Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Cabis projekter
  4. Sammen om fritidsjob
  5. Inspirationskatalog til fritidsjobindsats
  6. Sammen med virksomheder om fritidsjob
  7. Samtalekort til kontakt med virksomheder om fritidsjob

Samtalekort – Kontakt til virksomheder om fritidsjob

Hjælper du unge mennesker med at finde fritidsjob? Det kan være udfordrende at kontakte virksomheder og starte dialogen. Brug samtalekortene med tips til, hvordan du kan komme i gang, og hvilke argumenter du kan bruge.

Det bedste er at besøge de virksomheder, du gerne vil i dialog med. Ring til dem eller opsøg dem via de netværksfora, de bevæger sig i lokalt.

Se guide til opsøgende arbejde i erhvervsnetværk

Den første kontakt – spørg, lyt og vær nysgerrig!

Det er helt afgørende, at du både er nysgerrig overfor virksomhedens kerneforretning og deres behov.

  • Hvad er virksomheden optaget af, og hvor er den udfordret
  • Hvilke krav stiller omverdenen til virksomheden?
  • Hvordan ser virksomhedens rekrutteringsbehov ud nu og i fremtiden?
  • Er der små opgaver, der ikke bliver løst, eller som bliver løst af medarbejdere, der kunne bruge deres tid mere rentabelt?
  • Hvilke erfaringer har virksomheden med ungarbejdere, socialt ansvar m.m.? Er der medarbejdere/ledere, der er gode til de unge?
  • For at lykkes, skal du have en grundviden om fritidsjob, og hvor du kan finde de unge mennesker.

En tilgang til den første kontakt kan være:

  • Forbered en kort og målrettet præsentation, der fokuserer på fordelene for virksomheden ved at tage unge ind (se nedenfor)
  • Hav klare oplysninger om mulighederne i fritidsjob (opgavetyper og regler) og evt. konkrete unge, du har kendskab til.
  • Inddrag erfaringer fra andre virksomheder, der har haft succes med fritidsjobbere, som et overbevisende argument.
  • Lad virksomhedslederen tale (80/20 reglen).
Invitér dig selv på besøg

Selv travle virksomhedsledere er stolte over at vise deres virksomhed frem. Lyt til virksomhedens behov. Spejd efter opgaver, og spørg ind til opgaver, når du bliver vist rundt.

Eksempler på opgaver:

  • Udpakning af varer, sortering, opfyldning og prismærkning
  • Betjening af kunder
  • Oprydning og rengøring
  • Pakning af leverancer ud af huset
  • Klargøring til møder
  • Scanne og makulere dokumenter
  • og meget andet.
Forbered dig, inden du kontakter virksomheden

Nogle konsulenter ringer bare og spørger nysgerrigt, mens andre har brug for at forberede sig lidt.

Nogle gode punkter til forberedelsen kan være: 

  • Fakta om virksomheden til brug i samtalen (geografi, branche, opgaver, antal ansatte)
  • Har andre af dine kolleger (fx i jobcentret) allerede været i kontakt med virksomheden, og hvad tilbyder du, som er anderledes end det, som din kollega kan tilbyde?
  • Forbered, hvad der kan være muligt inden for den pågældende branche. Husk, at alle virksomhederne kan have brug for rengøring, oprydning m.v. 

Samtalekort: Hav argumenterne på plads 

Virksomhed:

Hvorfor skal vi ansætte en fritidsjobber?



Dig: 

"Lige nu har vi et par unge, der er trætte af skole. At prøve sig af i en rigtig virksomhed, ved vi giver en anden motivation til både skole og uddannelse."

"Alle tal peger på små ungdomsårgange, så at ansætte unge hos jer, kan være med til åbne øjnene for jeres branche."

"Dine faglærte kan få mere tid til deres kerneopgave ved at lade en fritidsjobber klare udvalgte praktiske opgaver."

Virksomhed:

Vi vil gerne lave praktik, men kan ikke ansætte! 



Dig: 

"Det koster ikke ret meget. Du kan ansætte en fritidsjobber 4 timer om ugen til under 1500 kr. pr. måned, hvis timelønnen er på 75 kr."

"Det er meget motiverende for den unge at få løn for det, de laver. Så oplever de, at de bidrager."

Virksomhed:

Vi har ingen erfaring med så unge mennesker!



Dig: 

"Fra andre virksomheder ved vi, at man får god værdi ved at finde en buddy; en ansvarlig, som er god til unge generelt."

Virksomhed:

Jeg synes ikke, vi har nogen relevante opgaver!



Dig: 

"Hvad med: Udpakning, prismærkning, kundebetjening, oprydning, rengøring, sortering, pakning, klargøring til møder, scanne, makulering af dokumenter, m.m.?"

Virksomhed:

Hvor meget må de unge arbejde?



Dig: 

  • 13-14-årige:
    Højst to timer på skoledage og syv timer på fridage. 
    (Den ugentlige arbejdstid må ikke overstige 12 timer i uger med skoledage og 35 timer i uger, hvor der er helt skolefri.)
  • 15-17-årige, der går i folkeskole:
    Højst to timer på skoledage og otte timer på fridage.
    (Den ugentlige arbejdstid må ikke overstige 12 timer i uger med skoledage og 40 timer i uger, hvor der er helt skolefri.)

  • 15-17-årige, der ikke går i folkeskole:
    Må ikke overstige den sædvanlige arbejdstid for voksne, der arbejder i samme fag.
    (Arbejdstiden må dog aldrig overstige otte timer om dagen og 40 timer om ugen.)

Overvej fx, om I ikke kan starte med en ung, der afslutter folkeskolen i sommerferien.

Virksomhed:

Vi har ikke tid, fordi vi har travlt!



Dig: 

"Ved et besøg får vi typisk vendt jeres behov nu og lidt ind i fremtiden, og jeg tager den viden om jeres forretning med hjem til mine kolleger, så vi bedre kan matche jeres behov, når I har brug for mere arbejdskraft."

"Jeg kan godt forstå, at I har travlt. Det er da godt, at der er travlhed. Måske jeg kan hjælpe med at skaffe jer aflastning/hjælp?”

"Det er faktisk ret kort, det jeg vil spørge om. Nu I har så travlt, kan det jo godt være, at I skal have en (fritidsjobber) til at aflaste jer?”

"Hvornår kan jeg kontakte dig igen?"

Download samtalekort som pdf

Download samtalekortene som pdf – lige til at skrive ud og tage med på virksomhedsbesøg.

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Trine Rask Thomsen

Integration | Kontanthjælp | Fastholdelse af medarbejdere | Formidling af lovstof | Negativ social kontrol | Småjob | Opkvalificering | Fritidsjob | Lønnede timer
Tilgå Trine Rask Thomsen på LinkedIn