Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Sygefravær
  4. Samarbejdet om sygefravær i samarbejdsfora

Samarbejdet om sygefravær i samarbejdsfora

Mangler I gode rutiner i det løbende samarbejde om sygefravær i samarbejdsudvalg, arbejdsmiljøudvalg, MED og TRIO?

Når sygefravær er på dagsordenen i samarbejdsfora, hvad bliver der så drøftet, og hvad kommer der ud af drøftelserne?

Ofte er det forfra om igen, hver gang sygefravær er på dagsordenen. Og punktet kan ofte bestå af information fremfor dialog, fordi der kommer mere fokus på tal og procenter end på viden og baggrund. 

Manglende opfølgning på sygefraværsdialogen kan ofte bunde i, at der er uklarhed om, hvilken rolle og ansvar de forskellige samarbejdsfora har i at forebygge og håndtere sygefravær. 

Det er svært at foretage konkrete handlinger og gå forrest, når roller og rammer ikke er på plads. 

""

Brug den værdifulde viden i samarbejdsforummet

Leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant har hver især værdifuld viden om tendenser og temaer, der omhandler sygefraværet i organisationen. Men hvordan kan den viden bringes i spil, så det bliver omsat til konkrete handlinger? 

At sætte system i arbejdet med sygefravær i samarbejdsfora kan give jer en fælles retning, hvor viden om fraværet indgår i et flow, der leder til handlinger, opfølgning og resultater.

Det kan I gøre, ved at: 

  1. Indsamle viden (før mødet) 
    Følg op på, hvilken effekt jeres handlinger har haft siden sidste møde. Vær opmærksom på mønstre og udsving i data. Tal med medarbejderne. Kan man pege på noget specifikt, der påvirker vores sygefravær? 
  2. Dele viden (under mødet) 
    Tag en "bordet rundt" med vidensdeling, og sørg for, alle bliver hørt. På den måde kan I tegne jer et helhedsbillede af, hvad der rører sig i organisationen, og zoome ind på, hvad der findes af løsningsmuligheder. 
  3. Lave aftaler (under mødet)
    Lav en prioriteret liste. Hvad skal vi gøre? Hvem har ansvaret? Hvornår skal det gøres? Formulér et fælles budskab på baggrund af det, I er blevet enige om. 
  4. Udføre handlinger (efter mødet)
    De aftalte budskaber skal formidles til kolleger via relevante kanaler. Det kan også være i dagligdagssnakke. Gennemfør det, I er blevet enige om. 

VÆRKTØJ

Model til effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

Model til, hvordan I kan indføre effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær, når ledelse og medarbejderrepræsentanter mødes. Se model

Roller og ansvar i samarbejdsfora

Der kan være forskel på roller og ansvar afhængigt af, om I deltager i et formelt forum som fx SU, AMU eller MED eller et mere uformelt forum som fx TRIO.

Tillidsrepræsentanten, arbejdsmiljørepræsentanten og lederen har desuden forskellig viden og forskellige roller i arbejdet med sygefravær.

Er jeres roller og ansvar på møderne uklare, kan I med fordel stille følgende spørgsmål i samarbejdsforummet:

  • Hvilke roller og opgaver har vi hver især i forhold til sygefraværsopgaven?
  • Hvad skal vi drøfte her i gruppen/udvalget, og hvad hører til andetsteds?
  • Hvordan sikrer vi vidensdeling og kobling med andre relevante grupper/udvalg?

Eksempler på roller og ansvar

Leder
  • Sørger for at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige
  • Orienterer om påtænkte ledelsesmæssige beslutninger, inden de træffes
  • Åbner for dialog om ledelsesmæssige overvejelser for at få en bedre fornemmelse af, hvad der rører sig blandt medarbejderne
  • Informerer medarbejderne om arbejdet i SU/AMU/MED/TRIO.
  • Afholder sygefraværssamtaler i henhold til retningslinjerne
  • Efterspørger den hjælp, støtte og rådgivning, der er brug for i konkrete situationer. Det kan være fra højere ledelsesniveauer, andre afdelinger eller eksternt.
TR og AMR
  • Er opsøgende og i kontakt med kollegerne, har fingeren på pulsen og bemærker, hvis der er noget, der rører sig. Bringer den viden ind i SU/AMU/MED/TRIO
  • Kvalificerer ledelsens beslutninger ved at bidrage med synspunkter, indsigter og holdninger
  • Er bindeled mellem ledelse og medarbejdere
  • Agerer rollemodel og kulturbærer. Kan stille sig op på "ølkassen" sammen med leder
  • Kan berolige medarbejdere i forbindelse med indkaldelse til sygefraværssamtaler og kan deltage som bisidder
  • Støtte/omsorgsperson for kolleger. 

