Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Cabis projekter
  4. Sammen om fritidsjob
  5. Inspirationskatalog til fritidsjobindsats
  6. Sammen med andre fagprofessionelle

FRITIDSJOBINDSATS, DER VIRKER!

Sammen med andre fagprofessionelle om fritidsjob

En tilgang, hvor fritidsjobindsatsen inkluderer et bredt spektrum af fagprofessionelle, der er tæt på de unge, giver adgang til netværk og ressourcer, som kan hjælpe indsatsen til at nå ud til flere – også de unge, der måske har brug for lidt ekstra støtte.

Fritidsjob og unges trivsel

En bred vifte af fagprofessionelle bidrager til hovedopgaven med at styrke unges trivsel. Her kan fritidsjob være et vigtigt redskab, da de giver mulighed for at udvikle kompetencer, der fremmer livsmestring.

De unges fritidsliv er på den måde relevant i mange sammenhænge. Dannelse sker både i skolen, og i fritiden sker det i andre arenaer. Så som pædagog, lærer eller boligsocial medarbejder er det relevant at interessere sig for elevernes fritid, da det har stor indflydelse på deres muligheder for at udvikle sig som mennesker, men også for at lykkes i en faglig og social kontekst.

Hvorfor samarbejde med andre fagprofessionelle om fritidsjob?

Samarbejdet med fagprofessionelle, som er tæt på de unge, sikrer en helhedsorienteret tilgang, der giver adgang til unge med forskellige behov og udfordringer. Hver fagprofessionel bidrager med unikke kompetencer, metoder og netværk.
Det tværgående samarbejde på ungeområdet sikrer samtidig en sammenhængende støtte, der er tilstrækkeligt finmasket til at flere unge bliver set og hjulpet i gang.

Eksempler på samarbejder med andre fagprofessionelle

I Viborg Kommune har der i projekt Sammen om Fritidsjob været etableret samarbejder med:

Folkeskoler

I projektet blev der etableret et netværk af de folkeskolelærere, der var blevet udpeget som fritidsjobambassadører.

(se også video nedenfor og beskrivelse af fritidsjobambassadører under "vigtige roller".)

Potentiale for noget større

Der er potentiale for, at fritidsjob kan blive en endnu større del af trivselsarbejdet i udskolingen. Derfor giver det mening at udbrede fokusset på fritidsjob fra en enkelt fritidsjobambassadør til flere udskolingslærere og fx se det i sammenhæng med relevante valgfag og emner.

Ungdomsskolen

I projektet blev der etableret samarbejde med ungdomsskolens forskellige afdelinger (både afdelinger med særligt tilrettelagte tilbud og almen 10. klasse).

Der blev laver oplæg og afholdt workshops om fritidsjobs. 

Flere lærere på ungdomsskolen fik en rolle som fritidsjobambassadører, som kunne henvise de unge til indsatsen og følge op på elever, der var i gang med at søge. 

Uddannelsesvejledere

I projektet blev der etableret et samarbejdet med uddannelsesvejledere med særligt fokus på de unge, som har brug for et modningsår, eller får afbrudt sin uddannelse fx fra efterskole.

(se video nedenfor og beskrivelse af uddannelsesvejledere under "vigtige roller".)

Klubber

I Viborg Kommune har flere fritidsklubber selv ansat unge i fritidsjob, og derudover henvist unge, der er interesserede i fritidsjob, til indsatsen.

En klub har blandt andet lavet en tavle med aktuelle fritidsjob og på den måde taget ejerskab.

Boligsociale medarbejdere

De boligsociale medarbejdere, der har med unge at gøre i alderen 13-17 år, kan henvise til fritidsjobindsatsen, når der er unge, der gerne vil søge job.

De har desuden forskellige "lommepengeinitiativer".

I Viborg Kommune har fritidsjobindsatsen arbejdet sammen med de boligsociale medarbejdere og deltaget på deres "personalemøde" med de unge. De har lavet ansøgningsworkshop med de unge, som ønsker at søge et job, når lommepengejobbet er afsluttet.

Forebyggelsesteam

SSP-konsulenterne og gadeplan kan henvise unge og forældre til indsatsen, hvis de ønsker at søge et fritidsjob. Det samme gør fritidsvejlederne.

Øvrige fritidsjobindsatser

Der kan være fritidsjobindsatser, initieret udenfor kommunalt regi, der er relevante at indtænke som potentiel samarbejdspartner.

I Viborg Kommune har ungdomsskolen arbejdet sammen med Coop Crew. De unge, som har haft brug for mere end en let hånd i ryggen, er blevet henvist til Coop Crew, ligesom Coop Crew har henvist til fritidsjobindsatsen.

Specialtilbud

Et samarbejde med specialtilbud kan være med specialklasser for elever med autismespektrumsforstyrrelser.

Her aftales oplæg og ansøgningsworkshop med ledelsen/fritidsjobambassadøren på skolen. Så vidt muligt, koordineres oplæg/workshop med at et emne på skolen om job og uddannelse.

