Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Socialt ansvar og CSR
  4. Alternativ rekruttering
  5. Hvem kan jeg ansætte?

Hvem kan jeg ansætte?

Mange mennesker står i dag uden for arbejdsmarkedet. Læs mere om potentielle medarbejdere, som du kan ansætte i din virksomhed.

Inspiration: Hvem kan jeg ansætte

Ansæt personer med handicap

Det kan sagtens lade sig gøre at kombinere job og handicap. Når en person har et handicap, er der forskellige muligheder for at knytte ekstra støtte til et job.

Tag udgangspunkt i personens behov for støtte og tilrettelæg hjælpen derefter.

Ansæt en flygtning

På mange arbejdspladser er mennesker, der er kommet til Danmark som flygtninge eller immigranter, en værdsat del af medarbejderstaben.

Få gode råd og se små film om at træne dansk på arbejdspladsen, nyttig viden om kulturmøder, samarbejde og meget mere.

Ansæt en ung

Alle unge skal kunne se frem til et liv i arbejde, men nogle unge har brug for en hjælpende indsats.

Virksomheden kan være trædestenen, der skaber fokus, skærper motivationen og giver den unge nogle holdepunkter på vejen videre. Virksomheden kan også tilføre struktur og dagligdag til den unges liv, som måske har været præget af manglende støtte fra voksne, misbrug, dårlig skolegang eller psykiske vanskeligheder.

Ansæt en i fleksjob

En medarbejder, der er ansat i fleksjob, er en fleksibel medarbejder på deltid, som kan hjælpe med at løse både små og større opgaver i din virksomhed.

Medarbejderen bliver ansat på samme vilkår som alle andre medarbejdere. Du skal altså ikke bruge mere tid på administration, end du skal for dine øvrige medarbejdere.

Det er nemt - få overblik over, hvad du skal vide.

Seniorer på arbejdspladsen

Når du ansætter eller fastholder ældre og erfarne medarbejdere, bevarer du deres værdifulde arbejdskraft og viden. Læs, hvordan du med en bevidst indsats undgår fysisk og psykisk nedslidte medarbejdere, der stopper deres arbejdsliv for tidligt.

Ansæt en veteran

Rigtig mange virksomheder har allerede fået øjnene op for de kompetencer, tidligere udsendte besidder. Kompetencer, der er efterspurgte af både private og offentlige arbejdsgivere som fx løsningsorienteret, gode til at samarbejde og tage beslutninger.

Rekruttering fra kanten i stedet for mangel på arbejdskraft

Målrettet rekruttering af ledige fra grupperne ovenfor er nødvendig for at kunne bidrage til en løsning på manglen på kvalificeret arbejdskraft i nogle brancher. Nu og fremover. Vejen til job og selvforsørgelse kan for dem typisk begynde med opkvalificerende praktikforløb eller småjobs på få timer.

Søg inspiration her, ring til Cabi på telefon 8612 8855 eller tag kontakt til dit lokale jobcenter for sammen med dem at finde ud af, hvordan du bedst kan ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet.

5 faktorer kan give din virksomhed succes med bæredygtig rekruttering

De virksomheder, der får succes med at ansætte udsatte ledige i lønnede timer, lykkes først og fremmest med at identificere småopgaver, som ikke kræver faglige forudsætninger og derfor kan løses af udsatte ledige.

Metoden kaldes substitution og har til formål at frigive værdifuld tid bl.a. hos de faglærte.

En ny analyse, som Cabi har lavet for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, peger på, at særligt fem faktorer er afgørende for, at virksomheder får succes med substitution:

  1. Forretningsmæssigt afkast: Det er afgørende, at rekruttering af udsatte ledige bidrager til virksomhedens bundlinje.
  2. Engagement fra ledelsen: Rammerne og retningen for inklusion af udsatte ledige i få lønnede timer skal udstikkes fra ledelsen.
  3. Opgavefokus: Virksomheden bør tænke i opgaver frem for traditionelle stillingsbeskrivelser. I forbindelse med det arbejde finder man ofte opgaver, som kan løses af ikke-faglærte personer.
  4. Ildsjæle og engagerede personer: Nøglepersoner i virksomheden skal være dedikerede til at sikre inklusionens succes.
  5. Samarbejde med jobcentret: Et velfungerende samarbejde mellem jobcenter og virksomhed er essentielt.

Læs mere om analysen

GUIDE

Guide til samarbejde med jobcentret

Et godt samarbejde med dit lokale jobcenter styrker din forretning, uanset om der er fokus på fastholdelse eller udvikling og rekruttering af medarbejdere. Brug guiden og se, hvilke muligheder du har for at bruge jobcentrets service optimalt. Gå til guiden

PUBLIKATION

Uudnyttet potentiale - overblik over borgere på kanten af arbejdsmarkedet

Overblikket giver et situationsbillede, hvad angår nøgletal (fra 2018), mens de faglige beskrivelser, herunder eksemplificeringen i forskellige livssituationer, har bred relevans. Læs publikationen

VÆRKTØJ

Opgaveværktøjet: Find opgaverne i virksomheden

Opgaveværktøjet gør afdækningen af opgaver i virksomheden mere systematisk og gør det nemmere at få overblik. Se opgaveværktøjet

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Bente Nissen
Seniorkonsulent
Skånejob | Nydanskere og integration | Veteraner | Job og handicap | Kontanthjælpsmodtagere +30
Trine Rask Thomsen
Seniorkonsulent
Integration | Kontanthjælp | Fastholdelse af medarbejdere | Formidling af lovstof | Negativ social kontrol | Småjob | Opkvalificering | Fritidsjob | Lønnede timer