Kom i gang med virksomhedsforlagt undervisning
Inden I går i gang
Ledelsen bør tage ejerskab, gå forrest og lede processen. Inden I går i gang, er det derfor en god idé at:
- Inddrage underviseren i jeres forberedelse, hvor I tager stilling til og fortæller:
- Hvad I skal i gang med?
- Hvorfor I vil gøre det?
- Hvordan I vil gøre det?
- Overveje, hvordan I vil håndtere eventuel modstand fra medarbejdere
- Finde ud af, hvem I skal starte med at involvere, fx tillidsvalgte eller andre nøglemedarbejdere. Er der medarbejdere, der kan være ambassadører og fortælle om deres oplevelser til de øvrige kolleger?
- Lægge undervisningen i perioder med nedgang i produktionen, hvis det er muligt
- Overveje, om vagtplanlæggeren skal inddrages, hvis undervisningen kræver større omrokering af vagter m.m.
Hvordan kommer man i gang?
Tag kontakt til jeres lokale kursusudbyder, fx den lokale AOF-afdeling.
Det er vigtigt at afholde indledende møder med underviserne, så I får forventningsafstemt valg af undervisning, inddragelse af temaer, antal undervisningsgange osv.
Med en forventningsafstemning vil I også kunne sikre, at undervisningen bliver så praksisnær som mulig.
De forskellige typer af undervisning
FVU-Dansk – For de, der ønsker at blive bedre til at skrive og læse dansk.
FVU-Start – For de, der ønsker at blive bedre til at tale dansk og kende flere danske ord.
FVU-Matematik – For de, der ønsker at blive bedre til at regne og bruge matematik.
FVU-Digital – For de, der ønsker at lære at bruge de digitale værktøjer i smartphones, på tablets og computer.
OBU Test for ordblindhed og ordblindeundervisning.
Økonomi
Forberedende undervisning er statsfinansieret.
SVU er Statens voksenuddannelsesstøtte, hvor man kan søge refusion til medarbejdernes løn, når de har undervisning i arbejdstiden.
Kompetencefonde – Der findes forskellige kompetencefonde rettet både mod private og offentlige virksomheder, hvor man kan søge yderligere tilskud til dækning af lønudgifter.
Tilrettelæggelse - forskellige modeller
Der kan være mange modeller for, hvordan man kan gennemføre undervisningsforløbene, og AOF fortæller, at de kan være meget fleksible i forhold til, hvordan det passer ind i virksomhedens hverdag.
- FVU-Start for tosprogede er der gode erfaringer med at tilrettelægge, så der er undervisning 2-3 dage om ugen og arbejde de øvrige.
- FVU-dansk i skriftlighed eller matematik kan bedre komprimeres.
- OBU for mennesker med ordblindhed kan strækkes helt op til en dag om ugen i 10 uger.
”I en virksomhed med treholdsskift valgte vi at undervise om natten for natholdet. Det var simpelthen for svært for de medarbejdere at omstille sig til dagundervisning.” (Underviser, AOF)
I de fleste tilfælde dur det ikke at lave undervisningsdage i samme længde som en arbejdsdag, da det er en helt anden situation for medarbejderne at sidde på en skolebænk.
”Det er vigtigt, at virksomhederne forstår, at undervisningstid er noget andet end arbejdstid.” (Underviser, AOF)