Fire effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær
1. Indsaml viden (før mødet)
Hvilken viden tager vi med til mødet?
Der er to vigtige kilder til viden om jeres sygefravær:
Data
Data er godt til at få konkrete fakta på bordet. Sørg for at relevante data er tilgængelige for alle i udvalget/gruppen i god tid inden mødet, så I kan forberede jer og har et fælles udgangspunkt på mødet. Overvej gerne på forhånd, hvad I vil bruge jeres data til og hvad I særligt skal kigge på i statistikken.
Kig fx på:
- Usædvanlige udsving i sygefraværet (fx årstidsbestemt)
- Mønstre i sygefraværet (fx bestemte ugedage, opgaver, teams, sammenhæng med livsfaser)
- Hvad ser vi ind i? Kan vi bruge erfaringer og statistik fra sidste år?
Vær nysgerrig
Mellem de faste møder har alle medlemmer en vigtig rolle i at være nysgerrige og indsamle viden på arbejdspladsen. Både leder- og medarbejderrepræsentanter har til opgave at bringe perspektiver, synspunkter og observationer til bordet. Ved at bringe viden direkte fra arbejdspladsen og medarbejderne til mødebordet, er det muligt at tage fat præcist der, hvor skoen trykker og hvor der er mulighed for konkrete handlinger.
Husk, det skal ikke handle om Peter eller Bodils sygefravær, men om forhold i fx arbejdsmiljøet eller jeres kultur, som vi ved kan påvirke sygefraværet.
Tal nysgerrigt med kolleger/medarbejdere og hold øje med konkret adfærd i medarbejdergruppen som fx:
- Ord der fylder i vores snakke om sygefravær
- Taler vi om eller med hinanden
- Konflikter og problemer med samarbejde
- Forandringer på arbejdspladsen
- Højt arbejdspres
- Utydelige rammer og procedurer for sygemelding
- Udefrakommende faktorer – fx kunder, leverandører, lovgivning
- Har de initiativer, vi har igangsat for at forebygge og håndtere sygefravær haft den ønskede effekt?
Læs mere om data og årsager til sygefravær
Brug Cabis beregner til at sætte tal på, hvad sygefraværet koster jer
2. Del viden (under mødet)
Hvilket helhedsbillede får vi, når vi deler viden?
Men hvad gør I så med den indsamlede viden, når tiden er knap, fordi I også har andre punktet på dagsordenen?
Her handler det om at tale konkret om udfordringerne for at finde frem til de bedste løsninger.
Start med at gøre status på jeres sygefravær med udgangspunkt i jeres forberedelse. Kan I få øje på ualmindelige udsving eller mønstre eller ser I ind i en periode med forventet højere sygefravær? Og hvilke tendenser og temaer får I øje på, når I kæder det sammen med jeres observationer i arbejdsmiljøet og kulturen? Snak om, hvad det kalder på af handling.
Det kan I gøre:
Til at få alle perspektiver frem i lyset kan I med fordel tage en fast ’bordet rundt’, hvor hver enkelt deltager skiftevis deler deres observationer. Tag evt. tid, så hver deltager får fx 2 minutter hver.
Drøft efterfølgende det, I nu ved:
- Stemmer den viden, vi har delt, overens med det, vi oplever?
- Er der temaer, der går igen?
- Er der noget, vi skal handle på?
3. Lav aftaler (under mødet)
Hvad skal vi gøre, hvem gør det og hvornår?
Prioritér de vigtigste handlinger
Udvælg de vigtigste handlinger, der er mest effektfulde og relevante for jer.
Start i det små og tag fat i problemstillinger, som giver både jer som samarbejdsforum, ledere og medarbejdere mulighed for succes og for at få nogle gode arbejdsgange på plads.
En af de store faldgruber i samarbejdssammenhænge er manglen på konkrete aftaler. Vi anbefaler derfor, at I altid skriver konkrete handlinger ned, som I når frem til, samt hvem der har hvilke opgaver i handlingerne. Opgaverne kan med fordel uddelegeres imellem jer, så I er fælles om at løse dem. Der kan også være handlinger, der skal udføres af andre end dem, der sidder i udvalget. Her kan I i stedet aftale, hvem der sikrer overlevering til relevante aktører.
Det kan I gøre:
Lav en prioriteret liste over de problemstillinger, som kan omdannes til konkrete handlinger. Vælg maks. tre overskuelige handlinger, som I kan udføre til næste gang.
Aftal:
- Hvad består handlingen af?
- Hvem har hvilke opgaver i at få handlingen gennemført?
- Hvornår gennemfører vi handlingen og følger op på, om den virker?
Aftal fælles budskab
Inden I går ud ad døren er det er også vigtigt, at I i jeres udvalg/gruppe er enige om, hvilke budskaber I fælles går ud fra mødet med, samt hvor og hvordan I vil kommunikere det ud til alle medarbejdere.
4. Udfør handlinger (efter mødet)
Når budskabet ud til alle?
Mellem møderne informeres og involveres alle medarbejderne, og der arbejdes med de aftalte handlinger.
Det kan I gøre:
Overvej, ad hvilke kanaler budskabet vil have den bedste effekt.
Noget skal måske kommunikeres ud til alle medarbejdere på kommende personalemøde eller tavlemøde, på intranettet eller i næste nyhedsbrev. Noget ligger også I de handlinger og snakke, I har med medarbejdere/kolleger i dagligdagen.
Jo stærkere, I kan stå sammen om jeres budskaber og handlinger, jo større sandsynlighed er der for at lykkes. I er alle – ledere såvel som medarbejderrepræsentanter - vigtige rollemodeller og kulturbærere.
Eksempler på kanaler til intern kommunikation:
- Personalemøde
- Referat/noter
- Intranet
- Nyhedsbrev
- Tavlemøde/personalemøde
- I forbindelse med frokost.