Sådan gjorde vi
Sådan gjorde vi i ”Rekruttering fra Kanten”, da vi ville være klogere på, hvordan vi kunne reducere antallet af afbrudte forløb:
1: Identificér udfordringen:
Vi ønskede at inddrage erfaringer fra de virksomheder, der indgår i indsatsen med at få borgerne i beskæftigelse eller tættere på beskæftigelse.
Ved at se på en række konkrete forløb ønskede vi at undersøge, om der var arbejdsgange, tilgange eller metoder, der med fordel kunne justeres i jobcentrets forarbejde op til praktikken eller i samarbejdet med praktikvirksomheden for at sikre, at vi fremover får flere vellykkede praktikker, og at borgerne dermed kommer tættere på målet om beskæftigelse.
To do: Identificér en væsentlig udfordring i jeres indsats for at få borgere i beskæftigelse og/eller servicere jeres lokale virksomheder.
2: Udvælg informanter
Vi udvalgte fem relevante læringscases i hver kommune – Lolland og Guldborgsund kommuner. Der var tale om i alt 10 praktikforløb, hvor jobcentrene vurderede, at der var gode muligheder for læring ift. at minimere afbrudte forløb. De opsatte kriterier var, at der skulle være tale om forløb, der havde løbet over min. én måned.
10 praktikforløb giver ikke et samlet billede af, hvad virksomhederne generelt oplever. Men vurderingen var, at det var tilstrækkeligt mange til at give relevant information tilbage til jobcentret om de erfaringer, virksomhederne havde haft.
To do: Vurdér, hvor mange cases I skal undersøge for at have tilstrækkeligt vidensgrundlag. Beslut, om der skal være særlige kriterier for de cases, I vælger at undersøge, og udvælg derefter de konkrete interviewpersoner. Kontakt os for at høre om vores erfaringer.
3: Forbered og afhold interview
Efter en dialog i jobcentret om, hvilken viden vi gerne ville indsamle, blev der udarbejdet en interviewguide.
Jobcentret fik samtykke fra de involverede borgere, og i de tilfælde, hvor det ikke var muligt, gennemførte vi interviewene med helt anonymiserede informationer om borgeren og forløbet.
To do: Udarbejd interviewguide på baggrund af en dialog med relevante ledere og medarbejdere, så I får spurgt hele vejen rundt om problematikken. Har du brug for sparring på jeres interviewguide, så kontakt Cabi.
4: Saml informationerne, og præsenter dem
Efter interviewfasen samlede vi den indsamlede viden, så hovedproblematikker og anbefalinger blev tydelige.
Vi samlede derefter de medarbejdere, der havde været involveret i de 10 konkrete forløb, og præsenterede resultaterne for dem.
Der blev i denne fase lagt vægt på, at de medarbejdere, der havde arbejdet med de udvalgte cases, ikke skulle forklare eller forsvare, men at vi alene skulle bruge casene til at se på, hvad vi kunne lære, så vi FREMOVER kunne skabe rammerne for flere vellykkede praktikker. Vi udvalgte på dette møde de centrale problematikker, som vi ville præsentere for sagsbehandlere og virksomhedskonsulenter på en udviklingsdag for medarbejdere i henholdsvis Guldborgsund og Lolland kommuner.
To do: Tematisér svarene, og præsentér dem for de medarbejdere, der konkret har været involveret i de udvalgte cases. Hav fokus på, hvad I fremover kan lære af de udvalgte cases og den information, I har fået fra jeres samarbejdspartnere. Hvis I ønsker at dele jeres viden og overvejelser med en større personalegruppe, udvælges de problematikker, I vil gå videre med.
5: Præsentér de centrale problematikker
På udviklingsdagen blev resultaterne præsenteret, og deltagerne drøftede derefter, hvordan de fremover kan få flere vellykkede praktikker.
To do: Præsentér resultaterne, og lav foraer, hvor medarbejderne på baggrund af den opnåede viden kan drøfte mulighederne for at styrke indsatsen fremover. Mangler du idéer til, hvordan I kan præsentere materialet på en let og overskuelig måde, så kontakt Cabi.
6: Nye tiltag udvælges og implementeres
Udviklingsdagens drøftelser pegede på en række tiltag, der fremover kunne tage højde for de udfordringer og løsninger, som virksomhederne havde peget på. Ledelsen arbejdede efterfølgende med at implementere de centrale tiltag i de to jobcentre.
To do: På baggrund af de fælles drøftelser udvælger ledelsen de tiltag, man ønsker at sætte i værk for at styrke indsatsen fremover, og implementerer dem i daglig drift.
Metoden med læringscases har vist sig som en brugbar metode til at udvikle på indsatsen. Efter et forløb, hvor nye tiltag sættes i værk, kan man igen starte læringscase-modellen for at undersøge, hvordan de nye tiltag fungerer og her inddrage viden og erfaring fra samarbejdspartnere.