Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. ESG og socialt ansvar
  4. Kom i gang med ESG

Kom i gang med S'et i ESG

Det kan virke overvældende at tage hul på arbejdet med S'et i ESG. Udover måske at skulle sætte sig ind i nye krav, begreber og lovgivning, kræver det også, at man skal begynde at kigge på virksomheden på en helt ny måde. For hvad tæller overhovedet med som socialt ansvar? Gør vi allerede noget i forvejen? Og hvordan beskriver man indsatserne og gør tallene op på en "ikke finansiel måde"? 

6 trin til at kickstarte arbejdet med S'et i ESG

Her får du 6 trin til, hvordan du kan få en god opstart på at tage socialt ansvar og vise både kunder, samarbejdspartnere og leverandører, hvordan netop din virksomhed arbejder med social bæredygtighed.

1. Sæt dit hold

Sæt et ESG-team internt med repræsentanter fra ledelse, økonomi/regnskab og HR.

Involvér gerne jeres kommunikations-, web-, PR- eller marketingkollega fra start.

2. Spørg dine kunder og samarbejdspartnere

Find ud af, hvilke ESG-data dine kunder og samarbejdspartnere har fokus på.

Spørg dem om, hvad de forventer af din virksomhed.

3. Find dit fokus

Vurdér, hvilke data, der er væsentlige for din virksomhed og det område, I arbejder med.

Orientér dig i de S-indsatser, der kan tælle med i din ESG-score inden for fx: Fastholdelse, arbejdsmiljø, opkvalificering, rekruttering, job og handicap og diversitet og inklusion. 

4. Sæt mål

Opstil mål for, hvor I gerne vil hen og vis, hvad I gør for at nå målet.

Hvis I har relevante politikker, indsatser eller målsætninger på et område, kan de med fordel indgå i dokumentationen. Det kan fx være en sygefraværspolitik, en politik for håndtering af stress eller en rekrutteringspolitik, der sikrer, I rekrutterer mangfoldigt.

5. Indsaml data

Du har sandsynligvis mange af dine data i egne systemer. Det kan fx være sygefraværsprocenter, måling af medarbejdertilfredshed og tal for medarbejderomsætning.

Andre tal kan du også finde i offentlige systemer, fx brug af handicapkompenserende ordninger, fleksjobansættelser eller medarbejdere med en § 56-aftale. Supplér med prosa de steder, det giver mening.

6. Kommunikér

Udnyt de konkurrencemæssige fordele ved at fortælle historien om jeres bæredygtige indsatser til kunder, samarbejdspartnere, investorer, banker og medarbejdere.

Fortæl om jeres bæredygtighedsprofil i intern kommunikation, i jobopslag, i salgsmaterialer og på jeres hjemmeside.

Værktøjer til SMV'er, der ikke direkte er omfattet af krav

Det er endnu kun de store virksomheder, der er direkte omfattet af krav om ESG-rapportering. Alligevel kan SMV'er blive mødt at krav fra kunder eller samarbejdspartnere om at kunne dokumentere, hvordan virksomheden arbejder med social bæredygtighed.

Her er to måder, SMV'er kan arbejde proaktivt med bæredygtighedsrapportering for at stå stærkere, når de bliver mødt af krav fra omverden. 

Frivillig standard (VSME)

Som en hjælp til SMV'er har EU designet en frivillig standard for bæredygtighedsrapportering til SMV'er.

Standarden er et godt redskab til at strukturere den frivillige rapportering, så den bedre matcher med de krav, større virksomheder er underlagt.

Den frivillige standard kaldes også VSME, som står for Voluntary Reporting Standard for SMEs. 

Læs mere om VSME på Virksomhedsguiden

Dobbelt væsentlighedsanalyse

For SMV'er, der ikke er direkte underlagt rapporteringskravene, kan det være relevant at vurdere, hvilke temaer inden for S’et i ESG, der er mest betydningsfulde for virksomheden at fokusere på.

På Virksomhedsguiden kan du få hjælp til at lave en dobbelt væsentlighedsanalyse, hvor du undersøger, hvordan din virksomhed påvirker omverdenen: klima, miljø og mennesker, og hvordan din virksomhed bliver påvirket af omverden. 

Find guiden til dobbelt væsentlighedsanalyse

Tjek, om du er omfattet kravene

Er din virksomhed omfattet af af lovkrav om bæredygtighedsrapportering? 
Det kan du tjekke ved at svare på 4 spørgsmål på Virksomhedsguiden. 

Viden og værktøjer til dit ESG-arbejde

Skabelon til at dokumentere S'et i ESG

Brug ESG-skabelonen til nemt at dokumentere på S’et i ESG og vis virksomhedens sociale ansvarlighed Se ESG-skabelonen

Opgaveværktøjet: Find opgaverne i virksomheden

Opgaveværktøjet gør afdækningen af opgaver i virksomheden mere systematisk og gør det nemmere at få overblik. Se opgaveværktøjet

ESG – Hvordan dokumenterer I social ansvarlighed?

Få et overblik over de indikatorer, som I kan bruge til at dokumentere S'et i jeres sociale bæredygtighedsregnskab. Læs mere om ESG-dokumentation

ESG-guide

Hvad er ESG, og kan jeg bruge det i fortællingen om virksomhedens sociale ansvar? Bliv klogere på S'et i ESG. Gå til guiden

ESG-ordbog – Find vej i junglen af ESG-forkortelser

Der findes et væld af forkortelser og svære begreber inden for ESG. Brug ordbogen og få defineret de mest gængse ord inden for ESG. Gå til ESG-ordbogen

Podcast: Danmarksmester i S'et i ESG

Lyt og lær af de virksomheder, der er allerbedst til at arbejde med S'et i ESG. Hør podcasten

TILBUD

Vejledning i dokumentation af S'et i ESG

Cabi tilbyder vejledning i, hvordan små og mellemstore virksomheder finder og styrker data på S'et i ESG. Om tilbuddet

VIDEN OG BAGGRUND

S'et i ESG som forretningspotentiale

Når virksomheder arbejder strategisk med S'et i ESG, kan det højne deres konkurrenceevne og styrke deres forretningspotentiale. Se potentialerne

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Carsten Lunden
Seniorkonsulent
Fleksjob | CV | Handicapkompenserende ordninger | S'et i ESG I Kompetenceudvikling | CV
Ea Nielsen
Souschef
S’et i ESG | Socialt ansvar og grøn omstilling | Kommunikation og marketing | Fundraising | Pressekontakt I Ansvarlig for strategiske partnerskaber
Marianne Lyngberg Nilsson
Chefkonsulent og marketingchef
S'et i ESG | FN’s Verdensmål | Socialt ansvar og beskæftigelse | Cirkulær økonomi | Marketingstrategi