Den første kontakt – spørg, lyt og vær nysgerrig!
Det er helt afgørende, at du både er nysgerrig overfor virksomhedens kerneforretning og deres behov.
- Hvad er virksomheden optaget af, og hvor er den udfordret
- Hvilke krav stiller omverdenen til virksomheden?
- Hvordan ser virksomhedens rekrutteringsbehov ud nu og i fremtiden?
- Er der små opgaver, der ikke bliver løst, eller som bliver løst af medarbejdere, der kunne bruge deres tid mere rentabelt?
- Hvilke erfaringer har virksomheden med ungarbejdere, socialt ansvar m.m.? Er der medarbejdere/ledere, der er gode til de unge?
- For at lykkes, skal du have en grundviden om fritidsjob, og hvor du kan finde de unge mennesker.
En tilgang til den første kontakt kan være:
- Forbered en kort og målrettet præsentation, der fokuserer på fordelene for virksomheden ved at tage unge ind (se nedenfor)
- Hav klare oplysninger om mulighederne i fritidsjob (opgavetyper og regler) og evt. konkrete unge, du har kendskab til.
- Inddrag erfaringer fra andre virksomheder, der har haft succes med fritidsjobbere, som et overbevisende argument.
- Lad virksomhedslederen tale (80/20 reglen).
Invitér dig selv på besøg
Selv travle virksomhedsledere er stolte over at vise deres virksomhed frem. Lyt til virksomhedens behov. Spejd efter opgaver, og spørg ind til opgaver, når du bliver vist rundt.
Eksempler på opgaver:
- Udpakning af varer, sortering, opfyldning og prismærkning
- Betjening af kunder
- Oprydning og rengøring
- Pakning af leverancer ud af huset
- Klargøring til møder
- Scanne og makulere dokumenter
- og meget andet.
Forbered dig, inden du kontakter virksomheden
Nogle konsulenter ringer bare og spørger nysgerrigt, mens andre har brug for at forberede sig lidt.
Nogle gode punkter til forberedelsen kan være:
- Fakta om virksomheden til brug i samtalen (geografi, branche, opgaver, antal ansatte)
- Har andre af dine kolleger (fx i jobcentret) allerede været i kontakt med virksomheden, og hvad tilbyder du, som er anderledes end det, som din kollega kan tilbyde?
- Forbered, hvad der kan være muligt inden for den pågældende branche. Husk, at alle virksomhederne kan have brug for rengøring, oprydning m.v.