Brug virksomheder, der vil gøre en forskel for en ung
Virksomhederne kan noget andet end skole, kommunale medarbejdere og forældre.
De kan levere et stykke ”virkelighed”, hvor de unges indsats betyder noget for virksomheden og de andre medarbejdere. Mange unge blomstrer op, når de møder tillid til deres kompetencer og egenskaber.
Virksomhedsforløb – både som lønnede timer og som praktik kan anvendes til unge, der har brug for et lille skub mod job og uddannelse men også til unge, som har brug for mere støtte i hverdagen.
Virksomhederne kan støtte de unge i deres uddannelsesvalg og give dem den ballast, de behøver for at fungere i en struktureret hverdag. Cabi har set flere effektfulde initiativer, hvor dele af indsatsen flyttes ud på en virksomhed, så den personlige, sociale og faglige indsats understøttes sideløbende med, at den unge opnår helt nye kompetencer, der retter sig mod et kommende arbejdsliv.
I mange tilfælde kan virksomheden og den unge selv klare samarbejdet. Nogle virksomheder kan dog have brug for hjælp til forberedelse, når de skal modtage en ung medarbejder, og der kan også være behov for løbende sparring og opfølgning på forløbet.
I "Klar til Start" følger en autismevejler med ud på virksomheden som sparringspartner og kontaktperson for virksomheden og den unge.
Har virksomheden brug for hjælp, kan du tage udgangspunkt i Cabis guide til god modtagelse.
Sæt fokus på fritidsjob
Forskning viser, at unge, der har haft fritidsjob, klarer sig bedre senere i livet. Desværre er andelen af unge i fritidsjob faldende. Det er en fælles opgave at få vendt udviklingen.
De unge skal have tid og motiveres til at søge et fritidsjob. De professionelle og forældrene kan aktivt arbejde for, at de unge bliver opmærksomme på, hvad fritidsjob kan, og hvordan man får et fritidsjob. Virksomhederne bør få mere opmærksomhed på muligheden for at tilbyde unge fritidsjob. Endelig er der brug for en særlig opmærksomhed på fritidsjobs gavnlige effekt på udsatte unge, og på hvordan de unge hjælpes til at komme i gang med job i sammenhæng med andre ungeindsatser.
Tænk i job med uddannelsesperspektiv
Alle motiveres af at få løn for deres indsats.
Erfaringerne viser, at nogle unge har brug for at parkere uddannelsesperspektivet en stund, for at de kan genvinde motivationen for uddannelse.
Det er dog væsentligt at arbejde med et uddannelsesperspektiv, når der arbejdes med et jobmål, også selvom det kan betyde, at de unge går ned i indtægt i den periode, hvor de uddanner sig.
Finanskrisen er det nyeste eksempel på en kraftig stigning i ledighed i Danmark. Her røg bl.a. mange ufaglærte unge ud af arbejdsmarkedet som de første, fordi de ikke havde en uddannelse. Det samme kan ske igen, hvis ikke de unge motiveres til uddannelse via deres job.
Læs mere om virksomhedsvejen
Integrér virksomhederne i forløb som FGU eller STU
Erhvervslivet kan med fordel tænkes tidligt ind i FGU- eller STU-forløb. Det kan være gennem praktikker, men også gennem besøg og integration i undervisning og vejledning, hvor eleverne får konkret viden om det lokale arbejdsmarked.
Det kan være med til at sikre, at flere elever kommer i job efter endt forløb.
Eleverne kan fx det første år stifte bekendtskab med forskellige brancher. Det giver dem mulighed for at vælge en vej mod beskæftigelse, hvis det er relevant. De næste år kan så anvendes på et virksomhedsforløb, hvor de tilknyttes et trænings- og uddannelsesforløb i en virksomhed med efterfølgende ansættelse.
Virksomhedernes møde med de unge kan også øge virksomhedernes lyst til tage imod en elev i et mere forpligtende aftaleforhold.
Det er vigtigt at involvere jobcentret eller ungeindsatsen tidligt i forløbet for at sikre afklaring af forsørgelsesgrundlag og jobmuligheder – både i FGU- eller STU-forløbet.