Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Inklusion på arbejdspladsen

Tema

Inklusion på arbejdspladsen

Når virksomheder skaber plads til forskellighed, styrker det både fællesskabet, trivslen og bundlinjen.

Inklusion er en strategisk nødvendighed

Inklusion handler om at skabe et arbejdsmiljø, hvor alle føler sig værdsat, respekteret og har lige muligheder for at bidrage. Det gælder uanset, om man er ny i landet, har en anderledes baggrund eller særlige behov.

Når man som arbejdsgiver giver plads til forskellighed, styrker det ikke kun fællesskabet – mange virksomheder oplever også at få mere engagerede medarbejdere, færre konflikter og bedre samarbejde. Det kan mærkes direkte på produktiviteten og kvaliteten.

I en tid, hvor det er svært at finde og fastholde kvalificeret arbejdskraft, er inklusion ikke bare en god idé. Det er en nødvendighed. Og virksomheder, der formår at skabe rummelige og respektfulde arbejdspladser, står stærkere i konkurrencen om de dygtige hænder og hoveder.

Hvad er en inkluderende arbejdsplads?

En inkluderende arbejdsplads:

  • skaber et arbejdsmiljø, hvor alle medarbejdere føler sig velkomne, respekterede og værdsatte
  • giver alle lige muligheder for at bidrage med deres kompetencer og udvikle sig – uanset erfaring, sprog, alder eller baggrund
  • anerkender, at forskelle i livserfaring og perspektiv kan styrke samarbejdet og forbedre løsninger, når de bliver inddraget aktivt.

Husk, at inklusion er ikke bare en værdi – det er en konkret ledelsesopgave, der skaber bedre resultater og højere medarbejderengagement.

Gruppe smilende medarbejdere

En inkluderende arbejdsplads giver værdi

Når virksomheder investerer tid og kræfter i at skabe rum til alle, betaler det sig. Det er en bæredygtig investering, der kan skabe værdi for både mennesket, samfundet og for virksomheden.

Gevinster for virksomheden kan være:

  • Adgang til en større pulje af kandidater: Mangfoldig rekruttering kan være med til at løse udfordringer med rekruttering.
  • Attraktiv arbejdsplads: Ansøgere vægter inklusion og diversitet højt.
  • Effektiv opgaveløsning: Medarbejdere på særlige vilkår frigør tid, så faglærte medarbejdere kan fokusere på deres kerneopgaver.
  • Loyalitet og stabilitet: Medarbejdere med støttebehov er ofte engagerede og bliver længe i virksomheden.
  • Bedre trivsel: Et rummeligt arbejdsmiljø kan mindske sygefravær og øge arbejdsglæden.
  • Styrket innovation: Forskellighed giver bedre samarbejde og løsninger.
  • Styrket ledelse: Ledelsen styrker deres kommunikations- og relationskompetencer.
  • Godt omdømme: Socialt ansvar styrker virksomhedens image og bidrager til S’et i ESG.
Se fx: New Research: Diversity + Inclusion = Better Decision Making At Work, 2017 og VIVE: Lønmodtagernes erfaringer med og holdninger til inklusion, 2025

Inklusion handler ikke kun om at sige "du må gerne være her". Det handler om at gøre noget aktivt for, at folk faktisk føler sig som en del af holdet.

Lone Slothuus Nordsof, seniorkonsulent hos Cabi.

Vidste du, at ...

Medarbejdere fra Generation Z (født 1995-2012) føler sig i højere grad motiverede af at være en del af en mangfoldig medarbejdergruppe.

Kilde: Generationsanalysen, Lederne, august 2024.

Er din virksomhed inkluderende? 

Her er fem enkle spørgsmål, som kan hjælpe jer med at vurdere, om I er en arbejdsplads, hvor alle føler sig velkomne, værdsatte og som en del af fællesskabet. Stil jer selv spørgsmålet: I hvor høj grad gælder følgende hos os?

  1. Ansætter vi mennesker med forskellige baggrunde og erfaringer?
    Fx ældre, unge, medarbejdere i fleksjob eller personer med særlige behov?

  2. Ser vi forskellighed som en styrke?
    Har vi øje for, at medarbejdere kommer med forskellige erfaringer, og at det kan gøre os bedre?

  3. Føler alle sig velkomne og værdsatte?
    Også dem, der har brug for lidt ekstra støtte i hverdagen?

  4. Tager vi hensyn til medarbejdere med særlige behov?
    Disse behov kan være permanente eller midlertidige. Fx ved sygdom, graviditet eller personlige udfordringer.

