Argumenter
Hav argumenterne klar: Derfor er det interessant for virksomheder at ansætte en medarbejder fra kanten
Virksomheden får bugt med rekrutteringsproblemer
Rekrutteringsproblemer er ikke en unik problemstilling. Der er rigtig mange brancher, der dagligt oplever, at de ikke kan finde de medarbejdere, de har behov for – selvom de bruger mange kræfter på at lede efter nålen i høstakken.
På samme tid står du med ledige borgere, der sagtens kan blive de medarbejdere, som virksomhederne søger.
Enten nu eller på sigt. Også selvom der skal en særlig indsats til.
Når virksomhederne får løst deres rekrutteringsproblemer, får de samtidig mulighed for at vækste.
Derfor ligger der i høj grad et økonomisk perspektiv i at rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet.
Virksomheden får en rekrutteringspartner
Ikke nok med at virksomheden får løst sine rekrutteringsproblemer.
Den får dig i jobcentret som rekrutteringspartner. Det er din opgave at finde den borger, som du mener vil passe bedst hos den.
Du kan screene borgerne og finde frem til en række kandidater og dermed lette processen for virksomheden.
Virksomheden får støtte til en god start
Det er dyrt at rekruttere, da det tager tid – derfor sparer virksomheden penge på rekrutteringsindsatsen, når den indgår et samarbejde med jobcentret.
Du kan hjælpe med at finde de gode, konkrete løsninger, der passer både virksomhed og den kommende medarbejder.
Her kan det også være relevant at tilbyde din assistance i form af fx en god onboarding, en mentor eller personlig assistance.
Ingen opgaver er for små
Det kan være svært at rekruttere medarbejdere til småopgaver som rengøring, pakning af varer mv., især hvis der også er tale om få ugentlige timer.
Samler virksomheden de mindre opgaver og gør dem til en stilling med lønnede timer – så bliver de løst af en medarbejder, der trives med opgaver, der er forudsigelige, og som har en god struktur.
En sådan medarbejder kan du skabe kontakt til, da den type opgaver matcher mange af de udsatte lediges kompetencer godt.
Samtidig frigiver det tid hos de faglærte medarbejdere i virksomheden, så de kan bruge deres kræfter på de arbejdsopgaver, de er bedst til.
Borgere fra kanten er ofte loyale medarbejdere
På papiret er det ‘bare’ et job. Måske er det endda ‘kun’ på 10 timer ugentligt eller mindre. Men for borgerne vil det have en kæmpe betydning.
Derfor kvitterer de ofte med loyalitet og stort engagement i arbejdet. Flere af de virksomheder, der deltog i Rekruttering fra Kanten, beskrev netop deres nye medarbejdere som loyale og glade for deres arbejdsopgaver og for at have fået en chance.
Dermed har virksomhederne fået medarbejdere, der bliver på arbejdspladsen i lang tid.
Giv en hånd med på FN’s Verdensmål 8
Verdensmål 8 handler om anstændige jobs og økonomisk vækst. Og virksomhederne gør i dén grad deres del af arbejdet, når de rekrutterer og inkluderer mennesker fra kanten, som kan være meget sårbare.
Det kan desuden skabe stolthed (og dermed fastholdelse) blandt medarbejderne at være en del af en virksomhed, der agerer socialt ansvarligt.
I flere og flere brancher er socialt ansvar desuden blevet et konkurrenceparameter – det er simpelthen blevet et krav at tage socialt ansvar for at kunne vinde udbud. En underleverandør kan sagtens opleve at blive valgt fra, fordi kunden nu stiller specifikke krav inden for socialt ansvar.
Bliv klogere på, hvordan du som virksomhedskonsulent kan tale om Verdensmål 8 med virksomhederne her