, sprog og mål for den måde, som de daglige ledere skal samarbejde på?

Investér i relationen

Det er helt afgørende for at lykkes med indsatsen på tværs af kommunen, at særligt de daglige ledere skal investere i relationen til hinanden og hinandens medarbejdere.

Jeg har fundet ud af, hvor meget man skal investere i det og bygge relationer. Jeg bliver jeg lidt overrasket over, hvor meget det kræver at bygge relationer. Relationer, hvor der er en forståelse, en meningsgivende forståelse af hinanden.

– Søren Mønsted Krog, afdelingsleder i Forebyggelsesteamet i Børn og Unge

Invitér indenfor i hinandens praksis og virkeligheder

I det tværfaglige samarbejde skal ledere kunne sætte fælles retning og tydelige fælles mål, ligesom den fælles kerneopgave skal være tydelig.

Det kræver derfor et stærkt fokus på koordinering, nysgerrighed, åbenhed og respekt i forhold til forskellige synspunkter, kompetencer og fagligheder og ikke mindst, at vi hver især bidrager med vores kompetencer og fagligheder og er nysgerrige.

Det her med at invitere hinanden indenfor i de virkeligheder, vi har hver især, det var jo der, vi startede. Og man kunne jo godt tro, at når der i sådan et projekt er defineret nogle ret klare mål, så har man også samme perspektiv på det. Men det er jo noget af det, vi i hvert fald har fundet ud af hen ad vejen, at det er ikke altid, man ser sådan helt ens på, hvordan når vi så hen til det mål, og hvad er vigtigst. Og det er jo noget af det, jeg synes, har været det mest interessante, sådan set fra min stol. Det her med, hvad lægger man vægt på i Børn og Unge kontra i Beskæftigelse?

– Thomas Ambrosius, virksomhedsservice i Jobcenter Viborg

Som Thomas siger her, så var noget af det fornemmeste og noget af det, vi gjorde i starten, at invitere hinanden indenfor i vores virkelighed - i vores praksis. Og det at prøve at præsentere perspektiverne fra forskellige vinkler - også de her mål. Hvordan kiggede vi på det? Hvor var forskelligheden i at anskue målene? Så vi skabte nogle gode præmisser for at komme hele vejen omkring.

– Søren Mønsted Krog, afdelingsleder i Forebyggelsesteamet i Børn og Unge

Fælles om beslutninger

Man kan hurtigt blive fristet til at træffe beslutninger inden for eget område, men skal indsatsen være fælles og også på medarbejderniveau opleves som en fælles indsats med tydelige og fælles retning, så er det vigtigt, at der investeres tid og ressourcer i at sikre fælles beslutninger i samarbejdet mellem de involverede ledere.

Jeg tænker også ledelsesmæssigt, er det sådan lidt særligt, at man er to personalledere af to forskellige nøglepersoner inde i sådan et stort projekt. Så det du sagde noget om med at spille hinanden gode, det er jo også det, det handler om. Vi kan ikke bare trække af på en beslutning, den ene af os, uden at have den anden med. Det er så væsentligt, for ellers kommer vi ingen vej ind. Vi bruger en del tid på at få clearet af, ”hvad tænker du om det her?”, og hvor, det jeg kommer fra, det jeg er lavet af: ”Vi skal hurtigt ud over stepperne”… nogle gange, så skal den lige have en ekstra vending.

– Thomas Ambrosius, virksomhedsservice i Jobcenter Viborg

Cases om unge og fritidsjob

Bliv inspireret af cases om, hvordan unge med forskellige udfordringer er lykkedes med fritidsjob og fået nye kompetencer og sociale færdigheder. Læs cases

Podcast om projektet Sammen om fritidsjob

Lyt til podcasten, og bliv klogere på projekt ”Sammen om Fritidsjob”, der har til formål at få flere unge i Viborg Kommune i gang med et fritidsjob. Hør podcasten

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Trine Rask Thomsen

Integration | Kontanthjælp | Fastholdelse af medarbejdere | Formidling af lovstof | Negativ social kontrol | Småjob | Opkvalificering | Fritidsjob | Lønnede timer
Tilgå Trine Rask Thomsen på LinkedIn