  5. Er vores ledere klar til at tage ansvar for inklusion?
    Har lederne de rette kompetencer, værktøjer og engagement til at skabe en god og rummelig kultur?

Det handler ikke om at gøre alting perfekt, men om at tage små skridt, der gør en forskel hver dag.

Alle kan få behov for ekstra støtte i arbejdslivet

Alle, uanset rolle, baggrund eller erfaring, kan få brug for fleksibilitet og særlig støtte på et tidspunkt i arbejdslivet.

Fleksibilitet og forståelse skaber loyalitet, engagement og bedre resultater. Når du investerer i dine medarbejdere, investerer du i virksomheden.

Ca. 82 % af befolkningen

vil på et tidspunkt i livet enten få udskrevet medicin for psykiske symptomer og/eller blive behandlet i psykiatrien.

(Kilde: Psykiatrifonden, 2023)

12 % af arbejdsstyrken

identificerer sig som neurodivergente på det danske arbejdsmarked.

(Kilde: Norstat og Hans Knudsen Instituttet, 2024)

29,1 % af alle mænd og 33 % af kvinderne

mellem 16 og 64 år lider af langvarig sygdom, der har varet i over 6 måneder.

(Kilde: Sundhedsprofilen, 2022)

27,5 % af befolkningen

har ifølge eget udsagn et handicap. Det svarer til ca. 968.000, hvoraf ca. 360.000 har et større handicap.

(Kilde: VIVE, 2023)

Inklusion giver plads til mangfoldighed

Inklusion handler om at anerkende medarbejdernes forskelle, og at se dem som en styrke. 

Mangfoldighed på arbejdspladsen kan se ud på mange forskellige måder.

  • Fysisk og psykologisk mangfoldighed kan fx være køn, alder, seksuel orientering, fysisk udseende, fysiske handicap, kroniske sygdomme, neurodiversitet, fx autisme, ordblindhed, ADHD.
  • Erfaringsbaseret og kognitiv mangfoldighed kan fx være graden og typer af erfaring, kompetencer, uddannelsesbaggrund, personlighedstyper og/eller tænknings- og indlæringspræferencer.
  • Social og livsstilsrelateret mangfoldighed kan fx være socioøkonomisk baggrund, etnisk og kulturel baggrund, religion, familie og fritid.

Læs mere om inklusion

Find balancen til en inkluderende arbejdsplads
Medarbejdere med særlige behov har ofte brug for hensyn, som gør det muligt for dem at være en del af arbejdspladsen og bidrage på lige fod med andre. Men de samme hensyn kan også give en følelse af at være uden for fællesskabet. Find balancen
Hvad betyder inklusionskapacitet?
Inklusionskapacitet er en betegnelse for en virksomheds evne til at skabe en arbejdsplads, hvor alle medarbejdere, med eller uden særlige behov, kan bidrage og trives. Om inklusionskapacitet
Inklusion i praksis – sådan kommer du i gang
Her får du konkrete råd til at komme i gang. Inklusion i praksis kræver mere end gode intentioner – det kræver ledelsesmæssigt ejerskab og systematisk handling. Læs mere

Ansættelsesformer og støttemuligheder

Handicapkompenserende ordninger
Hvilke ordninger kan komme i spil, når den ledige/ansatte har en funktionsnedsættelse? Om ordningerne
Inspiration til dit mentorarbejde
En mentor kan være afgørende for at forhindre langtidssygemelding eller integrere ledige på arbejdsmarkedet. Få viden og inspiration til arbejdet med mentorer og mentorordninger. Læs mentortema
Lønnede timer
Deltidsansættelse, løntimer, småjob, ordinære løntimer. Ordene dækker over det samme. Nemlig hvordan selv få timer på ordinære ansættelsesvilkår kan være en vigtig trædesten, når udsatte ledige skal i job.  Om lønnede timer

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Anne Brændbyge
Seniorkonsulent
Sygedagpenge | Fleksjob | Job og handicap | Ressourceforløb | Rehabiliteringsteams | Tværfagligt samarbejde | Fortolkning og formidling af lovstof
Birgitte Poulsen
Chefkonsulent
Sygefravær | Psykisk arbejdsmiljø | Arbejdspladskultur | Inkluderende arbejdsfællesskaber | Inklusionskapacitet | Organisationsudvikling | Ledelse | ”Den svære samtale”
Lone Slothuus Nordsof
Seniorkonsulent
Sygefravær | Trivsel I Psykisk arbejdsmiljø I Organisationsudvikling | Arbejdspladskultur | Inklusionskapacitet | Facilitering i procesforløb