Eksempler på forløb
Vores forløb vil altid være skræddersyet til den enkelte virksomhed. Form og tema kan mikses og matches, så det passer til lige præcis de udfordringer, I står med. Vi tilbyder også længere procesforløb, hvor vi kan hjælpe jer med at arbejde mere indgående med særlige indsatsområder.
Nedenfor kan du se eksempler på, hvordan du kan sammensætte form og tema.
Workshop: STOP lige en gang… skal der andre boller på suppen?
Hvad fungerer godt på jeres arbejdsplads? Er der noget, der bør ændres? Denne workshop kan blive startskuddet til at få taget snakken og styrket fællesskabet.
Der behøver ikke være noget rivende galt, men det er en god ide at få øje på alt det, der virker og selvfølgelig også på det, der udfordrer jeres arbejdspladskultur og arbejdsglæde.
Indholdet
Emnerne kan fx være:
- Tonen imellem afdelingerne
- En opmærksomhed på, at folk er begyndt at pege fingre af hinanden og derfor en tendens til at brokke sig mere.
- En større rotation eller flere sygemeldinger
- At jeres APV/ trivselsmålinger fortæller jer, at der er et emne/tema, som I skal være særlig opmærksom på.
Uanset hvad får I her muligheden for at komme mere i dybden med et emne og få taget den vigtige dialog, der giver god energi efterfølgende.
Om workshoppen:
Det vil være en god blanding af oplæg, teamøvelser, dialog og konkret arbejde. Der vil være stort fokus på mulige handlinger, i forhold til det, der virker, og det der udfordrer. Vi bruger værktøjet: Stop – Mere – Nyt.
Alt med fokus på at nogle boller i suppen faktisk er rigtig givende for trivslen, hvorimod andre måske skal smides ud og erstattes af en anden bolle, der smager bedre.
På workshoppen får I talt om et emne der er vigtigt for jeres arbejdsplads’ fremtid, I kommer til at arbejde med ideer til handlinger og får øje på, at trivsel er noget, vi skaber sammen. Handlingerne vil være så konkrete, at I dagen efter kan gøre noget andet end i plejer og som giver energi og arbejdsglæde. Det er de små skridt der tæller.
Kursus: Den svære samtale om sygefravær
På alle arbejdspladser opstår der situationer, hvor lederen før eller siden må tage stilling til en situation eller problematik, som kan have konsekvenser for medarbejderens fremtidige arbejdsliv. Det kræver indsigt og rettidig omsorgsforståelse.
En kursus hos Cabi klæder dig på til at tage udfordringen op, og gør dig bevidst om de kompetencer, du har i erfaringsrygsækken, når du skal sætte dig selv i spil i et ledelsesrum, der fører til positive forandringer.
Indhold:
På kurset kommer vi ind på følgende emner:
- Den svære samtale; hvorfor og om hvad?
- Samtaleteknik og –metode
- Anerkendende kommunikation med kant
- Tips og tricks i samtalen
- Øvelser i den svære samtale og implementering af læring.
Målgruppe: Oplægget henvender sig primært til ledere, personaleansvarlige og tillidsvalgte.
Oplæg: Forebyggelse og håndtering af stress
Hvordan vi tager hånd om medarbejdere, der viser tegn på belastning eller stress har stor betydning for, om den enkelte medarbejder sygemeldes og længden af en eventuel sygemelding.
Booker du et oplæg om forebyggelse og håndtering af stress, får du viden og værktøjer, til at spotte og handle. Du får tilført nuancer og redskaber, som giver dig konkrete ledelsesmæssige handlemuligheder i såvel forebyggelsen som håndteringen af stress på arbejdspladsen.
Indhold:
Oplægget kan komme omkring følgende emner:
- Generel viden om stress og sammenhæng med trivsel på arbejdspladsen
- Symptomer på stress – fysisk, psykisk og adfærdsmæssigt
- Spot stress hos medarbejdere og kollegaer
- Opmærksomhedspunkter og vigtige forhold i dialogen med medarbejderen, der er stresset - men ikke sygemeldt
- Kontakt og dialog med den sygemeldte stressramte
- Tilbage efter sygemelding
- Hvordan sætter jeg som leder stressforebyggelse på dagsordenen i mit team?
Målgruppe: Oplægget henvender sig primært til ledere, personaleansvarlige og tillidsvalgte.