TRIN 4: REDSKABER
Sådan skaber du en god dialog
Få redskaberne til at tage dialogen med medarbejderne og sikre en god opfølgning på sygefravær.
Bliv godt klædt på som leder
Det er vigtigt, at du som leder er godt klædt på til at tage samtalerne omkring sygefravær med dine medarbejdere og har redskaberne til at lave en god opfølgning.
Arbejdsmiljørepræsentantens og tillidsrepræsentantens roller omkring opfølgningen er vigtige at få afstemt, så de har den nødvendige viden at handle ud fra.
Vi har samlet de redskaber, du har brug for på siden her.
PUBLIKATION
Når samtaler med medarbejdere er svære
Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere! Se publikationenVærktøjer
Kontrolcirklen
Brug kontrolcirklen som et dialogredskab i samtalen. Hvis en medarbejder føler sig belastet eller har svært ved at udføre konkrete arbejdsopgaver i jobbet, er det helt centralt, at I får konkretiseret, om det er vilkår, der kan ændres ved. Se kontrolcirklenSygdommens udviklingsforløb
Sådan hjælper og støtter du en medarbejder under en langtidssygemelding. Læs mereLovstof på sygefraværområdet
Som et led i handlingsplanen mod sygefravær har arbejdsgiverne fået en mere aktiv rolle i indsatsen for at få sygemeldte tilbage i arbejde. Lovene rummer flere tiltag, som tager direkte udgangspunkt i arbejdsgivernes indsats. Se lovstofDelvis raskmelding
Skal man være helt rask, inden man starter op på arbejde igen? Ikke nødvendigvis: Med delvis raskmelding kan en medarbejder genoptage arbejdet gradvist. Om delvis raskmeldingFraværssamtalen
Formålet med fraværssamtalen er at afkorte en sygeperiode mest muligt. Men hvordan kontakter du bedst medarbejderen? Og hvad du skal være opmærksom på, når I taler om sygefravær? Få en masse gode råd her. Mere om fraværssamtalenSådan laver du en fastholdelsesplan
En fastholdelsesplan kan have flere formål. Når du har en sygemeldt medarbejder, kan du medbringe fastholdelsesplanen til jeres sygefraværssamtale, når I skal tale om at vende tilbage på arbejde. Hent en gratis skabelon. Læs mere om fastholdelsesplanenGå til trin 5: Rutiner - sådan sikrer I systematik i opfølgningen
Nu har du et overblik overblik over redskaberne til at skabe dialog og sikre en god opfølgning. Næste skridt at sikre, at I har klare rutiner for opfølgningen. I trin 5 guider vi dig til, hvordan du skaber klare procedurer, når en medarbejder sygemelder sig.
<-- Gå til trin 1: Ledelse
<-- Gå til trin 2: Ejerskab
<-- Gå til trin 3: Data
VIDEN OG BAGGRUND
Din medarbejder er syg, hvad gør du?
Se, hvad du har pligt til at gøre, og hvad du kan vælge at gøre for at støtte medarbejderen. Vi guider digSPØRG CABI
Har du spørgsmål?
Så spørg Cabi!
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven |