Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. ESG og socialt ansvar
  4. FAQ om ESG

FAQ om S'et i ESG

Du har sikkert hørt om forkortelsen ESG. Måske arbejder du allerede aktivt med det. Eller du ved, det findes, men har aldrig dykket helt ned i, hvordan din virksomhed kan drage nytte af det.

Her får du svar på de hyppigst stillede spørgsmål om ESG og social bæredygtighed. 

Har du spørgsmål, du ikke finder i oversigten? Kontakt Cabi på 8612 8855

Spørgsmål og svar om ESG og social bæredygtighed

Hvorfor arbejde med ESG og social bæredygtighed?

Virksomhedens ESG-profil har indflydelse på jeres konkurrenceevne som SMV, hvis I er underleverandør til større virksomheder.

De fleste SMV’er vil som udgangspunkt allerede have særdeles præsentable data. Oftest tager virksomheden det som en selvfølge, at man passer godt på sine medarbejdere, rekrutterer socialt ansvarligt og håndterer udfordringerne.

ESG som forretningsstrategi

Ved at arbejde proaktivt med ESG-dagsordenen er I klar, når kunder, banken eller samarbejdspartnere kommer med krav og dokumenter, der skal besvares for at fastholde samarbejdet.

Når I tænker ESG ind i jeres forretningsstrategi, står I også bedre på den lange bane ift. fx investorer, bankforretning, generationsskifte, salg og kunderelationer.

ESG som internt værktøj

I skal også betragte ESG som en anledning til at gennemgå jeres virksomhed internt. 
 
Måske skal der drejes på nogle knapper og skabes nogle særlige indsatser for at fremtidssikre, at social bæredygtighed bliver en fast del af virksomhedens strategi.

Her er ESG-data et godt redskab til at skabe overblik og finde potentialer til forbedring.

Hvordan kommer jeg i gang med at arbejde med S'et i ESG?

Sådan kommer du i gang – 6 trin

1) Sæt dit hold
Sæt et ESG-team internt med repræsentanter fra ledelse, økonomi/regnskab og HR. Involvér gerne jeres kommunikations-, web-, PR- eller marketingkollega fra start.

2) Spørg dine kunder og samarbejdspartnere
Find ud af, hvilke ESG-data dine kunder og samarbejdspartnere har fokus på. Spørg dem om, hvad de forventer af din virksomhed.

3) Find dit fokus
Vurdér, hvilke data der er væsentlige for din virksomhed og det område, I arbejder med. På Cabis hjemmeside kan du finde beskrivelser af indsatser, der kan tælle med i din ESG-score inden for fx:

4) Sæt mål
Opstil mål for, hvor I gerne vil hen og vis, hvad I gør for at nå målet. Hvis I har relevante politikker, indsatser eller målsætninger på et område, kan de med fordel indgå i dokumentationen. Det kan fx være en sygefraværspolitik, en politik for håndtering af stress eller en rekrutteringspolitik, der sikrer, I rekrutterer mangfoldigt.

5) Indsaml data
Du har sandsynligvis mange af dine data i egne systemer. Det kan fx være sygefraværsprocenter, måling af medarbejdertilfredshed og tal for medarbejderomsætning. Andre tal kan du også finde i offentlige systemer, fx brug af handicapkompenserende ordninger, fleksjobansættelser eller medarbejdere med en § 56-aftale. Supplér med prosa de steder, det giver mening.

6) Kommunikér
Udnyt de konkurrencemæssige fordele ved at fortælle historien om jeres bæredygtige indsatser til kunder, samarbejdspartnere, investorer, banker og medarbejdere.
Fortæl om jeres bæredygtighedsprofil i intern kommunikation, i jobopslag, i salgsmaterialer og på jeres hjemmeside.

Hvordan kommunikerer jeg om S'et i ESG?

Ét er at skabe bæredygtige initiativer og have styr på data, noget andet er at kunne formidle til omverdenen om det, man gør.

Merværdi og den gode fortælling

At have gode nøgletal på S'et i ESG skaber merværdi for din forretning. Det skaber en god fortælling om din virksomhed, som du kan bruge både internt og eksternt.

At kommunikere klart og tydeligt om, hvad I gør, og hvad I ønsker at gøre, sikrer også en transparens omkring jeres ESG-praksis.

Fælles mål i værdikæden

En åben og tydelig kommunikation viser også, om man i værdikæden arbejder med samme mål, og det kan blotlægge eventuelle misforståelser og manglende forventningsafstemning.

Er jeg forpligtet til at lave en ESG-rapport?

På virksomhedsguiden.dk kan du tjekke, om din virksomhed er omfattet af kravet: 

Tjek, om du er omfattet

Husk på, at der er store fordele at høste ved at arbejde strategisk med S'et i ESG, også selv om I er en mindre virksomhed.

I kan styrke jeres synlighed, troværdighed og samarbejde med kunder, partnere og investorer.

Hvad skal en ESG-rapport indeholde?

Hvis du ikke er direkte omfattet af ESG-rapporteringskrav, og hvis du frivilligt udarbejder din ESG-rapport, er der ikke nogen deciderede formkrav til, hvad rapporten skal indeholde.

Se, om du er omfattet lovkravet

Din samarbejdspartner eller kunder kan dog, hvis de er en større virksomhed, være omfattet af CSRD-direktivet og skal dermed rapportere efter de standarder, der findes i ESRS. Det kan have betydning for, hvordan du aflægger din rapport.

Forvirret? Du kan bruge vores ESG-ordbog til at blive klogere på forkortelserne:

Gå til ESG-ordbogen

Læs mere om ESRS-standarderne på virksomhedsguiden.dk

Frivillige standarder

EU har udarbejdet et udkast til frivillige standarder for SMV'ers bæredygtighedsrapportering. Standarden indeholder 3 moduler:

  1. Basismodul (med de mest basale oplysninger om virksomhedens arbejde med ESG)
  2. Narrativt modul (om politikker, målsætninger og handlinger)
  3. Business partner-modul (oplysninger, som samarbejdspartnere forventes at ville efterspørge.)

Læs mere om frivillige standarder på virksomhedsguiden.dk

Brug vores gratis skabelon

Cabi har udarbejdet en skabelon i Excel, som kan hjælpe dig til at skabe et overblik over dine vigtigste nøgletal for S'et i ESG.

Læs mere og download ESG-skabelonen

Hvordan hænger G'et og S'et i ESG sammen?

Governance er G'et i ESG og handler om jeres virksomhedsadfærd på det sociale område.

Det kan fx være politiker eller dokumenter, der:

  • Beskriver jeres arbejde og processer omkring lovpligtig APV
  • Uddyber, hvordan jeres værdier understøtter jeres virksomhedskultur og dermed har indflydelse på det sociale arbejdsmiljø
  • Beskriver social bæredygtighed og adfærd ifm. rekruttering og fastholdelse. Har I fx en rekrutteringspolitik, en sygefraværspolitik eller en seniorpolitik?
  • Fortæller om whisteblower-ordning, som medarbejdere kan bruge ifm. eventuel chikane og mobning
  • Beskriver, hvordan I informerer eller træner medarbejdere for at undgå korruption
  • Tydeliggør jeres tilgang til menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder.

Find inspiration i guiden: Hvad tager I ansvar for?

Hvordan hænger E'et og S'et i ESG sammen?

Du kan koble social ansvarlighed og miljømæssige indsatser ved fx at rekruttere udsatte ledige fra kanten af arbejdsmarkedet til at løse grønne opgaver, såsom affaldssortering, genanvendelse af materialer eller transport.

Bliv inspireret af teamet om Grøn omstilling og socialt ansvar

Hvad er ESG-nøgletal?

ESG-nøgletal er en række data, der kan bruges til at måle og fortælle om din virksomheds bæredygtighedsindsats og indvirkning på miljø (E), sociale forhold (S) og virksomhedsadfærd (G).

Tallene skal give omverdenen et indblik i, hvordan din virksomhed påvirker de tre områder, og hvilke indsatser I gør for at højne bæredygtigheden.

Læs her om, hvilke temaer inden for S'et du kan hente nøgletal for

Hvad er ESG-initiativer?

Inden for "S'et" i ESG fokuserer initiativerne på, hvordan virksomheder interagerer med deres medarbejdere, kunder, leverandører og de samfund, de opererer i.

Initiativerne handler om at sikre retfærdige, etiske og bæredygtige sociale praksisser.

Tre eksempler på initiativer inden for S'et i ESG

  • Arbejdsmiljø og trivsel:
    Initiativer, der fremmer medarbejdernes trivsel, såsom fleksible arbejdstider og forebyggelse af mobning eller chikane.
  • Diversitet og inklusion:
    Initiativer, der fremmer mangfoldigheden på arbejdspladsen, såsom inklusion af mennesker med et fysisk eller psykisk handicap samt en sammensætning af medarbejdere, der afspejler lokalsamfundet.
  • Opkvalificering:
    Initiativer, der fremmer uddannelses- og træningsmuligheder for medarbejdere, så de kan udvikle deres færdigheder og fremme deres karriereudvikling.

Se flere eksempler på initiativer

Hvem i virksomheden skal involveres i arbejdet med S'et i ESG?

Bestyrelsen og direktionen

For at jeres arbejde med S'et i ESG får værdi på længere sigt, er det centralt, at indsatsen er strategisk funderet i bestyrelse og direktion.

I løbet af de næste par år, vil ESG være en "game-changer" for de fleste virksomheder og brancher.

Derfor er der behov for viden om fx bredden i social bæredygtighed både i bestyrelse og direktion. At kunne stå stærkt på ESG styrker evnen til at nå forretningens mål.

ESG-team med nøglepersoner

Udpeg en ansvarlig for ESG-området i virksomheden. De øvrige i teamet er typisk nøglepersoner fra ledelse, HR, økonomi og kommunikation.

Alle medarbejdere

Vær opmærksom på, at alle medarbejdere bør være bevidste om virksomhedens ESG-mål og have mulighed for at bidrage til bæredygtige initiativer.

Hvordan ved jeg, om jeg gør det rigtigt?

Ingen formkrav

Er du SMV og ikke underlagt rapporteringskravet, er der ingen formkrav til din ESG-rapport.

Dog kan dine kunder, samarbejdspartnere, bankrelationer eller andre i værdikæden have særlige ønsker til din dokumentation.

Der findes en række frivillige standarder for SMV'er, der ønsker at strukturere deres frivillige rapportering, så den bedre kan matche de krav, større virksomheder er underlagt.

Læs mere om frivillige standarder på virksomhedsguiden.dk

Det skal give værdi

At arbejde med S'et i ESG skal først og fremmest give værdi for lige præcis din virksomhed.

Det vigtigste er derfor at undersøge dine medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere, bank og investorer, hvad de efterspørger.

Hvordan kan jeg forbedre virksomhedens score på S'et i ESG?

Tiltag for at forbedre præsentation af data

Små eller mellemstore virksomheder kan kvalificere data på S'et i ESG ved at:

  • Medtage data fra flere år
  • Beskrive, hvad I konkret gør på det pågældende område
  • Angive, hvilke mål I har for de konkrete sociale forhold.

I kan beskrive jeres indsatser samt supplere med fx politikker for sygefravær, seniorer eller processer for onboarding.

Brug Cabis skabelon til dokumentation af S'et i ESG

Tiltag for at forbedre data

For at holde fokus på de sociale områder, der vil have størst positiv indvirkning på jeres forretning, kan en vurdering af, hvad der er mest væsentligt, være en hjælp til at vælge temaer ud til forbedring.

I Cabis webguide til ESG-dokumentation kan I se bredden i, hvordan man fx kan styrke en mere mangfoldig og bæredygtig rekruttering eller forbedre arbejdsmiljøet og sænke sygefraværet.

Se webguide til ESG-dokumentation

Hvordan kan S'et i ESG bidrage til at forbedre en virksomheds omdømme?

Når virksomheder arbejder med S'et i ESG og implementerer det som en del af virksomhedens strategi, kan det give:

Forbedret medarbejdertilfredshed og -engagement

En virksomhed, der er kendt for at tage godt hånd om sine medarbejdere, får som udgangspunkt også et bedre rekrutteringsgrundlag.

