- Forside
- Temaer
- Den aktive beskæftigelsesindsats
- Jobcentre arbejder med empowerment og inddragelse
Jobcentre arbejder med empowerment og inddragelse
Flere jobcentre har gode erfaringer med empowerment og borgerinddragelse. Find inspiration til, hvordan du og dine kolleger kan blive bedre til at overdrage beslutningsmagt og handlekraft til borgeren selv.
I København sætter borgeren dagsordenen for samtalen forud for mødet i jobcenteret. I Kalundborg har ledige oprettet en netværkscafé, og i Hedensted flytter de samtaler med borgerne ud af kontoret.
Digitale løsninger giver borgeren medindflydelse
Ledige i Købehavn kan benytte sig af et selvbetjeningssite, hvor de på forhånd kan skrive, hvad de ønsker at tale med sagsbehandleren om. Samtalen tager udgangspunkt i de perspektiver, tanker og idéer, den ledige har.
Fra myndighedsforvalter til facilitator
I Hedensted Kommune rykker medarbejderne ud af kontoret i forskellige initiativer for udsatte kontanthjælpsmodtagere og familier for at skabe neutral grund mellem sagsbehandler og borger.
Brug synliggørelse af borgerens netværk
I Høng ved Kalundborg er der oprettet en ugentlig netværkscafé på baggrund af ønsker og input fra kommunens udsatte ledige. Her hjælper de ledige hinanden med forskellige problemstillinger ved siden af ledigheden. De støtter hinanden i at komme til træning, og de får udbygget deres netværk.
Få mere viden om emnet
Få blandt andet inspiration til at komme i gang med at holde gode samtaler med borgerne og få værktøjer til, hvordan du konkret griber arbejdet med samskabelse an.
TEMA
Ressourceforløb
Læs om hvad du skal være opmærksom på, når du som koordinerende sagsbehandler planlægger indholdet i et ressourceforløb med borgeren. Om ressourceforløbVÆRKTØJ
Redskaber: Kom godt i gang med samskabelse
Med redskaberne på denne side kommer du godt i gang med inddragelse af og samskabelse med borgeren. Værktøj om samskabelse