TRIN 5: RUTINER
Gode rutiner er nødvendige i trivselsarbejdet
Rutiner sikrer en ensartet opfølgning på sygefravær. Vi giver dig redskaberne.
Opfølgning på sygefravær
Det er vigtigt, at ledelsen har klare rutiner for opfølgningen. Men hvordan sikrer I systematik?
Uanset, hvilken årsag fraværet bunder i, og hvilket omfang det har, er det din opgave som leder at følge op på den enkelte medarbejder.
Som leder er opfølgningen en oplagt mulighed for at vise medarbejderen både din omsorg og interesse. Du kan samtidig hente vigtige oplysninger om fraværet. Kan det forebygges eller minimeres ved ændringer på arbejdspladsen? Er der noget, som tyder på, at fraværet er tidlige signaler på noget mere alvorligt som fx stress eller lidelser i muskler/skelet?
Vær særligt opmærksom på atypiske fraværsmønstre fx
- Fravær på bestemte ugedage
- Fravær i forbindelse med særlige arbejdsopgaver eller vagttyper
- Ændringer i en medarbejders fravær
- Nyansattes fravær.
Få klare rutiner med en sygefraværspolitik
Med en sygefraværspolitik - eller nogle nedskrevne guidelines - kan du formulere virksomhedens holdning til sygefravær for at skabe klarhed for alle om, hvilke regler der gælder, og hvordan procedurerne er.
Hvad den helt konkret skal indeholde, afhænger af forholdene i jeres virksomhed. Vi har samlet nogle helt centrale elementer, som du kan overveje, når jeres politikker omkring sygefravær skal skrives ned.
Værktøjer
Prioriteringsskema
Prioriteringsskemaet kan bruges i dialogen mellem leder og medarbejder. Det er et særligt godt redskab i samtaler, hvor medarbejderen oplever fysisk eller psykisk belastning Se skemaetSådan laver du en fastholdelsesplan
En fastholdelsesplan kan have flere formål. Når du har en sygemeldt medarbejder, kan du medbringe fastholdelsesplanen til jeres sygefraværssamtale, når I skal tale om at vende tilbage på arbejde. Hent en gratis skabelon. Læs mere om fastholdelsesplanenPUBLIKATION
Når samtaler med medarbejdere er svære
Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere! Se publikationenGå til trin 6: Trivsel
Når I har fået skabt nogle gode procedurer omkring opfølgningen, er det tid til at se nærmere på trivslen.
<-- Gå til trin 1: Ledelse
<-- Gå til trin 2: Ejerskab
<-- Gå til trin 3: Data
<-- Gå til trin 4: Redskaber
SPØRG CABI
Har du spørgsmål?
Så spørg Cabi!
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven |