Opgaver
Planlægningen og afholdelsen indeholder opgaverne:
Før
- Aftal ramme og omfang med en virksomhed, at den er vært for arrangementet
- Involver samarbejdspartnere; husk veterankoordinatorer og beskæftigelseskonsulenter/rådgivere fra kommune og veterancenter.
- Inviter virksomheder
- Formidl til veteraner og influenter, der kan påvirke veteraner til at deltage fx
- Få alle involverede samarbejdspartnere og virksomheder til at sprede nyheden
- Brug pressen; dagspresse, ugeaviser og lokale og sociale medier
- Få info ud gennem Cabis kanaler inkl. veteran-Facebookgruppe.
- Virksomheder kan have pjecer, rollups, bannere eller lignende, så veteranerne kan se, hvor de kommer fra.
- Sørg for, der ligger nogle kort, som veteranerne og virksomhederne kan bruge til at udfylde, hvem de har snakket med, og hvad de har aftalt.
- Navneskilte.
- Virksomhedsrepræsentanter og fagprofessionelle og frivillige skal bære navneskilt. Tag neutrale skilte med, så også de veteraner, der vil have navneskilt på, kan gøre det på stedet.
Under
- Sørg for at tage godt imod veteraner og andre deltagere. Det er vigtigt, at alle deltagere føler sig godt tilpas, også dem, der fx kan være psykisk skadede. Læs mere om psykiske skader her
- Sørg for, der er kaffe og kage.
- Tal med alle veteraner, og overvej inden, hvordan I som arrangører sikrer det, fx ved at I deler deltagere op mellem jer
- Vær klar til at håndtere en situation, hvor fx en deltager bliver utilpas ved situationen. Vær forberedt på, hvordan I skal handle, evt. involver en veterankoordinator eller beskæftigelsesrådgiver (veterancentret) på stedet.
Efter
Saml op på effekt og resultater - både de umiddelbare og dem, der følger på længere sigt. Dels som læring til en anden gang og dels til brug i formidling til alle involverede og omverden. ”Hvad kom der ud af jobmatch-arrangementet?”