- Forside
- Temaer
- Unge (under 30)
- Kloge Hænder
Kloge hænder
Idéen bag konceptet Kloge Hænder er, at udvalgte skoler og elever i 7.-9. klasse i skoletiden deltager i en håndværksmæssig forskønnelse eller forbedring af et lokalt område eller bygning.
Flere unge skal vælge håndværkervejen
Metoden har særligt opmærksomhed på at sikre, at de unge kan se relevansen af det praktiske arbejde, de udfører, fordi det foregår i eller ved et lokalområde, som de unge føler sig knyttede til, og fordi projektet efterfølgende kommer de unge og lokalmiljøet til gode.
Det håndværksmæssige arbejde foregår hen over 1-2 uger, hvor de unge i praksis arbejder med forskellige håndværksdiscipliner under kyndig vejledning af håndværksmestre og erhvervsskoleundervisere. De unge inddrages både i perioden inden og efter den praktiske gennemførelse i læring og opgaveløsning knyttet til projektet.
Der fokuseres på praksiskompetencer og læring om håndværksfag som karrierevej, herunder arbejdsmarkedskendskab og sikkerhed på arbejdspladsen. Der lægges op til læring på tværs af forskellige grundskolefag, hvor løste arbejdsopgaver kobles til eksisterende læringsmål og fag. Fx geometri i matematikfaget og kommunikation i danskfaget. Dermed omsættes teoretisk læring til praktisk anvendelig viden.
Karrierelæring indgår som en vigtig del af projektforløbet og opfølgningen. Der arbejdes med at tydeliggøre for både elever og forældre, hvilke praksiskompetencer eleverne får gennem projektet. Forløbet kan også indeholde lokale virksomhedsbesøg.
Læs den tværgående erfaringsopsamling fra projekt Kloge Hænder
Læs vejledningsmateriale med erfaringer og anbefalinger til kommende "Kloge Hænder"-projektuger
Hvordan får vi flere Kloge Hænder?
Konceptet er udviklet af og gennemført med Jyske Bank som tovholder og støttet af Realdania i perioden 2018 til 2020. Det består af tre pilotprojekter, hvor tre lokale skoler og håndværksvirksomheder har samarbejdet om at organisere en uge for folkeskoleelever i 7. eller 8. klasse med praktiske fag på skoleskemaet. Cabi har givet sparring undervejs og har udarbejdet tværgående erfaringsopsamling.
Unge i 9. og 10. klasse har behov for at udforske arbejdsmarkedet
En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at unge i 9. og 10. klasse har behov for at udforske hvilke muligheder, der er på arbejdsmarkedet.
Sådan arbejdede fire folkeskoler med Kloge Hænder
Havdrup Skole, Solrød - læs pilot-case 1
Lundehus Skole i København - læs pilot-case 2
Skolen på Amagerbro, København - læs pilot-case 3
Intro til forældre i 7. klasse
Intro til forældre i 7. klasse - læs intro her
Sådan kan ansvar og roller fordeles i projektet
Eksempel på rolle og ansvarsfordeling i projektets faser - se eksempler her
SPØRG CABI
Har du spørgsmål?
Så spørg Cabi!
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven |