Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Lønnede timer
  4. Lønnede timer og substitution

Lønnede timer og substitution som vejen til arbejdskraft

Den høje beskæftigelse og lave ledighed har for mange virksomheder gjort det vanskeligt at tiltrække den rette arbejdskraft. At rekruttere medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet kan være en del af løsningen. Læs her om lønnede timer og substitution som effektive metoder til at få løst opgaverne. 

Har din virksomhed også svært ved at rekruttere den arbejdskraft, der er brug for? Så står du langtfra alene. Mangel på arbejdskraft er en aktuel udfordring hos alle størrelser virksomheder på tværs af brancher. Det bremser vækstmuligheder. svækker konkurrenceevnen og nedjusterer optimismen. For det tyder ikke på, at udfordringen med at skaffe arbejdskraft bliver mindre i den nærmeste fremtid. 

Manglen på arbejdskraft øger motivation for at udforske nye muligheder. Men for at lykkes kræver det, at virksomhederne får de rette værktøjer og strategier til at opdage alternative måder at tænke rekruttering og opgaveløsning på. Her har substitution allerede vist sig at være en effektiv metode til at bruge det uudnyttede potentiale i de 150.000 ledige, som er på kanten af arbejdsmarkedet. 

Hvad er substitution? 

Faglærte medarbejdere udfører, udover kerneopgaverne, ofte også opgaver, der i stedet kunne løses af ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. 

Når virksomheder fokuserer på opgaverne frem for den specifikke stilling og udskiller de opgaver, der ikke kræver faglært arbejdskraft, giver det mulighed for, at knap så specialiserede profiler også kan byde ind på dem.

Denne metode, hvor en virksomhed tager udgangspunkt i opgaverne og ansætter en anden type arbejdskraft, end den oprindeligt havde forestillet sig, kaldes substitution. 

Substitution som løsning på arbejdskraftmangel kan: 

  • Styrke konkurrenceevnen
  • Øge produktionen
  • Optimere brugen af de ressourcer, der er til rådighed
  • Frigøre tid til fagtunge opgaver
  • Udvikle ledernes kompetencer
  • Styrke virksomhedens sociale ansvar og dokumentation af S'et i ESG
  • Give en udsat ledig mulighed for at bidrage og finde fodfæste på arbejdsmarkedet. 

Hvad er lønnede timer?

Lønnede timer er de arbejdstimer, en medarbejder udfører på normale ansættelsesvilkår i jeres virksomhed. Det kan være alt fra én time om ugen til fuld tid. Det kan være for en bestemt eller ubegrænset periode.

Lønnede timer giver mulighed for at ansætte personer, der modtager offentlige ydelser som kontanthjælp eller sygedagpenge, hvor deres løn suppleres med ydelsen fra jobcentret. Det er på den måde et godt værktøj til at ansætte medarbejdere på fleksible vilkår og støtte deres vej ind på arbejdsmarkedet.

Lønnede timer kan give din virksomhed:

  • Fleksibilitet i arbejdsstyrken
  • Mulighed for at prøve et samarbejde af
  • Øget produktivitet og effektivitet
  • Større grad af tiltrækning og fastholdelse af arbejdskraft
  • Bedre omkomststyring, fordi man betaler for de opgaver, man skal have løst
  • Mulighed for at hjælpe en udsat ledig ind på arbejdsmarkedet.

Opgaver, der er velegnede til substitution

De opgaver, som ledige på kanten af arbejdsmarkedet kan løse uden særlig træning eller opkvalificering, vil typisk være opgaver, der kræver basale færdigheder.

I andre tilfælde kan det være rammerne, der er afgørende for, hvorvidt opgaven kan løses af en anden. Særlige skånehensyn, såsom afskærmning af arbejdspladsen, kan måske bane vejen for, at en ledig med psykiske funktionsnedsættelser kan løse fx teknisk krævende IT-opgaver.

Butik
  • Lægge på plads
  • Skifte prisskilte
  • Websalg: Pakke og sende varer
  • To Go: Pakke og udlevere varer
  • Rydde omklædningsrum
  • Spotte udløbsvarer
  • Bringe varer ud
  • Afløsning ved kassebetjening
  • Sætte prismærker på varer
Kontor og reception
  • Telefonbetjening/tjekke mail
  • Kopiere/laminere/makulere
  • Arkiveringsarbejde
  • Klargøre til møder og events
  • Tømme postkassen og fordele
    post
  • Købe gaver/pakke ind
  • Rengøre kaffemaskinen
  • Indkøb af kontorartikler
  • Messe-pakning og opstilling

