Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Trivsel

Viden og baggrund

Trivsel på arbejdspladsen

Hvad er god trivsel på arbejdet, og hvilke værktøjer kan man bruge, hvis man som leder eller personaleansvarlig vil arbejde målrettet med trivslen?

Fokus på trivsel betaler sig

Mange ledere oplever, at det kan være svært at finde ud af, hvad de kan gøre for at sikre høj trivsel på arbejdspladsen. Cabi har rådgivet og sparret med ledere og virksomheder om trivsel gennem mange år. Her på siden finder du et udvalg af værktøjer, der hjælper dig med at styrke dit fokus på trivslen på arbejdspladsen. Skal trivslen på arbejdspladsen forblive høj, skal det hele tiden have opmærksomhed. 

Værktøjer - Trivsel hos den enkelte medarbejder

Trivselsværktøjerne kan hjælpe dig som leder med at drøfte trivsel med den individuelle medarbejder. Se værktøjskassen

Trivselsværktøjer i afdelingen

Trivselsværktøjerne er til dig, der som leder vil sætte fokus på trivslen i afdelingen eller i teamet. Se værktøjerne

Cases og inspiration

Se cases med virksomheder, der med hjælp fra Cabi har fået viden, værktøjer og vejledning til forebyggelse og håndtering af sygefravær og stress blandt medarbejdere. Se cases

Tag hånd om trivslen!

Værktøjer og tips til at arbejde med trivsel i små og mellemstore virksomheder. For ledere og mellemledere. Læs publikationen

Tag tidligt fat i jobcentret - forebyg og forkort sygemeldinger

Det kan i langt de fleste tilfælde betale sig at kontakte jobcentret tidligt, hvis en medarbejder ikke trives og har sygefravær. Jobcentret kender nemlig de støttemuligheder, som kan forebygge og forkorte sygemeldinger. Om tidlig indsats

Gratis e-bog om stress

Cabi har udgivet en e-bog om stress, der skal hjælpe dig og din organisation med at sætte rammerne for at forebygge stress. Download den gratis her. Læs e-bog

Mobning på arbejdspladsen

Du har som leder et ansvar for at forebygge mobning og for at håndtere det, hvis det forekommer. Følg disse råd. Find gode råd

Misbrugsproblemer på arbejdspladsen

Det kan være svært at tage fat på en mistanke om en medarbejders misbrug. Men misbrug er ikke en privatsag, når det bliver et problem for arbejdspladsen. Om misbrug på jobbet

Hvad er god trivsel på arbejdspladsen?

Der er lige så mange definitioner af det at trives på sit arbejde, som der findes medarbejdere. Hvad der fungerer godt for den ene, er ikke nødvendigvis godt for den anden. Derfor skal vi op i helikopteren, når vi snakker om trivsel på arbejdspladsen generelt. Der er også stor forskel på, hvilke vilkår og rammer I har afhængig af jeres størrelse og type af virksomhed.

Et fælles ansvar

Ansvaret for at sikre trivsel på arbejdspladsen er fælles, men rollerne er forskellige. Trivsel er først og fremmest ledelsens ansvar, men alle har et ansvar og en rolle. Medarbejderne har et ansvar, de tillidsvalgte har et særligt ansvar, teamledere og andre særlige nøglepersoner har et ansvar. Det er derfor vigtigt at samarbejde om at vedligeholde og udvikle trivslen.

Hvorfor giver det mening at arbejde med trivsel?

Virksomheder, hvor medarbejdere og ledere trives, har ofte lavt sygefravær, høj produktivitet og lettere ved at fastholde medarbejdere. En virksomhed, hvor der bliver taget hånd om trivslen vil også have lettere ved at rekruttere nye dygtige medarbejdere. Med andre ord er der store chancer for at et øget fokus på trivsel også vil kunne ses på bundlinjen.

TILBUD

Konsulentydelser - Sygefravær og trivsel

Vil du vide mere om håndtering af stress og forebyggelse af sygefravær i din virksomhed? Book et oplæg, et kursus eller en workshop om trivsel og sygefravær. Se tilbud

WEBINAR

Webinarer: Sygefravær og trivsel

Gense vores tidligere webinarer med temaet sygefravær og trivsel, og hent konkret inspiration, råd og viden til dit daglige arbejde i din virksomhed. Se listen over webinarer

PUBLIKATION

Skab fremmøde med sund arbejdskultur

Tag fat om arbejdspladskulturen, når du vil have lavt sygefravær og højt fremmøde på arbejdspladsen. Det betaler sig både for virksomheden, kollegerne og medarbejderne selv. Hent inspiration og redskaberne i denne helt nye pjece fra Cabi. Læs publikationen

PUBLIKATION

Når samtaler med medarbejdere er svære

Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere! Se publikationen

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Ane Baun Baier
HR-ansvarlig og konsulent
HR-aktiviteter | Rekruttering | Kompetenceudvikling | Organisations- og lederudvikling | APV | Sygefravær | Bæredygtigt arbejdsmarked | Arbejdsmiljø
Birgitte Poulsen
Chefkonsulent
Forebyggelse og håndtering af sygefravær og stress | Organisationsudvikling | Ledelse | "Den svære samtale" | Arbejdspladskultur | Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
Helle Winding
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Lederudvikling | Forretningsudvikling | Seniorer | Organisationsforandring | Coaching | Procesforløb | Facilitering
Lone Slothuus Nordsof
Seniorkonsulent
Trivsel og psykisk arbejdsmiljø I Forebyggelse og håndtering af sygefravær | Organisationsforandringer | Arbejdspladskultur | Facilitering
Marlene Fabrin
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Fastholdelse | Forebyggelse | Stress | Sparring I Tidlig indsats