- Forside
- Temaer
- Unge (under 30)
- Til virksomheder
- Unge medarbejdere og trivsel
- Dialog med unge medarbejdere med psykiske udfordringer
Dialog med unge medarbejdere, der er psykisk udfordrede
En del af de unge, som lige nu er på vej ind på arbejdsmarkedet, har psykiske udfordringer. Det kan være depression, angst, ADHD, autisme eller andre ting, der har betydning for jobbet. De unge har samtidig kompetencer, som din virksomhed har brug for.
Hvis du allerede ved ansættelsen er informeret om, at din nye unge medarbejder har psykiske udfordringer, der har betydning for jobbet, kan der være nogle ting, du som leder skal være ekstra opmærksom på. Også hvis udfordringerne først viser sig hen ad vejen.
Skab trygge rammer
Nogle bliver let særligt utrygge, når de skal i gang med noget nyt. Derfor er det vigtigt, du som leder skaber nogle trygge rammer fx ved at være meget tydelig om:
- hvad medarbejderen konkret skal lave
- hvem medarbejderen skal arbejde sammen med
- hvem man kan spørge til råds
- hvornår opgaven er løst godt nok.
Tal om det svære
Når den unge medarbejder har psykiske udfordringer, er det ekstra vigtigt, at du som leder ikke har berøringsangst, men tør tale om det, der er svært i forhold til jobbet.
Vær derfor ikke bange for:
- at sige noget forkert. Tavshed er værre
- at spørge ind til, hvad udfordringerne konkret betyder i jobbet, så I sammen kan udforske løsninger og muligheder.
Vis forståelse
Du kan fx spørge til:
- er der tidspunkter, hvor det fylder mindre?
- kan den unge selv gøre noget, så det virker bedre?
- hvad kan gøre det værre?
- hvordan I kan undgå det?
Hent hjælp i kompenserende ordninger
Hvis det viser sig, at der er brug for mere, end I selv kan overkomme, for at fastholde jeres unge medarbejder, kan kompenserende ordninger være en god løsning.
Læs også mere i Dansk Handicaporganisationers guide "Handicap og job", som er et redskab til at rekruttere og fastholde medarbejdere med fx diagnoser, der har betydning for beskæftigelse.
Mentorordning
Er der i en periode behov for mere støtte, end virksomheden er i stand til at tilbyde?
Så kan mentorordningen være løsningen.
Du kan kontakte medarbejderens jobcenter med henblik på at få tilskud til, at en kollega kan fungere som mentor.
Personlig assistance
Har din medarbejder en varig funktionsnedsættelse i forhold til jobbet og et vedvarende behov for støtte til de funktioner, hvor det kniber? Så kan personlig assistance være løsningen.
Du skal kontakte handicapnøglepersonen i medarbejderens jobcenter for at høre om mulighederne.
"Vi oplever flere skrøbelige, unge mennesker fx med angst og bogstavkombinationer. Det stiller kæmpe krav til lederne. Man skal kunne forstå det og agere i det, fx hvis de ikke kan møde op på grund af angst."
VÆRKTØJ TIL VIRKSOMHEDER
Dialognøglen
Brug dialognøglen til forventningsafstemning og den gode samtale om trivsel med unge medarbejdere. Se dialognøglenTEMA
Flere i job med kompenserende ordninger
Handicapkompenserende ordninger er effektive værktøjer til at bringe flere mennesker med synlige eller usynlige handicap i job. Få tips, cases og konkrete værktøjer her. Om kompenserende ordningerSPØRG CABI
Har du spørgsmål?
Så spørg Cabi!
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven |