Sådan bruger du værktøjet:
1. Viden
Du skal opsøge viden hos medarbejderne, og finde ud af, hvad der presser dem i det daglige arbejde.
Vær opmærksom på de helt små dagligdags ting, både ind i opgaven der skal løses og ind i samarbejdet med kollegaerne.
Du kan stille dem to spørgsmål:
- Hvad fungerer godt, når de skal løse de daglige opgaver?
- Hvad forstyrrer dem i at løse de daglige opgaver?
2. Redskaber
- Afdæk hvilke oplæringsmuligheder der er brug for, så du får tilført de redskaber, der vil klæde medarbejderne på til bedre at kunne håndtere udfordringerne.
- Undersøg fx hvilke hjælpeforanstaltninger, der kan tilføres, hvilke kommunikationsmuligheder, der kan benyttes, variation i opgaveløsningen osv.
- Lav en plan for, hvad der skal gøres, og hvornår det skal gøres, og få det ført ud i praksis.
3. Rammer
Til sidst skal du tilrettelægge rammerne for det daglige arbejde, så medarbejderne får mulighed for at handle i forhold til de udfordringer de oplever.
Det betyder, at du skal være tydelig i din kommunikation om rammer og vilkår for de handlemuligheder, du stiller op.