Særligt om TR

  • Deltager med afsæt i de overenskomstmæssige aftaler
  • Repræsenterer medarbejderne i samarbejdet om arbejds-, personale- og samarbejdsforhold.

Særligt om AMR 

  • Agerer med afsæt i arbejdsmiljøloven
  • Repræsenterer medarbejderne i samarbejdet om sikkerhed og sundhed
  • Bidrager med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål.
SU/AMU/MED
  • Fastlægger procedurer og retningslinjer for sygefravær og følger op på disse
  • Vurderer det arbejde med sygefravær, der er udført siden sidst, ved den årlige arbejdsmiljødrøftelse, samt tilrettelægger det kommende års samarbejde om sygefravær (herunder mål)
  • Inddrager sygefraværet i APV-arbejdet og vurderer sygefraværet ift. alle faktorer i arbejdsmiljøet. Er der forhold, som forårsager sygefravær?
  • Arbejder med forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet?
  • Deler erfaringer og viden fra de arbejdspladser/teams, der er repræsenteret i udvalget. Hvad virker? Hvad udfordrer?
TRIO
  • Agerer i forlængelse af de formelle udvalg. Følger fx op på drøftelser og igangsætter lokale initiativer
  • Drøfter, hvordan fastlagte principper fungerer i praksis
  • Kan rykke hurtigere, berige hverdagsjusteringer og fungere som "dagligdagens aktionsgruppe".

Fakta om TRIO

  • En TRIO består af tre funktioner: leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant
  • Det er et uformelt sparringsforum, som ikke er reguleret af lovgivning eller overenskomster
  • En TRIO erstatter ikke et SU, AMU eller MED, men agerer gerne i forlængelse af disse.

Læs mere om TRIO på godtarbejdsmiljo.dk

Undersøgelse af godt TRIO-samarbejde

I Region Syddanmark har de gennemført en interviewundersøgelse blandt otte af deres etablerede TRIO'er. Resultatet var bl.a., at en høj grad af indbyrdes tillid og gode relationer er afgørende for et godt TRIO-samarbejde.

Læs undersøgelsen på lederweb.dk 

Hvad skal I som minimum?

Alt afhængigt af hvilken organisation I er, er der nogle givne rammer og lovgivning, som jeres arbejde med sygefravær som minimum skal opfylde.

Arbejdsmiljøloven 

(Alle virksomheder) 

Sygefraværet skal inddrages i virksomheden APV: Er der forhold i arbejdsmiljøet, som forårsager sygefravær? 

Læs lovstof om arbejdsmiljø

MED-aftalen 

(Regioner og kommuner) 

Institutionsledelsen fremlægger årligt en sygefraværsstatistik for det lokale MED-udvalg, som fastlægger retningslinjer for statistikfremlæggelse og opfølgning.

Læs mere i KL's MED-håndbog

Samarbejdsaftalen 

(Private virksomheder) 

Samarbejdsudvalget skal have dialog om fravær og forebyggelse af sygdom på arbejdspladsen.

Læs mere om aftalen (på di.dk)

Mere viden

Hent mere inspiration til systematisk arbejde med sygefravær.

Fra fravær til nærvær

TekSam

Brug TekSams erfaringer fra et projekt om arbejdet med sygefravær i samarbejdsudvalg. Læs blandt andet om værdien ved kontakt til langtidssyge kolleger og vigtigheden ved at kende sin statistik over fravær. 

Læs om deres erfaringer

Fokus på sygefravær

BFA-Industri

Viden, redskaber og tips til arbejdsmiljøorganisationen, om hvordan I sætter forebyggelse og håndtering af sygefravær på jeres fælles dagsorden.

Se pjece

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Lone Slothuus Nordsof
Seniorkonsulent
Trivsel og psykisk arbejdsmiljø I Forebyggelse og håndtering af sygefravær | Organisationsforandringer | Arbejdspladskultur | Facilitering
Marlene Fabrin
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Fastholdelse | Forebyggelse | Stress | Sparring I Tidlig indsats
Thea Bregnhøj Lauridsen
Konsulent
Trivsel I Forebyggelse og håndtering af sygefravær | APV | Arbejdspladskultur | Rådgivning om psykisk arbejdsmiljø | Socialøkonomiske virksomheder