Familieafdeling

Familierådgivere kan henvise til fritidsjobindsatsen, når de har en ung, som ønsker at søge et fritidsjob. 

Jobcentre

Virksomhedskonsulenter kan opfordres til at sætte fritidsjob på dagsordenen, når de besøger virksomhederne og taler om den enkelte virksomheds behov for rekruttering nu og i fremtiden. 

Skole-virksomhedssamarbejde

Det er en god idé, at de medarbejdere, der arbejder med skole-virksomhedssamarbejde, erhvervsplaymaker, vejledere m.v. kan sætte fritidsjob på dagsordenen, når de er ude på virksomhederne.

Det kan være fritidsjob i forlængelse af §33-praktik. Det kan også være et virksomhedsbesøg med flere unge, hvor der bliver talt om fritidsjob.

Et fritidsjob er jo ofte med til at gøre en socialt dygtig. Det kan godt ske, du får 12-taller i skolen. Men hvis du ikke kan begå dig socialt, så bliver det også svært at være på en arbejdsplads i fremtiden.

Maria Steenberg, lærer i udskolingen, Møldrup.

Fritidsjob og skolen

Klik på billedet for at afspille videoen i YouTube

Hør fire lærere i udskolingen fortælle om deres syn på, hvad et fritidsjob kan give skoleelever.

Eleverne kan være dygtige i skolen, men mangle noget på det sociale, som et fritidsjob kan give dem. Nogle elever kan opleve, at de kapitaliserer ved at komme ud i nogle andre miljøer.

Endelig kan de, der ikke er fagligt stærke opleve nogle succeser i deres fritidsjob, de ikke ville have fået ellers. 

Værktøjer til samarbejde med andre fagprofessionelle om fritidsjob

Samtalekort

Samtalekortene kan være en god støtte, når fagprofessionelle skal finde de gode argumenter for, hvorfor fritidsjob kan være et godt værktøj til at hjælpe de unge godt i gang.

De kan også fungere som hjælp til forberedelse inden et virksomhedsbesøg eller et møde med en ung.

Se samtalekort

Guide til samarbejde med erhvervsskoler, erhvervsråd, arbejdsgiver og arbejdstagerorganisationer

I kan med fordel opbygge jeres virksomhedsnetværk gennem erhvervsskoler og forskellige erhvervsnetværk:

Erhvervsskoler

Erhvervsskolernes praktikpladskoordinatorer har et stort virksomhedsnetværk og ved derfor også, hvilke virksomheder, der er gode til de unge. 

  • Start med de områder, hvor der er mangel på arbejdskraft. Identificer virksomheder, der allerede har fritidsjobbere, da de både kan tage nye unge ind og være ambassadører for andre virksomheder.

  • Virksomheder, der er gode til at tage lærlinge, kan også være gode til fritidsjobbere. Fritidsjobbere kan fx aflaste lærlinge og arbejde sammen med unge kolleger, de kan se op til/spejle sig i.
  • Erhvervsskolen kan måske se potentialet i at få elever, der har været i fritidsjob, da forskning viser, at unge, der har haft et fritidsjob klarer sig bedre i uddannelsessystemet.

  • Fritidsjob kan være vejen til en uddannelsesaftale med en virksomhed. Det virker fastholdende og motiverende, da de unge er garanteret en læreplads allerede, når de starter uddannelsen.

  • I kan også holde oplæg for unge og deres forældre på infoaftener. Det er det eneste fora, hvor du kan nå forældrene direkte.

Erhvervsråd

Det lokale erhvervsråd har også et stort virksomhedsnetværk.

  • Undersøg, hvornår de har temaet arbejdskraftmangel eller måske konkret unge på dagsordenen. Tjek, om de har arrangementer, I kan deltage i og måske få foretræde for virksomhederne. Brug programpauser aktivt, og husk at få en gæsteliste, som I kan følge op på.

  • Erhvervsrådet kan også hjælpe med at åbne dørene i deres netværk.

Arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer

  • Lokale arbejdsgiverorganisationer kan også være interesseret i et samarbejde og give adgang til deres medlemmer.

  • Lokale arbejdstagerorganisationer er først og fremmest vigtige for at få en accept af fritidsjob på overenskomstområder. 
    Derudover kan der være ildsjæle blandt tillidsrepræsentanterne, der repræsenterer virksomheder, som kunne tænkes at tage unge ind.

Netværksarbejdet kan være meget tidskrævende, så det er vigtigt, at de netværk, I bruger tid på, selv ønsker at bidrage til, at virksomheder ansætter fritidsjobbere. Start med ildsjælene, der kan vise vejen for de andre i de forskellige netværk.

Det er et vedvarende arbejde at følge op, da virksomheder ikke altid kommer af sig selv, efter de fx har deltaget i et netværksarrangement.

Hvis vi er i det felt, hvor det er nogle unge mennesker, som kan have det lidt svært. Så kan jeg se, at når de kommer ud og bliver en del af et fællesskab, så kapitaliserer de rigtig meget af at komme ud i nogle andre miljøer.

Jacob Flintholm, lærer i udskolingen, Houlkærskolen.

Vigtige roller i fritidsjobindsatsen

Fritidsjobambassadører

I projektet "Sammen om Fritidsjob" i Viborg Kommune (2022-2024) fik kommunens skoleledere til opgave at udpege en fritidsjobambassadør blandt sit personale.

Ambassadørens rolle

Første møde med ambassadørerne afslørede usikkerhed med hensyn til rolle og rammer.

  • Hvad var de konkrete forventninger til dem?
  • Hvor mange ressourcer var afsat på den enkelte skole?
  • Hvem er målgruppen helt konkret?

Indgangsviklen til at motivere netværket blev spørgsmålet om, hvorfor fritidsjob betyder noget.

Det satte fritidsjob på dagordenen i en trivsels- og dannelsesmæssig sammenhæng. Og det vakte genklang hos ambassadørerne, da vi talte om, at fritidsjobbet har en rolle ind i en skolekontekst, da det kan give eleven øget selvtillid og en højere trivsel, som kan smitte af i skolesammenhæng.

Forventningsafstemning

Det viste sig hurtigt, at der var brug for en klar forventningsafstemning.

Mange af de interesserede unge mødte op hos ambassadøren med en forventning om, at vi kunne levere et job til dem.

Siden blev der udviklet et inspirationsoplæg på 30 minutter, hvor fritidsjobvejlederen tilbyder at fortælle 8. og 9. klasse om mulighederne, og hvad det kræver.

Systematisk set-up

Et forløb på en skole er typisk:

  1. Inspirationsoplæg
  2. Workshop/individuel vejledning
  3. Ambassadøren følger op.

Når en virksomhed, børnehave eller klub rækker ud efter ungarbejdere i den skolepligtige alder, så får fritidsjobvejlederen besked og tager fat på de elever, for hvem det kunne være relevant.

Viden om lokale jobmuligheder 

Som inspiration til ambassadøren udviklede man i projekt "Sammen om Fritidsjob" et dokument, hvor elever noterer, hvor de har arbejde.

Udover viden om jobmuligheder i lokalområdet, kan en sådan fremgangsmåde give en bedre brancheforståelse og en mulighed for at tale med eleverne om netværk.

Uddannelsesvejledere

I projekt "Sammen om Fritidsjob" blev der etableret et samarbejdet med uddannelsesvejledningen i forhold til unge mellem 15 og 17 år. Det kan være unge, som ønsker et pauseår inden næste uddannelsesskridt, eller unge, som har valgt forkert, eller som af personlige årsager afbryder sin skolegang på fx efterskole., 10. klasse eller ungdomsuddannelse.

Støtte og styrke de unge

Samarbejdet handler derfor om at støtte og styrke de unge mellem 15 og 17 år, som er underlagt kravet om 20 timers arbejde pr. uge i gennemsnit, hvis de ikke er i et uddannelsestilbud.

Kun et bump på vejen

Unge, der er droppet ud af uddannelse, kommer – med hjælp fra indsatsen – ofte hurtigt videre i arbejde, og situationen med afbrudt uddannelse bliver således kun til et ”bump på vejen” og ikke et nederlag med længerevarende konsekvenser ift. trivsel.

WEBINAR

Forebyg unges mistrivsel med fritidsjob

4. oktober 2023

Et fritidsjob er mere end at tjene lommepenge. Det kan være med til at forebygge mistrivsel hos unge og bidrage til, at de kan mestre et ungdomsliv med både fællesskaber, krav, uddannelse og job.

Dette webinar giver dig inspiration til, hvordan fritidsjob kan være løftestang for alle unge ud fra et trivselsperspektiv.

Cases om unge og fritidsjob

Bliv inspireret af cases om, hvordan unge med forskellige udfordringer er lykkedes med fritidsjob og fået nye kompetencer og sociale færdigheder. Læs cases

Podcast om projektet Sammen om fritidsjob

Lyt til podcasten, og bliv klogere på projekt ”Sammen om Fritidsjob”, der har til formål at få flere unge i Viborg Kommune i gang med et fritidsjob. Hør podcasten

Relateret indhold

Tværfaglighed

Tværfaglighed er en vigtig arbejdsmetode til at skabe helhed og sammenhæng i beskæftigelsesindsatser. Læs om arbejdet med tværfaglighed her. Om tværfaglighed

Ungeanbefalinger til professionelle

Ikke alle unge går den lige vej til uddannelse og job. Læs Cabis anbefalinger til, hvordan vi hjælper udsatte unge. Se anbefalinger

Sammen om fritidsjob

Unge fra hele Viborg Kommune skal kunne få et fritidsjob, styrke deres livskompetencer og bryde med en eventuel negativ social arv. (Projektperiode 2022-2024) Om Sammen om fritidsjob

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Trine Rask Thomsen

Integration | Kontanthjælp | Fastholdelse af medarbejdere | Formidling af lovstof | Negativ social kontrol | Småjob | Opkvalificering | Fritidsjob | Lønnede timer
Tilgå Trine Rask Thomsen på LinkedIn