Lager/værksted
  • Oprydning og sortering
  • Udlevere arbejdstøj og værktøj
  • Pakke og sende værktøj
  • Sortere affald og presse pap
  • Tømning af skraldespande/små containere
  • Rengøre gulve
  • Rengøring af værktøj
  • Bilvask og støvsugning
  • Statusoptælling på lager
IT/teknologi
  • IT/Teknologi:
  • Styring af IT-lager
  • Udlevering af IT-udstyr
  • Opsætning af ny PC
  • Opsætning af ny mobil
  • Småreparationer af IT
  • Hjemmeside – website
  • Hjælp til computerproblemer
Køkken/rengøring
  • Tage imod madbestillinger
  • Handle/bestille frokost
  • Rydde op i køkken/frokostrum
  • Fylde og tømme opvaskema-
    skine
  • Ordne viskestykker/karklude
  • Ordne køleskab
  • Let rengøring af køkken/frokostrum
  • Lave kaffe/te m.v.
Pedel/gartner
  • Holde orden på pladsen
  • Fjerne ukrudt
  • Vande planter
  • Klippe hæk/slå græs
  • Feje fliser og gange
  • Småreparationer
  • Afsendelse af materialer
  • Opdatere lager

3 trin til at komme i gang med substitution

Står din virksomhed overfor at skulle rekruttere? Og ved I allerede, inden processen er gået i gang, at det bliver svært at finde den ønskede profil? Så er det et godt tidspunkt at tænke i alternative løsninger.

  1. Se på den interne fordeling af opgaver
    Dan dig et overblik over opgaverne i virksomheden, og hvilke kompetencer de kræver. Spot hvilke opgaver, der ikke bliver løst eller kunne løses af andre.
    Brug opgaveværktøjet

  2. Tænk i alternativ rekruttering
    Læg det traditionelle jobopslag på hylden og tænk i rekruttering af andre typer af profiler, som kan løse de opgaver, du fandt frem til i trin 1. 
    Om alternativ rekruttering

  3. Tag kontakt til jobcentret
    Jobcentret kan hjælpe dig med at finde en ledig, der både kan matche behovet, og som har brug for en chance for at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. 
    Om rekruttering i samarbejde med jobcentret

Sådan opnår du succes med substitution og lønnede timer:

For at opnå succes med en rekrutteringsstrategi, der fokuserer på substitution, lønnede timer og social inklusion, er der 5 nøglefaktorer, der er afgørende:

  1. Forretningsmæssig værdi
    De sociale indsatser skal samtidig give resultater på bundlinjen.

  2. En engageret ledelse
    Ledelsen skal sætte rammer og retning og tydeliggøre, hvorfor virksomheden inkluderer udsatte ledige.

  3. Fokus på opgaverne
    Både ledelse og medarbejdere skal være der er åbne for at arbejde med en anden fordeling af opgaver og anden type af jobprofiler.

  4. Engagement fra nøglemedarbejdere
    Virksomhedens nøglepersoner skal være engagerede i at sikre, at inklusionen bliver en succes.

  5. Et stærkt samarbejde med jobcentret
    Samarbejdet med jobcentret er både vigtigt ift. rekruttering, aflønning og dialogen om evt. skånehensyn. 

Kilde: Virksomhedernes behov for og erfaringer med substitutionsstrategier. 
Rapport udarbejdet for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse (2023) 

Værktøjer og viden om substitution

Opgaveværktøjet: Find opgaverne i virksomheden

Opgaveværktøjet gør afdækningen af opgaver i virksomheden mere systematisk og gør det nemmere at få overblik. Se opgaveværktøjet

Rekruttér alternativt, og få ressourcer til en sund bundlinje

Det kan være noget af en mundfuld at tænke i alternative baner, hvis du som virksomhed er vant til at finde din nye medarbejder via ordinær rekruttering. Om alternativ rekruttering

ESG-dokumentation: Rekruttering fra kanten

Rekruttering af ledige fra kanten af arbejdsmarkedet kan bidrage til et mere inkluderende arbejdsmarked og styrke jeres bæredygtige profil. Om ESG og rekruttering

Cases

Case: Den Jyske Kontrolcentral

Lykkes med at tænke social ansvarlighed ind i rekrutteringen og skabe de optimale rammer for medarbejdernes trivsel. Case Den Jyske Kontrolcentral

Refurb

Refurb har stor succes med at tænke socialt ansvar ind i deres cirkulære forretningsmodel og har i dag over hver fjerde ansat fra kanten af arbejdsmarkedet. Case Refurb

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi, og få et gratis svar. 

Trine Rask Thomsen

Integration | Kontanthjælp | Fastholdelse af medarbejdere | Formidling af lovstof | Negativ social kontrol | Småjob | Opkvalificering | Fritidsjob | Lønnede timer
Tilgå Trine Rask Thomsen på LinkedIn