Når virksomheden arbejder med initiativer, der skal fremme inklusion og diversitet samt styrke fastholdelsen og arbejdsmiljøet, vil det alt andet lige have en positiv effekt på medarbejdernes loyalitet og engagement.

Styrket forhold til kunder, investorer, lokalsamfund og samarbejdspartnere

Social bæredygtighed kan fungere som et konkurrenceparameter, når virksomheden kommunikerer eksternt om, hvordan de tager socialt ansvar.

  • Kunder kan føle sig tryggere ved at købe virksomhedens produkter eller serviceydelser
  • Investorer er mere tilbøjelige til at investere i virksomheder, de ser som bæredygtige på langt sigt
  • Lokalsamfundet bakker op om en virksomhed, der tager hensyn til de mennesker, der påvirkes af dens aktiviteter
  • Samarbejdspartnere vil i højere grad indgå i langvarige relationer med virksomheder, som kan indgå i en etisk og ansvarlig værdikæde.
Hvad er de mest almindelige fejl, virksomheder begår, når de arbejder med ESG?

Der er nogle faldgruber, du med fordel kan være opmærksom på, når du arbejder med ESG i virksomheden.

Greenwashing

Begreber som greenwashing, socialwashing eller ESG-washing bliver i stigende grad brugt om det faktum, at virksomheder kan finde på at pynte på deres bæredygtige initiativer inden for både klima- miljø- og sociale forhold.

Når virksomheder markedsfører og omtaler sig selv som mere bæredygtige, end de egentlig er, kan der være tale om vildledning af kunder, samarbejdspartnere og investorer.

Det er derfor afgørende, at du kan dokumentere de ting, du skriver i din ESG-dokumentation og bruger i din markedsføring.

Læs mere om greenwashing på virksomhedsguiden

Manglende integration i forretningsstrategien

Din ESG-indsats bør være en integreret del af din forretningsstrategi. Ellers er der risiko for, at tiltaget bliver "en skrivebordsopgave", som har til formål at imødekomme krav, men som ikke bringer strategisk værdi til din virksomhed.

I stedet for at gå i gang med data og rapportering som det første, kan du med fordel starte med at finde ud af, hvad der er væsentligt for virksomheden.

Husk, at data driver ingen udvikling. Bruger virksomheden derimod ESG som et aktivt værktøj i virksomhedens langsigtede strategi, forbedres chancen for, at indsatserne får en reel og vedvarende effekt.

Utilstrækkelig medarbejderinddragelse

Mange ESG-tiltag når ikke i mål, fordi de ikke involverer medarbejderne tilstrækkeligt. Hvis ESG kun håndteres på ledelsesniveau uden at skabe en kultur af ansvarlighed og engagement på tværs af organisationen, er der større risiko for, at initiativerne bliver overfladiske uden en egentlig forankring i virksomheden.

Hvorfor kalder vi det social bæredygtighed?

Bæredygtighedsbegrebet har fået fornyet aktualitet med implementering af EU's CSRD, hvor sustainability kobles til ESG.

Social bæredygtighed dækker således de sociale forhold i S'et i ESG.

VIDEN OG BAGGRUND

ESG-ordbog – Find vej i junglen af ESG-forkortelser

Der findes et væld af forkortelser og svære begreber inden for ESG. Brug ordbogen og få defineret de mest gængse ord inden for ESG. Gå til ESG-ordbogen

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven

Carsten Lunden
Seniorkonsulent
Fleksjob | CV | Handicapkompenserende ordninger | S'et i ESG I Kompetenceudvikling | CV
Ea Nielsen
Souschef
S’et i ESG | Socialt ansvar og grøn omstilling | Kommunikation og marketing | Fundraising | Pressekontakt I Ansvarlig for strategiske partnerskaber
Marianne Lyngberg Nilsson
Chefkonsulent og marketingchef
S'et i ESG | FN’s Verdensmål | Socialt ansvar og beskæftigelse | Cirkulær økonomi | Marketingstrategi