Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Sygefravær
  4. 6 trin til et lavere sygefravær
  5. Trivsel

TRIN 5: RUTINER

Trivsel på arbejdspladsen

Hvad skaber god trivsel hos jer? Den viden skal I bruge.

Trivsel og sygefravær hænger sammen

God trivsel på arbejdspladsen og et sundt arbejdsmiljø er med til at forebygge sygefravær.

Har I fokus på at reducere de belastninger, der måtte være i jeres arbejdsmiljø? Her er idéer til bedre trivsel på arbejdspladsen.

Vær bevidst om, at du som leder har indflydelse på trivslen og det påvirkelige sygefravær. Husk vigtigheden af at fejre og påskønne opnåede resultater og succeser.

Her finder du værktøjer, der hjælper dig i trivselsarbejdet.

Tydelig rollefordeling er vigtig, når I vil skabe bedre trivsel

Ansvaret er fælles, men rollerne forskellige omkring håndtering af sygefravær. Brug skemaet herunder til at få overblik over, hvem der har ansvar for hvad.

VÆRKTØJ

Få overblik over roller

Ansvaret er fælles, men rollerne forskellige omkring håndtering af sygefravær.

Brug skemaet (Word) her til at få overblik over, hvilken rolle den enkelte medarbejder har.

Inspiration

Se et eksempel på, hvordan I kan udfylde skemaet

VÆRKTØJ

Tag dialogen om trivsel med dine medarbejdere

Det er en god ide, at du som leder har en løbende dialog med medarbejderne om deres trivsel i forhold til deres arbejdsopgaver.

På den måde lærer du dine medarbejdere at kende og kan opfange og reagere på belastningssymptomer og ubalance.

Dialogen kan også være med til at gøre det klart for medarbejderen, hvad der belaster og skal tilpasses.

Udfyld skemaet sammen med medarbejderen.

VÆRKTØJ

Kortlæg styrker og svagheder i jeres sygefraværsindsats

Med vores gratis dialog-og screeningsværktøj HUSET får I overblikket over styrker og svagheder i jeres sygefraværsindsats.

Måske skal retningslinjerne finpudses, ledelsesindsatsen styrkes, data sættes i spil eller kulturen under lup? Screeningen hjælper jer med at se, hvor det halter, så I kan skabe bedre trivsel.

HUSET består af seks trin med hver 10 spørgsmål, det tager ca. 30 min. 

Nu har du været igennem alle 6 trin

Trivlsen er det sidste af de seks trin, som vi anbefaler, at I kommer omkring i en effektiv sygefraværsindsats. Fik du ikke læst om de tidligere trin? Så finder du dem herunder.

<-- Gå til trin 1: Ledelse 
<-- Gå til trin 2: Ejerskab
<-- Gå til trin 3: Data
<-- Gå til trin 4: Redskaber
<-- Gå til trin 5: Rutiner

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Ane Baun Baier
HR-ansvarlig og konsulent
HR-aktiviteter | Rekruttering | Kompetenceudvikling | Organisations- og lederudvikling | APV | Sygefravær | Bæredygtigt arbejdsmarked | Arbejdsmiljø
Birgitte Poulsen
Chefkonsulent
Forebyggelse og håndtering af sygefravær og stress | Organisationsudvikling | Ledelse | "Den svære samtale" | Arbejdspladskultur | Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
Helle Winding
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Lederudvikling | Forretningsudvikling | Seniorer | Organisationsforandring | Coaching | Procesforløb | Facilitering
Lone Slothuus Nordsof
Seniorkonsulent
Trivsel og psykisk arbejdsmiljø I Forebyggelse og håndtering af sygefravær | Organisationsforandringer | Arbejdspladskultur | Facilitering
Marlene Fabrin
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Fastholdelse | Forebyggelse | Stress | Sparring I Tidlig indsats