Værktøjer
1. Overblik over mulighederne - Jobcentrets servicekatalog
Værktøjet illustrerer, hvordan I kan gribe arbejdet an med at skabe et katalog, der med udgangspunkt i virksomhedernes virkelighed, gør det tydeligt, hvad de kan få hjælp til i netop jeres jobcenter.
Download værktøjet Skab overblik
2. En indgang - hotline til jobcentret
Gør det let for virksomhederne at komme i kontakt med jobcentret med en hotline.
Skab en nem og direkte adgang til en medarbejder, der kan hjælpe med præcis information - det er vejen til et godt samarbejde.
I værktøjet kan du læse om specifikationskrav til en hotline og om de overvejelser, jobcentret skal gøre sig forud for oprettelsen af en hotline.
3. En kontaktperson - den nære relation til virksomheden
God service kræver kendskab og en god relation til virksomheden. En fast kontaktperson kan sikre det serviceniveau og den faste relation, som mange virksomheder efterspørger.
Værktøjet opstiller de overvejelser, jobcentret skal gøre sig forud for indførelsen af en kontaktpersonordning, og giver gode råd til, hvordan ordningen kan udmøntes i praksis.
4. Digitale selvbetjeningsløsninger - hjælp til selvhjælp
En hjørnesten i samarbejdet mellem jobcenter og virksomheder er den digitale selvbetjeningsløsning.
Virksomhederne kender ikke til alle mulighederne for digital selvbetjening. Sørg for, at de bliver hjulpet godt på vej på jobcentrets og kommunens hjemmesider - suppleret med en supportfunktion i jobcentret, hvor virksomhederne kan spørge til råds.
Læs mere om digitale selvbetjeningsløsninger, herunder VITAS, som bliver lovpligtig pr. 1. december 2016, i værktøjet. Her får du også gode råd til at hjælpe virksomhederne i gang.
5. Jobcentret som rekrutteringspartner
Hjælp virksomhederne med at finde de rette kandidater til jobbet. Især små virksomheder, som ikke har et stort HR-apparat, har et godt udbytte af at få hjælp til rekrutteringen.
I mange tilfælde kan jobcentret hjælpe virksomhederne med at finde jobkandidater, der matcher deres behov for arbejdskraft, og dermed lette rekrutteringen for virksomhederne.
Værktøjet hjælper jer i gang med at udbyde servicen som rekrutteringspartner for virksomhederne i jeres lokalområde. Få gode råd til at synliggøre ordningen samt inspiration til fx at samarbejde på tværs af kommunegrænser for at gøre det nemmere for virksomheder at finde de rette kandidater i hele landet.
Download værktøjet Jobcentret som rekrutteringspartner
6. Branchespecifik jobbørs
En branchespecifik jobbørs, hvor virksomheder og ledige kan mødes, giver virksomhederne et bedre grundlag for at rekruttere medarbejdere.
I værktøjet finder du gode råd til opbygning af en branchespecifik jobbørs og tips til at finde deltagere.
7. Forebyg sygefravær med fastholdelsesservice
Der er penge at spare, hvis jobcentret kommer tidligt på banen og hjælper virksomheder og medarbejdere med at forebygge eller afkorte sygefraværet.
Som jobcenter kan I med fordel udvide jeres fastholdelsesservice til at kontakte virksomhederne før der overhovedet er en sygedagpengesag. Forebyg sygefravær med mere opsøgende arbejde og reklame for jobcentrets serviceydelser.
Værktøjet giver tips til, hvad en offensiv fastholdelsesservice kan indeholde og til, hvordan I søsætter og synliggør ordningen.
8. Mentor i virksomheden - systematisk socialt ansvar
En ordning, hvor en frikøbt mentor fra jobcentret har base ude i en virksomhed, kan være en effektiv måde at få flere udsatte ledige ud i virksomhederne.
Med en mentor til at have fuldt fokus på opgaven ude i virksomheden, bliver det sociale ansvar sat mere i system og virksomhedens barrierer for at tage imod en udsat ledig bliver lavere.
Værktøjet illustrerer de overvejelser, der går forud for oprettelsen af en mentorordning og tildelingen af mentortilskud til en virksomhed.
9. Partnerskabsaftale med virksomheder
Gør virksomhederne til din professionelle samarbejdspartner med en partnerskabsaftale. Aftalen skaber et godt grundlag for et gensidigt forpligtende samarbejde mellem jobcenter og virksomhed.
Igennem et partnerskab med en virksomhed får jobcentret en fast aftager af ledige borgere. Aftalen kan også være en vej til mere systematisk samarbejde om sygemeldte medarbejdere.