Case-eksempler
Hotline i Herning
Tankegangen om en meget tidlig, forebyggende indsats arbejder man bl.a. ud fra i Herning Kommune. Efter at have deltaget i STAR-projektet Sammen om Fastholdelse, besluttede man at gå skridtet videre og iværksætte Sammen om forebyggelse, hvor målsætningen er at få taget hånd om problemerne, før en medarbejder sygemeldes.
Sådan fungerer det
Der er i regi af sygedagpengeafdelingen oprettet en hotline, hvor både virksomheder og medarbejdere kan tage kontakt. I praksis oprettes en diverse-sag uden en sygemelding, men med en rådgiver på sagen. Herefter tager en myndighedsperson og en coach kontakten og laver et forløb med personen alt efter dennes behov. Typisk er der tale om forløb på 3-5 samtaler. Der er ligeledes koblet en fysioterapeut og ergoterapeut på indsatsen, som også kan komme ud på virksomheder efter behov.
Særlig service for kommunens egne arbejdspladser
Herning Kommune er i sig selv den største arbejdsplads i Herning Kommune (ca. 8.000 ansatte). Derfor er der også oprettet en særlig service overfor kommunens egne arbejdspladser. Her er en række rådgivere inddelt, så nogle er dedikerede til de samme områder/arbejdspladser. Disse rådgivere får løbende øget kendskab til arbejdspladsen/lederen/området, så de bedre kan udtænke tidlige, forebyggende løsninger og kvalificeret sparring med virksomhederne (ud fra en slags key-account manager-tankegang).
Erfaringer
Erfaringerne fra Herning Kommune med den tidligere forebyggende indsats viser, at såvel virksomheder som medarbejdere er glade for tilbuddet, og sygedagpengeafdelingen oplever at komme hurtigere i gang med delvise raskmeldinger.
Langtidsrask i Ringkøbing-Skjern og rejsehold i Sønderborg
I Ringkøbing-Skjern og Sønderborg Kommuner har man ligeledes oprettet teams, der sætter ind forebyggende, allerede inden sygefraværet opstår.
Samtaleforløb
I begge indsatser, der primært består af samtaleforløb med medarbejdere fra såvel offentlige som private virksomheder, arbejdes der ud fra en empowerment-tilgang. Der arbejdes med coaching ud fra en anerkendende, motiverende tilgang og med fokus på muligheder frem for sygdom.
Trivsel og work-life-balance
Målsætningen med indsatserne er at forebygge drypvist og hyppigt fravær, så det ikke munder ud i en langvarig sygemelding, men også at arbejde med en forebyggende tilgang i forhold til at se nærmere på den enkelte medarbejders trivsel. Det er således kendetegnende, at størstedelen af henvendelserne til indsatserne drejer sig om udfordringer i forhold til work-life balance.
Anonyme samtaler og en uvildig indsats
Selvom begge indsatser organisatorisk ligger i sygedagpengeafdelingerne i jobcenteret, så er begge ligeledes oprettet med det afsæt, at ingen af dem har myndighed, og begge vægter, at der er tale om anonyme samtaler og en uvildig indsats.
Sådan fungerer det
Langtidsrask i Ringkøbing-Skjern har arbejdet ud fra en tilgang, hvor de fysisk sidder på kontorer eller i kantiner eller lignende på de respektive virksomheder, som de samarbejder med – med henblik på at være tydelige i forhold til medarbejdere, som så kan henvende sig. Rejseholdet i Sønderborg har også henvendt sig direkte til virksomhederne og afholdt oplæg m.v. for ledelse og MED-systemer på virksomheder, men efterfølgende har samtaleforløbene typisk være afholdt face to face i Rejseholdets lokaler eller som walk and talks.
Henvisninger fra praktiserende læger
Endelig skal det nævnes, at Rejseholdet i Sønderborg har fået et samarbejde op at køre med primærsektoren i Sønderborg Kommune, hvilket bl.a. har betydet, at samtaletilbuddet har fået henvisninger fra 75% af de praktiserende lægehuse i kommunen. Ingen af disse i alt 63 henvisninger har efterfølgende ført til sygemelding.
Resultater
Begge forebyggende indsatser kan fremvise gode resultater i forhold til kommunale besparelser på sygedagpengeudgifter, hvilket fremgår af business cases, som Cabi har været med til at udarbejde/kvalificere.