Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Unge (under 30)
  4. Cabis ungeanbefalinger
  5. STU-anbefalinger til virksomhedsspor

STU-anbefalinger til virksomhedsspor

Få gode eksempler og anbefalinger til, hvordan flere unge STU-elever kan profitere af virksomhedsforløb som en del af STU.

Om STU  

STU er en treårig særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse. 
Læs mere om STU her

Undersøgelser om STU

6 % af STU-eleverne kommer i job og uddannelse. Fire år efter STU er hver fjerde i job eller uddannelse

En analyse fra Ligeværd viser, at 6% af de unge, som gennemfører en STU, er i job eller uddannelse efter endt forløb. Efter fire år er det knap hver fjerde ung, der har fundet en plads på arbejdsmarkedet eller en uddannelse. Det billede har stort set ikke ændret sig siden 2012. Analysen viser således, at der både kan gøres en indsats i STU og i jobcenterregi for at få flere i job eller uddannelse.

Læs hele analysen her

Undervisningsministeriet anbefaler samarbejde med den kommunale ungeindsats/jobcentret om jobafklaring

En undersøgelse fra Undervisningsministeriets peger på, at en del af målgruppen for STU på sigt vil kunne indgå i beskæftigelse, hvortil virksomhedsforløb vil være relevant – dels ud fra et dannelsesperspektiv (hvad vil det sige at have et arbejde?) og dels ud fra et afklaringsperspektiv (hvordan kan den unge evt. bidrage i en virksomhed efter STU?) Afklaringsmålrettede virksomhedsforløb vil bidrage til at give jobcentret bedre betingelser for at tilrettelægge et godt forløb i jobcenterregi efter STU – eller i bedste fald helt undlade at skulle gennemføre afklaringsforløb efter STU.

Læs hele undersøgelsen her

- Vi flytter læringsarenaerne fra skole ud til erhvervskompetencegivende aktiviteter på arbejdsmarkedet. Det er et grundlæggende mindset for hele skolen, at læring sker så tæt på virkeligheden som muligt. Det handler også om et meget tæt samarbejde med jobcentret og et tæt forankret samarbejde omkring, hvad der giver effekt og værdi for den unge.

Daniel Kielberg, områdeleder af STU og Merete Gommesen, jobcenterchef, Nyborg Kommune.

Fire anbefalinger til virksomhedsspor i STU

Cabi anbefaler, at man i STU´en indledningsvis introducerer eleven til forskellige områder af erhvervslivet ud fra elevens kompetence og interesse og sammen med eleven bliver mere konkret på et realistisk beskæftigelsesmål. På den måde kan eleven træne sine kompetencer i den sidste del af STU’en /eller efter STU’en.

Det er vigtigt at involvere jobcentret eller den kommunale ungeindsats tidligt i processen, så der sikres en mere målrettet afklaring af forsørgelsesgrundlaget efter endt STU. Meget få elever kan komme i ordinær beskæftigelse og har derfor brug for støttet beskæftigelse, hvis de skal kunne forsørge sig selv.

Cabis fire anbefalinger til øget brug af virksomhedsforløb i STU:

1. Brug de(t) første år på at stifte bekendtskab med forskellige branchespor

Det giver eleverne mulighed for at vælge en vej mod beskæftigelse, hvis det er relevant for dem.

2. Brug de(t) sidste år på et virksomhedsforløb med jobmuligheder

Når eleverne er klar til det, kan de i STU’en og evt. i forlængelse af STU’en tilknyttes et trænings- og uddannelsesforløb i en virksomhed med efterfølgende ansættelse.

3. Involver jobcentret eller ungeindsatsen tidligt i forløbet for at sikre afklaring af forsørgelsesgrundlag og jobmuligheder i STU-forløbet

Den kommunale ungeindsats eller jobcentret kan bidrage til at sikre mere systematiske forløb på virksomheder med det formål at afklare forsørgelsesgrundlaget. Det vil sige, om eleverne skal ansættes ordinært eller i støttet beskæftigelse (fleksjob eller skånejob).

4. Arbejd med forløbsplanen og dannelse i en erhvervskontekst

Forløbsplanen er et godt redskab til at arbejde med personlige, sociale, faglige og praktiske kompetencer med en ordinær arbejdsplads som ramme og en rolle som lønmodtager.

Funktions- og statusbeskrivelser kan supplere dette arbejde og kan indgå i afklaringen af forsørgelsesgrundlag og ansættelse.

Læs mere om forløbsplanen på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.

PUBLIKATION

Cabis anbefalinger til virksomhedsforløb i STU

Cabi anbefaler øget brug af virksomhedsforløb i STU med det formål, at flere elever får afklaret deres forsørgelsesgrundlag og kommer i beskæftigelse eller anden meningsfuld aktivitet efter endt STU.

Anbefalingerne til virksomhedsforløb i STU er lanceret i november 2020.

Bemærk, at uddannelsesplanen i 2023 har skiftet navn til forløbsplanen. 

Fire anbefalinger til virksomhedsspor i STU

#1 Stift bekendtskab med forskellige brancher

STU-elever er som andre unge ofte uafklarede i forhold til karrierevalg. Det forstærkes af de udfordringer og handicap, de kan have, der begrænser mulighederne for en tilknytning til arbejdsmarkedet.

STU’en kan med fordel etablere et systematisk samarbejde med erhvervslivet, hvor eleverne afprøver forskellige arbejdsfunktioner, mens de på skolen bliver undervist i fx håndværksfag og praktiske færdigheder, IT eller anden erhvervsretning, skolen kan specialisere sig i. Det kan eleverne indsigt, hvilken vej mod beskæftigelse, de finder relevant.

#2 Virksomhedsforløb med jobmuligheder

I STU’en er der en unik mulighed for at etablere et afsluttende virksomhedsforløb for de elever, der er modne til det. Målet kan med fordel være ansættelse i virksomheden, enten ordinært, i fleksjob eller i job med løntilskud til førtidspensionister.

Erfaringerne er, at eleverne ikke selv kan finde jobbet, så det er afgørende, at der laves aftaler med virksomheder, der kan aftage eleverne, når de er klar til at komme ud på arbejdsmarkedet. Nogle elever har brug for en gradvis overgang til et træningsforløb på en virksomhed, mens andre forholdsvist tidligt kan profitere af et forløb, der det meste af tiden foregår på en virksomhed.

#3 Involver jobcentret eller ungeindsatsen tidligt

Den kommunale ungeindsats eller jobcentret kan bidrage til at sikre mere systematiske forløb på virksomheder med det formål at afklare forsørgelsesgrundlaget. Det vil sige, om eleverne skal ansættes ordinært eller i støttet beskæftigelse (fleksjob eller skånejob).

Samarbejdet med den kommunale ungeindsats eller jobcenteret kan være med til at sikre en god plan for overgang til job, uddannelse eller videre forløb i jobcentret, herunder at hjælpe eleven med at finde et job. I nogle tilfælde kan afklaringen med fordel afsluttes i slutningen af STU-forløbet, hvor kommunen tager stilling til elevens fremtidige forsørgelsesgrundlag.

#4 Uddannelsesplan og dannelse i en erhvervskontekst

Uddannelsesplanen er et godt redskab til at arbejde med personlige, sociale, faglige og praktiske kompetencer med en ordinær arbejdsplads som ramme og en rolle som lønmodtager.

Uddannelsesplanen skal kunne anvendes af alle kommunale enheder og skal kunne justeres løbende under STU-forløbet. Dokumentationen i uddannelsesplanen og andre status- og funktionsbeskrivelser kan medvirke til afklaring af beskæftigelses- og aktivitetsmuligheder efter endt STU, sådan at forsørgelsesgrundlaget og den videre aktivet kan aftales, så eleven ikke skal begynde forfra i afklaringsforløb.

Bliv inspireret af andre cases

Læs bl.a. om det tætte samarbejde mellem STU og jobcentret og om Nyborgmodellen, hvor målsætningen er, at eleverne er tilknyttet en virksomhed 40% af tiden:

CASE

Stor succes med samarbejdet mellem STU og jobcentret i Kolding

Lad dig inspirere af det gode samarbejde mellem STU Kolding og jobcentret til at hjælpe unge STU'er bedst muligt videre i uddannelse og job. Læs case

Dominik strøg direkte fra STU og ud i et KLAPjob

Læs om Dominik, som blev ansat i KLAPjob i kulturhuset Bastionen i Nyborg.

GUIDE

Guide: God modtagelse og onboarding af unge

Hvordan sikrer du en god onboarding af unge medarbejdere i din virksomhed? Se guide

Få mere inspiration

  • KLAR TIL START er et initiativ, hvor unge med autisme tilknyttes et uddannelses- og træningsforløb i en virksomhed med efterfølgende ansættelse. Læs mere her
  • Cabi har evalueret KLAR TIL START siden 2013. Læs mere her
  • KLAPjob er en indsats under Lev, som laver skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder. Læs mere her

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Carl Eric Blach Overgaard
Seniorkonsulent
Udsatte ledige | ESG | Evaluering | GDPR
Tina Fogh
Seniorkonsulent
Sygedagpenge I Virksomhedspraktik | Handicapkompenserende ordninger | Kontanthjælp I Fortolkning og formidling af lovstof I Jobrettede samtaler I Fleksjob