Eksempler på brug af de kompenserende ordninger ved fritidsjob
Kombineret skolepraktik og fritidsjob med personlig assistance
Kombineret skolepraktik og fritidsjob med handicapkompenserende ordning
En dreng på 14 år har brug for en pause fra sin skole, hvor han går i 8. klasse. Drengen trives ikke. Han møder ind, men deltager ikke og føler sig fængslet, når han er i skole. Han har en diagnose og udfordringer med at koncentrere sig.
Praktik og fritidsjob
Skolen, drengen og hans mor har talt om, at det vil være godt at komme ud på en arbejdsplads. Uddannelsesvejlederen og en fritidsjobkonsulent bliver inddraget, og der tales om praktik og fritidsjob.
Der findes en praktik én gang i ugen, hvor han møder ind en hel dag i praktik i stedet for at gå i skole. Praktikken fortsætter 8. klasse ud. Drengen ansættes samtidig i et fritidsjob. Der er ikke faste arbejdsdage, og nogle gange møder drengen ikke op i jobbet, da han selv skal aftale, hvornår næste vagt er.
Personlig assistance
Drengen mistrives stadig i skoleregi, og der skal ligeledes være mere styr på fritidsjobbet. Efter et samarbejdsmøde aftales det, at der laves om i praktik og fritidsjob.
Drengen skal nu i praktik to gange i ugen fra kl. 8.00 - 13.00, hvorefter han er i fritidsjob fra 13.00 - 15.00. I de lønnede timer undersøges muligheden for personlig assistance. Efter ansøgning om personlig assistance bevilges dette to timer i ugen.
Drengen er nu i praktik to gange i ugen á fem timer, hvorefter han begge dage arbejder to timer. Der er grundet varige skånehensyn bevilget personlig assistance i 50 % af de lønnede timer. Drengen er stolt over, at han nu tjener sine egne penge, og der er brug for ham på arbejdspladsen
Fritidsjob med kompenserende ordning til STU-elev
En ung mand på 17 år får et fritidsjob hos en lokal købmand. Købmanden bruger mange kræfter på drengen, da han fik en hjerneskade som barn.
Han vil gerne forsætte i fritidsjobbet, når han påbegynder STU.
Støtte til drengen og købmanden
Købmanden er ved at opgive nu, hvor drengen fylder 18 år og skal have mere ansvar og mere i løn. Forældrene tager derfor fat i kommunen for at høre, om drengen og købmanden kan få støtte. Aftalen bliver, at han forsætter med ti timer om ugen i fritidsjobbet med en bevilling på to timers personlig assistance.
Han møder op i fritidsjobbet efter skoletid to gange om ugen og fem timer i weekenden.