Briefing & Kaffe er et enkelt koncept, hvor virksomheder åbner dørene og giver en kop kaffe på et fastsat tidspunkt i en bestemt uge landet over eller i et afgrænset område.
Formålet er at skabe rum for en snak mellem virksomheder og tidligere udsendte, som er potentielle nye medarbejdere, om hvilke jobmuligheder, der er eller kan blive på den respektive virksomhed.
Vær opmærksom på, at veteraner er en bred målgruppe. Nogle kan arbejde fuld tid andre få timer
Du kan læse mere og få råd og vejledning her
Forventninger
Briefing & Kaffe er således målrettet virksomheder og veteraner, der uformelt, over en kop kaffe, kan tale om jobmuligheder. Der er ingen forpligtelser for virksomhederne eller krav til bestemte kvalifikationer hos de besøgende. Formålet er gensidig nysgerrighed og at skabe rum for møder mellem tidligere udsendte og virksomheder.
Tidsramme
Konceptet giver en tydelig ramme, idet ugen er fastsat på forhånd og forventningerne er rettet ind mod en kop kaffe og en snak.
Cabi, der har udviklet konceptet, anbefaler at starte kontakten til virksomheder tre måneder før afholdelsesugen (se tidsestimat og overblik over opgaver neden for). Det er vigtigt at få en god bredde af virksomheder med, både ift. geografi, brancher og størrelse.
En måned før den fastlagte uge kan formidling målrettet veteraner opstartes. Husk også potentielle influenter rundt om veteraner i den løbende formidling frem til dagene før afholdelse. Følg op på de tilmeldte virksomheder en til to uger før afholdelse for at høre om antal tilmeldte. Tag fat i de tilmeldte virksomheder ugen efter arrangementet og lav gerne en statushistorie.
Formålet med formidling om Briefing & Kaffe arrangementerne er dels at anerkende de involverede virksomheder, dels inspirere veteraner og få andre til at se muligheder. At være med til en Briefing & Kaffe kan være et vigtigt skridt på vejen til job. Kontakten er skabt og dialogen kan give inspiration til det næste skridt.
Samarbejdspartnere
For at Briefing & Kaffe får den fylde, som konceptet lægger op til, er det vigtigt, at en række virksomheder er tilmeldt. Tag derfor fat i alle jeres virksomhedskontakter og vær opmærksom på, at mange virksomheder har lokationer rundt om i landet og kan dermed afholde flere arrangementer i ugen. Udbred evt. planerne om et kommende arrangement i kommunens erhvervsnetværk, gå i samarbejde med jobcentret eller lignende - for at sikre flest muligt deltagende virksomheder.
Opgaver
Briefing & Kaffe kræver, at virksomheder tilmelder sig med en given dag og tidspunkt, hvor de tager imod. Virksomhederne skal derfor findes, informeres og følges op på.
Formidling skal dels sikre tilpas mange tilmeldte virksomheder, dels at tilstrækkeligt mange veteraner deltager. Vær derfor aktiv med at sprede information om Briefing & Kaffe gennem egne medier og gennem samarbejdspartnere. Overvej eventuel annoncering via sociale medier. Og brug gerne Facebookgruppen "Fra brændpunkt til beskæftigelse – veteraner i job"
Herunder har vi samlet en opgaveoversigt og lavet tekstskabeloner til brug, når I henvender jer til virksomheder samarbejdspartnere og veteraner.
Formidling
Listen med virksomheder skal være tilgængelig digitalt, så den kan bruges aktivt i formidling overfor målgruppen af jobsøgende veteraner. Det kan også være en god ide at printe en liste over de tilmeldte virksomheder og lægge på fx jobcentret, biblioteker i det lokale veteranhjem og lign. steder. Omtalen af arrangementet kan også lægges ind på Facebookgruppen
Hold dialogen med virksomheder efter Briefing & Kaffe. Tag deres erfaring med til næste afvikling. Brug evt. deres historie fra dagen til et opslag på sociale medier eller i jeres nyhedsflow.